סקודה סקאלה עשתה היסטוריה בהיותה המכונית הראשונה שנחשפה בהופעת בכורה בישראל לעיני עיתונאים מכל העולם. מקור השם 'סקאלה' לטיני, והפירוש – 'סולם' או 'מדרגות' – משלים את שאיפות סקודה להגדלת הנוכחות בשוק המשפחתיות הקטנות. סגמנט אליו היא נכנסה בעבר עם ראפיד. אלינו היא הגיעה בספטמבר 2019 כשמאז נוספו עוד רמות גימור ולאחרונה גם הצטרפה גרסת דיזל ממוקדת לשוק המוניות.

בחניה
הסקאלה מבוססת על פלטפורמת MQB A0 של קונצרן פולקסווגן (שמשרתת בין היתר את פולקסווגן פולו ואודי A1). המידות נדיבות לקטגוריה עם אורך של 436 ס"מ, רוחב של 179 ס"מ, גובה של 147 ס"מ, בסיס גלגלים של 265 ס"מ ותא מטען בנפח 429 ליטר. נתונים אלה דומים יותר לחלק מהמשפחתיות הקומפקטיות (כמו פולקסווגן גולף ומאזדה 3) מאשר לדגמי סופרמיני.

סקודה סקאלה 2020 החדשה – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

היא מציגה שפת עיצוב חדשה למותג – גם מבחוץ וגם מבפנים – ובשני המקרים התוצאה אלגנטית ונאה. הנדסת האנוש טובה, אבל רשימת האבזור ברמת הגימור 'אמבישן' מעט בסיסית. ראויה לציון לשבח היא מערכת המולטימדיה בגודל 8 אינץ' שלה גם תמיכה בעברית. מפרט הבטיחות נאה.

מלפנים המרחב טוב כשהמושבים סבירים; הבסיס מעט שוקע בחלקו האחורי, המסעד מעט קמור מדי. מאחור המרחב טוב לזוג, כשמרווחי הראש והברכיים מצוינים, ואלה של כפות הרגליים בינוניים.  מבוגר שלישי לא ממש יכנס ביניהם בין היתר גם בגלל מנהרת הינע גבוהה, ובגלל פתח המיזוג (המצוין לכשעצמו) שנכנס עמוק במרכז.

סקודה סקאלה 2020 החדשה – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

בתנועה
השיווק בישראל החל עם גרסת ה-1.0 ליטר טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 115 כ"ס בשידוך לתיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד. במרץ 2020 הצטרף מנוע טורבו-בנזין נוסף: 4 צילינדרים, 1.5 ליטר, 150 כ"ס גם הוא בשודך לאותה תיבה אוטומטית עם שבעה הילוכים. במאי 2020 הצטרפה גרסת דיזל שמוצעת רק לשוק המוניות ולה מנוע טורבו-דיזל 1.6 ליטר, 115 כ"ס ואותה תיבה כפולת מצמד.

גרסת 1.0 ליטר, היחידה שנבחנה, מציעה ביצועים מספקים בכל צורך רגיל. פעולת התיבה חלקה וכמעט ולא מורגשת, אבל במצב ידני ותחת עומס כבד היא מפגינה התנהלות בוטה משהו להרף עין. צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 12.5 ק"מ/ליטר בממוצע.

סקודה סקאלה 2020 החדשה – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

איכות הנסיעה בסקאלה בינונית. הכיול הרך של הבולמים עוזר לה לטפל היטב בשיבושים "שטוחים" כמו תיקוני אספלט, חריצים וכו', אבל לא על שיבושים עמוקים כמו שברים, בורות ושקעים גדולים – בכל מהירות. לזה יש להוסיף רעש מנוע (אם כי הצליל לא מציק) ורעשי צמיגים.

היכולת הדינמית סבירה. תנודות המרכב מוחשיות וגלגל ההגה קל מידי. הבלמים מעולים.

סקודה סקאלה 2020 החדשה – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

תמורה
סקודה סקאלה 2020 היא מכונית שימושית מאוד, חסכנית ויעילה ליום-יום. ראויה מאוד לעיונו של מי שמקבל רכב מהעבודה, וגם מי שרוצה לקנות מכונית בממדים של משפחתית אך תקציבו מוגבל. ביחס לדגמי סופרמיני, סקאלה מציעה מעל ומעבר, ביחס למשפחתיות היקרות ממנה ב-15% היא מרשימה פחות.

סקודה סקאלה 2020 החדשה – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

סקודה סקאלה 2020: מחירים, רשימת גרסאות
סקודה סקאלה, 1.0 ל' טורבו, אוט', אמבישן – 117,990 שקל
סקודה סקאלה, 1.0 ל' טורבו, אוט', סטייל – 125,990 שקל
סקודה סקאלה, 1.5 ל' טורבו, אוט', ספורט – 139,990 שקל

סקודה סקאלה 2020 החדשה – חוות דעת
צילום: סקודה