עד תחילת העשור הקודם, דבקו יצרני יפן בעיקרון שככל שמדובר במכוניות רגילות, של אמצע הדרך, הבסיסי ביותר מספק — ולא צריך יותר. המקצוענים יאמרו שזה היה עיצוב גנרי, התואם לפשטות הזנית של העיצוב היפני (אפשר גם ההפך); אלה שהולכים בלהעליב, יאמרו שמה שנקרא אז אצל היפנים "עיצוב רכב", היה יכול לצאת מעפרונו של כל ילד מוכשר.
 
ב־2002 הוצגה מאזדה 6 ושברה את השיממון הנ"ל; ראשונה מסוגה שעוצבה ממש — ויותר: היא עוצבה להפליא.
 
משטחי עיצוב ומעבר
אבל אותו עיצוב לא נשאר בתחום הקווים, הזוויות והמשטחים. המופע הדינמי במקרה הזה ביטא, היטב, את רוחה של המכונית — וגם של מאזדה שהתחדשה לה אז. קראו לזה "זום זום", וגם הדיבור הזה, משמעותו ובדיעבד הביצוע, היו רחוקים מהמקובל במכונת שינוע תוצרת יפן: הנאה מנהיגה.
 
ציר הזמן
דור שני הוצג ב־2007 ואילו השלישי ראה אור ב־2012, ראשון עם רצפה ומנועי סקייאקטיב ובעיצוב קודו העכשווי. מאזדה 6 עברה מתיחת פנים ב־2014 וגם ב־2017; דגמים כל־חדשים (באמת) למשפחתיות־גדולות, בתקופת רכבי פנאי זו, אינם ביטוי לתבונה כלכלית.

מאזדה מצידה, מפעל לא ענק בקנה מידה גלובלי (1.65 מיליון מכוניות בשנה), מכוונת עצמה בשני ראשי חץ: שדרוג מעמדה דרך "פרמיום" וטכנולוגיה (כמו מנוע הבנזין החדש עם הצתה־דרך־דחיסה). ועד המנוע, אותו פרמיום מוצא ביטוי כבר באבזור וגימור עשירים יותר ומערך הבטיחות הועשר מאוד (ראו תיבה).

מאזדה 6 - מבחן דרכים (2.5 ל', מתיחת פנים)

 
שלושת הממדים. מאזדה 6, גם היום ולאחר מתיחת הפנים המעודנת, עדיין נראית מצוין, מפגינה נוכחות ומשדרת אופי דינמי. הכניסה פנימה אינה מסבירה פנים לגבוהים ומחייבת הרכנת ראש. כדי שפדחתם לא תפגע בתקרה, יידרשו אלה לתנוחת נהיגה נמוכה, ואחדים מהם יתלוננו על מרווח לא נדיב של ברך ימין. החדשות הטובות הן שגם בתנוחה הנמוכה וגם בגבוהה יותר הראות לפנים וללוח המחוונים מצוינת והמושב עתיר הכוונונים מאפשר תפירה אישית מותאמת היטב. עוד הערות: לוח המחוונים עצמו משובח, התצוגה העילית גם, כושר הכיסוי של המראות ממש פחות.
 
העיצוב נקי ומוצלח ביותר, החומרים מזמינים, והתחושה הכוללת מכבדת. כפתורי תפעול, כמו אלה המתייחסים למערכות הבטיחות, ממוקמים בצד שמאל של ההגה, אינם נראים וממש לא מזמינים לשימוש. מנגד, תפעול הבורר בין המושבים מצוין וכך גם הפעלת מסך המגע שהוא ברור ופשוט להתמצאות - בין השאר בגלל שיש בו ממש מעט פונקציות.
 
מאחור, וכרגיל ב־6, מרווח הברכיים מצוין ואילו מרווח הראש פחות מתעלה. תא המטען יעיל, ונוח לקפל את המושבים ליצירת חלל הטענה גדול.

מאזדה 6 - מבחן דרכים (2.5 ל', מתיחת פנים)

 
קו עקלתון
בכל הקשור לכושר התנועה, מאזדה 6 מעניקה לנהג הרבה מעבר לנדרש, והכוונה אינה רק לביצועים לכשעצמם (שהם ממש בסדר), אלא לאופן בו הם מתחברים לנהג. זו גם הקלות בה המנוע הזה רץ למעלה, זה גם הצליל החינני אותו הוא מנגן בדרך לשם, זו הדרך בה המכונית צוברת מהירות (גם בעליות); יש לנו כאן עסק עם תחושות מסוג הנעשה נדיר.
 
הכישורים הדינמיים מעניקים אפילו יותר: פשוט כיף לנהוג באוטו הזה, אפילו בכביש ישר, בגלל תחושה של חיבור פיזי, והרי גם היא שייכת לסוג המתפוגג בערפל. ההגה מחבר את ידי הנהג למכונית באופן נדיר יחסית היום, וכאשר בכל זאת עושים מה שאנשים בוגרים לא עושים (נוהגים מהר בכביש מתעקל, ר"ל), מגלים שממש ממש כיף לעשות זאת; בגלל מיידיות ההיגוי, כישורי ההפניה, קלות הכניסה פנימה, זוויות הגלגול הכה מצומצמות, והשמירה על הקו — עזבו הסברים; עונג. כאשר ממש־ממש לוחצים נוצר תת־היגוי קל. וזהו.

מאזדה 6 - מבחן דרכים (2.5 ל', מתיחת פנים)

 
חוצה ישראל
אלא שכל הנ"ל, בינינו, אינו רלוונטי לשימוש היום־יומי במשפחתית גדולה או למשתמש התקני; זו רק הנדירות (והתענוג) שגרמה לנו לאובדן עשתונות בעריכה. בשימוש רגיל נגלה מכונית המציעה נוחות נסיעה סבירה בעיר, וזו משתפרת לטובה מאוד מחוץ לעיר וביחס ישיר למהירות. רעשי רוח נשמעים מעל 120 קמ"ש, רעשי כביש מעל 100 קמ"ש (ומוחרשים כליל על אספלט שקט) וצליל המנוע מפגין נוכחות מעל 4000 סל"ד. הביצועים טובים מאוד, אבל למנוע אין הרבה מה להציע בסל"ד נמוך. התיבה אינה מגיבה במהירות, אך משתפרת יחסית במצב 'ספורט'. הבעיה העיקרית בה היא שהורדות הילוכים ידניות נעשות לעיתים בגסות יתירה ובאופן בוטה, ובכלל, תחת עומס היא לא תמיד סגורה על עצמה. צריכת הדלק עמדה על 11.2 ק"מ/ל'.
 
מקום של ערכים
מאזדה 6 המחודשת מביאה גימור מעודכן, אבזור עשיר יותר ובעיקר שפע מערכות בטיחות עכשוויות. לחובתה מרווחי ראש לא מזהירים מלפנים ומאחור, כמה עניינים לא סגורים בהנדסת אנוש, והתנהלות שאינה תמיד נינוחה — מעט אי־נוחות בעיר, צורך בסל"ד גבוה־אך־נשמע תחת עומס מחוצה לה.
 
אבל מה שעומד לזכותה מזכה אותה, ואת הנהג, בזכויות רבות. כי מאזדה 6 היא מכונית שאוהבי נהיגה מכל מין, גיל, אופי והעדפה, ישמחו בה מכיוון שהיא משלבת יעילות של משפחתית גדולה עם חיבור למעשה הנהיגה, גם בנהיגה מנהלתית, בוודאי כזו שמעבר. וזה בונוס עם ערך רב מאוד.  

מאזדה 6 - מבחן דרכים (2.5 ל', מתיחת פנים)

_________________________________

אבזור, בטיחות
אבזור. חישוקי "17, קיפול חשמלי, ריפוד עור ותפעול חשמלי למושבים (עם זיכרון לנהג), לוח מחוונים חדש, בלם חנייה חשמלי, צג "8 המתממשק לאפל ולאנדרואיד אוטו, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים מאחור. ב-2.5 ל' גם חישוקי "19, גג זכוכית, מפתח חכם, תצוגה עילית, אוורור מושבים, מצלמות היקפיות. ב'סיגנצ'ר, בנוסף, מערכת שמע של בוז, פנסי חזית עקבי פנייה, צג "7 דיגיטלי במחוונים ודיפון עץ ייחודי.
 
בטיחות. בלימה אוטונומית (גם לאחור), תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אוטומטי, התרעה על עייפות נהג. מ'פרמיום': ניטור שטחים מתים ותנועה צולבת בנסיעה לאחור

מאזדה 6 - מבחן דרכים (2.5 ל', מתיחת פנים)