ניסאן X-טרייל הוצג ב-2000. אופנת רכבי הפנאי הייתה בחיתוליה, ובארץ הוא היה יקר מדי. כאשר הדור השני הוצג ב-2007 הוא מצא לידו את קשקאי, שהיה לעניין של ממש אצל ניסאן – דגם פנאי המחליף גם משפחתית, ביטוי לגישה שונה ביחס לסוג רכב כזה. אותו קשקאי זכה להעדפה נוספת, כאשר ב-2008 הוצגה גרסת שבעה מושבים. 

ב-2013 עשתה ניסאן סדר במערכת היחסים בין דגמי הפנאי הקומפקטיים שלה. באותה שנה הוצג הדור השלישי של X-טרייל – הוא היה גדול מהדור השני של קשקאי שהוצג באותה שנה, קיבל מושב נוסף לשבעה נוסעים, ובארה"ב היה לדור שני של רוג (Rogue). 
 

הקשר, פרטים

הדור הרביעי של X-טרייל הוצג ב-2020 בארה"ב כרוג, והגרסה האירופאית נחשפה רק ב-2022, ובעיקר נבדלת מזאת האמריקאית בחטיבות הכוח. כמו בקשקאי, גם ל־X-טרייל גרסאות היברידיות ייחודיות: e-פאוור ו־e-פורס כפולת ההנעה (מסומלת e-4orce). בנוסף, מוצעת גרסה רגילה (טורבו-בנזין 1.5 ל', 163 כ"ס).

ניסאן X-טרייל E-Power
צילום: אלי שאולי

הבסיס הוא מהדורה מחודשת לפלטפורמה CD-CMF ששירתה את הדור הקודם ואותה הוא חולק עם מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן קשקאי, רנו אוסטרל (ועוד כעשרים דגמים של ברית ניסאן/רנו). בסיס הגלגלים של הדור החדש, 270.5 ס"מ, זהה לזה של הדור הפורש, וכך גם אורכו, 468 ס"מ. הרוחב והגובה כמעט ללא שינוי, 184 ו־172 ס"מ בהתאמה. עם ממדים כאלה ובהשוואה לדגמי פנאי אחרים עם שבעה מקומות, X-טרייל דומה בממדיו לאאוטלנדר, קטן בהחלט מסקודה קודיאק או קיה סורנטו.

ניסאן X-טרייל 2023
צילום: אלי שאולי

ניסאן X-טרייל מוצע בשפע גרסאות ורמות גימור – לא פחות מעשר אופציות; עם מנוע בנזין בלבד וגם עם יחידה היברידית בהנעה קדמית או כפולה, ל־5 או ל־7 נוסעים ועם שפע רמות גימור. המחירים נעים בין 207,500 שקלים ל־260,500 שקלים, והאחרון הוא גם מחירו של הרכב שקיבלנו למבחן: היברידי כפול־הנעה לשבעה ב'טקנה'. 

במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור היקפי של שטחים מתים. במפרט האבזור: תאורת לד אדפטיבית, חישוקי "19, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים, בקרת אקלים תלת־אזורית, צג "12, מחוונים מוקרנים, תצוגה עילית, מערכת שמע משודרגת, תאורת אווירה.

ניסאן X-טרייל חלק אחורי
צילום: אלי שאולי
 

עיצוב, נראות

הדגם החדש מעוצב שונה מקודמו באופן בולט, והוא נראה גדול, בוגר ומלוטש יותר, עדכני ונוכח. הצביעה הדו-גונית מעניקה לו נופך של יוקרה. החזית הכוחנית נראית חסונה יותר, וכך גם קווי המותן. חישוקי "19 משלימים חבילה שנראית עניינית ונכונה בסגמנט הזה. 

ניסאן X-טרייל עיצוב
צילום: אלי שאולי
 

פנים הרכב

צג המולטימדיה ("12) עכשווי ונוח יחסית לתפעול, גם כי חלק מהמערכות מתופעלות דרך המחוונים המוקרנים, לאחר הסתגלות זה נוח, והממשק עם הנהג משופר גם בזכות תצוגה עילית. בנוסף, לבקרת האקלים תפעול נפרד. עם זאת, בימי שמש יוקדים סבל פנים הרכב לעיתים מהשתקפויות בגלל הפלסטיק המבריק במרכז הקונסולה המרכזית, וחיווי פעולות מסוימות לא היה מספיק קריא. במרכז, כמו בקשקאי, בורר הילוכים נאה בעיצובו, קטן בממדיו. מאחוריו בורר מצבי ניהוג נוח לתפעול ותא אחסון שימושי. תמונת המצלמה לא תמיד מובנת אבל המצלמה נוחה לתפעול. תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת, מתאימה לרכב כזה ונוסכת ביטחון. המושב שופע כיוונים אבל לא תמיד מאוד נוח.

ניסאן X-טרייל סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

בשורה השנייה המרחב נרחב ומרווחי הרגליים והראש טובים. לרשות הנוסעים פתחי מיזוג עם בקרת אקלים משלהם.

ניסאן X-טרייל תא נוסעים
צילום: אלי שאולי

שורת המושבים השלישית צפופה והמרחב גבולי. צריך התחשבות גדולה ואולי מוגזמת מיושבי השורה השנייה כדי שאפילו ילדים יצליחו להידחק, כאשר הבעיה העיקרית היא המרווח לכפות הרגליים, החסר עוד יותר מתחת למושב השמאלי הרחב, והמרווח הבסיסי מאוד לברכיים. למעשה, נראה שגם לילדים לא יהיה נוח שם, וכדאי לקחת זאת בחשבון.

ניסאן X-טרייל שורה שלישית
צילום: אלי שאולי

נפח תא המטען, כאשר כל המושבים בשימוש, זעיר (120 ל'), ובמצב זה אין מקום לכיסוי התא. כאשר המושב השלישי מקופל הנפח יעיל (485 ל'), ועם זאת אין לרכב גלגל חלופי.
 

מנוע, ביצועים

כמו בקשקאי, גם ל־X-טרייל גרסאות היברידיות ייחודיות: e-פאוור ו־e-פורס כפולת ההנעה. לאלה מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר 3 צילינדרים – נגזר מה־2.0 ליטר של אינפיניטי שיש לו יחס דחיסה משתנה – וזה מייצר 156 כ"ס. מנוע זה משמש כמחולל-זרם הטוען סוללה קטנה (1.73 קוט"ש) – ואין לו קשר מכני עם הגלגלים, כך שאינו אחראי על תנועת הרכב. 

על התנועה אחראי ב־e-פאוור מנוע חשמלי קדמי המייצר 204 כ"ס ו־33.6 קג"מ: 8 שניות ל־100 קמ"ש ועד ל־170 קמ"ש. בגרסת ההנעה הכפולה עוד מנוע חשמלי מאחור המייצר 136 כ"ס ו־19.9 קג"מ, והתפוקה הכוללת קרובה מאוד, 213 כ"ס. הסיבה היא יכולת הסוללה לעמוס בעומס של תפוקה מוגברת. משך ההאצה ל-100 קמ"ש 7.2 שניות, והמהירות המרבית זהה. 

ניסאן X-טרייל ביצועים
צילום: אלי שאולי

כאשר מנוע הבנזין קר והסביבה שקטה ניתן לשמוע אותו מתעורר לחיים, אבל לאחר מכן הוא כמעט ואינו נשמע. X-טרייל יוצא לדרך באופן נעים, ולעיתים קשה לשמוע שמנוע הבנזין מצטרף לחגיגה בתנועה איטית ורגועה. בתנאים כאלה, מהירות זחילה בעיר ועם מצערת עדינה, הרכב מפגין כי הוא נע בכוח החשמל. כניסת מנוע הבנזין לפעולה מתרחשת באופן די תכוף על־מנת לטעון את הסוללה, ולמרות שמדובר במבנה של שלושה צילינדרים לא מורגשות רעידות. מחוץ לעיר כאשר רעשי הסביבה גוברים, פעולת המנוע נמסכת בהם והתוצאה נעימה אף יותר. ה"טריק" של ניסאן היה לבנות את עליית סל"ד מנוע הבנזין בהתאם למצערת ולעומס, וסידור זה עובד היטב בעומס חלקי, עד אזור ה־70% בסקאלת הכוח במחוונים, וצליל המנוע עצמו נעים. 

ניסאן X-טרייל נוחות
צילום: אלי שאולי

בעומס מלא ובעליות ארוכות הדורשות יותר מהמנוע החשמלי, רעשי מנוע הבנזין – הטוען אז את הסוללה בקצב גבוה יותר ולכן פועל בסל"ד גבוה – בולטים. הדבר בלט אף יותר ביום המבחן שהיה חם; אוורור הסוללה הנמצאת בתא הנוסעים עבד שעות נוספות והוסיף לרעש. בנוסף, בעליות ארוכות ומאמצות הסוללה לא תמיד עמדה בקצב והייתה הפחתה משמעותית בכוח, גם לפי הצג; מצב נדיר, אבל קורה.

ה־X-טרייל – עם משקל של 1.9 טון והספק של 213 כ"ס – אינו נמרץ תחת מצערת מלאה. ההאצה מהמקום טובה, והאצות ביניים מהסוג המאפיין רכב חשמלי נעשות היטב בעומס קל. לעיתים יש השהייה בין לחיצה מלאה על המצערת ועד לתוספת ההספק בגלגלים מכיוון שהתגובה אינה מיידית. לסיכום: הביצועים לרוב טובים, ובתנאים רגילים מושגים באופן נעים. 

ניסאן X-טרייל שבילים
צילום: אלי שאולי

צריכת הדלק נעה בין 13.5 ק"מ/ל' בקצב נינוח הייתה סבירה לרכב כזה אבל לא מבריקה. דווקא ביום המבחן המאומץ הוא הרשים יותר עם 10.5 ק"מ/ל'. 
 

נוחות, התנהגות

כיול המתלים של X-טרייל נוטה לכיוון הרך והוא מתמודד היטב בעיר עם פגמים קלים וחספוס הכביש. שיבושים גדולים, שקעי ביוב, ופסי האטה מורגשים לעיתים מדי; דופן הצמיגים (235/55-19) אינה ממש עוזרת בספיגתם. גם מחוץ לעיר עיקר הבעיה תהיה התמודדות מול שיבושים גדולים, ושיכוך מעט חסר יביא לנדנוד המרכב עם מעבר על גלי כביש. איכות הנסיעה הכוללת טובה, והרכב נעים ושקט. 

ניסאן X-טרייל מתלים
צילום: אלי שאולי

בנסיעת שבילים הוא נעים מאוד, וכאלה עם שינויי גובה מוחשיים גורמים לו לתנועת יתר. 
היכולת הדינמית של X-טרייל, גם בגלל ההנעה הכפולה, טובה; קו הפנייה נשמר גם בגלל שביציאה מעיקול המנוע האחורי מסייע לכך. אותו כיול רך של המתלים מביא לכך שהמרכב רוכן בפניות בעומס כבד באופן מוחשי, אבל יחד עם אחיזה טובה בזכות הצמיגים, היכולת נאה ומספקת. מערך ההיגוי מביא לשינויי כיוון הנעשים היטב.

פעולת הבלמים הרגנרטיביים אינה מצטיינת. במצב 'רגיל' התגובה מעורפלת וחסרה עוצמה ודיוק בגלל שפעולת הדוושה רכה ואורך מהלכה גדול מדי, דבר המפריע בייחוד במהירויות נמוכות. לרכב מצב מרבי המכונה "e-פדאל" לנהיגה בדוושה אחת, אבל אז גובה הדוושה משתנה בזמן הנהיגה והדבר פוגע בביטחון. הבורר מציע גם מצב B המסייע לבלימה טוענת, פעולתו פחות משמעותית אך נעימה.

ניסאן X-טרייל בנסיעה
צילום: אלי שאולי
 

מחיר, תמורה

לכשעצמו, ניסאן X-טרייל הוא רכב פנאי נאה מאוד והופעתו מרשימה. סביבת הנהג מהודרת ורמת האבזור כאן מכובדת ביותר. הביצועים טובים, כך גם נוחות הנסיעה ואיכותה והיכולת הדינמית ממש בסדר. מנגד, המקום לשני הנוסעים הנוספים מוגבל ואין בשורה בצריכת הדלק.

מול כל אלה עומד המחיר – 260,500 שקלים – וזה מעט יומרני בהינתן המתחרים הישירים: דגמי פנאי לשבעה, שממדיהם בכלל גדולים יותר והמרחב שהם מציעים בשורה השלישית נרחב יותר.
 
המחיר יחד עם הטכנולוגיה הייחודית מעלים את השאלה, האם גרסת הבנזין הזולה בהרבה מעניקה תמורה טובה יותר? תשובה לאחר המבחן.

*פורסם מחדש (נוסף וידאו)

ניסאן X-טרייל תמורה למחיר
צילום: אלי שאולי