הזיגזוג הבלתי פוסק של טסלה ושל המנכ"ל המתוקשר שלה, אילון מאסק, הפכו כבר לעניין שבשגרה. במשך העשור וחצי בהם החברה מייצרת מכוניות חשמליות, היא הבטיחה דגמים שהתעכבו שנים, סיפקה נתונים כוזבים ושיקרה ללקוחות ביודעין - שוב ושוב ושוב.

אולם הזיגזג של השנה האחרונה היה שונה מהרגיל: בהחלטה אסטרטגית חדשה הודיעה החברה כי היא משנה כיוון ומתמקדת בשיפור האיכות ובייעול הייצור (בין היתר, כדי להעלות בחזרה את מחיר המניה הצונח - עניין שבהחלט הצליח לה). זה התבטא בהורדות מחירים מסיביות שטרללו את כל התעשייה, הגדילו את כמות המכירות - אך פגעו בלקוחות הקיימים ששילמו מחיר מלא רק לפני מספר חודשים; בישראל, למשל, איבדו חלק מדגמי החברה המשומשים כ-20% מערכם בשנה האחרונה (לפי מחירון 'לוי יצחק'), כמעט כפול מהממוצע למכוניות חשמליות, אך ורק בגלל הורדות מחירי החדשות.

באנגליה ובשווקים אחרים בהם נמכרות מכוניות בעלות הגה ימני, החליטה החברה כחלק מאותה אסטרטגיה חדשה שלא להציע את מודל S ומודל X בגרסאות הגה ימני כלל - למרות שאלפי לקוחות שילמו מקדמה וחיכו חודשים כדי לקבל את הדגמים המובטחים.

הגה יוק טסלה
צילום: עזרא רפאל

ללקוחות המאוכזבים ניתנו שלוש אפשרויות; לבטל את ההזמנה שלהם ולקבל את מלוא סכום המקדמה; לשנמך לדגמים העממיים-יותר, מודל 3 ומודל Y, שמיוצרים כבר שנים בגרסאות הגה ימני (ולקבל בנוסף הנחה של 2000 ליש"ט) - או לקבל גרסת הגה שמאלי של המכונית שהם הזמינו, קרי, מודל S או מודל X.

לזכות טסלה יאמר כי היא ערכה אירועי נסיעת מבחן במשך כחודש במאמץ לאפשר ללקוחות המזמינים לנהוג בגרסאות הגה שמאלי, לוודא שהם מרגישים בנוח איתן ושהן אכן מתאימות להם בשימוש יומיומי.

אולם חשוב לציין כי למרות שבאנגליה ניתן לרכוש כלי רכב חדשים עם הגה בצד שמאל, אלו סובלים מחסרונות רבים לעומת מכוניות עם הגה ימני: מבחינה בטיחותית, הראות נפגעת משמעותית מכיוון שהנהג יושב בצד הרחוק יותר ממרכז הכביש (עניין מאוד בעייתי בצמתים ובעקיפות בכביש דו סטרי), ומבחינה פרקטית הרבה יותר קשה לבצע פעולות כמו תשלום בחניונים, איסוף אוכל במסעדות מזון מהיר עם Drive through וכיו"ב.

טסלה The Reacher
צילום: Tony

הפיצוי של טסלה כדי לפתור את הבעיה הזו הוא אביזר חדש בשם 'The Reacher', שנועד כדי לעזור לאנשים שנמצאים במכוניות עם הגה שמאלי להגיע לדברים בצד ימין של המכונית. האביזר המדובר הוא למעשה מוט עם צבת בקצהו, כמו אלה שבהם משתמשים סדרנים בסופרמרקט כדי להגיע לפריטים במדפים גבוהים, או פועלי ניקיון כדי לאסוף אשפה מהרצפה...

כפי שכבר הוכיחו כמה נהגי טסלה באינטרנט, הכלי מאפשר להם לתפוס אוכל (אם כי אנו תוהים לגבי משקאות) מחלון של "מק-דרייב", להכניס כרטיסי חניה לחריץ ייעודי ועוד מבלי לצאת מהמכונית.

אין ספק שזה לא הפתרון הפרקטי ביותר לכבישים הבריטיים, או פתרון ראוי במכוניות שעולות כל כך הרבה כסף. מה שבטוח הוא שמכיוון שצבא המעריצים של טסלה מוכן לשלם מחירים גבוהים עבור כל מוצר עם לוגו של החברה, יש כבר ביקוש בשוק האפטרמרקט למוט האיסוף הממותג הזה...

The Reacher
צילום: Tony