פעם, ממש ממש מזמן, הנעה אחורית הייתה ברירת המחדל במכוניות, גם אחרי שסיטרואן הציגה את טרקסיון אוונט עם ההנעה הקדמית ב-1934. הנעה כזו הייתה גם בעממיים שבמותגים, גם בדגמים קטנים. 
 

מסע קצר בזמן ובהיגוי

מיני מ-1959 שילבה להנעה הקדמית מנוע רוחבי – והחיבור הזה יצר מהפכה של ממש בתכנון מכוניות ובייצורן. הסידור הזה אפשר לצמצם את אורך הרכב ובממדים נתונים להעניק מרחב פנים גדול בהרבה. לא פחות חשוב: הייצור היה זול בהרבה. בנוסף, וחשוב מאוד, ברירת המחדל של הנעה קדמית היא תת-היגוי, וזו התנהלות דינמית בטוחה בהרבה מאשר זו עם הנעה אחורית המאופיינת, עקרונית, בהיגוי-יתר; קל לראות שהרכב יוצא מקו הפנייה, קל בהרבה לתקן.

ב.מ.וו 330i
צילום: יצרן

וכך, במהלך שנות השבעים והשמונים עברו היצרנים לייצור דגמים עם הנעה קדמית, ורק מעטים נשארו נאמנים לסידור הקודם. בפועל, מדובר היה במשפחתית-גדולה (קטגוריה D) ומעלה, עם יוצא מהכלל אחד שכבר איננו עמנו (הדור הראשון והשני של ב.מ.וו סדרה 1) .

היתרון של הנעה אחורית על-פני זו הקדמית נעוץ בהפרדה. ברכב כזה הגלגלים הקדמיים רק נהגים, ואין כוח המשפיע עליהם ועל פעולת ההגה. לרכב עם הנעה אחורית פוטנציאל גבוה יותר של יכולת דינמית בהשוואה לכזה עם הנעה קדמית והספק גבוה כנדרש/רצוי ברכב מכובד.

עניין הפוטנציאל חשוב מאוד. תכנון לקוי של המתלים, למשל, יכול להביא לכך שרכב כזה יפגין היגוי יתר לא ממש נשלט, וסחרור בעיקול בכביש הציבורי הוא עניין לא מומלץ. חלק מהבעיות טופלו על-ידי מערכות הבקרה הידועות כמו ESP, גם איכות הצמיגים הוסיפה, וכאמור כיול נכון של המתלים. 

המשמעות פשוטה: לרכב כזה, אם הוא טוב, יש פוטנציאל גבוה יותר בתחום הדינמי ולא פחות חשוב: הנאה מנהיגה. 

קאדילק ATS 2018
צילום: יצרן
 

ברשימה זו

עד לא מכבר – והכוונה היא לדגמים שלפני המעבר לחשמל, שם ברוב הדגמים יש הנעה אחורית – דגמים כאלה הוצעו על-ידי מותגי יוקרה בלבד. 

ברשימה כאן שלושה דגמים כאלה לפי סדר הא"ב, כולם משפחתיות-גדולות של מותגי יוקרה בני שש ושבע שנים, ולאלה מקדם מכובד של יכולת דינמית וגם הנאה ממעשה הנהיגה בזכות אותה הנעה אחורית. ברשימה זו, לכולם מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר.

אינפיניטי Q50
צילום: יצרן
 

אינפיניטי Q50

שנה: 2018
יד: שנייה (פרטית)
גרסה; רמת אבזור: 2.0 ליטר טורבו-בנזין, 211 כ"ס; 'ספורטק'
צריכת דלק (אוטו): 10.3 ק"מ/ל' (תוואי מבחן); 12.5 ק"מ/ל' (שיוט)
מחירון לוי יצחק: 89,000 שקלים (לוח יד2 ב-90,000 שקלים)

Q50 של מותג היוקרה אינפינטי, מצוידת במנוע הטורבו-בנזין 2.0 ליטר שמקורו במרצדס, זה מפיק 211 כ"ס ו-35.6 קג"מ והתיבה אוטומטית עם 7 הילוכים. מפרט הבטיחות עשיר מאוד וכולל: בלימת חירום אוטונומית גם במהירות בינעירונית. מערכת לניטור רכב בשטח מת, גם היגוי אקטיבי, התרעת סטייה מנתיב ושמירת נתיב אקטיבית, זיהוי תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוטונומית. מצלמות היקפיות כולל זיהוי עצמים נעים. בקרת שיוט אדפטיבית.

מוניטין האמינות של המנוע טוב מאוד. הרכב סבל מירידת ערך גדולה ביחס, ומציע לכן תמורה טובה כיום. 

אינפיניטי Q50 2018
צילום: יצרן
 

ב.מ.וו 330i

שנה: 2017
יד: שנייה (פרטית)
גרסה; רמת אבזור: 2.0 ליטר טורבו-בנזין, 252 כ"ס; 'ספורט'
צריכת דלק (אוטו): 8 ק"מ/ל' (תוואי מבחן); 15.8 ק"מ/ל' (שיוט)
מחירון לוי יצחק: 103,000 שקלים (לוח יד2 ב-114,000 שקלים)

ב.מ.וו סדרה 3 בגרסת 330 בדור השישי שלה, מביאה יכולת דינמית מכובדת ביותר והנאה מרובה בנהיגה בכבישים רלוונטיים. המנוע כאם מייצר 252 כ"ס ו-35.7 קג"מ והתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים.
ב.מ.וו 330i 2017
צילום: יצרן

האבזור בגרסה זו דל יחסית, ומפרט הבטיחות סביר לזמנו: התרעות על סטייה מנתיב ואי-שמירת מרחק ממכוניות והולכי רגל, בלימה אוטונומית במהירות עד ל 50 קמ"ש. 

המנוע התגלה כאמין לאורך השנים, אך יש לבדוק לפני הרכישה את מצב מערכת הקירור הנוטה לאבד נוזלים וגורמת להתחממות המנוע. לסדרה 3 ביקוש רב מאוד, כך שההיצע אינו גדול וקשה למצוא רכב עם נסועה נמוכה ומספר מועט של בעלים במחיר סביר. בהחלט שווה וכדאי לנסות.

ב.מ.וו 330i יד שנייה
צילום: יצרן
 

קאדילק ATS

שנה: 2017
יד: שנייה (פרטית)
גרסה/רמת אבזור: 2.0 ליטר טורבו-בנזין, 272 כ"ס; 'פרמיום'
צריכת דלק (אוטו): 6.6 ק"מ/ ל' (תוואי מבחן); 12 ק"מ/ל' (שיוט)
מחירון לוי יצחק: 99,000 שקלים (לוח יד2 ב-105,000 שקלים)

מנוע הטורבו-בנזין 2.0 ליטר של קאדילק ATS מנפק 272 כ"ס ו-40.8 קג"מ, לתיבה האוטומטית 8 הילוכים, ובמפרט הדינמי דיפרנציאל מוגבל החלקה (רק ב'פרמיום') ומתלים אדפטיביים. מפרט הבטיחות ראוי, וכולל התרעות על התנגשות מלפנים, תנועה חוצה מאחור, רכב בשטח מת וסטייה מנתיב רכב וכאן גם עם תיקון. 

קאדילק ATS
צילום: יצרן

הביצועים של ATS טובים מאלה של 330, אבל המנוע בב.מ.וו פועל באופן חלק יותר וההיגוי בקאדילק מנותק יותר לתחושה. 

יחידת ההנעה ב-ATS אמינה ולא ידוע על תקלות קריטיות בשנים האחרונות. עם זאת, יש לשים לב לשמן בתיבת ההילוכים הנוטה לנזול. ערך השוק של דגם זה ב'פרמיום' גבוה מזה של לקשרי' בגלל המפרט הטכני העדיף. 

קאדילק ATS יד שנייה
צילום: יצרן