בתקופה זו – בה התחום החשמלי בעולם הרכב צובר תאוצה מהר יותר מאשר הביטחון של הנהגים בתשתית הטעינה – הטווח הוא המלך. לכן כאשר התחילו לדבר ב-SKYWELL על הצטרפותה של גרסת טווח ארוך לרכב הפנאי היחיד שלה שבעצמו מציע טווח נסיעה ראוי בהחלט היה ברור לנו שזו סיבה לצאת עם הדגם שוב אל כבישי ישראל.
 

סקייוול, ET5, גם XR86

סקייוול היא יצרנית רכב סינית צעירה שנוסדה לפני כשש שנים ומהווה חטיבה בקבוצת סקייוורת' – תאגיד ענק העוסק באלקטרוניקה בידורית ובמוצרי צריכה, מערכות אבטחה, טלפונים סלולריים ופועל כעת גם בתחום הרכב, מציע גם ואנים ואוטובוסים. 

הדגם הראשון של המותג, ET5, הוצג ב-2020 – רכב פנאי בינוני (D-SUV) כל-חשמלי על בסיס פלטפורמה ייעודית. דגם זה נחת כאן בסוף 2021, מסירות בפועל החלו ב-2022 וזה הוצע כאן בגרסת סוללה אחת, LR72 – 72 קוט"ש, לטווח מוצהר של מעל ל-400 ק"מ, נתון אליו התקרבנו מאוד במבחני הדרכים שערכנו לדגם.

סקייוול ET5 מידות
צילום: בן חסון

הסיבה למפגש המחודש היא, כאמור, גרסת טווח ארוך חדשה אשר שהגיעה לכאן במרץ 2023. גרסה זו מכונה XR86 ועיקרה סוללה מייצור עצמי עם אנרגיה רבה יותר, 86 קוט"ש נטו, ובהתאם מבטיחה טווח גדול עוד יותר, עד 498 ק"מ; זוהי תוספת של 20%  לסוללה ולטווח. מערך הטעינה הביתי הוא תלת-פאזי (עד 11 קילוואט) והספק הטעינה המהירה ללא שינוי (עד 90 קילוואט).

עוד שינויים? עיצוב חזית לגרסה זו ומעבר לכך כמעט ולא. המנוע זהה (204 כ"ס מתוצרת BYD), למשקל נוספו 70 ק"ג זניחים יחסית ל-1,990 ק"ג. מקורו של פער הביצועים על הנייר נובע משיטות מדידה שונות, ועל כך בהמשך.

סקייוול ET5 חלק אחורי
צילום: בן חסון

גרסה זו מוצעת בישראל רק ברמת האבזור הבכירה של הדגם, 'פרמיום', והמפרט שלה עשיר במיוחד: תאורת לד ולייזר, חישוקי "19, גג זכוכית, מערך מצלמות היקפי, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית (כולל עם הרגל) ולמושבים הקדמיים שיש להם גם אוורור והדום(!) במצב שינה, מולטימדיה עם צג "12.8 עם אפליקציות ניווט ובידור, מחוונים מוקרנים, משטח טעינה, ריפוד עור, שקע 220 וולט. היצע מערכות הבטיחות המתקדמות עשיר כנדרש, אך הדגם טרם נבדק על-ידי יורו NCAP. 

מחיר סקייוול ET5 בגרסת XR86 הוא 245,000 שקלים (240,000 שקלים בתקופת ההשקה), תוספת של 25,000 שקלים ביחס ל-LR72 באותה רמת אבזור.

סקייוול ET5 – מבחן דרכים
צילום: בן חסון
 

שונה מלפנים, מוכר בשאר

כדי לבדל את הגרסה החדשה, ל- XR86 חזית חדשה כמעט לגמרי: סבכה חדשה ואטומה בצבע המרכב, פגוש שעוצב מחדש ומופע כללי נקי ואלגנטי יותר, אבל לא בטוח שאני מעדיף אותו על פני העיצוב המקורי. עניין של טעם. מהצד ומאחור לא נעשו שינויים.

הכניסה פנימה מפגישה אותנו עם ET5 מוכר, לרוב לחיוב. סביבת הנהג נאה, הקווים נקיים ונעימים ואיכות חומרים והרכבה נאותות. הגימור לא תמיד מושלם, חלק מהמתגים והמנופים נוקשים לשימוש ולמגע ופה ושם בכל זאת מצאתי כמה פספוסים בהרכבה. שילוב צבעים נעים (יש גם סכמת דיפונים-ריפודים בשחור ובעתיד בגוון בהיר) על רקע העיצוב הלא מתחכם ומגוון חומרים מכובדים (כולל עץ) יוצרים הופעה מכובדת ומוצלחת.

סקייוול ET5 רמת גימור
צילום: בן חסון

תנוחת הנהיגה גבוהה אך לא ממש מושלמת (ההגה לא יוצא מספיק), גלגל ההגה דקיק וקשיח, המושב סביר (בסיס שוקע וקצר), שדה הראייה לפנים טוב בהחלט ובהמשך אגלה שלמרות מיקום לא אידיאלי של הפתחים, המיזוג פשוט מצוין. 

מול הנהג לוח מחוונים מוקרן ונאה ולצידו מסך מולטימדיה בגודל 12.8 אינץ' באיכות בינונית – וגם הגרפיקה והתגובות למגע טעונות שיפור. בנוסף, וכמו אצל רבים ממתחריו, מרבית המערכות מתופעלות דרך המסך באמצעות תפריטים רבים ומרובי אופציות. אין קישוריות לאפל או אנדרואיד, מיקום משטח ושקעי הטעינה נמוך ומוסתר על-ידי הקונסולה המרכזית אך לפחות יש וויז.

סקייוול ET5 סביבת נהג
צילום: בן חסון

מאחור הרכב הזה זורח באמת – הכניסה סופר נוחה בזכות מפתח דלת גדול במיוחד ודלת הנפתחת בזווית רחבה. המרחב שם לשני נוסעים מצוין ומעלה מכך בכל ממד ולכל כיוון, וגם נוסע שלישי ימצא את מקומו בזכות ספסל רחב ורצפה שטוחה לחלוטין. כבונוס גם כאן חומרי הדיפון נאים, גג השמש הפנורמי מגיע עד למעל ראשי הנוסעים, יש פתחי מיזוג וגם שקעי טעינה כולל 220 וולט. דוז פואה.

סקייוול ET5 מרחב מאחור
צילום: בן חסון

לתא המטען פתח גדול, נפח גדול, מבנה שימושי, שקע 12 וולט, תאורה וכיסוי נגלל. קיפול המושבים לא מייצר רצפה שטוחה, בסקייוול בחרו בפתרון המחייב פירוק בסיס המושב – אז תקבלו משטח הטענה שטוח באמת וענק ממש, אבל לא תוכלו להסיע כלל נוסעים מאחור.

סקייוול ET5 תא מטען
צילום: בן חסון
 

בדרכים

כפי שצוין בהתחלה למרות פער משקל צנוע יחסית ונתוני מנוע זהים בין הגרסאות – 204 כ"ס, 32.6 קג"מ – הרי לפי המפרט ל-XR שנבחנה ביצועים טובים פחות: נתון התאוצה ל-100 קמ"ש הוא 9.6 שניות ארוכות בהשוואה ל-7.9 שניות נאות בגרסה המוכרת. אולם בכביש נכונה לנו הפתעה, והיכולת כמעט זהה למה שהכרנו עד היום – מדובר ברכב המספק ביצועים טובים ויעילים ביום-יום וקצת מעבר לכך.

עם זאת וכמו בגרסה המוכרת, לחובתה של יחידת ההנעה הזו אופי פעולה שאינו תמיד מעודן דיו, ולחיצה עמוקה על דוושת התאוצה עשויה בקלות לגרום לשבירה רועשת ודרמטית של אחיזת הצמיגים הקדמיים באספלט. גם בתנועה איטית התגובות מושהות ואיטיות, וגם מעבר מבלימה לתאוצה גורר איזו השתהות קלה. מצב 'ספורט' מחדד מעט את התגובות אך לא באופן בולט. עוצמת הבלימה הרגנרטיבית נקבעת דרך מסך המולטימדיה וזה פחות נוח, כך גם כיול דוושת הבלם.

סקייוול ET5 נוחות נסיעה
צילום: בן חסון

נוחות הנסיעה בינונית למדי בעיר, שילוב של קושי להתמודד עם שיבושים חדים, כנראה גם בגלל דופן הצמיגים (235/50-19) ושמירה על ריסון המרכב במעבר על רצף שיבושים. פסי האטה מטופלים היטב כל עוד לא מגזימים במהירות. מחוץ לעיר הנוחות משתפרת כל עוד הכביש אינו גלי, מה שיגרום לאותו ריסון חסר להופיע שוב. בידוד הרעשים לוקה בחסר, עם יותר מדי רעשי רוח וכביש החודרים לתא הנוסעים, ובמהירויות נמוכות נשמעת גם פעולת המתלים.

בשבילים ET5 ממש מוצלח – מפגין חוסן מבני, סופג היטב שקעים ובורות (לא עם שפה חדה) ונעים למדי כל עוד הקצב לא גבוה מדי. 

סקייוול ET5 שבילים
צילום: בן חסון

היכולת הדינמית סבירה – הישבן מהדק באופן מדוד עם הרפיה מדוושת התאוצה, היכולת מספקת והאחיזה נאותה. מנגד, אותו מחסור בריסון מורגש בנהיגה תחת עומס בכביש מפותל והעברת הכוח לאספלט אינה רהוטה.

כאן נציין גם כי מערכות הבטיחות המתקדמות אינן מהמעודנות בפעולתן והן מעט היסטריות מול תנועה חזיתית בכבישים צרים.

סקייוול ET5 חזית
צילום: בן חסון
 

טווח הנסיעה פנטסטי

מבחן זה היה מאומץ מהרגיל, ובהתחשב בכך שמבחני הדרכים של 'אוטו' ידועים בעומס גבוה ביחס לנהיגה יום-יומית, הרי שהתוצאות בהחלט הרשימו: נתון הצריכה הממוצע במבחן עמד על 4.8 ק"מ/קוט"ש, המתורגמים בזכות הסוללה הגדולה לטווח של יותר מ-410 ק"מ – טווח שהושג, כזכור, בתנאים מכבידים ביותר. 

בשיוט מהיר מאוד קיבלנו נתון דומה לממוצע ולעיתים אפילו טוב במעט, ובקטעי הנהיגה הרגועים יותר אך לא חסכניים באופן מופגן, הנתון השתפר ל-5.4 ק"מ/קוט"ש – נתון צריכה טוב לרכב פנאי גדול וכבד וכזה המעניק לו טווח מצוין של כ-465 ק"מ.

סקייוול ET5 נוחות
צילום: בן חסון
 

מחיר הטווח

המפגש הנוסף שערכנו עם סקייוול ET5 לא שינה בהרבה את מה שידענו על רכב הפנאי הזה. חסרונותיו נותרו כשהיו – נוחות נסיעה בינונית, עידון חסר, בידוד רעשים לא מתעלה ויכולת דינמית שאינה יותר מסבירה. גם היתרונות הברורים נותרו ללא שינוי – אבזור עשיר במיוחד, מרחב עצום לנוסעים, תא מטען גדול, ביצועים טובים.

גרסת הטווח הארוך מוסיפה בדיוק את זה, וכמעט אך ורק את זה – הטווח הטוב ממילא של הגרסה הרגילה היה כאן למצוין.

האם תוספת המחיר – קצת יותר מ-10%, 25,000 שקלים – שווה את תוספת הטווח העומדת על כ-20% (כ-80 ק"מ בפועל)? אם טווח ארוך הוא עניין תדיר אצלכם, כן. אם לא, נראה לנו שגרסת LR תציע תמורה עדיפה, תאפשר גם להימנע מהשוואה ישירה למובילי הסגמנט.

*פורסם ב-23.05.23 (נוסף וידאו)

סקייוול ET5 פנסים
צילום: בן חסון