בעיצוב הדגמים החשמליים שלהם ויתרו אנשי מרצדס על מקדם הכניסה המרשים-אף-מכובד שאפיין את הדגמים הרגילים שלהם – והדבר מצא ביטוי בעיקר ודווקא בדגמים הבכירים יותר של הסדרה החשמלית.

מרצדס EQE SUV סמל
צילום: אלי שאולי
 

מקדמי גרר ונוכחות

גם דגם הפנאי החשמלי הגדול EQE SUV – כמו הגדול ממנו EQS SUV, כמו מכונית הסלון הצמודה לו EQE – מאופיין בעיצוב מעוגל. התכלית ברורה: יעילות אווירודינמית מרבית על חשבון הופעה רבת נוכחות כמו שיש, למשל, ל-GLE, הדגם המקביל עם מנוע הבעירה הפנימית. אבל המטרה הושגה: מקדם הגרר, עניין חשוב מאוד ברכב חשמלי, הוא מכובד ביותר ביחס לרכב פנאי ועומד על 0.25.

מקדם הופעה זה – בו פגשנו לראשונה במכונית הפאר החשמלית EQS, ועל רקע ההבדל בינה לבין S קלאס – מצא ביטוי עם יציאתי לדרכים עם אותו EQE SUV; אנשים לא ממש הביטו בעניין ברכב החדש הזה.

מרצדס EQE SUV מבחן
צילום: אלי שאולי
 

אחרון בסדרה

בהכרזה על מפת הדרכים של הדגמים החשמליים של מרצדס ביולי 2021 עלה כי מרצדס תייצר דגם חשמלי מקביל לכל דגם עם מנוע בעירה פנימית. בפועל, הדגמים הקטנים יותר והמסחריות יתבססו על רצפה קיימת, הדגמים הגדולים יותר על הרצפה החשמלית-ייעודית EVA – וכולם יסומלו בשלוש אותיות, השתיים הראשונות EQ, השלישית מציינת את הדגם המסוים.

וכך EQS הראשונה התמקמה לצד S קלאס, ו-EQE הייתה המקבילה החשמלית של E קלאס. העניין הוא שהסידור החינני הזה לא עבד עם דגמי הפנאי הצמודים GLS ו-GLE כי האות האחרונה הייתה 'תפוסה', אז כדי שיהיה ברור שמדובר בדגם פנאי ולא במכונית הנוסעים שליה, פתרה מרצדס את הבעיה באופן מסורבל משהו והוסיפה את הסימול המקובל באמריקאית לרכב פנאי: SUV. וכך בתחילת 2022 נחנך דגם הפנאי הענק EQS SUV וממש בסופה הושק האחרון ברשימה ואורח המבחן שלנו: EQE SUV.

מרצדס EQE SUV נתונים
צילום: אלי שאולי
 

לעניינים עצמם

דגם זה הוא כנראה המשמעותי ביותר ברביעייה הזאת בכל הקשור להיקף המכירות שלו. EQE SUV מיוצר בארה"ב, יחד עם EQS SUV הגדול יותר ובצמוד ל-GLE המקביל לו – וההבדלים בממדים יוצרים אף הם את פערי העיצוב. בשעה שממדי האורך קרובים – ל-EQE בסיס גלגלים של 303 ס"מ ואורכו 486 ס"מ; ב-GLE הם 299.5 ס"מ ו-492 ס"מ – הרוחב והגובה שונים משמעותית: ב-EQE הרוחב 194 ס"מ, הגובה 169 ס"מ, ב-GLE רבי נוכחות עם 202 ו-178 ס"מ. 

דגם זה הוא גם הקצר ברביעיית דגמי EVA, בסיס הגלגלים והאורך קצרים ב-9 ס"מ וב-10 מאלה של מכונית הסלון הצמודה, EQE.

מרצדס EQE SUV מפרט
צילום: אלי שאולי

EQE SUV מוצע בעולם במספר גרסאות: עם מנוע יחיד 245 כ"ס או 292 כ"ס והנעה אחורית; עם שני מנועים ל-292 כ"ס ו-408 כ"ס להנעה כפולה; אותו סידור במסגרת AMG בשלוש רמות הספק: 476 כ"ס, 626 ו-687 כ"ס. בכולן אותה סוללה של 90.6 קוט"ש (ברוטו; 89 קוט"ש נטו) והספק הטעינה המהירה 170 קילוואט.

בארץ מוצעת בשלב זה רק גרסה אחת, 350 4Matic, לזו 292 כ"ס, הנעה כפולה והטווח המוצהר הוא 510 ק"מ. מחירה, ברמת האבזור 'אלקטריק ארט' שנבחנה, הוא 786,000 שקלים. במפרט הטכני אפשרות להיגוי אחורי ולמתלי אוויר, אך אלה לא היו ברכב שנבחן. 

מרצדס EQE SUV גרסאות
צילום: אלי שאולי
 

מוכר ונעים

ובכן כן, מרצדס EQE SUV הוא רכב גדול וממדיו נוכחים, אבל הוא נטול כריזמה, מזכיר מעט מיניוואן כמו אחיו הגדול EQS SUV. הסבכה האטומה האופיינית לדגמי הסדרה בולטת, מכריזה באיזה סוג רכב מדובר, אבל היא לא מאוד נאה. הסמל מכריז שהרכב הגדול מאחוריו הוא מרצדס – אבל כאמור, קווי העיצוב, ממדי הרוחב והגובה אינם מקנים לו את מקדם הכניסה שיש ל-GLE, או את הרושם שמעניק GLE קופה הקרוב לו במבנה האחורי. 

פתיחת הדלת תגלה סביבת נהג אופיינית למרצדס בשילוב אותם מרכיבים ייחודיים שראינו בדגמים החשמליים. זה אומר שהיא מודרנית, נאה למראה ומזמינה, אבל שוב עושה שימוש בחומרים שחלקם אינם הולמים רכב כה יקר ומפואר. בייחוד בולט הפאנל הגדול והנוקשה שמול הנוסע המעוטר גם הוא במעין כוכבים (למעשה המשולש של מרצדס), אותו מוטיב עיצובי הקיים גם בסבכה. גם כיסוי הגג הגדול דקיק מדי ותפעולו באמצעות פס מגע אינו מבריק. 

מרצדס EQE SUV מושבים
צילום: אלי שאולי

אבל סביבת הנהג כולה מוצלחת כאמור. גוני הריפוד (דמוי עור) והדיפון נאים ומעל לחלק העליון של סביבת הנהג נמתח קו המסתיר את פתחי האוורור המרכזיים ועדיין לאפשר תפעול נוח שלהם. פתחי האוורור העגולים בצדדים, כרגיל בדגמי במרצדס, מאוד נאים. לתשומת לב המעצבים הסינים: לא חייבים להעלים את פתחי האוורור, זה ממש בסדר לשלוט בהם ידנית. 

מרצדס EQE SUV סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

וישנו כמובן מערך MBUX שעיקרו צג גדול במרכז ("12.8) ומחוונים מוקרנים גדולים, נאים וצבעוניים, ולאלה נדרשת התאקלמות קצרה. בעבר התלוננו על היעדר חוגה רגילה לשליטה בעוצמת השמע ועל עומס מתגי מגע על ההגה שפעולתם מבלבלת – אבל אחרי שפע כלי הרכב מסין אותם בחנו, התפעול מתגלה כמשחק ילדים. הדברים כה פשוטים ביחס עד כי לאורך הדרך אני תוהה אם פספסתי משהו. גודל האייקונים בצג, ההבלטה והחלוקה הנכונה של המערכות בתוך הקטגוריות ברורות, וכמובן היעזרות במספר פקדים חיצוניים (אמנם מעט מהרצוי, ועדיין) מסייעים לכך. האם זה קשור לכך שלמרצדס מסורת ייצור של יותר ממאה שנים ולא של פחות ממאה שבועות? 

מרצדס EQE SUV מסך מולטימדיה
צילום: אלי שאולי

תמונת המצלמות ההיקפיות הנאה יודעת במצבי 'שטח' למיניהם לייצר "מכסה מנוע שקוף" – הקרנת צילום התוואי מתחת לרכב – ולמערכת השמע של בורמסטר צליל מצוין. גם חיבור הקארפליי נעשה היטב, מייצר תמונה גדולה ועדיין מותיר את פקדי בקרת האקלים (שניצבים באופן נוח בתחתית הצג) גלויים. גם קיצורי הדרך מאפשרים להגיע בקלות למרכיבים אותם צריך לשנות. תפעול הטלפון אינו הכי נוח, גם כי צג השיחות נעלם במסך. כיאה לרכבי פנאי של מרצדס בין המושבים קונסולה רחבה שמכילה תאי אחסון גדולים ועמוקים (היזהרו לא לאבד שם משהו), וגם מתחתיה תא אחסון; נוח ושימושי. 

לתפעול מסייע גם לחצן התנעה שהופך את הידיעה למתי הרכב דומם ברורה. כרגיל במרצדס תפעול הבורר הוא ממנוף מאחורי ההגה (דורש הסתגלות קלה) בעוד מערך המגבים מופעל מימין (תפעול המגב האחורי אינו נוח). 

מרצדס EQE SUV שורה שנייה
צילום: אלי שאולי

תנוחת הנהיגה הגבוהה הולמת, ותפעול הכיוון החשמלי של המושב במגע (עדיין מעצבן לפעמים) מאוד מפורט. עם זאת, היחס דוושות/הגה אינו מושלם וההגה קרוב מדי עבורי והמחוונים ניצבים בזווית מעט מוזרה. בסוף מסתגלים לכך ונהנים ממושב נוח שבאופן מוזר אינו מאוורר. המדרגה בכניסה נראית מיותרת וייתכן שהיא יותר מפריעה מאשר עוזרת.

מאחור המרחב מכובד, מרווחי הראש והרגליים גדולים, הריפוד נאה והמיזוג יעיל. תא המטען גדול (520 ליטר), הוא מאובזר היטב, ומתחת לרצפה הגבוהה יחסית תא גדול למדי. 

מרצדס EQE SUV תא מטען
צילום: אלי שאולי
 

מספרים וביצועים

ההספק, 292 כ"ס, אינו מרשים ביחס למקובל היום ברכב חשמלי, בוודאי באזורים אלה, כאשר המשקל 2.6 טון ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בשני מנועים. ובכל זאת, גם בזכות המומנט המאוד מכובד של 78 קג"מ, היכולת מרשימה מאוד.

הביצועים אינם שומטי-לסת, ובמצב 'רגיל' הוא רגוע, אבל במצב 'ספורט' ניתן ליצור קצב מהיר מאוד ולצבור מהירות גבוהה; הרכב מאיץ ל-100 קמ"ש ב-6.6 שניות ומגיע ל-210 קמ"ש. העברת הכוח לגלגלים מדויקת ויעילה ואין דרמות – וגם בגלל אלה יכולת צבירת המהירות בכלל והאצות הביניים לעקיפה בפרט מפתיעות. עיקר התנועה עם המנוע האחורי, והקדמי נקרא לפעולה רק בעת הצורך. 

מרצדס EQE SUV ביצועים
צילום: אלי שאולי

הרכב התעורר עם 490 ק"מ. עם זאת, וכאשר התקרבנו לעמדת הטעינה הוא הודיע כי יגביל את עצמו להספק טעינה של 83 קילוואט (לעומת 170 קילוואט לפי המפרט), וזה קצת לא לעניין. 

יחסית למשקלו הרכב אינו בזבזן. צריכת החשמל נעה סביב 4.5-4.6 ק"מ/קוט"ש לטווח בפועל של 395-410 ק"מ, ובתנאים משופרים אף 4.7 ק"מ/קוט"ש וקרוב ל-420 ק"מ. אלה נתונים נאים אך טובים פחות מאלה של אחיו לסדרה. בקטע מאומץ הצריכה הגיעה ל-4.1 ק"מ/קוט"ש ולטוח של 365 ק"מ. במהירויות כביש 6 צריכת החשמל עלתה משמעותית. 

מרצדס EQE SUV טווח וחשמל
צילום: אלי שאולי
 

תנועה במרחב

נוחות הנסיעה בעיר טובה על אספלט רחובות שיש בו טלאים ושיבושים קטנים. על שיבושים גדולים הוא נוח פחות בגלל כיול מתלים נוקשה מעט. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר וכושר הספיגה משופר, אך על כביש גלי הוא נע באופן מוחשי ואף מטריד. נוחות הנסיעה בכביש המהיר טובה, מהסוג לה מצפים מרכב יוקרה גרמני. מנגד, רעשי הרוח והכביש חזקים מהצפוי ופה ושם נשמעו רעשי מרכב. 

ירדנו לשבילי טיול, נוחות הנסיעה הייתה סבירה אך הרכב לא שידר שיש לו החוסן המבני הדרוש לתוואי מאתגר יותר במסגרת השבילים, כזה הכולל שינויי גובה בולטים, חריצי מים עמוקים וכיו"ב. נוחות הנסיעה נפגעה כאשר הרכב פגש בבורות גדולים, והדבר גרם לנו להאט.

מרצדס EQE SUV נוחות נסיעה
צילום: אלי שאולי

הופתענו לא פעם מיכולתם הדינמית של הדגמים האחרים המבוססים על פלטפורמת EVA, בייחוד אלה שצוידו בהיגוי אחורי שיצר אשליה שהרכב כאילו קטן ממידותיו. כאמור, ה-350 הנבחן אינו מצויד בהיגוי אחורי, ולכן אינו "מתכווץ" סביב הנהג בעיקולים ואינו מפגין זריזות יתירה בשינויי כיוון ובצליחת פניות.

אבל היכולת הדינמית עצמה גבוהה בזכות ההנעה הכפולה, מערכות הבקרה, פעולת המתלים וגם רמת האחיזה שמעניקים הצמיגים. וכך הרכב משמר את קו הפנייה הנבחר גם בעומס; לעיתים יירשם תת-היגוי קל, ואז הרכב יאזן את עצמו. ההגה עצמו מביא עמו כושר הפניה טוב וברור. 

מרצדס EQE SUV מתלי אוויר
צילום: אלי שאולי

החלק הפחות מרשים בסדרה זו הוא עדיין הבלמים. הם טובים בהרבה ממה שפגשנו באחיו בעבר, ועדיין אינם מייצרים מעניקים עוצמה ודיוק, ודברים אלה מפריעים גם בעיר. פקדים מאחורי ההגה מאפשרים בחירה נוחה בין שתי רמות בלימה רגנרטיבית: אחת מוחשית מאוד, השנייה קלה וזאת בנוסף ללא בלימה כלל. בנוסף מצוידת המערכת במצב אוטומטי המשתלב עם בקרת השיוט; הרכב מאט לפי הרכב שלפנים באמצעות הבלימה הרגנרטיבית. בכל המצבים הפסקת בלימת המנוע בגלישה לקראת עצירה מתבצעת מעט מוקדם מדי וזה יכול להפריע בעיר. המצב שמבטל מצב 'זחילה' מטפל בכך, אבל הוא אגרסיבי מדי. 

מרצדס EQE SUV סיכום מבחן
צילום: אלי שאולי
 

יוקרה, יקר

כרגיל במרצדס, הדגמים הגדולים שלה מפגינים יוקרה מהי. עניין זה מודגש כיום על רקע דגמים של יצרנים סיניים הטוענים למעמד של מותג יוקרה. לכשעצמו, זהו רכב עשוי היטב, מביא הידור וביצוע מכובדים ביותר, קל להתמצא בו ולתפעל את המערכות שלו מה שחשוב מאוד בנהיגה. הביצועים בפועל טובים מאוד והיכולת הדינמית מצוינת. מנגד הטווח מרשים פחות, נוחות הנסיעה בחלקה רק סבירה. 

כרגיל במרצדס, הדגמים הגדולים שלה מפגינים מחיר יקר מהו. המחיר התחילי ברמת האבזור 'אלקטריק' הוא 708,000 שקלים, מחיר הרכב ב'אלקטריק ארט' – הכולל בנוסף תאורה אדפטיבית מתקדמת, מצלמות היקפיות, מערכת שמע משודרגת – 786,000 שקלים, ומחירו עם חבילת AMG הוא 846,000 שקלים. אם אתם שם, כדאי לקחת בחשבון (וביותר ממובן אחד) כי 21,000 שקלים יקנו היגוי אחורי, ו-15,600 שקלים קפיצי אוויר; לטעמנו זו השקעה כדאית.

מרצדס EQE SUV
צילום: אלי שאולי