זו השנה ה־28 ברציפות בה נערכת תחרות ’אוטו השנה‘. כבכל שנה, גם השנה בחרו עיתונאי הרכב של אוטו ב'אוטו השנה של ישראל', ואליהם הצטרפו קולותיהם של קוראיו במגזין, באתר אוטו והגולשים באתר מאקו. ההכרזה על הזוכה בתואר ’אוטו השנה 2023‘ ועל הנבחרים בקטגוריות השונות נעשתה ב־12 לחודש מרץ, באירוע שנערך בתל אביב.
 

המועמדים

מאז סגירת הרשימה ב־2022 ועד סגירתה השנה, נבחנו על־ידי עיתונאי הרכב של אוטו לא פחות מ־41 דגמים חדשים לגמרי שהגיעו לישראל, קרוב ל־4 דגמים חדשים כל חודש. כידוע, רק דגמים חדשים לגמרי שנבחנו בישראל – לא בהשקות בחול, לא גרסאות או לאחר מתיחת פנים – מתמודדים על תואר ’אוטו השנה‘. עם זאת, ובמקביל לפרס הגדול, התמודדו כלל הדגמים בשוק על המקום הראשון בקטגוריה אליה הם שייכים.

נדגיש שוב, כפי שאנחנו עושים כמעט שלושה עשורים, כי ’אוטו השנה‘ לא חייב להיות הרכב הטוב ביותר, החזק ביותר או החסכוני ביותר. הזוכה בתואר ’אוטו השנה‘ כן חייב להיות כזה המביא עימו בשורה בעלת ערך יוצא דופן– שובר מוסכמות, מתחיל מגמה או משנה כזאת, מחדש טכנולוגית באופן משמעותי, או פשוט כזה המשלב ביצוע מרשים עם חבילה מצוינת ומעניק תמורה מעולה.

אוטו השנה 2023
צילום: עזרא רפאל

אחרי ניפוי ארוך, קשה וסבוך, לפחות בחלקו, הגיעו חמישה דגמים לגמר – ג'נסיס GV60, לנד רובר ריינג' רובר, מרצדס EQS, פולסטאר מודל 2, קיה EV6 ואליהם הצטרף דגם נוסף, פרי בחירת הקהל לבדו, והוא BYD אטו 3.

מבין אותם חמישה ושישה דגמים, להוציא אחד, בכולם הנעה חשמלית. היחיד שלא, הוא משכמו ומעלה בעניינים רבים, גם במחירו.

מרצדס EQS
צילום: עזרא רפאל
 

הנבחרים הסופיים

ג'נסיס GV60
הדגם החשמלי־ייעודי של מותג היוקרה הזה, מביא עמו לא רק עיצוב מושך, אבזור עשיר וגימור כיאה לרכב פנאי שכזה, אלא בעיקר משלב ביצועים מעולים לפי כל קנה מידה, טווח ראוי בהחלט, איכויות נסיעה מכובדות ויכולת דינמית בהתאם. רכב חשמלי שכיף לנהוג בו.

ג'נסיס GV60
צילום: עזרא רפאל

לנד רובר ריינג' רובר
הדגם היחיד כאן שאינו חשמלי, הוא גם, במובנים מסוימים, הרכב הטוב בישראל כיום – ויש לכך מחיר. ריינג' החדש מעוצב להפליא, סביבת הנהג עשירה, תא הנוסעים מרווח ומזמין, גם מאחור – ובעיקר מעניק שילוב שאין שני לו של נוחות ואיכות נסיעה בכביש, בשבילים וגם בשטח טכני, עם יכולות מעולות בכל אחד מסוגי התוואי האלה.

לנד רובר ריינג' רובר
צילום: עזרא רפאל

מרצדס EQS
בשנה שעברה הייתה מכונית הפאר האייקונית S קלאס במהדורתה העכשווית עם מנוע בעירה פנימית בנבחרת הזאת. השנה זו מכונית הפאר החשמלית EQS, ראשונה על רצפת EVA הייעודית של מרצדס. EQS מצטיינת במקדם גרר ללא תחרות, סביבת הנהג חדשנית, המפרט הטכני מעולה, הביצועים מרשימים – וטווח הנסיעה ממש מכובד.


מרצדס EQS
צילום: עזרא רפאל

פולסטאר מודל 2
גם דגם זה מסימני הזמן; השם שהתחיל כחטיבת ביצועים של וולוו היה למותג חשמלי עצמאי, נסחר בבורסה בניו יורק, הוא חלק מתאגיד ג'ילי הסיני, הרכב מיוצר בסין, מתוכנן בשבדיה, חולק בסיס ומכלולים עם וולוו, הוא מעוצב להפליא – ומביא עמו ביצועים מעולים ואף יותר, והמחיר שלו ביחס להספק וליכולת אפילו סביר.

פולסטאר מודל 2
צילום: עזרא רפאל
 

בחירת הקהל

BYD אטו 3
בשנה שעברה הייתה זו טסלה מודל 3 שעשתה שינוי גדול (והייתה לאוטו השנה), וגי'לי גאומטרי 3 הוסיפה לא מעט, הרבה בזכות מבנה של רכב פנאי, הנעה חשמלית יעילה ומחיר נכון. לקראת סוף 2022 הצטרף מותג BYD, ועם אטו 3 הדהד את המסר, את הביצוע וגם את המחיר. ההצלחה הכבירה בהתאם, וזו הסיבה שהוא גם נבחר הקוראים.

BYD אטו 3
צילום: עזרא רפאל
 

אוטו השנה של ישראל 2023

קיה EV6
הדגם החשמלי הזה כבר אינו מקורי מסוגו בישראל (גם כי איחר קצת) – רצפה חשמלית־ייעודית, עיצוב חוץ ופנים מתקדם, אבזור ומרחב פנים מרשימים, ביצועים מעולים, טווח נכבד. אבל זה השילוב של כל אלה עם תג־מחיר סביר יחסית – ושוב, הברק בהופעה – שעשו אותו לאוטו השנה 2023. הוא מעולה לכשעצמו, מבטא היטב את הקדמה החשמלית.

קיה EV6
צילום: עזרא רפאל