"אירועים מיוחדים דורשים מקומות מיוחדים", כך פתח ברנרד מאייר, יו"ר סקודה, את אירוע החשיפה של סקודה סקאלה בישראל. זה היה אירוע היסטורי - פעם ראשונה שיצרנית רכב גדולה עורכת חשיפה עולמית של דגם חדש בישראל.
השקה עולמית בישראל: סקודה סקאלה - מאחורי הקלעים


הצ'כים מספרים שבהשקה נכחו כ-300 עיתונאים מ-22 מדינות, ו-150 אנשי צוות הגיעו לאירוע - שזמן הכנתו היה ארבעה חודשים. בניית ופירוק האירוע ארכו לא פחות מ-128 שעות. אבל מה זה אומר לערוך אירוע כזה? יצאנו לבדוק זאת עם האנשים שמאחורי הקלעים.
   
"ישראל היא מקום נפלא, מלא באנרגיות ועם אווירה נהדרת. אנחנו שמחים שארגנו כאן בכורה מוצלחת וכתבנו פרק בהיסטוריה, כיצרנית הגלובלית הראשונה שחושפת מכונית בישראל. כבר קיבלנו תגובות חיוביות מהשוק ואנחנו מקווים שהתחלנו במסורת, ושחברות אחרות יבואו אחרינו", כך  מספר לנו הרמן פראקס, מנהל התקשורת של סקודה לתחום המוצר.

השקה עולמית בישראל: סקודה סקאלה - מאחורי הקלעים
יו"ר סקודה, ברנרד מאייר בהשקה בפתח-תקווה

 
 מדוע בחרתם בישראל עבור האירוע?
"לסקודה ולישראל קשר ארוך והדוק. אנחנו מיוצגים כאן מאז 1990. המכירות שלנו הוכפלו בכמעט פי 4 בעשור האחרון וכיום יש לנו נתח שוק של 8%. אנחנו המותג האירופאי החזק ביותר כאן. בשנה שעברה פתחנו שלוחה של ה'דיג'ילאב' (DigiLab) בתל-אביב. זה התקדם למיזם משותף עם צ'מפיון מוטורס, עמה אנחנו לוקחים את פעילות הדיגיטל שלנו לרמה חדשה. אנחנו עובדים כעת עם 13  מיזמים ישראליים מסקרנים".
 
מדוע בחרתם ב"טרמינל" בפתח-תקווה ולא באתר מרכזי יותר בתל-אביב?
"אנחנו תמיד מחברים בין אתר האירוע למוצר. הסקאלה היא מכונית צעירה, מודרנית, מרגשת, דינמית ומקוונת. הרוח של ה'טרמינל' בלטה באורבניות מעוררת ההשראה שלו. יכולת לחוש בהרמוניה, בהתרגשות ובאווירה המיוחדת. ולכן בחרנו בו כמקום האידיאלי להשקה סטטית של הסקאלה".
השקה עולמית בישראל: סקודה סקאלה - מאחורי הקלעים


הטרמינל
 
לישראל אין מסורת בתחום, האם זה הקשה?
"תמיד קשה לארגן אירוע כזה בשוק שאין בו ניסיון. מצד שני, הצלחנו לארגן אירוע מוצלח עם תשומת לב מהתקשורת העולמית, תודות לתמיכה של השותפים שלנו ולמפיקים המקומיים, שעבדו קשה מאוד וגם בזכות הניסיון שלנו מאירועים כאלה.

"ארגון אירוע כזה הוא תמיד מחויבות ארוכה. אנחנו עובדים לצד שותפים מנוסים מתחום האירועים. חברנו לכל הספקים שלנו למשך ארבע חודשים וביקרנו בישראל מספר פעמים, כדי להיות בטוחים שהכל יתנהל באופן זורם. מתכונת האירוע תמיד מחוברת לדגם שנציג, והחלקים החשובים שלו יודגשו תוך שיתוף פעולה עם המומחים לאירוע ולתקשורת.

"לא היינו יכולים לארגן אירוע כזה ללא שיתוף הפעולה ההדוק עם צ'מפיון מוטורס", מסכם פראקס. "תודות לשותפות זו יכולנו לקבל רושם כללי, כמו גם אינפורמציה מפורטת ומהירה על המקום".
  
שידור חוזר: צפו באירוע ההשקה המלא בפתח-תקווה


זה היה בסוף הקיץ
"הכל החל בקיץ, בביקור של יו"ר סקודה בישראל, במסגרת אירוע אחר שהפקנו. אז עלתה המחשבה שישראל יכולה להתאים לאירוח ההשקה", מספרת יעל זוהר, ראש חברת זוהר הפקות, שבעברה הפקת מסעות הולילנד (2015 ו-2018) ותערוכת אוטומטור בשנים הראשונות. "ביקשו מאיתנו הצעה והסבירו שיש עוד מדינות שמתמודדות. התאריך היה ידוע והתחלנו לעבוד לכמה כיוונים: מיקום האירוע, המלונות והתוכן שמסביב, ולאט לאט התקדמנו איתם. בשלב מסוים נשארו בתחרות רק ישראל ואיטליה - ואז גם החלו להגיע נציגים מהנהלת סקודה העולמית.
השקה עולמית בישראל: סקודה סקאלה - מאחורי הקלעים


"הסיכומים היו לפני החגים ורק אחרי כן התחלנו להניע את הכל. זו מערכת מאוד מסודרת ומאורגנת וכל דבר אצלם זה מכרז בין ספקים. לקחנו אותם לראות מספר אולמות. היה להם חשוב שזה יהיה מקום מרשים עם תשתית ויכולת להחזיק שלוש מכוניות על במה אחת.

"זו הייתה תקופת חנוכה, שיצרה בעיה עם מקומות בתל-אביב וה'טרמינל' בפתח-תקווה הוא מקום חדש ומרשים. יש לו יתרונות, כמו אפשרות להציע חללים למשרדי הצוות".
 
השקה עולמית בישראל: סקודה סקאלה - מאחורי הקלעים


האם לא חששתם מבחירה בפתח-תקווה?
"הבנו מהר שמבחינה זו נכון להציג אותה כפרבר של תל-אביב. כמו שבפאריז לא כל האירועים הם דווקא במרכז. אין בתל-אביב אולם עם התשתית והאפשרויות של ה'טרמינל'. הקמנו ממש חמ"ל ו-60 אנשים שהו שם במשרדים. אין דבר כזה בארץ.

"העבודה החלה למעשה שבוע לפני האירוע, וכללה פירוק של כל המערך הטכני של הטרמינל והרכבת מערכות שחלקן הגיעו מאירופה. הם מאוד העריכו את המקצועיות הישראלית. את כל העבודה וההערכות שעשינו כשידענו שיהיה גשם".
 
עד כמה אירוע כזה הינו שונה מהמקובל בארץ?
"שונה מאוד, בייחוד במונחים שלא מתפשרים על כלום. אם מחליטים שיש במה ענקית ומסך לד ענק שיכול לנסוע, אז זה מה שיהיה. אין דברים דומים בארץ - אולי ההשקעות שהיו באוטומוטור בימי הזוהר, כשראינו יצרניות מקימות ביתנים בלתי מוסברים.

השקה עולמית בישראל: סקודה סקאלה - מאחורי הקלעים


"ויש עוד צדדים. לארח 300 עיתונאי רכב שכולם VIP וכולם צריכים לקבל יחס כזה, הן במלון הילטון והן באופן ההסעה מהשדה. היה ניסיון באירוח להראות להם את ישראל מהמקום המודרני וחדשני, ואת תל-אביב הבינלאומית ששמה עצמה לצד הערים הכי 'מגניבות' בעולם.

"מר מאייר, יו"ר סקודה, הוא אדם מדהים שאוהב לבלות בישראל. אני לא יודעת אם אנשים מבינים עד כמה הוא פרגן למדינה".
 
איך נשמרה סודיות המכוניות לפני האירוע? 
"העברת מכוניות בסודיות לא זרה לנו. רק כמה ימים קודם עשינו זאת עם טויוטה. כמובן שהייתה כאן הקפדה מטורפת. רק מי שמורשה נכנס לאולם ונבדק על-ידי חברות האבטחה שלנו ושלהם. לכל מי שנכנס שמו מדבקה על הטלפון וכל הספקים הוחתמו על טפסים נגד הדלפות".
 
זוויות מקומיות 
"הפקת האירוע הגיעה אלינו כי היה חשוב להם לערוך את האירוע במקום שאינו האנגר סטרילי", מסבירה נאווה דרוטמן, מנהלת התדמית באולם "טרמינל" מקבוצת "הבאר של סבא" (בבעלות שלום ושלומית קאופמן). "אנשי סקודה מאוד התעניינו בהיסטורית המקום, שהיה שייך למפעל הטקסטיל ורדינון. גם השם, 'טרמינל', התאים להם - כי גם הם נשענים על ערכים היסטוריים אבל יוצאים לדרך חדשה.

"היו להם דרישות מאוד מדוקדקות. היינו צריכים לפרק את כל מערכות התאורה והם הביאו כזו שמתאימה למכונית. המקום הושכר למשך יותר משבוע ובזמן הזה הוא היה שלהם 24 שעות ביממה, כאשר ההנהלה כל הזמן במקום כדי לתת פתרונות. והכל נערך בסודיות. רק אנשים מורשים נכנסו למתחם. למכוניות היו שלושה סוגי כיסוי אטום לגמרי, כזה עם חלונות שאיפשרו לנהוג בהן, וכיסוי שמסירים בזמן ההשקה.
השקה עולמית בישראל: סקודה סקאלה - מאחורי הקלעים


"נדרשנו לכבות את מצלמות האבטחה ובכל רגע נתון היו תריסר מאבטחים במתחם. המכוניות הגיעו שלושה ימים קודם. בסוף היו כאן ארבע מכוניות עם שומר צמוד. ההקפדה הייתה כה גדולה, עד שבתחנת הדלק, כשנחשף בטעות חלק מסוים מהמכונית, הם גנזו את צילומי האבטחה. הם הטיסו מלאי חלקי חילוף שאוכסן אצלנו - היו כאן עשרים צמיגים למשל.

השקה עולמית בישראל: סקודה סקאלה - מאחורי הקלעים


"בין הפרטים עימם היה צורך להתמודד הייתה הבעיה ששתי מכוניות נתקעו באיסטנבול והגיעו אחרי מאמצים ממש ברגע האחרון.
 
"החזרות הגנרליות היו מאוד מדוקדקות. הכל מחושב לפרטים - באיזה זווית המכונית תעלה לבמה, מתי בדיוק תסתובב. היו ארבעה ביקורים של בכירי סקודה. מנכ"ל היצרנית הגיע לכאן יום קודם לצורך חזרה גנרלית והיו עוד שלוש חזרות לפני כן.

"לאנשי סקודה הייתה חשובה הנגיעה המקומית. וכך הבירות, כולל ג'מס שמיוצרת לידינו, היו מקומיות והאוכל עם הגוון של אסף גרניט. למנכ"ל סקודה יש יקב והוא יינן, אז הוא בחר בסוג היין הישראלי".
  
והיו גם שינוים של הרגע האחרון: "ב-14:00 ביום האירוע, המנכ"ל החליט שהוא רוצה להחליף את הריהוט ומיד התגייסנו. היה כאן שילוב: הפקה אירופאית מאוד מסודרת וסדורה ותושייה ישראלית שנדרשת כשדברים קורים באמת. הרגשנו שמאוד מאמינים בנו. שיתוף הפעולה זרם והם הרגישו שהם חווים בישראל משהו אחר.
 
"בנינו כאן משרדים לאנשים הטכניים וחדר למנכ"ל. אני לא חושבת שנותרה פינה באולם בה לא השתמשנו. אפילו עזרנו למנכ"ל בחלקים בנאום, עם מושגים שהוא רצה לומר בעברית כמו 'גשמי ברכה'".
 
נפרדים
"כשנפרדנו אמרנו שהדבר הבא יהיה אירוע נהיגה של עיתונאים בארץ", מוסיפה זוהר. "זה החלום ואני מקווה שזה יקרה".