כשחושבים על לנד רובר דיפנדר 130, הגרסה המוארכת מאוד שהוצגה לפני 40 שנים, מה שעולה בדמיון הם רכבי ספארי בדרום אפריקה ובמזרחה. כמו בכל מה שקשור במעבר מדיפנדר המקורי (L316) לזה החדש (L663), גם כאן, פרט לשם הדגם ולסימול הגרסאות אין קשר בין מה שהיה ומה שישנו. 
 

היסטוריה

הגרסה המאוד ארוכה של רכב השטח המקורי של לנד רובר הוצגה רק ב-1983, בדיוק 35 שנים לאחר זו המקורית. הדגם הראשון מ-1948 היה בהמשך ל'סדרה I', סידור שהגיע ל'סדרה III' (עד 1983). זו סיימה את כהונתה עם הצגת דגם חדש שהוצג בשתי גרסאות מוכרות מקודם – עם בסיס גלגלים קצר (המקור), עם בסיס גלגלים ארוך (1954). אותו דגם חדש זכה לסימול לפי בסיס הגלגלים באינצ'ים, וכך היו הגרסות הקודמות ל-90 הקצר ול-110 הארוך.

ואז, כאמור הוצגה עוד אחת ארוכה יותר; זו לא קיבלה סימול עם הצגתה, ורק ב-1985 הייתה ל-127. 

כך או כך, אותה גרסה נוצרה באמצעות חיתוך השלדה ב-110 והוספת תותב באורך "17 או 43.2 ס"מ (סידור מקובל אז, למשל בדגמי מרצדס מוארכים או בלימוזינות אמריקאיות). באופן זה התקבל בסיס גלגלים ארוך ממש לזמנו, של 322.6 ס"מ.

לנד רובר דיפנדר
צילום: רונן טופלברג

רק ב-1990 קיבל הדגם את הכינוי המוכר 'דיפנדר', ובאותה שנה שונה שם הגרסה ל-130 לסימול עגול יותר – ובעיקר: השלדה לגרסה זאת הייתה מקורית עבורה, לא תוצאה של חיתוך, הוספה וריתוך.

עם בסיס כזה והודות למבנה הבסיסי של שלדה נפרדת, אפשר היה להציע את 130 במגוון גדול מאוד של סוגי מבנה, כמו טנדר עם תא נהג יחיד או כפול, הרכבת מנוף, הנעה 6x6, ובגרסאות שנוצרו בדרום אפריקה הציעו מקום ל-15 נוסעים, נראה שקצת מוגזם אפילו לתיירים בספארי.

דברים כאלה, היום, במותג היוקרה לנד רובר? נו, באמת.

לנד רובר דיפנדר 130
צילום: רונן טופלברג
 

הדיפנדר החדש

ובכן, דיפנדר החדש (הוצג ב-2019) שונה בכל מרכיב מזה המקורי (שייצורו פסק ב-2016), אך זה הוצג עם סימול גרסאות דומה: 90 לקצרה שיש לה שלוש דלתות, 110 לארוכה שיש לה חמש דלתות. ו-130? גרסה זו הוצגה ב-2022, ומציעה שמונה מקומות ישיבה, אחד יותר מאשר ב-110. 

סיפור הממדים הוא כבר סיפור אחר. ראשית, הסימול נשאר אלא שזה אינו מייצג יותר את בסיס הגלגלים. שנית, לא תופתעו מכך שגרסת 130 החדשה ארוכה מזאת המקורית – 536 ס"מ עם הגלגל החלופי, 20 ס"מ יותר.  

לנד רובר דיפנדר 130
צילום: רונן טופלברג

מנגד, מן הסתם כן תופתעו מכך שבסיס הגלגלים קצר יותר. בגרסה החדשה של 130 בסיס גלגלים של 302.2 ס"מ – בדיוק 20 ס"מ פחות מאשר במקורית, ובנוסף היא זהה לחלוטין לזו של 110. ובקיצור: תוספת האורך, 34 ס"מ, היא רק בחלקו האחורי של המרכב. 

הגרסה החדשה מביאה עמה כאמור מקום לשמונה ותא המטען שלה בתפוסה מלאה גדול בהרבה: 389 ליטרים לעומת 231 ליטרים. המפרט הטכני כמעט ללא שינוי, פרט להיעדרו של דיפרנציאל אקטיבי מאחור; ההנחה היא שמי שרוצה רכב שטח עם סרח עודף שגדל, לא מכוון לאתגרי עבירות קיצוניים, ומי שכן, יבחר ב-110. 

לנד רובר דיפנדר 130 החדש
צילום: רונן טופלברג
 

מפגש חוזר

המפגש הראשון עם 130 החדשה היה לפני מספר שבועות עמוק במדבר. שם, מול איתני הטבע היא לא נראתה כה גדולה. בהשוואה לגרסה אחרת בה פגשנו שם לראשונה – ההיברידית-נטענת במרכב 110 – אפשר היה לזהותה רק בגלל אותו סרח עודף מוארך מאחור. כדי לצמצם את הפגיעה בזווית הנטישה חלקו התחתון של המרכב משופע מעלה לעבר הפגוש. התוספת לאורך מורגשת אבל אינה פוגעת בעיצוב ובקווים המוצלחים של דיפנדר.  

הרושם קצת שונה במפגש השני, שנערך בסביבה אורבנית הקרובה בהרבה ללקוחות הפוטנציאליים, וביותר ממובן אחד: הרצליה פיתוח. 

לנד רובר דיפנדר 130 שבילים
צילום: אלי שאולי

בסופו של דבר, גם דיפנדר רגיל הוא רכב גדול המסתיר את ממדיו באמצעות עיצוב ופרופורציות ייחודיות. ה-130 הארוך יותר מפגין זאת באופן מודגש יותר בחניות ניצבות, שם בהשוואה למכוניות רגילות נראה כאילו ו"חצי רכב" נותר מחוץ לחניה. זה יכול אפילו להפריע בחניות צפופות, כאשר מנסים למצוא חנייה ברחוב במקביל למדרכה. 

תוספת האורך מורגשת גם בתמרון; קוטר הסיבוב בין מדרכות זהה (13.1 מטרים), בגלל אותו בסיס גלגלים, אבל זה בין קירות ושאר עצמים מגודלים במרחב העירוני גדול יותר, כך שבמקומות מסוימים ובתמרון בין מכוניות מרגישים כמו פיל בחנות חרסינה. 

לנד רובר דיפנדר 130 בשטח
צילום: אלי שאולי
 

השורה השלישית

סביבת הנהג ללא שינוי, מסיבית, נאה ומקורית גם היום, ושילוב מסך המולטימדיה מוצלח. בגרסה זו מחוונים מוקרנים נאים ואלה בשלב זה אינם מוצעים כאן ב-110 המקומי. המתגים במרכז משרתים בעיקר את בקרת האקלים, אך הנדסת האנוש אינה מתעלה; בורר מצבי הניהוג בשטח משולב בחוגת תפעול הטמפרטורה, ולחצן שילוב הילוך הכוח שוכן בין פקדים שאינם קשורים לכך. בנוסף, תפעול מערכות מסוימות מחייב מעבר מוגזם בין תפריטים במסך. 

הבדל גדול הוא בגג הזכוכית הגדול והמפוצל, שיש לו חלק נפרד לשורה השלישית וזו אחראית לשינוי הגדול.

אמנם הכניסה לשורה זו נוחה פחות ודורשת אתלטיות מסוימת, אבל היא יכולה לאכלס שלושה נוסעים. ההבדל לעומת מה שמציע צמד המושבים הזעירים ב-110 הוא עצום – ממש כמו ההבדל בין מושבי ילדים למבוגרים. אותה שורת מושבים מפוצלת לשלושה, מאפשרת קיפול בהתאם ומציעה מרווח מפתיע לרגליים.

לנד רובר דיפנדר 130 שורה שלישית
צילום: לנד רובר

מרווח הראש גם הוא גדול למרות גג הזכוכית הנפרד שיש לו כיסוי ידני. יש לקחת בחשבון שבגלל מבנה צר וקצר, הסובל גם ממיקום עוגני חגורות הבטיחות, המושב המרכזי בשורה זו הרבה פחות נוח ובנסיעות ארוכות לא יהיה שימושי. כדאי גם לשים לב שהבליטות שיוצרים בתי הגלגלים יכולות להגביל את המקום לכפות הרגליים אם הנוסעים בשורה השנייה אינה מתחשבים – אבל הם לא יתקשו בכך; קל להזיח את המושבים בשורה זאת ומרווח הרגליים טוב בכל מצב. 

הנוסעים בשורה השלישית ימצאו שם פתחי מיזוג בשני צדי הרכב, שקעי USB ואפילו רשתות לאחסון. 

נפח תא המטען הוא 389 ליטרים, אך זה אינו נראה גדול בגלל מבנה צר וגבוה. קיפול שורת המושבים השלישית נוח, אבל לאחריה לא נוצרת רצפה אחידה, מכיוון שזו בתא המטען נמוכה יותר. כמו בגרסאות אחרות, גם כאן ניתן להנמיך את החלק האחורי של הרכב להקלת ההטענה. 

לנד רובר דיפנדר 130 תא מטען
צילום: לנד רובר
 

חוזרים לשבילים

גרסת 130 המשווקת בישראל מצוידת במנוע טורבו-דיזל 3.0 ליטרים 6 צילינדרים טורי, מוטמע בו מערך היברידי-מתון והתפוקה היא 250 כ"ס ו-61.2 קג"מ. בהמשך: תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים והנעה כפולה-קבועה. כל אלה מסדרים לכלי הלא-קל הזה שמשקלו 2530 ק"ג האצה של 8.9 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-188 קמ"ש.

המנוע שקט בנהיגה רגילה, פעולתו מבוססת על אותו מומנט גדול מאוד והוא אוהב סל"ד נמוך. תחת עומס – בהאצות, בעליות, גם וגם – המנוע מנפק צליל נעים מהמקובל בעדת לוגמי הסולר, אפילו מעט ספורטיבי. והכי חשוב: למרות שהתגובות לדרישה מיידית לביצועים אינן חדות, היכולת טובה בכל מצב. 

הפעולה הרכה של חטיבת הכוח מתאימה מאוד לנהיגה בשטח, והמערך ההיברידי המתון פועל באופן נעים. 

לנד רובר דיפנדר 130 חלק אחורי
צילום: אלי שאולי

אל תצפו לצריכת דלק מצטיינת, ובכל זאת ביום מבחן בתוואי מאומץ הרכב המגודל לגם 10 ק"מ/ל' ובשיוט נע סביב 11.1 ק"מ/ל'.  

בגרסה זו הצמיגים מוטי כביש יותר מאשר באחרות. התוצאה היא נסיעה נעימה בכביש ובשביל וניתן לעבור עם הרכב מרחקים ארוכים בדרך טרשית מבלי להתעייף. אפילו במצב המוגבה, שמגדיל את הביטחון בשטח אך פוגע בנוחות, הרכב נעים.

יום המבחן זימן מתקפה מפתיעה של חורף באמצע האביב, והחזאי שהזהיר משיטפונות לא טעה. אבל הדיפנדר לא ממש התרגש כאשר צלחנו עימו את נחל צין, וכאשר הוא מוגבה זה נראה כמו משחק ילדים.  

למרות אופי פעולה מעט רך הגורם לרכינה מורגשת בפניות ולנדנוד מרכב על גלים, גם היכולת הדינמית טובה. תוספת המשקל מאחור אינה מורגשת בנהיגה רגילה בפניות, קצת תחת עומס בוטה. הבלמים אינם חדים או נחושים אבל פעולתם נאותה.  

לנד רובר דיפנדר 130 מרווח גחון
צילום: אלי שאולי
 

סיכום ומחירים

לנד רובר דיפנדר 130 עם מנוע הדיזל 3.0 ליטר המייצר 250 כ"ס וברמת הגימור 'SE' עולה 622,000 שקלים, 50,000 שקלים (וכ-9%) יותר מאשר 110 המקביל לו; במונחי לנד רובר תוספת המחיר אינה גדולה. 

גרסה 130 היקרה יותר נעימה יותר לנסיעה, ובעיקר מעניקה מקום של ממש לנוסעים בשורה השלישית ואלה יכולים לארח עוד אחד, וגם תא מטען יעיל משמעותי כאשר כל המושבים בשימוש. 

מנגד, היא טובה פחות מול אתגרי שטח, גם בגלל המבנה, גם בגלל היעדר הדיפרנציאל הננעל מאחור, וגם כישורי התמרון בפועל טובים פחות.

כך שזו גרסה נכונה למי שרוצה את היכולת הכוללת של דיפנדר והייחוד שלו יחד עם מקום לשמונה וגם נפח הטענה משופר כאשר התפוסה מלאה. 

לנד רובר דיפנדר 130 סיכום מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי