פורד קוגה
דלק מוטורס, יבואנית ב.מ.וו, מאזדה ופורד, נערכת לשנה מאתגרת במיוחד ב-2012. היבואנית, שהורגלה להיות הגדולה בישראל בזכות ההצלחה חסרת התקדים של מאזדה, ויתרה על הבכורה בראש טבלת היבואניות לחברת כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי, מרצדס וסמארט, והשנה תאבד גם את הבכורה בראש טבלת המותגים (מאזדה צפויה להיות מדורגת שנייה השנה, אחרי יונדאי).
אבל ביבואנית, שהפכה שם נרדף בתעשיית הרכב המקומית ליעילות עסקית, מאמינים שבשנת 2012 יצליחו לחולל שינוי מסוים במגמה. הם יעשו זאת באמצעות פורד, שתהיה בשלב נוסף של מהלך ההתרחבות שלה בישראל. מהלך שהחל במידה מסוימת עם המונדיאו הנוכחית, ונכנס להילוך גבוה באמת לפני מספר שבועות, כשבישראל נחתה פורד פוקוס החדשה. מכונית משפחתית שמוצעת לראשונה בתולדות דלק מוטורס במבחר עשיר של גרסאות, ולאו דווקא בנוסחת ה-1.6-אוטומט. ביבואנית מעידים כי בתקופה האחרונה חל "שינוי מחשבה" בהתנהלותם העסקית, במסגרתו הוחלט לנסות ולרצות גם לקוחות שוליים, כאלו שמעוניינים בדגמים מאובזרים במיוחד, ידניים או בעלי מאפיינים ספורטיביים. ובמילים אחרות, יותר דגש ללקוחות הפרטיים, מעט פחות לחברות הליסינג.
ב.מ.וו, מאזדה ופורד: אלו התוכניות של דלק מוטורס
צילום: מנהל
השינוי הזה מוביל לכך שבשנה הבאה נזכה לראות כאן עוד כמה דגמים חדשים של פורד, שספק אם היו מגיעים לכאן בלעדיו. אחת החדשות החשובות ביותר של היצרנית האמריקנית, תהיה נחיתת הקוגה החדש. הדור הקודם לא הגיע לכאן בגלל תמחור בעייתי ("היה עולה כמעט כמו האדג'", אומרים בדלק), אך החדש צפוי לזכות לתמחור דומה לזה של יונדאי ix35, כלומר כ-160,000 שקל. פירוש הדבר כי לדלק מוטורס יהיו שני רכבי פנאי במקביל, שכן מלבד פורד קוגה שיגיע בערך באמצע 2012, נזכה לראות כאן עוד קודם לכן את מאזדה CX-5 החדש.
דגם נוסף ומעניין לא פחות, הוא פורד מוסטנג. מכונית הפוני המסוגננת שהושקה עוד בשנת 2004 באמריקה, עברה לאחרונה מתיחת פנים נוספת. שינוי בתקינה הישראלית לפנסים הקדמיים, מוביל לכך שהאפשרות לייבאה נמצאת שוב על השולחן, ובדלק מוטורס מאמינים שמכונית זו תגיע אלינו במהלך 2012. מחיר? עדיין לא ידוע, אבל להערכתנו (האופטימית) אפשר לצפות לתמחור של בין 250,000 ל-280,000 שקל לדגם ה-V6 הבסיסי.
לצד שתי המכוניות החדשות בישראל, דלק מוטורס מבצעת בימים אלה שינויים גם בהיצע המנועים של דגמים קיימים. פורד מונדיאו, S-מקס וגלאקסי, למשל, מקבלים את מנוע האקו-בוסט גם בגרסאות הבסיסיות. זה אומר שלשלושתם יהיה מנוע 2.0 ליטר מוגדש עם 203 כ"ס, במקום יחידת ה-2.3 ליטר המיושנת. ובשורה מעניינת לא פחות נוגעת לפורד פיאסטה, שם צפויה להגיע לישראל בקרוב גרסה מוזלת שתעלה כ-80,000 שקל (להערכתנו), אך עדיין לא ברור עם איזה מנוע ותיבת הילוכים תשווק (כנראה לא ידנית).
ב.מ.וו, מאזדה ופורד: אלו התוכניות של דלק מוטורס
צילום: מנהל
מאזדה: מחכים לשוך הסערה
השינוי המחשבתי בדלק מוטורס, הגיע במידה מסוימת בעקבות המשבר החריף והמתמשך ביפן מוכת הצונאמי. הזינוק החד בשער המטבע היפני, שבינתיים לא מראה סימני התאוששות כלשהם, פגע קשות ברווחי היבואנית שקונה את מרבית מכוניותיה בין. מכיוון שתמהיל המטבע של מאזדה לא עומד להשתנות, בדלק מוטורס ייאלצו לספוג את הירידה הזו ברווחים, ולנסות ולכפר על חלקה באמצעות דגמי פורד הריווחיים יותר (שנקנים בדולר ויורו). בתוך כך, ומלבד ה-CX-5, לא צפויים במאזדה שינויים גדולים ב-2012.
עדות ראשונה להעברת המשקל ממאזדה לכיוון פורד, ניתן לראות בהצלחת הפוקוס החדשה. בדלק מוטורס טוענים לביקוש רב בהרבה מכפי שציפו, כזה שהוביל להתרוקנות מהירה של מלאים והוביל לעומס אליו לא הורגלו במותג באולמות התצוגה. יש להודות כי למרות השקעה רבה, פורד לא זכתה עד לאחרונה להתעניינות רבה מצד הקהל הישראלי, והצלחת הפוקוס עשויה להוביל לשינוי בנושא והפיכתה למותג מרכזי בישראל.
ב.מ.וו ומיני: ירידות מחירים משמעותיות
אתגר נוסף בפניו ניצבים אנשי היבואנית, הוא מהלך הטמעת זיכיון הייבוא של ב.מ.וו ומיני בסל הזיכיונות של דלק מוטורס. לדבריהם, המהלך מבוצע בתיאום מלא עם יצרנית הרכב הגרמנית, ויוביל לתמחור חדש ואטרקטיבי יותר של כל דגמי ב.מ.וו ומיני. בנקודה זו יהיה מעניין לראות האם דלק מוטורס, אשפית המכירה לחברות ליסינג, תבחר להעביר את ב.מ.וו לתמהיל ליסינג כפי שמקובל בעולם: יצרנית הרכב הבווארית מוכרת חלקים נכבדים ממכוניותיה לציי רכב בכל העולם, מה שהופך אותן לכוכבות קבועות בצמרת טבלאות המכירות של מדינות אירופיות רבות.
ב.מ.וו, מאזדה ופורד: אלו התוכניות של דלק מוטורס
צילום: מנהל
בנושא זה יהיה לדלק מוטורס אתגר לא פשוט נוסף – הרגלת הלקוחות למדיניות מכירות קשוחה מכפי שניהלה היבואנית הקודמת, חברת קמור. בדלק מוטורס מסבירים כי בכוונתם לקבוע תמחור הגיוני יותר למכוניות, במטרה למנוע את הצורך בהנחות ענק ומבצעי סוף עונה תכופים, שפוגעים בערך המשומשות ובשביעות הרצון של לקוחות קיימים. כמו כן, יחד עם החלפת ההנהלה והקמת מערך לוגיסטי מתקדם שלא היה קיים בקמור, בדלק מעריכים שיוכלו לנהל את הזיכיון ביעילות ולהעניק שירות טוב יותר ללקוחות המותג, מה שיסייע אף הוא למשיכת לקוחות טובים יותר ושיפור התדמית הבעייתית של ב.מ.וו בישראל.