חובבי השטח האמיתיים, אנשי העבירות והעבודה על ה-4x4, מדירים שינה מעיניהם מזה זמן מה; לנד רובר דיפנדר – אחת מאגדות השטח הגדולות שעוד נוסעות בינינו ('כולה' לאחר למעלה מ-60 שנות שירות) – עומד לרדת מהבמה, לקבל תעודת הוקרה ולהיעלם בין דפי היסטוריית השטח. טוב, לא ממש להיעלם, אבל גם ממשיך דרכו – ויהא ספרטני וקשוח ככל שיהיה – לא ישב על צמד קורות פלדה מאסיביות, סרנים של טרקטור ומרכב שחובר עם ניטים מלוחות אלומיניום.
אגדה, אגדה, אבל יש גם תחת וגב שצריכים תנאים של המאה ה-21, לא?

השמועות אודות מחליף לדיפנדר רצות מזה למעלה מעשור, כאשר המעבר הארוך והמייגע של יצרנית רכבי השטח הבריטית מידי פורד לידי קונצרן טאטא ההודי אולי הואילו למהלך, אך לבטח לא החישו אותו. במהלך 2009 דיווחנו לכם פעמיים על שמועות ההולכות ומתבססות אודות מחליף לדיפנדר, כאשר לקראת סוף השנה כבר ידוע היה כי לפרויקט יש שם: אייקון. כמה סמלי...
מאז עושים אנשי טאטא חיל ולנד רובר (יחד עם האחות יגואר, שגם היא עברה לידי ההודים) עברה לרווחים, קיבלה ניעור אבק משמעותי, תזרים מזומנים ובמידה רבה גם בעיטת התעוררות בעכוז פרויקט הדיפנדר.
לנד רובר DC100: היורש
צילום: מנהל
היה זה עניין של זמן עד שהיורש יושק. כשבועיים לפני תערוכת פרנקפורט שוחררו צמד תמונות של מכונית קונספט בשם DC100; מדובר היה במבנה קצר-סגור, בדומה לדיפנדר 90. ועתה, לאחר פתיחת התערוכה, עומדות על הדוכן שתי גרסאות של ה-DC100 – פתוחה וסגורה – כאשר בלנד רובר מודים בגילוי לב ובענווה ראויה להערכה כי מדובר בטיזרים ראשוניים שנועדו לשתף את הקהל בלבטים ובהתחבטויות בדבר ההרכב הסופי של הדיפנדר הבא. "נשתף ונשאל את משתמשי הדיפנדר מה הם רוצים" הם מבהירים.

עדיין, למרות הזמן הארוך יחסית עד להבשלת המחליף אי שם ב-2015, לא מדובר בגימיק או בבזבוז זמן ומשאבים. זהו הכיוון העיקרי לגבי הדיפנדר הבא, ולא בכדי הוצגו 2 גרסאות – האחת סגורה (DC100) עבור הנדרשים לרכב עבודה קשוח לשטח, והשנייה פתוחה (DC100 ספורט) וסטייליסטית, רמז לפוטנציאל הפנאי.
לנד רובר DC100: היורש
צילום: מנהל
ה-DC100 הקומפקטי כולל גלגלי 22 אינץ' ענקיים, סרחים עודפים קצרצרים, ווי גרירה בולטים ומרווח גחון מכובד. אין ספק שהוא מיועד לשטח. חיזוק לכך נמצא גם על הגג, שם דואגים תאים פוטו-וולטאים לאספקת חשמל מספק להפעלת החשמל ברכב, גם ללא מנוע פועל. עוד מאגף ההיי-טק הגיעה הצביעה: מדובר בצבע מיוחד המחזיר את אור השמש ובכך מונע חדירת חום למרכב ולפנים הרכב. בפנים בולטים שלושת המושבים בשורה הקדמית כאשר האמצעי ניתן לקיפול לקבלת שולחן או משטח עבודה, ומושב הנוסע ניתן ל'הסלקה' מלאה ברצפת הרכב, לטובת מקום למטען. כל דיפוני הפנים עמידים בפני מים ולכלוך וניתנים לשטיפה. הכניסה מתאפשרת באמצעות צ'יפ במפתח שחוסך התעסקות ופותח את הנעילה עם ההתקרבות לרכב. את השעונים המקוריים בלנד רובר הראשון, שמוקמו במרכז הדשבורד, מחליף כאן צג מחשב הניתן להפעלה באמצעות מגע, אך העמיד בפני מכות ומים וניתן להסרה. למעשה מדובר במחשב נישא הכולל מערכת ניווט, מצלמה ומצבר המתמלא באמצעות התאים הפוטו-וולטאים על הגג.

על-מנת להמשיך את מסורת השטח המפוארת של הדיפנדר, מגייסים בלנד רובר את הטכנולוגיה העכשווית לעניין. מערכת מתלי אוויר חדשה מאפשרת מרווח גחון מינימאלי של עד 320 מ"מ. מערכת ה- Terrain-Response (תגובת שטח) של לנד רובר עובדה והתווספו לא עוד פונקציות לשטח קשה לעבירות. בלנד רובר מבטיחים כי המערכת החדשה יודעת להתאים בין מצב המתלים, קפיצי האוויר ואופן העברת הכוח לבין המצע עליו נע הרכב. זאת ועוד: צמד מצלמות בחזית יודע לקרוא ולתרגם את פני השטח, ולהתאים את כלל המערכות לתנאי שטח. בנוסף, מצלמה המותקנת בפנס הקדמי סורקת את פני השטח בחזית ומתחת לרכב ומעבירה תמונה תלת-ממדית למסך המגע; כך שבכל רגע ורגע יודע הנהג ברמת דיוק של גללי עיזים מה מתרחש מתחת ולפני הגלגלים. עוד מאפשרת המערכת זיהו מוקדם של מכשולים ולאחר תרגום תמונות הסורק אף מציעה דרכים לעקוף את המכשול. מדובר כמובן בנסיעה איטית יחסית בשטח קשה לעבירות. חיישנים נוספים המותקנים במראות ובפגושים יודעים לזהות כניסה למים ועומק הנסיעה בהם. אם הנהג לא יעשה כן תדאג המערכת להגבהה אוטומטית של המרכב על המתלים, סגירת כל הפתחים שעדיין פתוחים והורדה להילוך נמוך יותר. באופן כזה מסוגל ה-DC100 לצלוח מים בעומק של עד 75 ס"מ. גם חיישני לחצי אוויר בצמיגים תורמים את שלהם ליכולות בשטח, עם ניפוח והורדת אוויר אוטומטיים – בתיאום עם מערכות סריקת המכשולים ופני הקרקע. נראה בהחלט שבלנד רובר רומזים שלא צפויה להיות בעיה בשטח עם הדיפנדר הבא, בלשון המעטה...
לנד רובר DC100: היורש
צילום: מנהל
ה-DC100 ספורט יושב על אותה הפלטפורמה אך כפי שניתן לראות – כאן הקטע הוא קודם כל פנאי, ספורטיביות וסטייל. זו הגרסה (ו/או דומות לה) שאמורות להביא את המזומנים הודות לתדמית שה-DC100 הקשוח ייצור עבורה בדם, יזע ודמעות. הגג ניתן להסרה בשני חלקים והשמשה הקדמית ניתנת לקיפול לפנים. מאחורי צמד המושבים מוצע משטח הטענה – רמז לתצורת טנדר-קצר שנמצאת בתכנון. בניגוד לאח הקשוח יותר, דופן פנים ה'ספורט' בעור.

כרגע מדברים בלנד רובר על היצע מנועים חסכוניים, שיכללו ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר, דיזל או בנזין, הנעה כפולה קבועה וגיר אוטומטי עם שמונה מהירויות. לדברי אנשי לנד רובר שתי הגרסאות תוכננו לקלוט גם מערכות היברידיות. ניתן להניח שנראה עוד אי-אלו רכבי תצוגה עד שהדיפנדר הבא באמת יוולד.