תחזית מזג האוויר הייתה קודרת ודובר על רוחות חזקות, אבל ברצלונה קידמה את פנינו עם שמש נעימה וטמפרטורה נוחה. לאחר לילה לבן הגענו לאירוע בו הוצג בפנינו וולוו EX30, דגם פנאי קטן. חשמלי.  

התבוננתי בוולוו הצעיר והקטן ונראה שדי הצליח להם. העיצוב אלגנטי וניכרת תשומת לב לפרטים. יש לכך ביטוי למשל בתאורת הלד יום בדמות 'הפטיש של תור', הסמל שניצב במלוא הדרו בפרונט חסר הסבכה ועד לתאורה האחורית המעניינת: מרובע אדום שרק חלקו בצדדים הוא המואר ומשתלבת עמו נהדר תאורה על קורה C.

וולוו EX30 השקה
צילום: אוהד אלגוב
 

קצת מספרים

וולוו הציגה את EX30 בתחילת יוני 2023, הכריזה כי הוא יהיה הרכב עם טביעת הרגל הפחמנית הנמוכה ביותר שהיא מייצרת כעת, יחד עם זאת הוא יהיה המאיץ הטוב ביותר בתולדותיה וגם הרכב הזול ביותר בקו הדגמים שלה. דגם זה הושק כבר בישראל בדצמבר החולף. 

וולוו EX30 מבוסס על הרצפה SEA-E של ג'ילי, הבעלים של וולוו – תוכננה במרכז הפיתוח הצמוד לוולוו בגטבורג – והוא חולק אותה עם סמארט #1 ו-#3, זיקר X. וולוו EX30 מוגדר כרכב פנאי קטן, והדבר ניכר לפי אורך המרכב, 423 ס"מ בלבד. אם כי בסיס הגלגלים 265 ס"מ והרוחב 183 ס"מ, וזה לגמרי קומפקטי. כמו בהרבה מאוד דגמים חשמליים, גם כאן מספר גרסאות לפי מספר מנועים, סוג הנעה ונתוני סוללה.

וולוו EX30 פלטפורמה
צילום: אוהד אלגוב

הראשונה היא הבסיסית – מנוע יחיד עם 272 כ"ס והנעה אחורית, סוללה של 51 קוט"ש לטווח מוצהר של 340 ק"מ; השנייה היא לטווח ארוך – מנוע יחיד עם 272 כ"ס והנעה אחורית, סוללה של 69 קוט"ש וטווח מוצהר של 476 ק"מ; השלישית היא גרסת הביצועים – שני מנועים עם 428 כ"ס והנעה כפולה, סוללה של 69 קוט"ש וטווח מוצהר של 450 ק"מ.

כאן יצוין כי שתי הסוללות שונות זו מזו לא רק באנרגיה אלא גם בחומר ממנו הן עשויות – בקטנה ליתיום-ברזל פוספט (LFP), בגדולה ניקל-מנגן-קובלט (NMC); זו הגדולה יותר מעניקה לרכב ביצועים טובים יותר, צריכת החשמל עדיפה ומשך הטעינה קצר ביחס. 

וולוו EX30 מלאי
צילום: אוהד אלגוב

בחניון המלון ניצבות שורות-שורות של EX30 בלבן ובאפור בהיר. קיבלתי אחד לבן עם יחידת הכוח החזקה – ולמי אכפת אם הצבע בנאלי כאשר נוהגים ברכב שיכול להגיע מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 3.6 שניות.
 

אין תלונות

איך שמתיישבים, מגלים שסביבת הנהג מינימליסטית מאוד ומאוד שיקית. מול הנהג אין לוח מחוונים, במרכז הדשבורד ישנו צג דמוי טאבלט, ובחלקו העליון מוצגת מהירות הנסיעה, במרכז הניווט, מתחתיו ארבעה קטעים בהם מוצג מידע נוסף, ובחלק התחתון של המולטימדיה סרגל עם קיצורי דרך למיזוג, למושבים, לתפריט המלא ולאורות החירום. שלא תדעו צורך לעולם.

וולוו EX30 סביבת נהג
צילום: וולוו

בוולוו מתגאים בכך כי ברכב 25% של אלומיניום ממוחזר, 17% של מתכות ממוחזרות אחרות ו-17% של פלסטיק ממוחזר. לאחרון יש ביטוי בחלק מהחומרים מהם עשוי תא הנוסעים. החומרים נעימים למגע, לא ברמה לה מצפים מרכב של מותג יוקרה, בהחלט טובים ביחס לחומרים ממוחזרים אחרים.

משטח דמוי בד חוצה הדשבורד מצד לצד וממשיך לדיפוני הדלתות וזה נראה נהדר. בעודי מסתכל על הבדלי הגבהים בין המשטחים בקונסולה המרכזית בדשבורד, הגיעה ההודעה שאלה כלים טרום ייצור. והנה, נעלמה לה האפשרות להתלונן.

וולוו EX30 איכות חומרים
צילום: וולוו

יש לרכב לא מעט להציע בהקשר השימושי – ובעיקר: מלפנים המרחב לא חסר. יש בו משטח טעינה וגם תא אחסון פתוח בין המושבים הקדמיים, ותא נסתר שנפתח קדימה מתוך משענת היד בין המושבים הקדמיים. משענת היד בדיפוני הדלתות צפה, וזה טוב למראה ומוסיף לאווריריות. בינתיים אני מנסה למצוא תחנת רדיו ראויה וליהנות ממערכת השמע מבית הרמן קרדון אך ללא הועיל. 

ההגה עצמו מעט מרובע ולא יוצא מספיק החוצה. כיוון המראות נעשה דרך המסך וגם דרך פקדים בחישור הימני בגלגל ההגה, והוא כל כך רגיש ולא נוח, עד כי יש מצב שעדיף להזיז את המושב, כדי שהנהג יתאים עצמו למראות... התזוזה אינה רק של הזכוכית כי-אם של כל בית המראה. בכל אופן יש מרווח גדול ביניהן ובין הקורות הקדמיות, כך ששום הולך רגל לא יעלם מעיניכם.

וולוו EX30 סביבת נהג
צילום: וולוו

אין תאורה בסוככי השמש, יש רק שני מתגים לפתיחת החלונות והם ממוקמים בחלקו הקדמי של משענת היד. לידם יש כפתור מגע להעביר שליטה לאחוריים. והנה, חסכו שני מתגים. ידית פתיחת הדלתות, כסופה ואלגנטית, עם משקל נאה ובכלל משדרגת את תא הנוסעים שנראה נהדר גם בלעדיה.

אנשי וולוו השקיעו לא מעט בתכנון של דברים קטנים. התא במשענת היד יוצא אנכית לפנים, ולא נפתח כלפי מעלה, גורם לזה שתמיד יהיה נוח למרפק. זה חכם. בכל מקרה, הוא יכול להיות תא אחסון רגיל או מחזיק לשתי כוסות. גם כיוון המושב ראוי לציון; זה נעשה על-ידי לחצן מרובע אחד: סיבוב מזיז את משענת הגב לפי הכיוון; לחיצה עליו מעלה-מטה שולטת בגובה; הסטתו לפנים־אחור משפיעה בהתאם עליו.

וולוו EX30 קונסולה
צילום: וולוו
 

מלפנים אחלה, מאחור פחות

בסיס המושב קצר ומעט שוקע ובמשענת הגב אין כוונון לגב התחתון. התמיכה הצדית טובה גם בבסיס המושב וגם במשענת הגב, אם כי היא מתאימה לרחבים ממני. לנהג יש תמיכה לגב התחתון, לנוסע לא, אם כי יש לציין שגם במושב שלו התפעול חשמלי.

אמנם בסיס הגלגלים בן 265 סנטימטרים, כאמור נתון של הסגמנט הקומפקטי, אבל משהו הלך לאיבוד עם קיצור המרכב, והמרחב מאחור לא מרשים. לכפות הרגליים יש המון מקום, אבל לברכיים ממש לא, ואילו לראש זה אחלה. יש גג פנורמי ענק ואין כיסוי; יש תאורה בכל צד, אין משענת ליד; יש שני שקעי USB-C, אין פתחי מיזוג.

וולוו EX30 שורה שנייה
צילום: וולוו

דלת תא המטען נפתחת באופן חשמלי, ומגלה חלל סביר בנפחו, הרצפה בשני גבהים, ובאבזור ארבע טבעות עגינה, שני ווי תלייה, תאורה, שקע 12 וולט אבל אין גלגל חלופי. מלפנים תא מטען קדמי שהוא ממש פצפון (7 ל') אבל משרת מצוין את כבל הטעינה.

וולוו EX30 תא מטען
צילום: וולוו

 

המון גומי, המון כוח

נוחות הנסיעה טובה – וכאן צריך לסייג מיד, מכיוון שאיכות הסלילה הספרדית מוצלחת מזו הישראלית בכלל והפתח-תקוואית בפרט. בידוד רעשי הכביש סביר ביחס לרכב מסגמנט קטן, אולי סביר מינוס, חשבתי לעצמי – אבל רכב הפנאי הקטן הזה נועל צמיגים ברוחב של 245 מ"מ(!) וזה המון גומי ופתאום נראה (נשמע, בעצם) שהחבר'ה משוודיה דווקא השקיעו בבידוד הרעשים; אלה צמיגים עם חתך של 40 וקוטרם "20. ונתון זה גרם להעריך עוד יותר את כיול המתלים.

וולוו EX30 אוהד אלגוב
צילום: אוהד אלגוב

הדוושה הימנית מגיעה מהרצפה, בדומה לב.מ.וו למשל. וזה נוח. התאוצה כצפוי, מעולה. עקיפות? זה מצחיק. כביש תלול, אבל הוא מפריע רק למכוניות רגילות. צריך לזכור שיש כאן לא רק 427 כ"ס, אלא גם 55.4 קג"מ כבר מכלום סל"ד וכל אלה יורדים לכביש ביעילות מכובדת מאוד – הנעה כפולה, הצמיגים הנ"ל. כך שיש המון כוח שהוא מאוד זמין, וזה מבלבל כי פעולת יחידת הכוח שקטה באופן מופתי, ועוצמת התאוצה המאוד חזקה מקהה את תחושת המהירות בפועל. כמובן, האצות כאלה פוגעות בצריכת החשמל ובטווח הנותר, ואת אלה נבדוק במבחן רשמי כדת וכדין. אנשי וולוו מצדם ציינו כי בטעינה מהירה, ניתן לטעון את הסוללה בגרסה זו מ-20% ל-80% תוך 20 דקות. 

היכולת הדינמית טובה ככל שאפשר היה להתרשם במסלול המוגבל, ההיגוי טוב להפניה אך מנותק לתחושה.

וולוו EX30
צילום: אוהד אלגוב
 

השראה מהזוהר הצפוני

את הדרך מארוחת הצהריים עשיתי בגרסת הטווח הארוך. אז כן, 272 כ"ס זה הרבה פחות מ-427 כ"ס, ואותה עוצמה מהממת שיש בגרסה החזקה אין כאן, ו-5.3 שניות ל־100 קמ"ש זה פחות מ-3.6 שניות – אבל דבר לא היה חסר. גם כי המומנט, בכל זאת 35 קג"מ, זה לא מעט, והנעה אחורית יעילה יותר מאשר קדמית. התאוצה הייתה בעיקר נעימה יותר וברוטלית פחות, וקל היה למנן את עוצמתה. אין אפשרות למנן את עוצמת הבלימה הרגנרטיבית; יש עוצמה אחת.

המתלים, כך ההתרשמות, נוקשים פחות, לצמיגים חתך מעט גבוה יותר (245/45-19), ומכיוון שהסלילה של קטלוניה כאמור טובה, גם בהקשר זה נחכה לאספלט של גוש דן.

החושך ירד על ברצלונה ומראות הצד מתכהות לבד. אנשי וולוו ציינו כי את ההשראה לגוונים של תאורת האווירה הם לקחו מיערות, מהזוהר הצפוני, משקיעה על הים, מפרחים צהובים ומזריחה. אני לא אחד שקונה הכל, ובכל מקרה יש אפשרות בחירה ביניהם וסליחה שלא הרחבתי. אני לא כזה טיפוס רומנטי.

וולוו EX30 טווח נסיעה וסוללה
צילום: וולוו
 

איחור אופנתי ברכב אופנתי

וולוו EX30 מצליח לבדל את עצמו משאר הדגמים החשמליים שרבים מהם דומים מדי זה לזה. הוא מציע המון חן, אבזור נאה ומערכות בטיחות מתקדמות, הביצועים שלו טובים מאוד עד מרשימים ממש. מנגד, מאחור הוא פחות מוצלח – גם בגלל המרחב, גם בגלל שאין שם פתחי מיזוג.

רכב הפנאי הקטן והשיקי כבר משווק אצלנו – בשלוש הגרסאות ובשלוש רמות אבזור – בטווח מחירים הנע בין 190,000 שקלים לבין 253,000 שקלים. והתייחסות לתמורה תהיה, שוב, לאחר המבחן המקומי. 

בכל אופן, ההתרשמות הראשונית הגיעה באיחור אופנתי, אבל זו לפחות הייתה ברכב מאוד אופנתי.

וולוו EX30 סיכום מבחן
צילום: וולוו