אתם בוודאי שואלים את עצמכם למה החלטנו לכתוב דווקא על משפחתיות ב-60,000 שקלים. התשובה פשוטה, מדובר בשאלה ששואלים אותנו לעתים קרובות. לא כל אחד יכול להרשות לעצמו מכונית חדשה, ולא כל אחד יכול להסתפק במכוניות המיני הזמינות בתקציב מוגבל. בהיותן חלק מהקטגוריה הכי פופולרית בארץ, נהנות המכוניות הקומפקטיות משוק משומשות נמרץ.
ב-60,000 שקלים ניתן לקנות משפחתית משנת 2008 אולי גם 2009. כמו בכל קניית רכב, יש להחליט קודם כל מהן התכונות החשובות לכם יותר. בכתבה הבאה אנחנו נתחיל ונפרט על המכוניות שמרבית האנשים שואלים לגביהן. בדפי הדגם שבאתר תוכלו למצוא גם מידע על דגמים ודורות קודמים.
מכוניות משפחתיות ב-60,000 שקלים
צילום: תומר פדר, יח"צ

1. פורד פוקוס
שנת דגם: 2008-2009
נתחיל ונאמר שמדובר במשפחתית טובה ובאחת המשפחתיות הטובות שיש. הפוקוס מרווחת, נוחה, בטיחותית, בעלת מוניטין אמינות טוב. המנוע שלה הוא שפוגם בחבילה. הוא חלש לעומת המתחרות והוא משולב לתיבת הילוכים בעלת יחסי העברה ארוכים, מה שגורם למכונית להרגיש שהיא מתאמצת רוב הזמן, פרט לשיוט רגוע. צריך להתרגל אליה ולסגנון נהיגה קצת שונה, ואז מגיעים לצריכת דלק ממוצעת כמו כל שאר המכוניות, ומרוויחים את כל שאר האיכויות של שלה. יש לשים לב שבשנת 2008 הפוקוס עברה מתיחת פנים ששינתה קצת את העיצוב וקיבלה בקרת יציבות גם בגרסאות הבסיסיות ביותר, לכן עדיף להתרכז בגרסה מתוחת הפנים.
מכוניות משפחתיות ב-60,000 שקלים
צילום: תומר פדר, יח"צ

2. יונדאי i30 או קיה סיד
שנת דגם: 2008-2009
זוהי המכונית שמסמלת יותר מכל את המהפך שעשתה יונדאי בשנים האחרונות. מדובר במכונית עם 5 כוכבי ריסוק ובקרת יציבות בכל הדגמים ובכל השנים (2008-2012). למרות מבנה ההאצ'בק הפחות אהוד על העם היושב בציון, היא מרווחת כמו שאר המשפחתיות ותא המטען שלה אמנם קצת קטן יותר מתאי המטען בפוקוס או בקורולה המקבילות אך הוא יותר נוח לשימוש בגלל הפתח הגדול והנוח והאפשרות לקפל את המושבים האחוריים במקרה הצורך. מבחינת נוחות או מרווח היא פחות טובה מהפוקוס אך היא עדיין ממוצעת ביחס לשאר. המנוע שלה מרגיש חזק יותר וזריז יותר, מה שיוצר אצל רוב האנשים צריכת דלק טובה יותר, כי יש פחות תחושה של צורך להדביק את דוושת התאוצה אל המתכת.
קיה סיד, האחות התאומה, היא למעשה אותה מכונית, וכל מה שנאמר על ה-i30 תקף גם לגביה.
מכוניות משפחתיות ב-60,000 שקלים
צילום: תומר פדר, יח"צ

3. ניסאן טידה
שנת דגם: 2009
הטידה נופלת מעט בין הכסאות. מצד אחד היא מציעה ממד רוחב המקרב אותה לתחום הסופרמיני (היא גם מבוססת על שלדה מאורכת של רנו קליאו), מצד שני שאר הפרמטרים קרובים יותר לאלה של משפחתית. בפנים המרחב אינו גדול במיוחד שיושבים שלושה מאחור, אבל מימד הגובה הוא שנותן את הטון עם מרווח הקרוב מאוד למכונית משפחתית ממוצעת. תא הנוסעים מרגיש קצת מיושן יותר, היא לא נבחנה במבחני הריסוק ובקרת היציבות נקראה לדגל רק בשנת 2009 וגם אז לא בכל הגרסאות. פרט לזה, למרות שהעיצוב של הטידה הוא לגמרי עניין של טעם (בלי לומר אם יש או אין), היא ללא ספק מקבלת בונוס על שימושיות. מדובר במכונית נוחה ביחס ליפניות מקבילות, כשהמבנה הגבוה שלה עוזר להושיב ילדים קטנים בכיסאות הבטיחות מאחור ומקל על הכניסה והיציאה ממנה גם מלפנים. המנוע הוא 1.6 ליטר רגיל וסטנדרטי אך המכונית מרגישה זריזה וצריכת הדלק שלה קצת טובה יותר ממשפחתיות בגודל סטנדרטי. לסיכום, אם הגודל מספיק לכם והמחסור בציון במבחני הריסוק לא מפריע לכם, זו אופציה מומלצת.
מכוניות משפחתיות ב-60,000 שקלים
צילום: תומר פדר, יח"צ

4. קיה פורטה
שנת דגם: 2009
יהיה קשה למצוא אחת ב-60,000 שקלים, אבל מי שיכול להרשות לעצמו להתגמש מעט בתקציב עשוי להצליח למצוא אחת יוצאת ליסינג במצב טוב. הפורטה היא אחות של קיה סיד ויונדאי i30, אך יש לה את מבנה הסדאן הכה אהוב על הבריות. היא גם יותר נוחה מאחיותיה ומרגישה יותר איכותית מהן, כך שאם אתם יכולים למתוח קצת את התקציב אז בהחלט ראוי לבדוק אותה.
מכוניות משפחתיות ב-60,000 שקלים
צילום: תומר פדר, יח"צ

5. פיג'ו 308
שנת דגם: 2008
גם פה מדובר במכונית שהושקה רק בשנה זו (2008), מה שאומר שהיא מרגישה מודרנית, עם תא נוסעים איכותי ויפה, מרווח טוב לנוסעים ונוחות נסיעה טובה. מקורותיו הבווארים של המנוע מעידים על יכולת טובה לכן אנו מאשימים את תיבת ההילוכים העצלה בביצועים הפושרים של ה-308, אם כי זה לא משהו שיפריע לאדם הממוצע. באופן כללי מדובר במכונית טובה, אך תיאלצו לעשות חישוב ולהחליט אם הפרשי המחירים (הגבוהים יחסית) בשוק בין ה-308 לבין סיטרואן C4 מצדיקים את הקנייה לעומת האחות הקצת מיושנת יותר וקצת פחות נוחה.
מכוניות משפחתיות ב-60,000 שקלים
צילום: תומר פדר, יח"צ

6. סקודה אוקטביה
שנת דגם: 2008
קרנה של האוקטביה עלתה כאשר מנוע ה-TSI הוצג, ואז נוצר לה את יתרון המנוע על פני שאר המכוניות. האוקטביה הנוכחית יצאה כבר בשנת 2004 ובשנת 2008 היא עברה מתיחת פנים. אז עוד היה לה מנוע 1,600 חלש ומיושן למדי. בגלל שורשיה הותיקים רמת הבטיחות שלה נמוכה יותר ממכוניות מודרניות, אך עומדים לזכותה תא נוסעים שמרגיש איכותי, ומרווח טוב לארבעה אנשים כשהחמישי סובל רק מצורת המושב האחורי.
מכוניות משפחתיות ב-60,000 שקלים
צילום: תומר פדר, יח"צ

7. טויוטה קורולה
שנת דגם: 2008-2009
נניח שהסתדרתם עם התיבה הרובוטית שלה, ששמה (הרע) הולך לפניה, עדיין נשארתם עם מכונית עם אבזור חסר. מילא שצריך לאמץ את היד על-מנת לפתוח את החלון האחורי (יש מנואלה), אבל את המחסור בכריות אוויר (נבחנה עם 7 ונמכרה עם 4 בזמן שלכל המתחרות היו 6) ובקרת יציבות כבר יותר קשה להסביר ולתרץ במכונית שהוצגה רק ב-2008, בזמן שזה אבזור סטנדרטי בכל המתחרות.
מכוניות משפחתיות ב-60,000 שקלים
צילום: תומר פדר, יח"צ

8. מאזדה 3
שנת דגם: 2008
זהו דגם שכבר הוחלף בדגם חדש ומודרני יותר בשנת 2009. מאזדה 3 בדור הקודם הייתה בסדר גמור כשהיא הוצגה בשנת 2004, אבל 4 שנים לאחר מכן היא כבר התקשתה לעמוד בתחרות מול המתחרות המודרניות יותר, אם זה מבחינת מרווח לנוסעים, נוחות נסיעה או רמת הבטיחות.
המספר הנוסף:
פולקסווגן גולף: ב-60,000 שקלים תוכלו לקנות אחת משנת 2007 אולי 2008 מהדור הקודם. מדובר במכונית משפחתית שמרגישה איכותית ונוחה, אך מוניטין האמינות שלה פחות טוב ותצטרכו לקנות מכונית משנתון נמוך יותר מאשר האפשרויות האחרות.
הונדה סיוויק סדאן: נוחות הנסיעה שלה פחות טובה מהממוצע, אך מוניטין האמינות שלה טוב והמרווח לנוסעים טוב. הבעיה היא מחירה היקר שלא מצדיק את תוספת השקלים על המכוניות הקודמות שהצגנו. ב-60,000 שקלים תוכלו לקנות סיוויק משנת 2006-7. דגם ההאצ'בק מגיע עם תיבת הילוכים רובוטית באותם שנים, זו עוד סיבה לבדוק מכוניות אחרות, פרט למחיר.
סובארו B3: תוכלו לקנות אחת משנת 2008-9, כמו המכוניות הנ"ל. מוניטין האמינות שלה טוב מאוד, אך המנוע מאוד חלש, וצריכת הדלק יחסית גבוהה. בנוסף לכך רמת בטיחות נמוכה יחסית עם רק 4 כוכבי ריסוק, ותא הנוסעים מרגיש מיושן. עומדים לזכותה נוחות הנסיעה טובה יחסית ומרווח טוב לנוסעים, אך זה לא מספיק.
מיצובישי לנסר: הדור הקודם נמכר בשנת 2008, אך במחירים של 50,000 שקלים ומטה. הדור החדש, שקיים משנת 2009, עם מנוע בנפח 1500 סמ"ק נמכר במחירים גבוהים יותר מ-60,000 שקלים.
רנו מגאן: כמו עם הלנסר, שנת 2008 (וקצת מתחילת 2009) נמכרים במחירים באזור ה-50,000 שקלים, כאשר הדור החדש הגיע רק בשנת 2010 והוא נמכר במחירים גבוהים יותר. דגם הסדאן בדור החדש נקרא פלואנס, רק דגם ההאצ'בק שמר על השם המקורי.
סוזוקי SX4: אין ביניהן שום קשר אך היא דומה במאפייניה לניסאן טידה. היא פחות נוחה ממנה ויותר יקרה ממנה. לכן אם אתם מחפשים משפחתית יפנית קצת קטנה יותר מהמוצע, ניסאן טידה תהיה עדיפה.
שברולט אופטרה: תוכלו לקנות אחת משנת 2009-10 מאוד מאובזרת ביחס למתחרות. אבל, מוניטין האמינות לא טוב, היא לא נבחנה במחני הריסוק האירופאיים, תא הנוסעים מרגיש לא איכותי ובכלל, היא מרגישה מאוד מיושנת.