ב.מ.וו X4 הוא רכב עם הרבה, מאוד, נוכחות. לא כמו X6 הגדול והוותיק ממנו (מבוסס X5) שהראה את הדרך לכולם — ובכל זאת. זה היה כך לפני מתיחת הפנים, זה קיבל משנה תוקף לאחריה. לטעמי, ככל שקשור בצד האסתטי, אודי (Q5 ספורטבק) ומרצדס (GLC קופה) הצליחו יותר, אבל מקדם הכניסה של X4 אחר לגמרי, ועם חבילת 'M ספורט' הוא מרשים אף יותר, כמעט כמו X6 אותו הגרמנים מכנים 'מונסטר'.

הבסיס
ב.מ.וו הייתה ראשונה עם פנאי־קופה — X6 שהוצג ב־2008. עם הופעה ששילבה כוחנות בוטה עם נהנתנות מופגנת (אפשר ההפך), הדגם זכה לביקורות שליליות — גם בעולם הרכב, גם מאנשים וגופים למיניהם. אלא שאותה הופעה בדיוק עשתה אותו לסיפור הצלחה; ב.מ.וו מצדה הציגה את X4 מבוסס X3 ב־2014 (בהמשך גם X2 על־בסיס X1), מרצדס הצטרפה במחצית העשור לטרנד, אודי אחריה, וכיום פנאי־קופה הוא מובן מאליו בהיצע של היצרנים.

ב.מ.וו X4 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, בנזין, 30i)
הדור הראשון של X6 | צילום: יח"צ

לעניינים
ב.מ.וו הציגה דור שני של X4 ב־2018, שנה לאחר הדור השלישי של X3, ואת מתיחת הפנים המקובלת עברו שניהם ב־2021. כרגיל, עיקר השינויים בחזית ובעדכונים בסביבת הנהג. בחוץ השבכה בולטת יותר, הפגושים, יחידות התאורה המעט צרות יותר ומיקום כונסי האוויר ביניהם חדשים, וגם יחידות התאורה מאחור חדשות.

סביבת הנהג עברה שינויים דומים לאלה שעבר X3, ופתחי האוורור רחבים יותר, מרכז סביבת הנהג חודש, הגודל המרבי של צג המולטימדיה גדל מ־"10.25 ל־"12.3 ויש לו מערכת הפעלה חדשה יותר.

שינוי משמעותי הוא בהטמעתו של מערך היברידי־מתון 48 וולט (בניגוד ל־X3, הדגם אינו מוצע בגרסת היברידית־נטענת או חשמלית). X4 מוצע עם טורבו־בנזין 2.0 ליטר ב־20i עם 184 כ"ס, ב־30i עם 245 כ"ס וגם ב־M40, עם טורבו־בנזין 3.0 ליטר המיצר 360 כ"ס. לכל הגרסאות תיבה אוטומטית 8 הילוכים והנעה כפולה.

ב.מ.וו X4 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, בנזין, 30i)
צילום: אלי שאולי

המחירים החל ב־389,000 שקלים, ואנו בחנו את 30i ברמת הגימור 'M ספורט' שיש לה פריטי עיצוב ספורטיביים בחוץ ובפנים, ומחירה של זו 439,000 שקלים.

באבזור, בין השאר, תאורת לד אדפטיבית, חישוקי "19, גג זכוכית, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים, בקרת אקלים תלת־אזורית, צג "12.3, ריפוד דמוי עור. במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, ניטור שטחים מתים, תיקון סטייה מנתיב; בקרת שיוט אדפטיבית חסרה בגלל משבר השבבים.

נוסחה דומה
השינויים בעדכון אינם גדולים אך מורגשים ומדגישים את ההופעה והמסר של הדגם. חישוקי ה־"19 אינם הגדולים בהיצע, אבל מתאימים היטב לממדי הרכב ולפרופורציות שלו.
הריפוד דמוי־עור בגוון אדמדם חדש, וזה יוצר מופע עשיר מבלי להיות רעשני. איכות החומרים וההרכבה משובחת כנדרש וכצפוי מרכב של ב.מ.וו. כאמור, מערכת ההפעלה חדשה, ולמרות שיש לנו מספר תלונות (קלות) ביחס לתפעול, היא טובה ביחס למקובל בדגמים חדשים יותר של היצרן הזה בפרט, של אחרים בכלל. המחוונים המוקרנים נאים, מפורטים ומציעים מספר תצוגות.

ב.מ.וו X4 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, בנזין, 30i)
צילום: אלי שאולי

המרחב מלפנים מוצלח, והקונסולה המרכזית הרחבה גורמת שסביבת הנהג תיראה גדולה ממה שהיא. תנוחת הנהיגה מעט נמוכה ביחס לסביבת הנהג (וכנראה שגם ביחס ל־X3). במושבי הספורט המחודשים כעת גם אפשרות לכיוון תמיכת גב (אבל לא לתמיכות צד); בהחלט עדיף, אבל מיקום התמיכה אינו מושלם ואיכשהו היא אינה מאוד נוחה.

מאחור המרחב טוב, עם מרווח רגלים טוב, אבל המבנה המייחד את הדגם מאחור גורם למרווח ראש מעט מצומצם לגבוהים, וזה כמובן קטן מזה שב־X3. לתא המטען נפח מכובד של 525 ליטר, המבנה שלו שימושי והוא עשוי ומדופן היטב.

תנועה נכונה
כאמור, ל־30i מנוע טורבו־בנזין 2.0 ליטר וזה מייצר 245 כ"ס ב־5200-6500 סל"ד ו־35.7 קג"מ ב־1560-5200 סל"ד — ליצירת רצועת כוח ממש רחבה של כמעט 5000 סל"ד. הרכב מאיץ ל־100 קמ"ש ב־6.4 שניות ומגיע ל־235 קמ"ש. המערך ההיברידי־מתון החדש מאפשר לדומם את המנוע בשיוט נינוח והוא עושה זאת באופן בלתי־מורגש, ואחראי גם לפעולת דימום/התנעה נעימה.

הביצועים בפועל טובים מאוד, והרכב צובר מהירות בקלות גם במעלה הררי, גם מסדר עקיפה יעילה בתנאים מכבידים. עם זאת, התחושה הייתה שחטיבת הכוח קצת פחות 'זורמת' — הן בזינוק, הן בהורדת הילוך לצורך עקיפה. בכל אופן, פעולת התיבה האוטומטית חלקה ונעימה. לכל אלה מצטרף פסקול נעים המודגש בעומס.

ב.מ.וו X4 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, בנזין, 30i)
צילום: אלי שאולי

צריכת הדלק בתוואי המאמץ של המבחן עמדה על 8.5 ק"מ/ל', והגיעה ל־13.5 ק”מ/ל' בשיוט.
נוחות הנסיעה טובה לרוב, אך זו נפגמת במעבר על שיבושים רוחביים, בייחוד בעיר, ואלה מורגשים מדי בתוך הרכב. הרכב מסתדר היטב עם פסי האטה גבוהים, פחות טוב עם בורות. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה בהרבה, וריסון המרכב טוב עם מעבר על גלי כביש. רעשי הכביש סבירים, אך רעשי הרוח מוחשיים. נוחות הנסיעה בשבילים טובה פחות כאשר הרכב נוסע בכאלה עם אבנים בולטות.

המתלים בב.מ.וו X4 מכוילים כך שזוויות הגלגול של הרכב נמוכות יחסית וריסון הפעולה שלהם נכון,
ואלה — יחד עם ההנעה הכפולה המאוד יעילה המחלקת היטב את הכוח — מעניקים לרכב יכולת דינמית גבוהה, מה גם שתפוקת המנוע רחוקה מאוד מלאתגר את יכולת הרכב. בכבישי ההרים החביבים עלינו הרכב נצמד היטב לקו הפנייה, ולעיתים (רחוקות) גם פסע קלות כדי להזכיר כי העיקר כאן היא הנעה האחורית. לכל אלה מצטרף ומוסיף הגה שיש לו פעולה מהירה יחסית, וההפניה נעשית באופן נחוש. לבלמים פעולה הדרגתית וטובה, אך התגובה הראשונית ללחיצה חזקה אינה חדה מאוד.

אח שלו
דגם הפנאי־קופה X4, אח אופנתי במופע ספורטיבי של X3, מביא הופעה ייחודית יותר בתמורה למחיר גבוה יותר. מתיחת הפנים חידדה והדגישה את המרכיבים המאפיינים את הדגם בחוץ, עדכנה אותו בתפעול בפנים, הוסיפה מערך היברידי־מתון למנוע. כל אלה שיפרו רכב שהיה מצוין גם קודם.

ב.מ.וו X4 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, בנזין, 30i)
צילום: אלי שאולי

כמקובל בעולמנו על קופה משלמים יותר, בוודאי כאשר הספרה 4 גדולה מ־3 — והמחיר בכלל אינו נמוך, בוודאי כאשר מדובר ברכב של מותג יוקרה כמו ב.מ.וו. עם זאת, פער המחירים בין גרסאות 20i של שני הדגמים אינו גדול, והיבואן בחר שלא להביא את X3 בגרסת 30i, וכך מנע תחרות ישירה בין השניים.

בכל אופן, מי שמחפש רכב פנאי משובח בגודל בינוני, ממש לא זול אבל משל מותג יוקרה נכבד, מוכן לוותר על מעט שימושיות כדי לקבל הופעה ייחודית ונוכחת — ימצא ב־X4 אופציה ראויה מאוד.