סיטרואן C5 איירקרוס - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו) - אוטו

ברדיו מתנגן 'נובמבר ריין' של גאנס N רוזס, ומחוץ לרכב גשם שוצף, אלא שהחודש אינו נובמבר אלא הרבה יותר יוני. זה מוזר לא פחות מהאפשרות שמישהו ישתמש בטכנולוגית בולמים שנועדה למכונית מירוץ כדי ליצור רכב פנאי רך ונוח. 

1620512


יתרון יחסי בסגמנט רווי
סיטרואן C5 איירקרוס נכנס אל גוב האריות. סגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים (C-SUV) עשיר מאוד בדגמים רבים — חלקם וותיקים מאוד ומצליחים (בדור שלישי וגם חמישי), אחדים מהם הם כבר הצעה שנייה וגם שלישית של היצרן לאותו פלח שוק שהוא הצומח בעולם. גם בארץ.

סיטרואן קפצה לביקור בתחום זה עם C-קרוסר (2007-2012) ו־C4 איירקרוס (2012-2017), אבל פרט לעיצוב השונה, היו אלה מיצובישי אאוטלנדר (ואלה יוצרו במפעלי היצרן היפני, ממש כמו פיג'ו 4007/4008). עם זה יוצרים "קו מוצרים", מוסיפים לקטלוג וממלאים אולם תצוגה — לא ממש מטביעים חותם. או סתם מצליחים.

וכדי להצליח בסגמנט כה רווי זה — כשלושים(!) דגמים רק של מותגים עממיים — ובאיחור כה ניכר, כדאי להביא משהו מיוחד. דבר מיוחד אחד יש לסיטרואן מאז שהוצג קקטוס (2014) — עיצוב חביב וחינני בחוץ, מקורי בפנים. אבל בסגמנט כזה צריך יותר, וכאן יכולה הייתה סיטרואן להביא משהו שפעם סידר אותה גבוה מעל אחרים: נוחות ואיכות נסיעה ראויות לציון.

כדי לתרגם לשפת המעשה את מה שאמור להיות יתרונו הגדול של רכב הפנאי החדש שלה, הוסיפה סיטרואן ל־C5 איירקרוס זכוכית כפולה, יצרה מושבים עם שלוש שכבות ריפוד בצפיפות שונה — ובעיקר: ציידה אותו בבולמים בטכנולוגיה חדשה.

1620522


למבחן קיבלנו את C5 איירקרוס במהדורתו היקרה ביותר: גרסת 1.6 ליטר טורבו־בנזין 180 כ"ס וברמת הגימור 'שיין פק' (ראו תיבה), ומחירה 180,000 שקל. 

מפגש, התרשמות
עיצובו החיצוני של C5 איירקרוס דומה לזה של דגמי סיטרואן העכשוויים — ואני אוהב את זה ואותו. יחידות התאורה מסוג לד יפהפיות לטעמי, הן מלפנים והן מאחור, והנגיעות האדומות בדגם צבוע לבן בפגוש הקדמי, בדמויי 'אייר באמפ' שבדלתות ובפסי ההטענה שבגג מוסיפות המון; וכן, גם באדום אחיד הוא נראה יופי. חישוקי "19, שהם חלק מרמת האבזור הזו, מוסיפים לא מעט להופעה.

עיצוב סביבת הנהג דומה אף הוא לזה של דגמי סיטרואן אחרים, והוא נאה מאוד לטעמי. איכות החומרים סבירה, ויש מספיק משטחים העשויים מחומרים רכים ונעימים למגע הממוקמים במקומות הנכונים, כדי ש"לא נשים לב" שבתחום זה קצת חסכו במקומות אחרים. איכות ההרכבה טובה, ובמהלך המבחן לא נשמעו כל צקצוקים.

1620526


לוח המחוונים מוקרן, וכיאה לסיטרואן ממש עדכני, ואין בו תצוגה קלאסית של מחוונים עגולים. השליטה במערכות המיזוג, השמע, כיול התצוגות ומערכות הבטיחות המתקדמות — הכל נעשה דרך מסך מגע מרכזי, גם הוא כמו בדגמי סיטרואן עכשוויים. גם כאן כמו באחרים, יותר מדי מערכות מחייבות מעבר דרך המסך, וזה לא ממש נוח. החדשות הטובות: רכב המבחן צויד גם במערך "My Citroen" הכולל, בין היתר, ווייז; הפחות טובות: זה עולה 4000 שקלים.

תנוחת הנהיגה טובה ובעיקר: המושבים הקדמיים התלת־שכבתיים נוחים מאוד; הבסיס מעט קצר, אך הוא רחב ממש כמו המסעד, זה גבוה כנדרש ומציע גם תמיכה סבירה לגב התחתון. המרחב מלפנים טוב, אך קונסולה בין־מושבים רחבה מדי מלפנים עלולה להציק לברך ימין של נהג ארך־רגליים. שדה הראייה לא מתבלט לטובה בגלל קורות קדמיות רחבות ומראות גדולות הצמודות אליהן. מה עוד? המון תאים שימושיים: מעבר למשטח הטעינה שהוא תא נאה לכל דבר, יש צמד מחזיקי כוסות, תא מקורר עמוק וגדול בין המושבים הקדמיים, ובדיפוני הדלתות הקדמיות ניתן לאחסן בקבוקי 1.5 ליטר. 

1620519


אותו קטע של שימושיות רבה מוצא ביטוי מאחור, וגם שם ניתן לאחסן לפחות 2 בקבוקים של 1.5 ליטר. אבל יש שם הרבה יותר; הכניסה נוחה ופתח הכניסה גדול יחסית, ואז פוגשים בשלושה מושבים נפרדים, ואלה ניתנים להזחה, כל אחד בנפרד והם ממוקמים על רצפה שטוחה לחלוטין. עם זאת, במצב הקדמי ביותר, מרווח הברכיים מוגבל וכך גם זה של כפות הרגליים. המושבים, שוב, נוחים מאוד, הם גם גבוהים יחסית וזה נהדר, כי ילדים יכולים לראות החוצה. מרווח הראש סביר, אך מבוגרים הגבוהים במעט מהממוצע והיושבים בשני צידי הרכב, יימצאו כי הפריזורה שלהם תיהרס בגלל מפגש עם הגג. במרחב מאחור פתחי מיזוג, ושקע USB יחיד להטענה בתורות.

מוטיב השימושיות מוצאת ביטוי בתא המטען העצום — 580 ליטר כאשר המושבים האחוריים במצבם הרגיל, 720 ליטר כאשר מזיחים אותם. המושבים ניתנים לקיפול, כל אחד בנפרד, וכאשר כולם מקופלים, נפח ההטענה עומד על 1630 ליטר.

1620518


לרוב נהדר
ל־1.6 ליטר טורבו־בנזין הספק של 180 כ"ס (5500 סל"ד) ומומנט של 25.5 קג"מ (1650 סל"ד). לתיבה האוטומטית 8 הילוכים וההנעה קדמית. משך התאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש הוא 8.2 שניות, והמהירות המרבית היא 216 קמ"ש. 

זה מה שכתוב. ואיך זה עובד? כבר בשליש מהלך המצערת כושר התנועה מכובד מאוד, ומשם התאוצה מספקת בכל מצב. מנפלאות המגדש. שילוב ההילוכים מצוין, לרוב. מתי פחות? כאשר רוצים כוח במיידי, מגלים כי מרגע הדבקת הדוושה הימנית לרצפה ועד לביצוע כמו שצריך, נדרש פרק זמן מעט ארוך, אבל מדובר בזוטות (שנפתרות גם על־ידי תפעול ידני). המנוע פועל חלק, וכך גם התיבה, בעיקר בהילוכים הגבוהים. צריכת הדלק עמדה על 11.5 ק"מ/ל במהלך המבחן. 

בכביש מפותל תעשו היכרות עם תיבת הילוכים אדישה בעיקר להורדות הילוכים, זוויות גלגול גדולות, היגוי לא אחיד בקשיחותו ובהתנהגות בטוחה אך נמרחת. זה רכב המאפשר תנועה מהירה בכביש כזה, אך הוא חף מכל עניין ספורטיבי. איכות מערכת הבלימה טובה, ויש לה נשיכה ראשונית חזקה.

1620523


מהלך ראשון ונוחות
ואותה איכות נסיעה מובטחת ונוחות עילאית? ובכן, רעשי הכביש סבירים פלוס, בידוד רעשי המנוע טוב מאוד והשקטת רעשי הרוח בהחלט טובה מעל הממוצע. חלונות עם שמשה כפולה זה רעיון טוב. 

מה שמביא אותנו לעיקר: האם סיטרואן C5 איירקרוס אכן מקיים את ההבטחה לאותה נוחות נסיעה משופרת? כזכור, במסגרת מתיחת הפנים שעבר סיטרואן C4 קקטוס, הוא צויד במערכת זאת, ושם זה עבד. 

ברכב הפנאי הזה זה עובד — והרבה יותר טוב. ואסכם זאת בקצרה כבר עכשיו: סיטרואן C5 איירקרוס הוא רכב ממש, אבל ממש, נוח לנסיעה. נכון; הוא לא סוף הדרך, וכיול מעט רך יחד עם שיכוך החזרה לא מושלם, אחראי לריסון מרכב לא מושלם בעיקר בציר האורך — אבל לרוב הנוחות פשוט מעולה.

1620509


ולפרטים בהרחבה. במהירות עירונית, בכביש "הביתי" — דרך משובשת לתפארת, המאתגרת כל רכב שהוא בתחום נוחות הנסיעה — התגובה שלי הייתה אחת: פליאה. הספיגה פשוט מעולה, והיא מצטיינת במיוחד על שברים, גדולים ככל שיהיו, קצת פחות על תיקונים. 

הבולם ב"מהלך הראשון" שלו (זה שאחראי לטיפול בשיבושים קטנים/במהירות נמוכה) פשוט עובד נהדר; הוא רך בפעולתו, ומטפל להפליא בכל בעיית תשתית שהרשויות לא טיפלו בה. וכך גם בכבישים בין־עירוניים. לאורך מאות הקילומטרים אותם עברתי, כולל הכבישים השבורים ברמת הגולן, לא היה מצב בו חשבתי שיש רכב פנאי קומפקטי אחר שהיה "אוכל" אותם טוב יותר. שם בלטה גם היכולת של הרכב לטפל היטב גם בשיבושים גדולים ו/או במהירות גבוהה (מה שמכניס לפעולה את "המהלך השני של הבולם"). התוצאה, גם על כבישים גרועים, היא תנועה כמעט שטוחה של הרכב.   

ומכיוון שזה רכב פנאי, עזבתי את הכביש. ההנעה הקדמית שוללת כל רעיון לתנועה בשטח חלקלק, שלא לדבר על מאתגר יותר. אבל בכל הנוגע לשבילים כבושים, הרכות נהדרת, והרכב מגהץ היטב את פני הקרקע. עם זאת, אם תגבירו מהירות ותחצו את "קו הנינוחות", תגלו, כצפוי, שהנוחות נפגעת ובמצב כזה עדיפים מתלים מעט יותר נוקשים. 

1620513


הבטחות צריך לקיים
לכשעצמו מציע C5 איירקרוס עיצוב מקורי ובחוץ ובפנים, תא נוסעים שימושי מאוד, תא מטען כביר, אבזור נאה, מערכות בטיחות מתקדמות, יחידת כוח יעילה ומבצעת היטב וצריכת דלק טובה. לחובתו, איכות חומרים לא מרהיבה בחלק מהמשטחים בפנים, ומרחב שאינו מתעלה למרות בסיס הגלגלים הארוך. 

אלא שמול רשימה אופיינית שכזאת של תכונות בעד/נגד, מביא סיטרואן C5 איירקרוס לסצנת רכבי הפנאי מרכיבים ייחודיים בדמות איכות נסיעה מרשימה בזכות רמת שקט גבוהה בתא הנסיעה ונוחות נסיעה מעולה תודות למושבים המעולים ובעיקר הבולמים המצוינים.  

אם אתם במסע קניות לרכב פנאי קומפקטי — דגם זה הוא יותר מאשר ראוי להתרשמות אישית, מכיוון ש־C5 איירקרוס הוא מתמודד ראוי מאוד על ראשות הסגמנט. ועוד דבר: לדגם זה אחריות מלאה של חמש שנים.

*פורסם ב-11.8.19 (נוסף וידאו)

1620524

שווה לשקול גם:

מחיר
152990
החל מ- 1,518 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
3794
אחריות
חמש שנים
שנת השקת הדגם
2018

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
4
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 4

מידות

אורך
450
רוחב
186
גובה
169
משקל
1505
בסיס גלגלים
273
נפח תא מטען (ליטר)
720
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1630
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
53

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
215/65/17

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1499
סוג מנוע
טורבו דיזל
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
130
סל"ד להספק מירבי
3750
מומנט מירבי (קג"מ)
30.6
סל"ד למומנט מירבי
1750
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
10.6
מהירות מרבית (קמ"ש)
188
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
8

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
25.6
צריכת דלק - עירונית
22.7
צריכת דלק - ממוצעת
24.3
דרגת זיהום אוויר
6
צריכת דלק - אמיתית
19.7
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
יש
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
חיישני חגורות בטיחות, מערכת בקרת משיכה, בלם יד חשמלי אוטומטי

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
רגילים
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס + מעוף ציפור
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
הגה בלבד
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
בורר מצבי נהיגה, מנופי העברת הילוכים מגלגל ההגה, תא אחסון מקורר, מוטות גג
אבזור נוסף בתשלום

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

דגם סיטרואן C5 איירקרוס
גרסה C5 איירקרוס 1.5 ל' דיזל, אוט', Feel
מחיר 152990
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 10.6
מהירות מרבית (קמ"ש) 188
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 24.3
נפח תא מטען (ליטר) 720
דרגת זיהום אוויר 6

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 39. למה אתם ממחזרים כתבות מלפני 3 חודשים? זה שוב כתבה ממומנת?

    עופר 12 פברואר 2020, 08:56

  2. 36. עשיתי נסיעת מבחן כגודל הציפיות...

    עידו קינן 6 פברואר 2020, 12:18

  3. 35. תקנו רנו קאדג'ר הרבה יותר נעימה ושקטה וחסכונית

    טל 6 פברואר 2020, 12:16

  4. 34. הדיזל נוסעת ממש חרא. הפשיטו אותה מהכול

    ירדן 6 פברואר 2020, 12:16

  5. 12. לא הייתי מתנגד אם הייתי מקבל אותו מהעבודה...

    אפי 11 אוגוסט 2019, 15:25

  6. 10. ב180 אלף לא דאגו לכיסה חשמלי.. ממש חסכו עלינו וחבל

    שטינברג 11 אוגוסט 2019, 14:17

  7. 7. במחיר הזה היה חייב להיות כוונון חשמלי למושב הנהג

    אלון, נתניה 11 אוגוסט 2019, 13:02

  8. 6. פעמיים אותה טעות כתיב.... מזיזים ולא מזיחים

    אלון, נתניה 11 אוגוסט 2019, 13:00

  9. 2. הכל טוב ויפה... אבל הבעיה היא נפילת הערך הדרמטית.

    אפי 11 אוגוסט 2019, 09:27