הפתיח למבחן זה, בגלל השתתפותה של סיטרואן (C3), נכתב כבר במבחן הקודם בה השתתפה סיטרואן (C3 איירקרוס); פתחנו אז בהשוואה בין ההשקעה שלה בפריטים (עיצוב בלם חנייה במקרה ההוא), מול הפתרון הקונבנציונלי שהציע הדגם האחר (מתפקד, וזהו). הפעם נתחיל בתפעול המראות, והפעם זה שונה.
 
קצת בקרה לא תזיק
לא כתבנו במפורש, אבל היה ברור שאנחנו ממש בעד הגישה הזו, המעניקה ערך מוסף (אסתטי, במקרה זה, אבל גם פונקציונלי) לדברים הרגילים. סיטרואן, מצידה, מצהירה שזה עניין מאוד חשוב עבורה: "יש לנו משהו ייחודי ואנחנו ניגשים לעיצוב בדרך שאינה מובנת מאליה; בקבוצת PSA אנחנו המותג ממנו מצפים להביא משהו שונה" אמר מעצב הבית, פייר לקלרק, לאלי שאולי (ראו סיקור תערוכת ז'נבה).
 
ומה קורה כאשר אותה ציפייה נענית בפתרונות, שהם, ובכן, נלהבים מדי? כך, למשל, נקבע מתג תפעול ארבעת המאותתים ב־C5 האחרונה מול הנוסע(?!); נאה, ממש לא יעיל, והמעצב הסכים, שאולי, יש מצב, שזה לא מוצלח.

יונדאי i20 מול סיטרואן C3 - מבחן דרכים השוואתי

 
ובכן, אותה מערכת רגילה השולטת בתפעול המראות, וממוקמת כמעט בכל אוטו במשענת שבדלת, מוקמה מאחורי מערך פקדים שמשמאל להגה; וכן, לא רואים אותה. לגמרי. יונדאי? הסידור הכי שבלוני — והכי יעיל. ויש עוד (ראו כיתוב תמונה ל־C3). הצעה: לשכור "מצנן התלהבות־יתר".
 
סופרמיני — למה זה טוב?
בקצרה. הגודל האופטימלי של מכונית לשימוש העיקרי הממוצע — שינוע עצמי בנסועה יומית של 40 ק"מ, עם בונוס של מחיר שפוי ועלויות אחזקה סבירות — הוא זה המאפיין את קטגוריית הסופרמיני.
באריכות. אין צורך. ראו בקצרה.
 
המשתתפות
הסופרמיני של יונדאי, i20, הוצגה ב־2008, דור שני נחנך ב־2014 ומתיחת הפנים נעשתה ב־2018. מעבר לעדכונים אופייניים, עבר הדגם שני שינויים משמעותיים ביותר. האחד הוא ציודו במנוע 1.0 ליטר טורבו 3 צילינדרים ותיבה דו־מצמדית עם 7 הילוכים, מחליפים מנוע 1.4 ליטר ותיבה אוטומטית 4 הילוכים. ההספק, 100 כ"ס, זהה — הפער במומנט גדול מאוד: 17.5 קג"מ ב־1500 סל"ד במקום 13.7 קג"מ ב־3500 סל"ד. בנוסף, זכה הדגם למערך בטיחות עדכני הכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ועמעום אוטומטי.

יונדאי i20 מול סיטרואן C3 - מבחן דרכים השוואתי

 
הדגם הנוכחי של סיטרואן C3 הוא דור שלישי (מ־2016) לדגם שהוצג ב־2002. ל־C3 מנוע 1.2 ליטר 3 צילינדרים מוגדש ותיבה אוטומטית 6 הילוכים. התפוקה: 110 כ"ס, 20.9 קג"מ ב־1500 סל"ד. בבטיחות, בין השאר, בלימה אוטונומית, ניטור סטייה מנתיב.
 
המחירים ממש קרובים: מחיר יונדאי i20 כפי שנבחנה הוא 106,000 שקלים, ואילו זה של C3 עומד על 104,000 שקלים. האחריות ליונדאי היא שלוש שנים, לסיטרואן חמש שנים.
 
בסגנון אולמות התצוגה
עיצוב יונדאי i20 מאופיין בהופעה גנרית של סופרמיני, עם חזית מונמכת וקורה C בולטת — נאה, רגילה; העיצוב לא יפריע לאיש, גם לא ילהיב. לסיטרואן C3 הופעה ייחודית, בייחוד בזכות חזית מאוד מוגבהת, מכסה מנוע גדול וקווים מעוגלים סביב; יש שיאהבו, יש שיסתייגו.

יונדאי i20 מול סיטרואן C3 - מבחן דרכים השוואתי
סביבת נהג של i20 בעיצוב תקני, ביצוע טוב, הנדסת אנוש רהוטה, חומרים סבירים למעלה ואיכות הביצוע כצפוי. בסיס מושב הנהג קשיח כנדרש, אך המסעד מעט קעור ואינו נוח לנהיגה. המולטימדיה ('קונקטד' של היבואן), סבירה ומשופרת מגרסאותיה המקוריות
 
וכל זה ממשיך פנימה, לסביבת הנהג. זו שב־i20 רגילה־עד־שבלונית, קווי העיצוב פשוטים, הגוונים אפורים, הנדסת האנוש טובה מאוד, החומרים סבירים למעלה ואיכות הביצוע טובה כצפוי; פירוט: ראו כיתוב תמונה.
 
אתם בוודאי שמים לב: הקביעות חוזרות על עצמן; לסביבת הנהג ב־C3 הופעה ייחודית, כולל מבנה שונה, חומרים וטקסטורות אחרים, והצעה אחרת לגמרי בבראנז'ה. אבל הסיטרואן קפץ להם, עם מספר יציאות תמוהות בהנדסת אנוש. בקיצור: צנזורה על מקוריות־יתר־מיותרת תתקבל בברכה.
 
מאחור ובתא המטען, C3 עדיפה על i20 (וראו צילומים וכיתובי תמונה בצמוד להם).

יונדאי i20 מול סיטרואן C3 - מבחן דרכים השוואתי
בסביבת הנהג ב-C3 מבנה ועיצוב מקוריים, חומרים לא שגרתיים, וטקסטורות אחרות, ליצירת "חווית שהות" ייחודית. איכות החומרים והביצוע טובים, הנדסת האנוש – לא; המושב הנאה למראה, בינוני ומטה – שוקע בבסיס (בייחוד מאחור), והמסעד רך מדי וקעור מדי, תפעול המראות מאחורי פקדי תפעול משמאל להגה, ביטול דימום/התנעה והפעלת מיזוג נעשים רק דרך המסך ומסע תפריטים, מיקום סימול/גודל מצבי תיבת הילוכים למטה תמוה, תפעול הרדיו ככה ככה
 
בדרכם של מבחני דרכים
ראשית, ולפני שנתייחס למנועים, לתיבות, לביצועים ולצריכת הדלק של כל אחת, נציין כי למרות שהמנועים צנועים בנפחם, שניהם מציעים ביצועים משובחים בכל מתאר עירוני, טובים מחוץ לעיר ומספקים גם תחת עומס. מנגד, צריכת הדלק לא ממש חסכונית במיוחד.
 
יונדאי i20 מגיעה לעימות עם מנוע בנפח קטן יותר, ונתוני הספק ומומנט טובים מעט פחות — ולמרות זאת הוא העדיף בביצועיו; הן בזינוק מהמקום, הן בהאצות ביניים, הן ביכולת תחת עומס (האצה במעלה הררי, עקיפה מיידית יותר). למנוע אין הרבה מה להציע בסל"ד גבוה, אבל עד שם הוא טוב מאוד — והתיבה הדו־מצמדית שלו מגלה עדיפות על זו האוטומטית שב־C3 במהירות תגובה ובהעברה יעילה יותר של תפוקת המנוע.

יונדאי i20 מול סיטרואן C3 - מבחן דרכים השוואתי

 
לסיטרואן C3 ביצועים נאים ויכולת מספקת, מאפשרים שיוט במהירות גבוהה מאוד בכביש 6, אבל הוא מעט נחות בפועל מ־i20 בכלל, בעקיפות הדורשות התנהלות נמרצת בפרט. התיבה מעט איטית, ולמרות פלנטריותה, לא תמיד רהוטה. 
 
צריכת הדלק ב־i20 הייתה 10.8 ק"מ/ל', ב־C3 טובה יותר: 11.7 ק"מ/ליטר. קצב הנסיעה היה גבוה מהמקובל, ובשיוט תקבלו תוצאה הטובה גם ב־20%.
 
נוחות נסיעה ואיכות נסיעה, הם התחומים הקובעים כמה יהיה לכם נעים — יותר או פחות — בהתנהלות היום־יומית שלכם עם הרכב.

יונדאי i20 מול סיטרואן C3 - מבחן דרכים השוואתי

 
יונדאי i20 מצוידת במתלים בכיול קשיח יותר, ואלה אחראים לנוחות נסיעה בינונית בעיר, שם היא זזה מדי על שברי כביש ואף נחבטת במעבר על שברים או פתחי ביוב — והתוצאה מאחור טובה עוד פחות, עם וויברציות ורעשי כביש ובולמים. מחוץ לעיר הטיפול במפגעים גדולים משופר, אך מורגשת תנודה קבועה על מפגעים קטנים. רעשי כביש ורוח מפגינים נוכחות מחוץ לעיר, בואכה 100 קמ"ש וצפונה משם.
 
לסיטרואן C3 מתלים בכיול רך וכושר שיכוך טוב. בעיר, נוחות הנסיעה טובה בהרבה מזו שב־i20 וראויה לכשעצמה, והיא מטפלת היטב בכל סוגי השיבושים בכל המהירויות בעיר, עם כושר ספיגה טוב וללא חבטות בפנים. גם איכות הנסיעה בעיר (הדהוד מאחור, רעשי בולמים וכביש) טובה בהרבה ונעימה יחסית. מחוץ לעיר, תנועתה חלקה באופן משמעותי, הנוחות טובה גם בכבישים משובשים והיא מרוסנת ברמה טובה על גלי כביש. בנוסף, רעשי הרוח והכביש ב־C3 נמוכים יותר. ובקיצור: נוחות הנסיעה ואיכותה, בעיר ומחוצה לה, עבור הנהג מלפנים והנוסעים מאחור, בכל מתארי השימוש, טובה ב־C3 — הן לכשעצמה, הן ביחס למקובל בז'אנר והן, ובאופן מוחשי, ממה שמציעה i20.

יונדאי i20 מול סיטרואן C3 - מבחן דרכים השוואתי

 
יכולת דינמית? כאן מדגימה i20 מהו "משחק סכום אפס". אותם מתלים נוקשים שפגמו בהתנהלות יום־יומית, מעניקים לה יכולת עדיפה משמעותית בקטעי כביש מתפתלים, עם זוויות גלגול טובות בהרבה. ההתנהלות בפניות, גם בעומס כבד יחסית, רהוטה בהרבה, הכישורים הדינמיים שלה טובים יותר, וקל לנהוג איתה מהר יותר בפניות, גם כאלה המגיעות ברצף. בנוסף, ההגה טוב בהרבה (מעט כבד בעיר, לתלונתם של אחדים; לטעמי ממש בסדר), עם משקל עדיף והפניה ברורה בהרבה.
 
גם C3 מצאה עצמה באותו "משחק סכום אפס", כאשר אותו כיול רך יוצר בפניות זוויות גלגול גדולות יותר וגם הריסון לא כביר; לא זה המתכון ליציאה אגרסיבית בפניות, ואם הן רצופות, על אחת כמה וכמה. בנוסף, וכאילו להציב גם כאן תמונת מראה ל־i20, ההגה קל מדי מחוץ לעיר, והוא צמיגי לתחושה, כדי חוסר מידע מוחלט מה אפשר לעשות ואיך בנהיגה בכביש מפותל, בעיקר בפניות חצי־מהירות, ועם זוויות גלגול כנ"ל הסידור לא מתעלה.

יונדאי i20 מול סיטרואן C3 - מבחן דרכים השוואתי

 
סוף דבר
סיכום הדברים מעלה כי יונדאי i20 בעלת עיצוב נאה־אך־שגרתי, סביבת נהג עשויה היטב, עם הנדסת אנוש טובה והופעה ממוצעת, מרחב טוב מאחור, אווירה לא מזמינה ותא מטען מספק. הביצועים טובים, ועדיפים על אלה של C3, בולטים בעיקר תחת עומס מחוץ לעיר ורק צריכת הדלק טובה פחות. נוחות הנסיעה ואיכות הנסיעה בינוניות בעיר ומחוצה לה במתאר ההתנהלות האופייני, והיכולת הדינמית מספקת, נאה וטובה מזו של סיטרואן C3.

סיטרואן C3 מבריקה בעיצוב מקורי בחוץ ומושך בפנים, לא מוצלחת בהנדסת האנוש ובמושב, עדיפה במושב האחורי ובתא המטען. הביצועים שלה מספקים, והיכולת הדינמית שלה לא מלהיבה, אבל היא מעניקה נוחות נסיעה ואיכות נסיעה ברמה גבוהה יחסית לז'אנר וטובות משמעותית מאלה שמציעה יונדאי i20. ונציין שוב  כי ל־C3 אחריות מוארכת ל־5 שנים.
 
תוצאת ההשוואה בין השתיים — עם מחירים קרובים, ובכל הקשור לנהיגה ולשימוש — מסתכמת בכך שלסיטרואן עדיפות על היונדאי בגלל שהפערים לטובתה גדולים מאלה שלחובתה. אנחנו העדפנו את C3, למרות הביצועים והיכולת הדינמית העדיפים של i20, הן בגלל הערך המוסף בהגשה הכוללת, במרחב הטוב יותר לנוסעים, ובעיקר בגלל אותה איכות חיים עדיפה בזמן הנסיעה, תוצאה של נוחות ושקט משופרים בהרבה ובכל מתאר נהיגה. 
_________________________________


יונדאי i20 מול סיטרואן C3 - מבחן דרכים השוואתי
סיטרואן C3 – גובה בסיס המושב עדיף, הוא רך יותר ובסיכומו של דבר נוח מזה שב-i20. מרווחי ברכיים וראש מספקים, טובים פחות מאלה של i20, מרווח כפות רגליים עדיף. כמו מלפנים, ותודות לשטח חלונות גדול יותר, מושבים בהירים, דיפונים רכים, תאי אחסון גדולים יותר וצביעה דו-גוונית – השהות מאחור נעימה ומזמינה בהרבה.
יונדאי i20 מול סיטרואן C3 - מבחן דרכים השוואתי
יונדאי i20 – בסיס המושב נמוך יותר והוא נוקשה יותר. מסעד הגב פחות מוצלח. מרווחי הברכיים והראש עדיפים משמעותית, אך המרווח לכפות הרגליים נחות בהרבה. כמו מלפנים גם מאחור, התכנון והביצוע "תקניים"; הריפוד שחור, שטח החלונות קטן יותר, אין דיפונים רכים בדלתות ותאי האחסון ממש קטנים.
יונדאי i20 מול סיטרואן C3 - מבחן דרכים השוואתי
יונדאי i20 – נראה גדול במעט מזה של C3. מבנה יעיל, סף הטענה בגובה טוב, יש תאורה,  יש פטנט אחד לבקבוק, הגימור פחות מושקע ומדרגה בקיפול מושבים.

יונדאי i20 מול סיטרואן C3 - מבחן דרכים השוואתי
סיטרואן C3 – גודל דומה, נראה קצת יותר קטן. מבנה יעיל. סף הטענה בגובה טוב, יש תאורה, אין פטנטים, גימור עדיף על זה שב- i20– מרצפת תא המטען ועד לשפה שנועדה לאפשר החלקת פריטים כבדים בקיפול המושבים.