ב.מ.וו X3 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים - אוטו

מאז הוצג ב-2003, היה ב.מ.וו X3 לדגם חשוב ביותר עבור ב.מ.וו. הדור השלישי של רכב הפנאי הבינוני (D-SUV) הוצג ב-2017, בסוף 2019 נחשפה גרסה היברידית-נטענת וב-2020 כל-חשמלית (iX3). 

לגרסה ההיברידית-נטענת xDrive30e של X3 יחידת כוח הזהה לזו המשרתת את הגרסה ההיברידית של סדרה 3: מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר 184 כ"ס (וכמו ב-X3 בגרסת sDrive20), מנוע חשמלי המורכב בתיבת ההילוכים ומייצר 109 כ"ס, לתפוקה משולבת של 292 כ"ס ו-42.8 קג"מ, המוזרמת דרך תיבה אוטומטית 8 הילוכים לכל ארבעת הגלגלים. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 6.1 שניות והמהירות המרבית 210 קמ"ש.

לגרסה זו סוללת 12 קוט"ש, וטווח הנסיעה החשמלי הוא 52 ק"מ (WLTP). גרסה זו, שמשקלה 1990 ק"ג, כבדה ב-235-255 ק"ג מגרסאות הבנזין של הדגם.

1634181
צילום: אלי שאולי

בזכות ההטבה הניתנת למכוניות היברידיות-נטענות, מחירה של xDrive30e ברמת הגימור 'M ספורט' הוא 399,000 שקלים – 27,000 שקלים פחות מזה של גרסת הטורבו-בנזין xDrive30 'לקשרי', שהספקה נמוך ב-40 כ"ס ואבזורה עשיר פחות. 

עיצוב ונראות 
ב.מ.וו אמונה היטב על עיצוב דגמי פנאי, והדור השלישי של X3 נראה סולידי, גברי, לא מצועצע. כמו ב-X1 ההיברידי-נטען, גם ב-X3 מוסיפה רמת הגימור 'M ספורט' להופעה, ומעניקה לרכב מופע ספורטיבי. עם זאת, היא גורמת לכך שהרכב נראה נמוך יותר.  

תא הנוסעים  
עם פתיחת הדלת אין הפתעות. הקווים היוצרים את סביבת הנהג מוכרים, האיכות מכובדת וריפוד העור הבהיר מזמין ומוסיף להידור. לגרסה הנטענת מחוונים מוקרנים נאים, מערך מולטימדיה חדש יותר עם צג "10.25, וזה כולל גם ממשק אפל קארפליי שאינו תקני ב-X3. במצב ניהוג 'רגיל' ו'חסכוני' התצוגה במחוונים 'היברידית', ובמקום תצוגה של מד סל"ד, יש מד אנרגיה. במצב 'ספורט' מתקבל מד סל"ד ברור יותר, וזה מראה גם מתי המנוע מתנתק. מיקום לחצני מצבי הניהוג מעט מבלבל.  

1634185
צילום: אלי שאולי

מושבי הספורט נאים, נוחים ושופעי אפשרויות של כיוון חשמלי. כרגיל בב.מ.וו, ניתן לכוון את תמיכות הצד, אך לא את הקשחת מסעד הגב.

האבזור עשיר, וכולל גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ומפתח חכם, אך לא אוורור למושבים ומצלמות היקפיות. במערכות הבטיחות בלימה אוטונומית מלפנים ומאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב ומרכוז הרכב, וניטור שטחים מתים אקטיבי, שעלול להתנהג בשתלטנות.

מאחור המרחב מצוין, באבזור בקרת אקלים ושקעים לכל דורש, והריפוד יוצר אווירת הידור מכובדת. 

בתא המטען בולטת הגבהת הרצפה עבור הסוללות. המשמעות היא שתא המטען רדוד יותר, ועדיין הנפח הולם – 450 ליטרים, 100 ליטרים פחות מאשר בגרסאות הרגילות. 

1634189
צילום: אלי שאולי

מנוע, ביצועים 
מניין מצבי הניהוג ברכב יכול לבלבל. יש שלושה מצבי ניהוג מרכזיים – 'נוח', 'ספורט', 'חיסכון' – כאשר בשניים האחרונים ניתן לבחור תתי-מצבים או לתפור מצב אישי. בנוסף להם ישנם מצבי נסיעה חשמליים: 'רגיל', 'חשמל בלבד', 'שמירת אנרגיה חשמלית'. נשמע מורכב? קחו בחשבון שבכל מצב מעיכת המצערת תזניק את הכוח הזמין משני המנועים. 

ביציאה מהמקום נרשמת השתהות קלה, אך אם רזרבות החשמל מספקות, ומצב הניהוג הוא 'ספורט', ההאצה מרשימה (כאמור, 6.1 ש' ל-100 קמ"ש), גם אם אינה נעשית באופן תזזיתי. תיבת שמונה ההילוכים מאפשרת שיוט בסל"ד נמוך, דבר התורם לתחושה נינוחה בנסיעה.

בנהיגה חשמלית היכולת יותר מספקת מאשר נמרצת, והדבר בולט במיוחד כאשר יוצאים מהעיר. מד המהירות מסמן באופן נאה שהמהירות המרבית החשמלית היא 135 קמ"ש (הסקאלה מוארת עד 140 קמ"ש). במצב רגיל המנוע החשמלי יביא את הרכב ל-110 קמ"ש לפני שמנוע הבנזין ייכנס לתמונה, דבר שייעשה באופן בלתי-מורגש. פס הקול הנלווה לפעולת המנוע נעים, וניתן לשפר אותו בסיוע מערכת השמע המאפשרת למנן את הצליל. לא אהבתי שהרכב מדומם עצמאית כשהנהג יוצא לרגע.

1634188
צילום: אלי שאולי

ולשאלת הכמה. בדומה ל-X1 ההיברידי-נטען, עם ההתנעה ראינו טווח חשמלי של 40 ק"מ, וזה ירד מיד ל-37 ק"מ. בסופו של דבר, אחרי ששילבנו בנסיעה העירונית גם נסיעה מתונה מחוץ לעיר, הגענו לטווח חשמלי של 34 ק"מ חשמליים. 

צריכת הדלק תלויה כמובן באורך הנסיעה. ב-100 הקילומטרים הראשונים נרשמו 15.6 ק"מ/ל', ואם נחסיר את 34 הק"מ החשמליים, נקבל 10.3 ק"מ/ל'. ביום מבחן מאומץ הרכב הגיע ל-9.1 ק"מ/ל', ובנהיגה רגועה יותר רשם 11.1 ק"מ/ל'. אלו אינם נתונים מרשימים, אבל צריך לזכור שהרכב שוקל כמעט שני טון. 

נוחות, התנהגות
למרות שכיול המתלים רך, על חישוקי "19 שיבושים קטנים ושינויים בפני הכביש מורגשים יותר מהצפוי, והדבר בולט בייחוד בעיר. גם מחוץ לעיר שיבושים קלים ובינוניים מורגשים, וריסון התנודות אינו מושלם. ועם זאת נוחות הנסיעה הכוללת נעימה. מנגד, רעשי הכביש והרוח מורגשים יותר מהצפוי.

1634182
צילום: אלי שאולי

במקביל לעיצוב, שמוטה פחות לכיוון של "רכב שטח", נראה שה-X3 הזה אינו מתלהב משבילים, ונוטה לקפץ על אבנים קטנות. 

מאחורי ההגה, התחושה הנוצרת היא שמדובר ברכב כבד וגדול ממה ש-X3 אמור להיות. בפניות ראשונות נראה שהמסה רוצה להמשיך קדימה, אבל אט-אט מתרגלים להכניס את הרכב לפנייה באופן הנכון למבנה ולכיול שלו, ואז היכולת גבוהה. הכוח מחולק היטב בין הצירים, והרכב מסוגל לצלוח פניות במהירות גבוהה. שילוב של מהירות נמוכה ופנייה חדה מזכיר איזה ציר אחראי על עיקר ההנעה (אם שכחתם, האחורי) ואז החיוך גדל. 

ההגה מעט קל מדי במצב 'רגיל', ואילו ב'ספורט' המשקל סביב המרכז מוגזם. הבלמים חסרי נשיכה ונרפים ברגע הראשון, כנראה שבהמשך התרגלתי ללחוץ יותר חזק....

1634183
צילום: אלי שאולי

סיכום, תמורה
כמו ב-X1 ההיברידי-נטען, גם בגרסה המקבילה של ב.מ.וו X3 2020 הצליח היבואן לשמר חלק מהמתכון שאפשר את הצלחתם של הכלים הנטענים, כאן עם הספק גדול ורשימת אבזור עשירה ביחס לגרסאות בנזין רגילות, ולהציע כל זאת במחיר נמוך יותר.

כמו בשאר הגרסאות של X3, גם בגרסה זו מדובר ברכב נעים, מבצע, מצויד המציע עסקה משתלמת; במחירו, 399,000 שקלים, הוא קרוב לאלטרנטיבות בודדות אחרות בשוק (וולוו XC60 T8 החזק יותר). מאידך, הוא יקר ב-43,000-63,000 שקלים מאשר גרסאות הכניסה, ומורגש כי הוא רכב כבד יותר. לכן כדאי לחשוב על הצרכים, מכיוון שהחיסכון תלוי בשימוש: הוא יושג בשפע נסיעות יומיומיות קצרות, ולא בגיחות ארוכות.

1634186
צילום: אלי שאולי

שווה לשקול גם:

מחיר
336500
החל מ- 3,338 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
8345
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2017

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 7

מידות

אורך
471
רוחב
190
גובה
167
משקל
1790
בסיס גלגלים
286
נפח תא מטען (ליטר)
550
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1600
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
60

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
225/60/18

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1998
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
כפולה (4X4)
הספק מירבי (כ"ס)
184
סל"ד להספק מירבי
6500
מומנט מירבי (קג"מ)
29.5
סל"ד למומנט מירבי
4250
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
8.3
מהירות מרבית (קמ"ש)
215
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
8

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
18.1
צריכת דלק - עירונית
10.9
צריכת דלק - ממוצעת
14.7
דרגת זיהום אוויר
12
צריכת דלק - אמיתית
11.9
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - במהירות עירונית בלבד
מערכת לניטור רכב בשטח מת
יש
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
זיהוי הולכי רגל, התרעה למניעת פגיעה מאחור, התרעה מפני פגיעה בהולכי רגל/ כלי רכב, התרעה מפני תעבורה צולבת בנסיעה לאחור

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
גג שמש פנוראמי נפתח
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
עור
חימום במושבים
מושבים קדמיים
כוונון מושבים
חשמלי + זכרון
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
אין
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
יש
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש
מערכת חנייה אוטומטית
יש
אבזור נוסף כלול במחיר
אבזור נוסף בתשלום
מצלמת רוורס

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
יש
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

דגם ב.מ.וו X3
גרסה X3 xDrive20i אוט', 2.0 ל' טורבו (184 כ"ס), S
מחיר 336500
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 8.3
מהירות מרבית (קמ"ש) 215
תיבת הילוכים אוטומטית - טיפטרוניק
צריכת דלק - ממוצעת 14.7
נפח תא מטען (ליטר) 550
דרגת זיהום אוויר 12

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 9. בדיחה. טעות לקנות היברידי !!!!

    רם 1 ספטמבר 2020, 19:30