לקסוס GS450h
אומרים שאיש מכירות טוב יידע להיות דומה למי שנמצא מולו, ולמי שרוצה להציג את לקסוס GS הייבריד, יש שתי דמויות שבהן הוא יכול להשתמש כדי להציג אותה. כמעט שתי מכוניות שונות, כאשר ניתן להזכיר את הרכב "השני", אם בכלל, כיתרון נוסף. בצד אחד יש את המכונית הירוקה שמציעה צריכת דלק ממוצעת של 16.6 ק"מ לליטר – קבוצה 3 בציון הירוק! (13 ל-GS250) – ויכולת לנוע בכוח החשמל בלבד בצורה חרישית וירוקה. בצד השני יש את מכונית הביצועים עם הספק של 345 כ"ס, 5.9 שניות ל-100 קמ"ש ו-250 מוגבלים אלקטרונית. ממש ד"ר הייבריד ומר שלילה.

זהו הדור השני של ה-GS ההיברידית, וגם הקודמת הציעה את השילוב הקוסם הזה. למרות שאם תשאלו את לקסוס, המטרה היא להציע ביצועים של מנוע גדול, עם צריכת דלק של מנוע קטן, ולא מכונית ירוקה קלאסית כמו טויוטה פריוס לדוגמא. חיצונית, ה-450h דומה מאוד ל-GS250 שפגשנו בעבר. ההבדל הוא בסמלים כחולים, ובכמה תגי הייבריד מסביב. בפועל זה אומר שה-GS הזו יפה משמעותית מהקודמת, בעיקר מלפנים, אבל עדיין סולידית יחסית – אם כי זה חלק מהקסם עבור חלק מהרוכשים שלה.
לקסוס GS450h: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו, יצרנית

כניסה לתוך תא הנוסעים מפגישה אותנו עם שפע של עור ועץ, אם כי האחרון לא היה לטעמם של כולם. גבוהים יגלו די מהר שחסר להם מקום לראש בגלל גג השמש, ובכלל שתנוחת הישיבה פשוט גבוהה מדי. בשאר המדדים אין בעיה של מרווח, אבל גבוהים עלולים להתקשות למצוא תנוחת נהיגה נוחה. בכל הקשור לאבזור תמצאו כאן שפע נאה: נציין פנסי קסנון, בלוטות', מושבים קדמיים מחוממים ומקוררים (עובד נהדר ביום קיץ חם), ומסך 8 אינץ' הנשלט על ידי עכבר עם תצוגה נאה. הגרסה שלנו היתה המאובזרת, בה תקבלו תמורת 25,000 שקלים נוספים (ו-480,000 בסך הכל) עץ בדלתות ובקונסולה, וילון חשמלי וחישני חנייה. לא זול. מאחור המרווח לברכיים טוב ולא יותר, וגם מרווח הראש מעט חסר לגבוהים. תא המטען איבד מעט מנפחו בשל תוספת הסוללות, אבל עדיין מציע נפח סביר. ולסיום – צל"ש למערכת הקול הנהדרת.

הנעה
ה-450h רושמת יתרון משמעותי ביחידת הכוח מול האחות הקטנה, ה-250. זה מתחיל עם מנוע הבנזין שמספק 292 כ"ס ו-35.9 קג"מ, כבר שיפור משמעותי. אליו מצטרף מנוע חשמלי המספק 200 כ"ס ו-28 קג"מ להספק משולב של 345 כ"ס. וזה הרבה כוח, בטח כאשר זוכרים שכל המומנט החשמלי זמין מ-0 סל"ד. גם תוספת משקל של 185 ק"ג מול ה-250, לא משנה את התמונה. המנוע החשמלי מסוגל להניע את הרכב לבדו עד ל-64 קמ"ש – אם תהיו מאוד עדינים עם הדוושה. כאשר לרשות הנהג עומדים שלושה מצבים – חסכוני, רגיל וספורט. האחרון גם משנה את המד השמאלי בלוח המחוונים ממד טעינה/אקו/כוח למד טורים, והרקע מתחלף מכחול לאדום.
לקסוס GS450h: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו, יצרנית

ה-GS450h יוצאת לדרך בצורה חרישית בכוח החשמל ומנוע הבנזין מתעורר לפי הצורך וכבה בכל עמידה ברמזור, כאשר המערך החשמלי דואג לכל הצרכים כגון מיזוג, תיגבור הגה וכו'. תיבת ההילוכים הדמוי-רציפה עובדת טוב, ברוב הזמן, ויש גם ביצועים. מדובר במכונית מהירה, ומצב הספורט הופך אותה לזריזה עוד יותר – ואפילו צליל המנוע שחודר לתא הנוסעים נהדר. היציאה מהמקום פחות חזקה מהמצופה, אבל אחר כך המכונית מאיצה בצורה שתדביק את הנוסע למושב, אבל רק במהירות תלת ספרתית, בערך מ-130 וצפונה, היא מאיצה באמת חזק. כאילו רק שם הכל משתלב בכל הכוח. הקלות שבה המכונית הזו חוצה את ה-200 קמ"ש היא על גבול הזלזול. בכל הקשור לדלק, ה-450 הפתיעה לטובה. במהלך ימי המבחן המהירים הממוצע עמד על 8.5 ק"מ לליטר ובשיוט נינוח (עד 100 קמ"ש) נרשם ממוצע של כ-18 ק"מ לליטר. נתונים בהחלט נאים בהתחשב באופי הנהיגה.

מעופף כן, שטיח קצת פחות
ל-GS יש תחושת רייד נעימה שמשרה רוגע על הנהג. אבל בפועל העסק פחות שלם. מחוץ לעיר עוברים השיבושים הקטנים וגם החדים לתוך התא בצורה מורגשת, וגם בעיר היא לא ממש אוהבת שיבושים חדים. כך שבפועל היא פחות נוחה מהרושם הראשוני, ובסופו של יום הציון ממוצע בלבד בכל הקשור לנוחות.
לגבי ההנאה מנהיגה, תוספת הכוח הגדולה מפנה זרקור חזק במיוחד אל המתלים הרכים מדי לקצב שהמכונית הזו יודעת לייצר. היא פשוט זזה יותר מדי, בכל הצירים. אבל אם תורידו מעט את הקצב היא תזרום איתכם. ההנאה מגיעה מתאוצות הביניים המרשימות ולא מההגה או היכולת. היא בסדר גמור כל זמן שלא תגזימו, אבל לא מכונת נהיגה ברמה של ב.מ.וו סדרה 3 או אודי A4.
לקסוס GS450h: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו, יצרנית

קטע
בסוף היום כל מי שנהג בלקסוס GS ההיברידית הסכים שזוהי מכונית עם "קטע". אם פורסים אותה נתח נתח, מגלים שמדובר בחבילה שתתאים למעטים: היא חסכונתי מאוד ביחס לביצועים, אבל אם אתם בקטע של חיסכון, תתקשו להצדיק את תוספת של 100,000 שקלים ביחס לגרסת הבסיס; היא מכונית מאוד מהירה מצד אחד, אבל לא מהנה לנהיגה במובן הקלאסי, ואם אתם רוצים הנאה מנהיגה עם מכונית חזקה, המתחרות מגרמניה יתנו מענה טוב יותר.

אבל מכונית היא חבילה, ומי שקונה רכב בכחצי מיליון שקלים, ישמח שיהיה לאוטו "קטע", וזה בדיוק מה שיש ל-GS הזו. השילוב בין החיסכון לביצועים, היכולת לנהוג על חשמל ובכלל להתנייד ברכב סאלון היברידי, שאין לאף חברה אחרת להציע כרגע בארץ – זה משהו שאפשר לדבר עליו בפגישת עסקים או עם חברים בסוף השבוע. ומשהו לדבר אליו, כאשר אתה במועדון החצי מיליון, זה לא מעט. אז נכון שיש נוחות ומרווחות ממנה, וגם יותר מהנות לנהיגה, אבל זו מכונית טובה בפני עצמה ובעלת ייחוד. אז נכון שאם אתם לא ירוקים יש לכם אופציות טובות יותר מהצד הגרמני, אבל נתקשה להתווכח עם הירוק הג'אדטי הזה. יש בו קטע.
לקסוס GS450h: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו, יצרנית

לממהרים לפנות
קוראים לה F-Sport, ו-F בלקסוסית זה כמו AMG במרצדסית ו-M ב-ב.מ.וואית. אלא שכאן זו לא גרסת F, כמו ה-IS-F המרשימה, אלא חבילת אבזור. אבל לקסוס לא עצרה בחישוקי ה-18 אינץ' המעושנים, עם צמיגים קרביים יותר (דאנלופ SP-SPORT MAXX) במידה רחבה ונמוכה יותר (235/45 מול 225/50-17 ). הם גם לא הסתפקו בפגושים האגרסיביים יותר או בספוילר הקטן מאחור ובשינויים בתא הנוסעים הכוללים מושבים עם יותר אפשרויות כוונון (כולל אחיזה רוחבית ואורך) ותגי F-Sport. הרשימה כוללת גם פנסים אקטיביים, חיישני חנייה ו... עוד ועוד אבזור.

אבל מה שבאמת מעניין – ומשמעותי – כאן הם המתלים האקטיביים. הם מתעוררים ברגע שאתם בוחרים במצב ה"ספורט +" בחוגה. במצב הזה הם קשיחים יותר, לא משהו קיצוני, אבל אין ספק שהנוחות נפגעת בהשוואה למצב הרגיל. בתמורה, היכולת הדינאמית משתפרת פלאים. הריסון המשופר של תנודות הגוף תורם רבות לביטחון הנהג, שלא צריך להתמודד עם רכב שמתחיל "לטייל" מעלה מטה ברגע שהעניינים מתחממים באמת. והאמת? לא היינו מתנגדים אפילו למתלים קשיחים יותר – זה בכל זאת "ספורט +", לא? אלא ששיפור המתלים מעביר את הפוקוס אל ההגה, שהופך להיות הנקודה החלשה – כך שהיא עדיין לא ברמה של המובילות בקטגוריה מהבחינה הזו, אבל הרבה-הרבה יותר קרובה.
לקסוס GS450h: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו, יצרנית

ולמרות זאת – הפער לעומת המצב הרגיל (או לעומת גרסה עם הבולמים הרגילים) בכל הקשור לכביש מפותל, או להתמודדות עם גלים בכביש ישר – עצום. עד כדי כך. ובכל זאת, היה חסר לנו מצב "אוטומט" לבולמים, שמחליט לבד מתי צריך נוקשות ומתי צריך רכות, והיה חוסך לנו את ההתעסקות. אבל לתוספת היכולת הזו יש גם מחיר לא קטן – בארנק. חבילת ה-F תוסיף למחיר הגרסה המאובזרת בצורה מקבילה כ-40,000 שקלים. לא מעט כסף – אבל גם, כאמור, לא מעט תמורה. את החבילה ניתן, אגב, להזמין גם ב-450 ההיברידית (שם היא כוללת גם היגוי אחורי), שזקוקה לה אף יותר בשל תוספת הסוסים. אז אם אתם בוחרים ב-GS ואוהבים לפנות, לכו על זה. זה עובד – וגם נראה בכלל-לא-רע.