מותג MG שמקורו בריטי (1924) עבר לבעלות סינית ב-2005 ונרכש על-ידי תאגיד SAIC ב-2007. זה המותג הסיני הראשון ששווק כאן, והיה חלוץ בישראל עם ZS, דגם פנאי עדכני ב-2018. בסוף 2019 התייצבה כאן הגרסה החשמלית שלו, EV, וגם זו הייתה ראשונה מסוגה – גם בהיקף המכירות בשנה הראשונה, עם נתון נאה לזמנה, מעל 600 יחידות. היקף זה והטווח דאז לא היו כמקובל היום, אבל הייתה לה דרך כפולה לסלול – והיא עשתה זאת היטב. כבוד. 

אלא שענייני קורונה ושרשרת אספקה (זוכרים?) עיכבו מאוד את הגעתו של דגם מחודש ומשופר, העסק החשמלי נעצר, והפעילות עברה ל-EHS ההיברידי-נטען.

כל אלה השתנו השנה וממש לאחרונה. אולם התצוגה של המותג כולל כיום את המשפחתית 4, את הסטיישן 5, וגם ZS המחודש שחזר ממש עכשיו לאולם התצוגה. מעל כולם – בממדים, במפרט, במחיר – התייצב בו דגם הפנאי MG מארוול R. ואף מילה על גיבורי על.

MG מארוול R סמל
צילום: בן חסון
 

מצעד הנתונים

ראשיתו של מארוול R בשנת 2017, אז הוצג לראשונה ראווי מארוול X – ודגם זה מוצע באירופה ואצלנו כ-MG מארוול R לאחר מתיחת פנים קלה שעבר. מדובר ברכב פנאי בינוני (D-SUV), מקביל פחות או יותר בממדיו לדגמים חשמליים אחרים; בסיס הגלגלים שלו 280 ס"מ, אורכו 467 ס"מ, רוחבו 192 ס"מ וגובהו 162 ס"מ. נתון המשקל, 1,995 ק"ג בהנעה כפולה, נמוך במעט מדגמים אחרים, גם כאלה עם הנעה לשני גלגלים.

מארוול R מוצע בשתי גרסאות ובכל מקרה סידור ההנעה ייחודי בנוף. לגרסת ההנעה האחורית שני מנועים, ולזאת עם ההנעה הכפולה שלושה מנועים, ולתיבה יש שני הילוכים, ולא אחד כמקובל. 

MG מארוול R נתונים
צילום: בן חסון

וכך, לגרסה ההנעה האחורית 180 כ"ס ו-41.8 קג"מ, 0 ל-100 קמ"ש מושג ב-7.9 שניות והמהירות המרבית 200 קמ"ש בגרסה כפולת ההנעה הנבחנת כאן 288 כ"ס ו-67.8 קג"מ, נתון התאוצה ל-100 קמ"ש מרשים מאוד, 4.9 שניות בלבד, והמהירות המרבית זהה. 

דגם זה מוצע באירופה ובישראל עם סוללת 70 קוט"ש, קטנה יחסית לרכב בממדיו, וגם היא אחראית לנתון המשקל הנ"ל, וטווח הנסיעה נע בין 370 ק"מ להנעה הכפולה, 402 ק"מ לקדמית. הספק הטעינה ב-AC עד 11 קילוואט וב-DC עד 93 קילוואט, נתון לא גבוה. יש גם אפשרות לטעינה V2L בתוספת תשלום.

MG מארוול R
צילום: בן חסון
 

מפרט הפריטים

רשימת האבזור סופר ארוכה ועשירה וכמעט זהה בין שתי הגרסאות: תאורת לד מלאה, חישוקי 19 אינץ', גג שמש פנורמי נפתח, מערך חיישני חניה ומצלמות היקפי, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת למושב הנהג, אוורור וחימום למושבים מלפנים, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג מאחור, לוח מחוונים מוקרן בגודל 12.3 אינץ', מסך מרכזי 14 אינץ' כולל קישוריות לאנדוראיד ואפל, לוח מחוונים מוקרנים 12.3 אינץ', תאורת אווירה, טעינה אלחוטית, ובגרסה זו מערכת שמע משודרגת של בוז (שלא הרשימה במיוחד). 

גם דגם זה של MG נבחן על-ידי יורו NCAP וב-2021 קיבל ארבעה כוכבים. בהתאם, אבזור הבטיחות מכובד כצפוי: 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים כולל תיקון אקטיבי, התרעה על תנועה חוצה, שמירה על מרכז נתיב ועוד.

בהתחשב בכל אלה מחירו מפתיע לטובה – 199,000 שקלים לגרסת ההנעה האחורית ו-215,000 שקלים לגרסת ההנעה הכפולה שנבחנה לאחר עדכון המחיר האחרון (206,000 שקלים ו-219,000 שקלים בהתאמה בעת ההשקה).

MG מארוול R מחירים
צילום: בן חסון
 

מרשים לטובה

במפגש פנים אל פנים מתגלה מארוול R כרכב פנאי נאה עם מופע עדכני ואתלטי. מכסה המנוע הארוך משדר משהו ספורטיבי, לכך תורמת החזית נטולת הסבכה שלא נופלת לבנאליות "חשמלית" בזכות דמויי כונסי אוויר. לאלה מצטרפים תאורת ערפל ויחידות תאורה צרות המחוברות ביניהן בפס רוחבי והחישוקים סביב מוסיפים אף הם להופעה. מארוול R הוא רכב שנראה טוב ונכון מבלי להתחכם או להיות מצועצע מדי.

MG מארוול R עיצוב
צילום: בן חסון

סביבת הנהג נאה מאוד ומאופיינת במופע עדכני אך לא מוגזם. מוקד העניין המרכזי הוא כמובן המסך הגדול המונח על גבי קונסולה צפה ומוגבהת שגודלה 19.4 אינץ', מתוכם 14 אינץ' מוקדשים למסך עצמו. גלגל הגה ומושבים בעיצוב ספורטיבי מוסיפים גם הם להופעה ושאר הקווים נקיים ונטולי התחכמויות מיותרות. לאלה מתווספים איכות חומרים טובה למדי וגימור מוצלח והסך הכל יוצר מרחב שנעים לשהות בו.

MG מארוול R סביבת נהג
צילום: בן חסון

לא הכל מושלם ומספר עניינים ראויים לביקורת. המסך הנאה והאיכותי מגיב באיטיות והזווית בה הוא ממוקם גורמת שייראה רחוק ממה שהוא באמת. למרות שהממשק אתו נוח להבנה, אותו תפעול איטי בשילוב פעולות הנדרשות לכמה לחיצות (שינוי טמפרטורה, למשל) פוגע במיידיות השימוש ומפריע בזמן נהיגה. המושב התגלה כנוח יחסית ועם תמיכה צידית מספקת אך חסרה בו תמיכה לגב העליון ואפשרות לכיוון תמיכה לגב התחתון ופה ושם נשמעו צקצוקים. ב-MG החליטו לעשות "טסלה" וכיוון פתחי המיזוג נעשה רק דרך המסך; יש מספר מצבים קבועים מראש, אין אפשרות לכוון במדויק, ובכל מקרה זה לא נוח.

MG מארוול R מסך מולטימדיה
צילום: בן חסון

הקונסולה הקדמית הרחבה גם יוצרת תחושה שהיא קרובה לנהג, אולם המרחב מלפנים טוב וכבונוס יש מספיק מקום להמון תאי אחסון – כמה מתחת לקונסולה הצפה, תא במרכז, מחזיקי כוסות ועוד. שדה הראייה לפנים סביר, אך פחות טוב לאחור בגלל קורה D עבה מאוד. מערך המצלמות ההיקפי מעניק כיסוי טוב אך איכות המצלמות והתמונה המתקבלת אינה מצטיינת.

MG מארוול R הגה
צילום: בן חסון
 

העניינים מאחור

הכניסה לשורה השנייה נוחה למדי והמרחב שם טוב מאוד עבור שני מבוגרים, ובזכות רצפה שטוחה גם נוסע במרכז ימצא את מקומו בנוחות יחסית. בסיס המושב נמוך ומסעד הגב מוטה מדי לאחור. במרכז משענת יד רחבה עם מחזיקי כוסות ותא קטן, שני שקעי טעינה מסוג USB-A, דיפונים נאים, גג שמש פנורמי שמגיע עד מעל ראשי הנוסעים (אך מעט צר), כיסים בגב המושבים מלפנים ופתחי מיזוג.

MG מארוול R מרחב מאחור
צילום: בן חסון

תא המטען נפתח גם באמצעות מחוות רגל. נפח ההטענה, באופן שמתחיל לחזור על עצמו בדגמים רבים המגיעים מסין, צנוע באופן תמוה ביחס לממדיו של מארוול R –  עם 357 ליטרים בלבד. לזכותו מבנה פשוט ויעיל, סף הטענה שטוח בגובה טוב, תא גדול בצד שמאל וקיפול שורה שניה המייצר רצפה שטוחה. ישנו כיסוי נגלל אך הוא נמוך יחסית, אולם עם הסרתו מתקבל מרחב הטענה נדיב יחסית בזכות מבנה עמוק, אלא שאז אין מתגלה כי אין איפה לאחסנו. יש תאורה, אין שקע טעינה ורק מיעוט ווי תלייה. בגרסת ההנעה האחורית קיים גם תא נוסף מלפנים בנפח נאה, 150 ליטרים, ובמבנה עמוק וצר, אך זה יכול לסייע לאור המצב מאחור. זה, כמשתמע, איננו ברכב המבחן וחבל.

MG מארוול R תא מטען
צילום: בן חסון
 

ביצועים וטווחים

נתון תאוצה ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות הוא נתון מצוין, וברגע הראשון לא נראה שהוא ממש מסתדר עם הספק של 288 כ"ס ומשקל של 2 טון – גם כאשר מוכנס למשוואה נתון המומנט, כאמור 67.8 קג"מ, וההנעה החשמלית הכפולה. אלא שבמדידות לא מדעיות בעליל שערכתי מארוול R בהחלט עמד בהבטחה, וגם הגב ושרירי הצוואר אששו קביעה זאת. בקיצור, הביצועים מצוינים בכל קנה מידה ביציאה מהמקום ובמהירויות נמוכות עד למהירויות שיוט חוקיות. בעומס גבוה, מהירויות גבוהות או עליות ארוכות קצב צבירת הקמ"שים דועך – הביצועים עדיין טובים, אך אז ההספק הנמוך ביחס למשקל ויחסית לזה של חלק מהמתחרים בא לידי ביטוי. 

כמה מילים על ההילוכים, דבר שנחסך מאיתנו בעידן החשמלי. בנהיגה "רגילה" ספק אם תרגישו את החלפת ההילוך – היא חלקה ומבוצעת במהירויות גבוהות יחסית. בעומס ובלחיצה הגונה על דוושת התאוצה דווקא כן, וזה חבל. ההעברה עצמה חלקה אך ארוכה וזה מביא להפוגה מורגשת בתאוצה.

MG מארוול R טווח נסיעה
צילום: בן חסון

על הביצועים הטובים מוסיף המארוול כיול מוצלח לדוושת התאוצה המאפשר התנהלות טבעית, נינוחה ונעימה – גם במצב 'אקו' המקהה את התגובות וגם במצב 'ספורט+' המחדד אותן התוצאה מאוזנת. 

בסיכומו של מבחן ארוך ומאומץ טווח הנסיעה הממוצע עמד על כ-264 ק"מ (3.8 ק"מ לקוט"ש), רחוק ממבריק אך סביר בהתחשב בטווח הרשמי (370 ק"מ), בעומס המבחן ובביצועים. נהיגה נינוחה הניבה טווח של כ-335 ק"מ (4.8 ק"מ לקוט"ש) ונסיעת בוקר פקוקה מהשרון למרכז התקרבה לנתון הטווח הרשמי, כאמור 370 ק"מ.

MG מארוול R נוחות נסיעה
צילום: בן חסון
 

בערים ומחוצה להן

נוחות הנסיעה של מארוול בינונית למדי. המתלים מכוילים בצד הרך יחסית, ובעיר הוא התמודד היטב עם שיבושים בודדים, גם כאלה גדולים. עם זאת, רצף שיבושים הוציא אותו משלוותו ומחסור בריסון, במיוחד בחלק האחורי עם המעבר על פסי האטה הורגש. חתך צמיגים נמוך (235/45-19) מוביל גם לקושי בסינון שיבושים קטנים ו/או חדים. מחוץ לעיר המצב משתפר והרכב נוח למדי – אלא שאז רמה גבוהה יחסית של רעשי רוח ודרך מצטרפים לנסיעה ועשויים לפגום בתוצאה הכללית כתלות במהירות וסוג האספלט.

בשבילים הוא נותר לא מרוסן, רועש למדי ובכלל לא הרגיש בהם כמו בבית, גם בגלל אותם צמיגים. 

MG מארוול R שבילים
צילום: בן חסון

אותו כיול רך וריסון חסר מוביל גם ליכולת דינמית פחות מלבבת בכביש המפותל בנהיגה מהירה יחסית. זוויות הגלגול גבוהות, המרכב לא מרוסן דיו בשינויי כיוון מהירים והוא לא מתמודד טוב עם שיבושים ושינויי בתוך פנייה תחת עומס. לעיתים הוא יתקשה להעביר את הכוח ובקרת היציבות מתערבת די מוקדם ובאופן מורגש. לזכותו הגה בעל משקל טוב, במיוחד במצב 'ספורט'.

הבלמים לא התעלו בהיזון ובעוצמת הנשיכה הראשונית שלהם. ל-R שלוש עוצמות לבלימה רגנרטיבית – הראשונה מוצלחת מאוד בשיוט, השנייה מאוזנת והשלישית מקבילה לבלימת מנוע חזקה – אך אין אפשרות לנהיגה בדוושה אחת. לא בטוח שזה חסרון.

MG מארוול R בלמים
צילום: בן חסון
 

יש ממה

כנראה שמפגש עם מארוול R בסמוך למועד הצגתו היה מסתיים בהתפעלות גדולה יותר, אלא שמאז ואחרי המחצית הראשונה של 2023 ההיצע בשוק החשמלי הולך ומתרחב ודגמים אחדים עדכניים יותר. ובכל זאת, מדובר בתוספת ראויה ומעניינת לשוק המקומי.

לחובתו תא מטען צנוע, נוחות נסיעה ויכולת דינמית לא מצטיינות, טווח בינוני והספק נמוך ביחס של הטעינה המהירה. לזכותו עיצוב נאה, אבזור עשיר ביותר, סביבת נהג מכובדת, מרחב טוב לנוסעים ומעל הכל ביצועים מצוינים ממש. 

מול כל אלה, מחירו, 215,000 שקלים, נמוך ולא במעט ממתחרים בעלי ממדים וביצועים דומים, חלקם עם אבזור פחות – וזה כבר מוביל לתמורה ראויה ולעסקה מעניינת שכדאי לבדוק.

*פורסם ב-17.07.23 (נוסף וידאו)

MG מארוול R סיכום מבחן דרכים
צילום: בן חסון

@auto_magazine_il MG מארוול R 2023 החדש מוצע בישראל בשתי גרסאות: הנעה אחורית עם שני מנועים ו-180 כ"ס או הנעה כפולה עם שלושה מנועים ו-288 כ"ס. בשתי הגרסאות סוללה זהה: 69.9 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה של עד 402 ק"מ בהנעה אחורית ו-370 ק"מ בהנעה כפולה. רשימת האבזור עשירה למדי כבר ברמת הכניסה 'לקשרי': תאורת לד, חישוקי 19 אינץ', גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים שהם גם מאווררים, צג ענק במיוחד בגודל 19.4 אינץ', מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים כסטנדרט. גרסת ההנעה הכפולה מוצעת ברמת 'פרפורמנס' והיא מוסיפה מערכת שמע מבית 'בוז' ואפשרות לריפוד אלקטנרה מהודר במקום אוורור מושבים.  מארוול R 2023 החדש נבדק ביורו NCAP בשנת 2021 וקיבל דירוג של 4 כוכבים עם ציון של 80% בהגנה על מבוגרים, 75% בהגנה על ילדים, 55% בהגנה על הולכי רגל ו-80% בסעיף מערכות הבטיחות. היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כולל כסטנדרט: מערכת בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים ובלימה אוטונומית לאחור. גרסת ההנעה הכפולה שנבחנה סיימה את המבחן המאומץ שלנו עם צריכה של 4.1 ק"מ לקוט"ש (287 ק"מ טווח) – נתון לא רע בהתחשב בהספק ובביצועים אך נמוך בפני עצמו. שיוט מהיר הניב תוצאה דומה (כ-290 ק"מ), שיוט נינוח יותר שיפר את הצריכה לכ-5 ק"מ לקוט"ש (כ-350 ק"מ) ונסיעת בוקר פקוקה השוותה לנתון הרשמי (370 ק"מ). MG מארוול R חשמלי, Luxury, 2x4 402 ק"מ (WLTP) 180 כ"ס 205,888 ש"ח MG מארוול R חשמלי, Performance, 4x4 370 ק"מ (WLTP) 288 כ"ס 218,888 ש"ח.                                             #אוטוטוק #טכנולוגיה #אוטו #רכבחשמלי #קניות #חדשות #מתנה #משפחה #משפחהבהסעה ♬ original sound - אוטו