אני מזדקן - זו המסקנה היחידה שלי. אחרת איך אפשר להסביר את חוסר החשק המופגן שלי לרכב על הק.ט.מ הזה? העולם שייך לצעירים. אני לא יודע איך אביבי, כבוד העורך, משתשמש באופנוע הזה ביום-יום. אלוהים יודע שצעיר הוא לא.

פקיר אוסטרי
ה-RC אמור להביא את בשורת הכביש של ק.ט.מ לקהל הצעיר. לאנשים בוגרים בגופם וארנקם יש (או יותר נכון - היה) RC8. וכאן מתחילה הבעיה הראשונה שלי. תנוחת הרכיבה קיצונית מדמה אופנוע סופרספורט לכל דבר ועניין. זה אומר שהמושב גבוה יחסית, הרגליות מחייבות כיפוף משמעותי של הברכיים והקליפ-אונים נמוכים ורחוקים יחסית מלפנים. שלא תטעו, אני מוכן להתחפש לאוריגמי אנושי – אבל רק אם אני ישוב על טיל קרקע-קרקע עם יחס הספק משקל של 1 ל-1. לדחוס את איברי הדשנים בניגוד לטבע בשביל מנוע סינגל קטנטן? למה?!
ק.ט.מ RC390 במבחן ארוך טווח: קטנוע מערכת
צילום: מערכת אוטו

כי זה נראה טוב, זה למה. זאת אומרת לא כשאני עליו – סתם ככה כשהוא עומד. הוא נראה הדבר הכי קרבי בקטגוריה הזו. לא תמיד מגומר לעילא, אבל בהחלט מושך ומעניין. קרבי זה הכי אחי. הפיירינג המחודד מתכתב עם אופנועי המירוץ של החברה, המיתלים, הבלמים, החישוקים – הכל נראה תכליתי ומלהיב, למרות שמדובר במכלולים פשוטים למדי. לעין לא מבינה זה יכול להראות אופנוע גדול וחזק בהרבה. ולצעירים, אני חושב, אין דבר חשוב יותר.

מאסה
אז אחרי שגמרתי להתלונן על התנוחה אפשר להניע ולהתחיל לזוז. בפעם הראשונה שרכבתי על הקטום הקטן הזה, לא הבנתי למה זה מגיע לי. האופנוע היה עדיין בתקופת ההרצה וטווח הסל"ד המותר גילה אופנוע אנמי ומיותר. עכשיו הוא הגיע אליי אחרי כמה אלפי ק"מ וסוף סוף אפשר היה לתת קצת גז. וכשנותנים גז מגלים שעם הסל"ד באה השמחה של המנוע הזה. בהשוואה ל-CBR300 שהיה אצלנו במבחן ארוך טווח, הוא מרגיש חזק יותר, גם אם לא מהיר יותר מבחינת מהירות סופית. הוא גם "חי", מאוד. מווברץ, רועש, טס במעלה הסל"ד בתזזיתיות. כאילו הבוכנה שלה עשויה מקלקר. נותן תחושה של רייסר קשוח ולא מתפשר.

במהירות גבוהה הופכת התנוחה הזו למובנת קצת יותר, הרוח תומכת את פלג הגוף העליון כי מיגון הרוח כמעט ולא קיים כאן, ועוזרת לגוף לנוח קצת. אולי לאנשים גמישים יותר ממני, שיכולים לקחת את עמוד השדרה שלהם ולהשכיב אותו לאורך הצללית הנמוכה, המיגון יהיה אפקטיבי יותר (הוא לא – העורך) אבל בשבילי הוא בחזקת נעלם.

אז היות והאופנוע בנוי לאנשים דקי גזרה וצעירים, והיות ואני ההיפך המוחלט מהתיאור הזה, לא היתה לי כל ברירה - הייתי חייב למצוא פתרון יצירתי. כזה שיפתור אותי מהצורך להתכופף אל הכידון ויאפשר לי להישאר זקוף. היות ומדובר בכלי בעל יציבות כיוונית מרשימה, הגעתי למסקנה שאני פשוט חייב לארגן איזו שהיא בקרת שיוט, כזו שתאפשר לי לשבת זקוף בזמן שהאופנוע מזיז את עצמו. וכאן נחלץ לעזרתי פתרון ישן נושן.
ק.ט.מ RC390 במבחן ארוך טווח: קטנוע מערכת
צילום: מערכת אוטו
פעם, לפני הרבה מאוד שנים, שברתי את היד בהרמת גלגל לא מוצלחת על ... ק.ט.מ. באותו זמן היה לי גם קטנוע, אבל יד ימין המגובסת לא יכלה לאחוז בידית הגז לזמן ממושך. לקחתי חוט חשמל וליפפתי אותו על הכידון בין ידית הגז לבין משקולת הכידון. זה יצר חיכוך שגרם לידית הגז לא להיסגר עצמאית, אלא להיתקע בכל מקום בו רציתי, ובזה יצרתי מעין בקרת שיוט לעניים. אז שלפתי אזיקון והענקתי ל-RC הזה בקרת שיוט. עכשיו אני יכול להעביר עליו ק"מ רבים וארוכים. עולה על הכביש. מקבע את ידית הגז במהירות המתאימה ומזדקף. בטוח שזה לא בטוח, אבל לפחות כאבי הגב פסקו.

זה רק ספורט?
כן. זה רק ספורט. רק שם הוא נהיה הגיוני פתאום. רק בכביש צפוף, מפותל וטכני יתגלו היתרונות הגדולים של האופנוע הזה. המנוע החזק ביחס למשקל הנמוך לדוגמא. אם תקחו אותי 20 שנה לאחור, הייתי שמח מאוד שזה יהיה האופנוע הראשון שלי. הוא יכול להיות בית ספר לאופנוע כביש ספורטיבי גדול יותר. שלא תבינו אותי לא נכון, המיתלים, למרות הבשרניות שלהם, לא באמת מיועדים להתמודד עם עומסים גבוהים על הכבישים המחורבנים שלנו. האחורי הוא הראשון להתחיל לנוע בחוסר ריסון, ואם תמשיך לדחוף, גם הקדמי יגיע לגבולות היכולות שלו. גם הצמיגים המקוריים לא מוצלחים במיוחד. אבל את מי זה מעניין? המשקל הנמוך הופך את ההטלה שלו מצד לצד לקלה מאוד, את השליטה בכל הקורה למהנה, ואת המרדף אחר שימור מהירות פנייה גבוהה למלאכה מלהיבה. היתרונות האלו ברורים מהק"מ הראשון עליו - מעבר לזה, ה-390 מרגיש היום, עם 5000 ק"מ על השעון, בדיוק כמו שהוא הרגיש כשרכבתי עליו כשהיו תחת גלגליו 500 ק"מ.

רגע של כנות
ה-RC מבוסס על הדיוק, זו למעשה אותה הפלטפורמה - כמעט אותו האופנוע. וכאן אתה צריך להיות כנה מאוד עם עצמך - כי אני מניח שאם אתה קורא את זה אתה שוקל לרכוש אחד כזה. אז שמע, אם אתה באמת רוצה ללמוד את רזי הרכיבה הספורטיבית, לתרגל את תנועת הגוף ולהבין איך מתפעלים מכונה מתוך תנוחה ספורטיבית קיצונית - זה האופנוע בשבילך. אם אתה רוצה לקנות את האופנוע הזה בגלל שיש לו פיירינג כמו "האופנוע הכבד" של השכן שלך, רד מזה. קנה את הדיוק 390 הוא ייתן לך 95% מהיכולות הספורטיביות של ה-RC, מבלי להעניש את הגב שלך ועם שימושיות עדיפה בעיר. תאמין לי, כשתגיע לגילי - זה ישמע לך הגיוני לגמרי.
ק.ט.מ RC390 במבחן ארוך טווח: קטנוע מערכת
צילום: מערכת אוטו