מאזדה 6 החדשה
המשפחתית הגדולה של מאזדה היא להיט מכירות בארץ עוד מאז ה-626 של שנות התשעים, ובמשך שנים רבות הובילה את טבלת המכירות בקטגוריה. כך שהצגת הדור החדש היא אירוע משמעותי עבור השוק המקומי לא פחות מאשר עבור החברה הקטנה, שנאבקת ברצף של הפסדים מאז הפרידה מפורד. האם היא יכולה לנגוס בנתח משמעותי משוק הולך ומתכווץ (בעקבות מעבר של לקוחות מסורתיים של הקטגוריה לרכבי פנאי)? האם ההחלטה של מאזדה שלא להיסחף בזרם מנועי הטורבו יגזור את דינה לשבט? נסענו לצרפת כדי לבדוק.
היא מחכה לנו על רחבת החצץ מול השאטו ממנו יצאה ההשקה לדרך. דרמטית הרבה יותר מאשר הדור הקודם ומכונית נאה בפני עצמה. היא מזוהה מיד כמאזדה בזכות החרטום המשפחתי החדש, זה שפגשנו כבר ב-CX-5, שמחייך אלינו, זקוף וגאה, מלפנים. מצידי החרטום צמד קשתות בולטות המתקמרות גבוה מעל בתי הגלגלים הגדולים, ומעניקות לחרטום מראה שרירי ודרוך.
מאזדה 6: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
פנים הרכב מציע איכות ותחושה איכותיים בהרבה מבעבר, מיישר קו עם מובילות הקבוצה – לפחות בגרסת ה"שמנו לכם בפנים את כל מה שיש בקטלוג" של ההשקה. עושר האבזור – כולל מערכות בטיחות מתקדמות הכוללות בקרות מניעת התנגשות, זיהוי סטייה מנתיב ועוד – גם מדגיש את עומס הכפתורים בקונסולה המרכזית. אבל האלמנטים המרכזיים – מזגן ומערכת שמע – מופרדים ומובחנים, ולא צריך יותר מתרגול קצר כדי להשיג תפעול "עיוור". מאזדה 6 החדשה היא לא מכונית קטנה – בסיס גלגלים של 283 ס"מ (בסדאן. 275 ס"מ בסטיישן) מציב אותה בקצה העליון של הקבוצה – וזה מורגש במרווח, הן מלפנים והן מאחור. גם למגודלים שביניכם יהיה מספיק מקום – בתנאי שאתם לא בגודל של נמרוד, כמובן. לו צפוף גם בארגז של סמיטריילר... ואם כבר סמיטריילרים – תא המטען ארוך ורחב, וגם אם הוא מעט רדוד בסדאן, עדיין מציע נפח הטענה אדיר – ועדיין הסטיישן עדיפה בהיבט הזה, כמובן.

מושב הנהג – ובהמשך גם זה שבצד הנוסע – מקבלים אותי בחיבוק חם ואוהב. תשכחו מכל הסטיגמות על קרשי גיהוץ יפניים – ה-6 הזו השאירה אותן מאחור. עכשיו רק נשאר לקוות כי המושבים הידניים אכן זהים בצורתם לאלו עם הכיוון החשמלי – אנשי מאזדה מבטיחים כי אכן זה המצב.

יוצאים לדרך
ראשית אנו מקבלים את מפתחות גרסת הדיזל הבכירה (174 כ"ס ממנוע 2.2 ליטר עם 2 מגדשים) עם תיבה ידנית. זהו אחד ממנועי הדיזל הנעימים והמעודנים שפגשתי, כולל כאלו של מותגי יוקרה. הוא שופע כוח גם בתחומי סל"ד בהם מנועי טורבו דיזל בדרך כלל מחרחרים בחוסר אונים – יש כוח שימושי כבר ב-1,000 סל"ד, שהופך לשיטפון באזור ה-2,000 סל"ד וממשיך לזרום בשפע עד ל-5,500 סל"ד – מה שמעמיד לרשות הנהג רצועת כוח רחבה במיוחד. כל זה מלווה בשקט מופתי, ומי שלא מחפש את הסימנים, כנראה שלא יבחין כלל בעובדה כי הוא נוהג בלוגם סולר.
הסטיישן הזו רוכבת על צמיגי 19 אינץ' נמוכי חתך (גרסת הבסיס בארץ תגיע עם חישוקי 17 אינץ'), כמו כל רכבי ההדגמה, והם לא בדיוק עוזרים למתלים על הכבישים הכפריים בהם אנו נודדים. הנסיעה החלקה והמעודנת על כביש איכותי מתחלפת בשידורים ישירים-מדי כאשר פני הכביש פחות מפולסים, עם חוסר חיבה בולט במיוחד לשיבושים רוחביים.
מאזדה 6: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
אני עובר אל גרסת ה-2.5 ליטר האוטומטית – הגרסה ה"ישראלית", 2.0 ליטר בנזין אוטומט, לא נכחה בהשקה. מנוע חדש בטכנולוגית הסקייאקטיב אמור להציע – לפי הגרפים המפורטים שהציגו לנו – יותר מומנט, ויותר מוקדם, מהמנוע המוחלף. קשה לי להעיד אם זה אכן נכון – עבר הרבה זמן מאז שנהגתי בגרסת ה-2.5 ליטר של הדור היוצא – אבל אין ספק שמדובר במנוע גמיש ורב און. אומנם אין כאן את הדחף המיידים והאלים של מנוע מוגדש, אבל יחד עם התיבה הזריזה (גרירת הרגליים של התיבה שפגשנו ב-CX-5 נעלמה כאיננה) מתקבלת תאוצה בריאה כאשר עולה הצורך (או החשק). תורם לכך גם המשקל שהופחת ביחס לדור הקודם – למרות תוספת מערכות כבדות כמו ה-i-eloop, שמנצלת את האנרגיה המבוזבזת בהאטות ליצירת חשמל, ומעניקה – אליבא דמאזדה – חסכון של כ-5% בצריכת הדלק הממוצעת. הורדת המשקל הגיעה כחלק מתפישת ה-skyactiv המיוחצ"נת של החברה, שכוללת מפגש אישי עם דיאטנית לכל חלק וחלק ברכב. מאזדה אף טרחו והביאו להשקה מכלולים שונים מהדור הקודם והנוכחי, והעמידו לרשותנו משקל מטבח מדויק כדי שנוכל להתרשם בגוף ראשון באיזו מלאכת נמלים מדובר. אפילו את הפלאג הם החליפו, באחד קל יותר ב-3 גרם...

שני מנועי הבנזין (גם 2.0 ליטר ידנית נכחה בהשקה) שקטים למדי בשיוט, אך צלילם חודר לתא תחת עומס – מזל שהוא נעים למדי. בידוד רעשי הכביש סביר, לא יותר, וגם בידוד רעשי הרוח יכול להיות טוב יותר. אך עדיין, בשיוט ב-110 קמ"ש אין שום בעיה לנהל שיחה רגועה עם השותפים לנסיעה.

בתנועה בכביש הפתוח מסתירה ה-6 היטב את גודלה. המתלים הקשיחים יחד עם התגובה הראשונית המהירה להפניית ההגה עושים את העבודה היטב מהבחינה הזו – בנבכי תל אביב התמונה, כנראה, תהיה אחרת. ההיגוי מעט קל מדי לטעמי בכביש המהיר, ומעט מנותק מדי בכביש המפותל, אך הוא מציע דיוק טוב ותחושה טבעית מאוד. קל לכוון איתו את הרכב בדיוק לאן שהתכוונת – ובימינו, זה הישג לא מבוטל.
מאזדה 6: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
סיכום
מאזדה 6 החדשה מציעה שיפור ניכר לעומת הדור היוצא – היא מרווחת יותר, נוחה יותר, איכותית יותר וחסכונית יותר מהדור הקודם. השאלה היא האם זה יספיק מול התחרות הקשה בקטגוריה הצפופה והאיכותית הזו. אבל השאלה החשובה עוד יותר נוגעת לתחום שלא קשור בכלל למכניקה – שער המטבע. אם הין ימשיך לטפס לו מעלה-מעלה, אנשי דלק מוטורס יתקשו מאוד לקבל אותה במחיר תחרותי, כזה שיאפשר להם לשבות את לב חברות הליסינג.