ההתמחות הצרפתית במכוניות סופרמיני הפכה לשם דבר. ייתכן וזה החל ברנו 5 שהייתה מהראשונות מסוגה, מה שברור שמאז הצגת רנו קליאו המקורית ב-1990 היא הפכה לאחת ממובילות הפלח ביכולת ובמכירות. כ-15 מיליון מכוניות כאלו נמכרו בשלושים השנים שעברו והקליאו הספיקה לזכות פעמיים בתואר מכונית השנה האירופאית (ב-1991 וב-2006, דור ראשון ושלישי).
 
כאשר לורנס ואן דן אקר, האחראי לעיצוב ברנו, סיפר לנו שהדזיר, מכונית התצוגה הספורטיבית והמרהיבה מ-2010 היא רמז גדול לדור הרביעי של הקליאו, היה קשה לדמיין למה הוא מתכוון. אבל כאשר ראינו את הקליאו ב-2012 בפאריז הבנו. המכונית בישרה את תחילת המהפך העיצובי ברנו והמראה המושך הפך אותה לנמכרת בקטגוריה באירופה.
 
ההצלחה דרבנה את רנו לשמור על מראה דומה, אך מתחת לעור השינוי אדיר. המכונית מבוססת על פלטפורמה חדשה (CMF-B) אשר משמשת גם את ניסאן ג'וק ורנו קפצ'ור החדשים. עם 405 ס"מ הקליאו קצרה ב-1.2 ס"מ מהדגם היוצא, בסיס הגלגלים קוצר ב-0.7 ס"מ ל-258 ס"מ. מנגד הרוחב צמח בשישה ל-180 ס"מ.

https://www.auto.co.il/article/roadcartest/133662-industry-renault-clioרנו קליאו 2020 - חוות דעת
 
רנו קליאו - מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם

מנוע ה-1.3 ליטר שפותח עם דיימלר מצא דרכו גם לקליאו ומייצר כאן 130 כ"ס. היא מתייצבת למבחן ברמת גימור "RS  ליין", שמשלבת הידור ומראה ספורטיבי. המחיר - 115 אלף שקל - גבוה ב-10,000 מרמת הגימור הבסיסית (אינטנס) אך ההבדלים גדולים במראה, באבזור ואפילו במערך הבלימה (דיסקים במקום תופים מאחור).
 
לאינטנס חישוקי "16, תאורת לד, מולטימדיה עם מסך ", ובקרת אקלים. ל-RS-ליין חישוקי "17 ואבזור לא שגרתי כמו תאורה אדפטיבית, חיישנים ומצלמות היקפיים, בלם יד חשמלי, תאורת אווירה, חניה אוטומטית ומסך "9.3.
 
עיצוב ותא נוסעים
במפגש הראשון בתערוכת ז'נבה 2019 הדמיון לדור היוצא אכזב מעט, אבל על הכביש קל לזהות שמדובר במכונית שונה. הכל בה נראה יותר מלוטש ובשל. זה בולט בחזית שלובשת את קווי התאורה העכשוויים של רנו ובמכסה מנוע מפוסל יותר וגם בקווי הדופן המדויקים. הרוחב, יחד עם עיטורי רמת הגימור שמתבטאים בפגושים אגרסיביים יותר, מפלט בולט וחישוקי "17 גורמים לה להראות חובקת את הכביש.  

רנו קליאו - מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם
 
מול הדמיון החיצוני הפנים שונה לגמרי. הקליאו ביצעה צעד גדול מבחינת מראה ואיכות חומרים וה-RS-ליין מדגישה זאת עם מושבי ספורט נאים, שילוב גוונים בהירים ופלסטיק רך בסביבת הנהג ובדיפון הדלתות כמו גם קווים צבעוניים באזור הבורר ולרוחב סביבת הנהג. השילוב בין פתחי האוורור לקווים הרוחביים בסביבת הנהג תורם אף הוא ולתחושת העושר וכך גם תאורת האווירה הצבעונית (מעט חזקה מדי בחושך). גם בקרת האקלים נראית מצוין.
 
במרכז סביבת הנהג בולט מסך המולטימדיה הגדול והאנכי של רנו. התצוגה צבעונית ומרשימה ברגע הראשון, אך תפעול המערכת מורכב מדי. יש כאן המון אפשרויות, החל מבחירה במראה המחוונים שמרכזם מוקרן, דרך גווני תאורת הפנים ועצמת כל מרכיב בהם. אבל לוקח זמן להבין את אופן התפעול וחסרה גישה מהירה לפרטים כמו עמעום תאורת הצגים - שבלילה מעט מסנוורים.
 
המחוונים המוקרנים נראים קצת מצועצעים ולא נוח לתפעל את מערכי המידע שפזורים מצדי מד המהירות. תמונת המצלמות אינה ברורה מספיק ומוזר שבורר ההילוכים לא מואר.
 
מושב הנהג נראה מצוין ואכן נוח ותנוחת הנהיגה נמוכה יחסית. מיקום ידית כיוון זווית המושב מלפנים נוח, אך התפעול אינו איכותי.

רנו קליאו - מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם
 
למרות בסיס גלגלים ארוך, המרחב לנוסעים מאחור רק סביר לרגליים ולראש. תא המטען גדול (391 ליטר) אך פתיחתו מהפגוש לא נוחה ושפת הטעינה גבוהה.
 
נוחות והתנהגות כביש
עם חישוקי "17 וכיול נוקשה בעיר מורגשים שיבושים, בייחוד הבינוניים, אבל ההרגשה היא שהמתלים תמיד מתמודדים ולא מתרסקים ופעולתם שקטה. מחוץ לעיר המצב עדיף, כאשר הקליאו מסננת את חספוס הכביש. על גלים היא נוטה לנוע מעט אך בסך הכל איכות הנסיעה טובה וגם רעשי הכביש והרוח אינם מוגזמים.
 
לקליאו אחיזה מצוינת ויכולת גבוהה. היא דבקה בקו שנבחר, מתמודדת היטב עם שיבושים במהלך פנייה ויודעת להדק קו קלות אם צריך. דרמות גדולות אין והמכונית נותנת תחושה שהיא מסוגלת להתמודד עם הרבה יותר כוח.

רנו קליאו - מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם
   
ההיגוי קל מדי ואינו מייצר תחושה מהודקת ברמת השלדה ואילו הבלמים חסרים חדות ונשיכה ראשונית אך פעולתם טובה.
 
ל-RS-ליין אבזור בטיחותי עשיר. בנוסף לבלימת חירום אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב שיש באינטנס, נוספות גם מערכות ניטור שטחים מתים, עמעום אורות ותיקון סטייה מנתיב. המערך נוטה להגזים בהשמעת התרעות אך את חלקן ניתן לנתק. תפעול המערכות מהמסך קצת סבוך אבל יש מתג חיצוני לביטול תיקון סטייה.
 
מנוע וביצועים
עם 130 כ"ס ממנוע 1.3 ליטר טורבו, הקליאו היא אחת החזקות בקטגוריה. ואכן היא זריזה (האצה ל-100 קמ"ש ב-9 שניות). התיבה אמנם איטית בתגובות ובתנועה עירונית אינה תמיד "חלקה", אבל הביצועים טובים והמכונית מגיעה לקצב גבוה ללא מאמץ. היא צוברת מהירות באופן כה קליל עד שלעיתים נראה שצריך להשגיח שלא תברחו לאזורים "אסורים". המנוע שקט אך לעיתים נשמעת מכיוונו שריקה.
 
היינו שמחים לתגובה יותר חדה וישירה למצערת (זה קורה גם בשל השהיית טורבו מסוימת) וזה אומר שהכוח, בייחוד בעיר, מגיע לפעמים באופן לא הדרגתי.
 
תצרוכת הדלק הייתה טובה מאוד: 12.5 ק"מ לליטר במבחן מאומץ, 16.4 ק"מ לליטר בנסיעה בינעירונית רגועה.

רנו קליאו - מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם
 
תמורה
רנו ביצעה צעד קדימה ויצקה למראה שהיה מרשים תוכן הולם ואיכותי מבעבר. השיפור דרמטי והקליאו טובה בהרבה מבעבר. רמת הגימור RS-ליין לוקחת זאת צעד קדימה בזכות שילוב בין מראה ספורטיבי לאבזור שופע מהמקובל.
 
נכון, היא מהיקרות בקטגוריה, אבל מחירה דומה לסיאט איביזה FR שצעירים אוהבים ויש לה יותר כוח ואבזור. זו מכונית שפונה לאזור ה"אנין" וה"אופנתי" בתחום הסופרמיני והיא עושה זאת באופן לגיטימי.

*פורסם ב-09.02.20 (נוסף וידאו)