הדור הרביעי של פורד פוקס הוצג ב-2018, והגיע לישראל ב-2020. ב-2021 הוכרזה מתיחת פנים למשפחתית של פורד, ושיווקה בישראל החל לא מכבר. לקחנו למבחן את הדגם המחודש ובחרנו לפתוח את ההיכרות אתו בגרסת האצ'בק וברמת הגימור 'ST-ליין' שיש לה ניחוח ספורטיבי.  

הקשר, פרטים
השינוי המשמעותי בדגם המחודש בגרסת ההאצ'בק הוא בהחלפת יחידת הכוח: מנוע ותיבת הילוכים. בפוקוס כעת מנוע טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים המייצר 155 כ"ס וכולל מערך היברידי מתון (48 וולט). מנוע זה הוא גרסה משופרת של זה ששירת את הסדאן (שאינה מיובאת יותר) וייצר 125 כ"ס, וחלש יותר מזה בנפח 1.5 ליטר 182 כ"ס שהיה בשאר גרסאות הפוקוס לפני מתיחת הפנים.

שינוי נוסף הוא בתיבה האוטומטית – כעת דו-מצמדית עם 7 הילוכים המחליפה פלנטרית עם 8 הילוכים. כידוע, התיבה הדו-מצמדית בדור הקודם של הדגם הקודם פגעה במוניטין של פוקוס, אלא שכאן התיבה הדו-מצמדית חדשה – ולשבעת ההילוכים מצמדים רטובים; לזו הקודמת היו שישה הילוכים ומצמדים יבשים.

פורד פוקוס - מבחן דרכים (ST-ליין, מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

שינוי נוסף הוא במעבר למתלה אחורי פשוט יותר, קורת מתח המחליפה מתלה רב-חיבורי. כידוע, 'ST-ליין' הוצגה עם מתלה רב-חיבורי, הגיעה לישראל עם קורת מתח, לאחר מכן צוידה ברב-חיבורי, וכעת מוצעת שוב עם קורת מתח. כך גם גרסת ה'אקטיב X' (האקטיב טורר נותרה עם הרב-חיבורי).

פוקוס המחודשת מוצעת עם המולטימדיה ששירתה את הדגם לפני החידוש וכוללת צג "8, או, בתוספת של 3000 שקלים לזו החדשה, 'סינק 4', שיש לה צג "13.2. חידוש נוסף הוא בלוח מחוונים מוקרן המחליף את זה המכני. בנוסף, מוצעת 'ST-ליין' עם חבילת 'X' הכוללת חישוקי "18 במקום "17 וגג זכוכית.

במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אוטומטי; במפרט האבזור, בין השאר: תאורת לד, מפתח חכם, בקרת אקלים דו-אזורית.

מחיר פוקוס 'ST-ליין' מתחיל ב-132,000 שקלים, ולמבחן קיבלנו את המהדורה היותר-מצוידת – עם 'סינק 4' והצג הגדול, חבילה 'X' – ומחירה 148,000 שקלים.

פורד פוקוס - מבחן דרכים (ST-ליין, מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

עיצוב, נראות
השינויים החיצוניים כוללים בחזית שבכה מוגדלת שמגיעה כעת עד מכסה המנוע, יחידות תאורה צרות יותר ומוארכות ובכונסים גדולים יותר מתחת להן, ומאחור יחידות התאורה קטנות יותר. שינויים אלה מעניקים לפוקוס המחודשת מראה עדכני יותר, חישוקי ה-"18 וגג הזכוכית ברכב הנבחן מוסיפים אף הם להופעה המשופרת, והרכב בכחול מטאלי בוהק משך הרבה מבטים.  

פנים הרכב
כמו לפני חידוש הדגם, גם כעת פריטי העיצוב הספורטיביים אינם מודגשים מספיק והתוצאה הכוללת מעט אפרורית. אבל השינוי בסביבת הנהג משמעותי ומודגש באמצעות הצג הגדול הלוכד את העין.

הוא גם נאה מקודמו, המחוונים המוקרנים מוסיפים להופעה העכשווית, והפחתת המתגים בגלל המערכת החדשה "ניקתה" את האזור מסביב. שינוי זה הביא לכך שתפעול בקרת האקלים, למשל, עבר לצג; זה פחות נוח מאשר קודם, ועדיין התפעל נוח ושילוב ממשק קארפליי טוב מאוד. מעט המתגים שנותרו ממוקמים נמוך מאשר לפני החידוש ובאופן אקראי מדי; כך מיקום חוגת עצמת השמע, או מתג קיצור הדרך לבחירת מצבי הניהוג.

פורד פוקוס - מבחן דרכים (ST-ליין, מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

במקביל להחלפת תיבת ההילוכים, גם הבורר שונה; במקום חוגה מוקמה ידית רגילה, וזה  טוב. העובדה שמצב ידני משולב בקצה מהלך המסילה יכולה להפריע בהעברות מהירות. המחוונים החדשים נאים מהקודמים, אך תפעול מערך המידע בהם נותר מסורבל, ומוזר שבחיווי המהירות לא מוצגים מספרים. גג הזכוכית גדול ונאה אבל הכיסוי דקיק מדי.

תנוחת הנהיגה טובה, והמושב הנוקשה משהו נוח, גם בנהיגה ממושכת. מאחור המרחב סביר, עם מרווחי רגליים טובים ומרווחי ראש סבירים, ובולטים בחסרונם פתחי מיזוג מאחור. נפח תא המטען, 341 ליטרים, סביר, והמבנה שלו יעיל ונוח לשימוש.

פורד פוקוס - מבחן דרכים (ST-ליין, מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

מנוע, ביצועים
המנוע החדש הוא כאמור טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים, וזה מייצר 155 כ"ס (6000 סל"ד) סל"ד ו-24.7 קג"מ (2500 סל"ד). התיבה כאמור דו-מצמדית עם 7 הילוכים והיא מתייחדת בכך שיש לה שני יחסי העברה – ארוך יותר לשלושת ההילוכים הראשונים ולשביעי; קצר לאלה שבאמצע. משך ההאצה ל-100 קמ"ש 8.4 שניות, והמהירות המרבית 208 קמ"ש.

להשוואה, למנוע ה-1.5 ליטר הפורש 27 כ"ס יותר, אותו מומנט – אבל זה הוצע לנהג בכל הטווח שבין 1600 סל"ד ל-4500 סל"ד. משך ההאצה ל-100 קמ"ש זהה, המהירות המרבית נמוכה ב-12 קמ"ש.

בהאצה מהמקום, ככל שזה חשוב, נוצרת עם מעיכת הדוושה השהיה מסוימת, עד שהמגדש מוסיף את שלו. הביצועים טובים בשימוש רגיל, והרכב צובר מהירות באופן נאה בכביש המהיר. עם זאת, כאשר רוצים האצות ביניים חזקות יותר – בייחוד תחת עומס, במהירויות גבוהות או בעליות – חסר קצת מחץ. בהשוואה לפוקוס שלפני החידוש, בזו יש רגעים רבים יותר בהם המצערת לחוצה עד סופה. כאמור, שיא המומנט בדגם המחודש מושג כמעט 1000 סל"ד מאוחר יותר.

מנוע ה-1.0 ליטר הוא מהנעימים והשקטים מבין משולשי הצילינדרים, וגם בעיר לא מורגשות הוויברציות האופייניות לבני הזן הזה; המנוע יכול לטפס לסל"ד גבוה ללא בעיה, הוא מייצר שם צליל נחמד ובעיקר אינו נשמע כאילו והוא מתאמץ. בכל אופן, הוא במיטבו במרכז הסל"ד.

פורד פוקוס - מבחן דרכים (ST-ליין, מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

התיבה הדו-מצמדית החדשה משלבת הילוכים באופן חלק ונעים לרוב. היא אינה מהירה ואינה מורידה הילוכים בזריזות. בתנועה איטית פעולתה מעט מורגשת מדי.

צריכת הדלק שופרה. בתוואי המבחן הייתה הצריכה 10.5 ק"מ/ל' (9 ק"מ/ל' במבחן השוואתי ל-'ST-ליין' לפני החידוש), ובנהיגה בין-עירונית מתונה היא הגיעה ל-13.5 ק"מ/ל'.

נוחות, התנהגות
ל'ST-ליין' המחודשת כאמור קורת מתח במקום המתלה הרב-חיבורי מאחור לפני כן. כיול מתלים נוקשה יחסית. הרכב מתמודד היטב עם פגעי הכביש, אך הוא טוב פחות מאשר לפני החידוש, והדבר בולט במהירות איטית ומאחור. צמיגי 235/40-18 שיש להם דופן צנומה יחסית אינם משתתפים בשיכוך המהמורות.

נוחות הנסיעה מחוץ לעיר ראויה, אך שברים חדים ברוחב הרכב מורגשים. רעשי הרוח בולטים, רעשי הכביש פחות.  

פורד פוקוס - מבחן דרכים (ST-ליין, מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

אותם מתלים נוקשים יחסית מעניקים לרכב ריסון מצוין, והרכב מתנהל היטב בקטעים מעוקלים גם במהירויות גבוהות, וביחס למכונית משפחתית היא מפגינה יכולת דינמית מעולה. בפניות מהירות היא יודעת להדק קו כשצריך, אבל לרוב זה לא יקרה מכיוון שלמנוע אין הכוח לאתגר את מכלולי השלדה, ולצמיגים שיש להם סוליה רחבה אחיזה גבוהה מאוד. ההגה מעט קל מדי, אך פוקוס משנה כיוון היטב, מגיבה באופן מיידי לפקודות ההיגוי. גןם פוקוס שלפני החידוש עם אותו מתלה אחורי העניקה יציבות גבוהה אך הייתה מהנה פחות מאשר זאת עם הרב-חיבורי. הבלמים צפויים וברורים.  

מחיר, תמורה
פוקוס המחודשת משמרת את מקומה כאלטרנטיבה צעירה, ספורטיבית ומיוחדת למכונית משפחתית. מתיחת הפנים העניקה לה עיצוב עכשווי יותר בחוץ, בעיקר מולטימדיה עדכנית ומשופרת בהרבה בפנים. הביצועים עם המנוע החדש מספקים, היכולת הדינמית מעניקה לה ערך מוסף למרות שהיא פחות ספורטיבית, ונוחות הנסיעה אינה מתעלה, אבל לרוב ממש בסדר.

אמנם, הגרסה שנבחנה עולה 148,000 שקלים, אבל אם מוותרים על חבילה 'X', מקבלים תמורה טובה בהרבה וטובה מאוד לכשעצמה במשפחתית שמחירה 135,000 שקלים,  וכבונוס נוחות נסיעה מעט טובה יותר, בזכות צמיגים עם חתך פחות נמוך.