כולם רוצים פנאי, גם פיג'ו שגילתה לאחרונה את התחום ורושמת בו הצלחות עם ה-2008, ה-3008 וה-5008. הרצון להציע משהו קצת יותר אופנתי – ולעשות את זה באופן מודגש – הביא אותה לפצל את הדור החדש של המסחרית שלה לשני דגמים מובחנים בשם. 
 
ולא שזו הייתה פעם ראשונה; כבר עם הצגת הפרטנר (1996), תאום לברלינגו, הוצגה גרסת "פנאי/סגנון חיים" בשם 'קומבי' (כמו ברלינגו מולטיספייס), ולדור הפורש הייתה גרסת 'טאפי'. אגב, משחק זה עם שמות דגמים שונים לגרסאות נוסעים והובלה, קיים גם במסחרית הבינונית של פיג'ו.
 
אבל דגם נפרד מדגיש הרבה יותר את המסר. ולכן, הדור השלישי של המסחרית של פיג'ו ימשיך להיקרא פרטנר, והדגם הייעודי לנוסעים/משפחה יהיה ריפטר – וכדי להוסיף עניין, יהיו לפרטנר המסחרית גרסאות נוסעים. ריפטר ופרטנר הם כמובן אחים לסיטרואן ברלינגו החדשה שהושקה ממש ימים ספורים קודם לכן – גם היא בגרסת נוסעים בלבד; השקת הגרסה המסחרית תיערך בנפרד.    
 
פיג'ו ריפטר – מבחן דרכים (השקה)


נפגשים
"זהו פיג'ו אמיתי ששובר את המסורת" אומר ראש הפרויקט ניקולס ג'ודן, "הריפטר כבר אינו רכב מסחרי אופייני, אלא כזה שיכול לפנות גם למי שרוצה רכב פנאי או מיניוואן, ולכן חשוב שיש לו i קוקפיט. הריפטר נותן תחושה של רכב דינמי וחסון מבעבר, יש לו חישוקי "17 גדולים מהמקובל בקטגוריה ואלה תורמים למראה והצמיגים שעליהם גם לאחיזה". הריפטר, כמו הברלינגו, יוצע בשני אורכי מרכב: 440 ס"מ ו-475 (על בסיס גלגלים של 278.5 ו-297.5 ס"מ בהתאמה), בשניהם עם אפשרות לשבעה מקומות.
 
מבחוץ
לפי אנשי פיג'ו עיקר ההבדל בין הריפטר לבין הפרטנר והברלינגו הוא במרווח הגחון הגבוה ב-3.5 ס"מ. הבדלים נוספים הם כמובן בהופעה מבחוץ ובסביבת הנהג בפנים. חיצונית בולט הריפטר ברצועה היקפית של מגיני פלסטיק שחורים, שמכונה בלשון העם "חצאיות תחתונות" ואלה מקנים לו מראה כמו של רכב פנאי. בפיג'ו לא הסתפקו בכך וכדי לפנות ללקוח הפרטי יש לדגם ארבע רמות גימור ובראשן 'GT ליין' האופנתי. "זו גם הסיבה ששינינו את השם. רצינו להדגיש את השיפור הגדול ולהביא שם שקשור יותר לפנאי" מציין ג'ודן.

פיג'ו ריפטר – מבחן דרכים (השקה)

 
גרסאות מוכוונות פנאי יקבלו את הבורר המוכר למצבי ניהוג בשטח, בקרת נסיעה במורד, צמיגי משלין לאטיטיוד וחישוקי "16. בפיג'ו יציעו בעתיד גרסת הנעה כפולה שעל פיתוחה תהיה אחראית דנג'ל, השותפה הוותיקה; בז'נבה הוצג קונספט ריפטר קאמפר כפול-הנעה עם מרווח גחון הגבוה בעוד 4.5 ס"מ, וזה התייצב בהשקה.
 
מבפנים
באופן כמעט מפתיע שילבה פיג'ו גם ברכב זה את סביבת הנהג המקורית שלה, i קוקפיט, המאופיינת בגלגל הגה קטן הממוקם נמוך ביחס למחוונים הגבוהים. זהו ההבדל הבולט בתא הנוסעים בהשוואה לברלינגו, ובמפתיע השילוב הזה עובד כאן היטב.
 
הרכב מצויד גם במערך המולטימדיה המוכר של פיג'ו, אך תפעול בקרת האקלים הינו חיצוני ונוח יותר. בגרסה האוטומטית של 'GT ליין' נמצאת גם קונסולה גדולה בין המושבים, וזו כוללת שני תאי אחסון עמוקים. בורר ההילוכים שעליה, בצורת חוגה עגולה, מוזר למראה ולשימוש, אך לתיבה יש פקדים מאחורי ההגה. כל אלה, ממש כמו המפתח החכם, בלם החנייה החשמלי וההתנעה באמצעות לחצן, אינם מה שאנו מצפים למצוא במכונית שבסיסה הוא מסחרית קטנה. וכיאה לדגם חדש של 2018 מותקנות בריפטר מערכות בטיחות מתקדמות כמו בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית.

פיג'ו ריפטר – מבחן דרכים (השקה)

 
גם גג הזכוכית הגדול – שהכיסוי שלו דק מדי לדעתי – ותחתיו תא אחסון עילי אורכי ושקוף (כדי לא להפריע לכניסת האור) אינו שגרתי. ובכלל תאי אחסון הם חלק ממה שעושה את הריפטר (וכמו בברלינגו), ואלה כוללים גם שני תאי כפפות (העילי מקורר), תודות לכך שכרית האוויר הקדמית (לנוסע) ממוקמת בגג. 186 ליטר של נפח אחסון מפוזרים ב-28 תאים.
 
מושב הנהג הספורטיבי ב-GT נוקשה, אך נוח בנהיגה למרחקים גדולים, ואילו מיקום הדוושות אינו מושלם. ללקוח שרוצה את הריפטר שלו יותר מיניוואן, ימצא כי בגרסאות היותר יקרות מורכבים שלושה מושבים נפרדים מאחור; הם לא מתכוונים, אך מרווחי הראש והברכיים מצוינים. כיוון מושב הנוסע הקדמי בגרסאות הפחות יקרות (גובה וזווית בידית אחת) פחות נוח, וכך גם בזה של הנהג.
 
בתנועה
המנוע החשוב בהיצע הוא לוגם סולר חדש בנפח 1.5 ליטר שמייצר בין 75 כ"ס ל-130 כ"ס בגרסתו החזקה, וזו משודכת לתיבת אוטומטית חדשה עם 8 הילוכים. חטיבת כוח זו מתגלה כנעימה ומייצרת ביצועים מצוינים לסוג זה של רכב והתיבה מתגלה כשותף יעיל ביותר. גם לגרסת ה-75 כ"ס הידנית אופי פעולה נעים יחסית; היא רועשת וחלשה יותר, אבל לא באופן שהוא מאוד מפריע.

פיג'ו ריפטר – מבחן דרכים (השקה)

 
הגרסה האוטומטית על חישוקי "17 וברמת הגימור 'GT ליין' יכולה לצלוח כבישים מתפתלים במהירות, והתגובה להיגוי נחושה באופן שאינו אופייני לסוג רכב כזה. עם זאת, נוחות הנסיעה טובה מעט פחות, והתחושה היא שהריפטר הזאת מעט נוקשה על שיבושים. הגרסה החלשה יותר, עם חישוקי "16, הייתה פחות מרוסנת אך כצפוי נוחה יותר וקלילה יותר.
 
סיכום
פיג'ו עשתה צעד מעניין עם הריפטר שפונה באופן שונה לחלוטין לקהל רחב ומגוון ביחס לפרטנר היוצא, גם בגרסת הנוסעים שלו. השילוב בין שימושיות ומרחב מצוין יחד עם יכולת ראויה ואיכות נסיעה טובה יוצר רכב רב גוני קלאסי – כזה שיכול לשלב עבודה והנאה, ולשמש גם כמיניוואן ואפילו כרכב פנאי לא קטן אך זול יחסית.
 
הנעלם הגדול הוא האם שפע התוספות שעושות את הריפטר לרכב כה מיוחד יגיעו איתו לישראל כאשר יגיע לכאן ב-2019.