סקודה סופרב יד שנייה - חוות דעת - אוטו

מחפשים לקנות סקודה סופרב יד שנייה? הסקירה הזו תעזור לכם לעשות זאת בחכמה. זו הסקירה ה-12 בסדרת סקירות הרכב המשומש שלנו בעזרת צי הרכבים של ליס4יו, ובקרוב יועלו כאן מדריכים נוספים עם מידע שימושי על הדגמים המבוקשים ביותר בשוק המשומשות הישראלי. הסקירות מובאות הן בכתב והן באמצעות סקירת וידאו.

בסקירות הקודמות:
טויוטה קורולה יד שנייה
מאזדה 3 יד שנייה
רנו קליאו יד שנייה
ניסאן קשקאי יד שנייה
סקודה אוקטביה יד שנייה
רנו פלואנס יד שנייה
קיה פיקנטו יד שנייה
טויוטה אוריס יד שנייה
קיה ספורטאז' יד שנייה
יונדאי איוניק יד שנייה
רנו מגאן סטיישן יד שנייה
_________________________________
יותר מאשר סקודה סופרב הייתה המכונית המועדפת עלינו בכל המבחנים ההשוואתיים שערכנו לה, הצלחתה בולטת על רקע היותה חלק מסגמנט הולך ונעלם. בשעה שרוב הדגמים בפלח נמכרים בכמה מאות עותקים בשנה, מסופרב נמכרים כ-2500 יחידות בשנה בממוצע – כל זאת ללא גרסה היברידית כלשהי, ועם תחרות עזה מכיוון דגמי הפנאי האופנתיים ומחיר התחלתי של כ-170,000 שקלים.

אם כן, את זה שהיא מוצלחת כחדשה כולם יודעים, אבל הפעם נבדוק האם הקסם נשמר גם אצל אלו שירכשו סקודה סופרב משומשת.

גרסאות, רמות גימור
הדור השלישי של סופרב מוצע בישראל מאוקטובר 2015, כך שבפועל עלו רוב כלי הרכב ב-2016. הדור השלישי נשען על רצפה שונה לגמרי מזו את הדור שקדם לו, ולמרות ששני הדגמים דומים בגודלם (אורך ורוחב; הדור השלישי רחב משמעותית, 186.5 ס"מ במקום 182), הרי שבסיס הגלגלים של הדור העדכני גדול בהרבה בהשוואה לזה של הדור היוצא (284 ס"מ, לעומת 276). מספטמבר 2019 מוצעת בישראל סופרב מחודשת, עם שינויים עיצוביים וטכנולוגיים בעיקר, לצד מספר שינויים מכניים.

1597400
צילום: תומר פדר

סופרב שווקה ומשווקת במספר גרסאות – לכולן מנוע טורבו-בנזין ותיבה דו-מצמדית. הדור השלישי יצא לדרכו בגרסתו הבסיסית עם מנוע 1.4 ליטר (150 כ"ס), מעליה 1.8 ליטר (180 כ"ס) ומעליהן מנוע 2.0 ליטר בשתי רמות הספק (220 ו-280 כ"ס). בהיצע אז גם גרסת טורבו-דיזל עם מנוע 2.0 ליטר (190 כ"ס). לכל הגרסאות תיבה דו-מצמדית, אולם בעוד שלגרסאות 1.4 ו-1.8 ליטר תיבה מסוג DQ200 עם 7 הילוכים/מצמדים חד-דסקיים יבשים, לגרסאות 2.0 ליטר (בנזין ודיזל) תיבת 6 הילוכים (DQ250) עם מצמדים רב-דסקיים טבולים בשמן. ההנעה ברוב הגרסאות קדמית, פרט לבכירה (280 כ"ס) המוצעת עם הנעה כפולה. 

בדגם המחודש עודכן מבחר הגרסאות, עם מנוע 1.5 ליטר (150 כ"ס; הוצע עוד לפני מתיחת הפנים) או 2.0 ליטר בשתי רמות הספק (190 כ"ס ו-272 כ"ס) – כאשר לגרסאות 2.0 ליטר תיבה דו-מצמדית חדשה, עם מצמדים טבולים ו-7 הילוכים.

מפרט האבזור התקני ('אמבישן') מכובד – מסך מגע "7 (כולל ממשק שיקוף, אך ללא אנדרואיד אוטו/אפל קארפליי), כניסה והנעה ללא מפתח, שני שקעי USB, שלושה שקעי 12V, קיפול חשמלי למראות הצד, פתחי אוורור ליושבים מאחור ותא אחסון מקורר מתחת למשענת היד המרכזית. מפרט האבזור המשופר ('סטייל') כולל גם ריפוד אלקנטרה למושבים, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים (כולל זיכרון למושב הנהג ולמראות הצד), משטח גומי מונע החלקה לנייד בתא שמשמש גם כמגבר קליטה, וילונות ליושבים מאחור, בקרת אקלים ליושבים מאחור, דלת תא מטען חשמלית, יחידות תאורה קדמיות הכוללות קסנון ו'לד'. מפרט האבזור 'אקסקלוסיב' כולל גם גג שמש פנורמי, בולמי זעזועים אדפטיביים (מדצמבר 2017 – גם ב'סטייל'), מצלמת נסיעה לאחור מקורית; מפרט האבזור הגבוה ביותר – 'לורן אנד קלמנט' – כולל גם ריפוד עור (מלאכותי) למושבים, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, מערכת שמע משופרת (12 רמקולים, 'קנטון') עם מערכת לנטרול רעשים (כולל שליטה על עוצמת מיזוג האוויר!). מאפריל 2017 מוצעת רמת גימור 'ספורטליין', המשלבת בין אבזור של רמת הגימור הבסיסית לבין פריטים מסוימים מרמת הגימור 'לורן אנד קלמנט' בתוספת פריטי עיצוב ספורטיביים.

1597403
צילום: תומר פדר

בדגם המחודש, מפרט האבזור הועשר מעט, עם מסך מגע "8, ארבעה שקעי USB, לוח מחוונים דיגיטלי, מושב נהג עם עיסוי.

אבזור הבטיחות התקני כולל 7 כריות אוויר (כולל אפשרות נטרול לכרית האוויר של הנוסע מלפנים) ומערכת בלימה אוטונומית עם התרעה על אי-שמירת מרחק. ברמת הגימור 'אקסקלוסיב' יש מפרט מורחב, עם 9 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת לניטור עצמים בשטח 'מת'. 

אבזור הבטיחות התקני מספיק לדירוג של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי בתקן המחמיר (2015). נזכיר כי מפרט האבזור הבסיסי הועשר מדצמבר 2017 – עם בקרת השיוט האדפטיבית והמערכת לניטור עצמים בשטח 'מת' שהוצעו באופן תקני, ביחד עם מערכת להתרעת סטייה מנתיב ותיקון שכלל לא הייתה קודם. 

1597404
צילום: תומר פדר

רכישה
בישראל נמכרו אלפי יחידות של סופרב – רובן בגרסאות 1.8 ליטר, ברמת הגימור 'סטייל'. מחירי השוק מתחילים בכ-80,000 שקלים לגרסאות 1.4 ליטר/רמת גימור בסיסית/2016; מחיר הגרסה הפופולרית כ-110,000 שקלים לדגמי 2016. מחיר הגרסה הבכירה מתחיל בכ-140,000 שקלים. פרט לגרסת 1.4 ליטר, רוב הגרסאות נמכרות מעל למחיר כפי שמופיע במחירון לוי יצחק (10% מעל למחירון).

חיים משותפים – תחזוקה שוטפת, שגרת אחזקה, עלויות
צריכת דלק. ממבחני הדרכים שעשינו לאורך השנים עולה כי צריכת הדלק נעה סביב 10-12 ק"מ לליטר ברוב הגרסאות, כאשר גרסת 2.0 ל'/הנעה כפולה תצרוך כ-8 ק"מ/ל' – הבדל של כ-20%. גרסת הדיזל טרם נבחנה על ידינו. 

טיפולים. סופרב נדרשת, בכל הגרסאות, לטיפול בכל שנה/15,000 ק"מ (המוקדם מביניהם). שגרת האחזקה כוללת החלפה של מסנן המזגן בכל שנתיים/60,000 ק"מ, מצתים בכל ארבע שנים/60,000 ק"מ, פילטר אוויר כל 6 שנים/90,000 ק"מ. ב-1.8 – נדרש להחליף מצתים בכל שש שנים/90,000 ק"מ. יצוין כי בגרסאות 2.0 ל' (בנזין ודיזל) יש להחליף נוזל תיבת הילוכים בכל 60,000 ק"מ.

בגרסת 1.4 ליטר ובגרסת דיזל 2.0 ליטר ישנה רצועת תזמון המצריכה החלפה אחת לחמש שנים/120,000 ק"מ; יצוין כי בגרסת 1.4 ליטר אין חובה להחליף את משאבת המים במסגרת החלפת מערכת התזמון (כפי שקורה לא פעם, עקב בעיות גישה) בעוד שבגרסת הדיזל כן כדאי להחליף.

1597410
צילום: תומר פדר

תקלות נפוצות
בעניין העמידות, נכונה לנו הפתעה נעימה – מסתבר שסופרב מוכיחה אמינות גבוהה, כמו שסיפרו לנו שני אנשי שירות שמכירים את הדגם היטב.

בגרסאות הנפוצות – 1.8 ו-2.0 ליטר – נקודות החולשה הן במערכת הקירור והשימון, ובכולם הבעיה נובעת משימוש במכלולים עשויים מפלסטיק, שעמידותם לחום לא מרשימה. הבעיה במערכת הקירור נובעת מבית תרמוסטט (העשוי פלסטיק) שנסדק מהחום וגורם לדליפת נוזל קירור – מה שמוביל, לבסוף, לפגיעה במשאבה. מדובר לא רק בחלק יקר, שלרוב ניתן (וכדאי) לרכוש רק כמקורי, אלא ככזה שגם משך זמן העבודה עליו ממושך (דבר שמגולם גם בעלות התיקון). העלות המשוערת – כ-4000 שקלים, לבית התרמוסטט ולמשאבת המים. כפי שפרסמנו בעבר, יש אפשרות לקבל אחריות, אך מדובר במחווה של "רצון טוב", שתינתן ללקוחות בעלי היסטוריית טיפולים מסודרת ועקבית במרכזי השירות של היבואן, וצריכים להיות מספיק עקשנים.

מכלול פלסטי נוסף הינו אגן השמן, הרגיש לנזילות. במקרה דנן, ניתן לפתור את הבעיה לרוב באמצעות החלפת אטם אגן השמן, בסכום נמוך יחסית של כ-500 שקלים.

מכלל רגיש נוסף – לא באופן נפוץ – הינם חיישני תזמון השסתומים (חיישני VVT). באלו, גומי האטימה עלול שלא לאטום כראוי, ובכך לאפשר פריצה של שמן אשר מגיע למחבר החשמלי (קונקטור) של החיישן. לעתים ניתן לנקות, אולם במקרה של החלפה המחיר הוא כ-1200 שקלים ליחידה (יש שניים, אך לא חובה להחליף את שניהם). 

1597401
צילום: תומר פדר

בגרסת 1.4 ליטר גם יש כשל במשאבת מים ובבית התרמוסטט, אולם החלפתה זולה בהרבה – כ-1500 שקלים

מכלול רגיש אחרון הינו מיכל העיבוי – בכל הגרסאות. מקור הכשל – סדקים במיכל, הגורמים בין היתר להרטבה של המחבר החשמלי (קונקטור) של המיכל. הפתרון הוא החלפה של המיכל, כאשר את המחבר יש צורך להחליף רק בתנאי שלא ניתן היה לייבש ולהחזיר לשימוש את המחבר המקורי. 

ולצד כל אלו, הפתעה נוספת מגיעה מכיוון תיבת ההילוכים הדו-מצמדית (DSG). בדור העדכני של סופרב מסתבר שכמעט ואין תקלות בתיבה, פרט לבלאי טבעי של המצמדים בגרסאות 1.4 ו-1.8 ליטר – וגם זה כעבור 100,000-120,000 ק"מ. עלות החלפת המצמדים נאמדת בכ-4000 שקלים (כתלות בשימוש בחלק מקורי או תחליפי). בגרסאות 2.0 ליטר ישנה תיבה דו-מצמדית רב-דסקית (מצמדים טבולים בשמן) וזו עמידה בהרבה, עם סימני בלאי המופיעים לאחר כעשר שנות שימוש ו-200,000-250,000 ק"מ.

1597402
צילום: תומר פדר

גרסת הדיזל ייחודית, אך נמכרה בעיקר לשוק המוניות והבלאי בהתאם. קיומו של מסנן חלקיקים (DPF), ביחד עם ממיר קטליטי משני מבוסס אוריאה (SCR) מגביל את הרכישה בעיקר לאלו שנוסעים בעיקר מחוץ לעיר (כדי להימנע מסתימת המסנן, שמתנקה בעיקר בסל"ד גבוה לאורך זמן).

כדאיות, גרסה מומלצת
בשורה התחתונה, סופרב ראויה לרכישה גם כמשומשת. נכון, זו מכונית יקרה יחסית לרכישה – בוודאי באחת הגרסאות החזקות שלה – וגם התחזוקה שלה מחייבת יישור קו לא זול. אבל העובדה שמדובר במכונית שהייתה טובה כחדשה, ומצליחה להרשים גם במבחן הזמן – גורמים לי לרצות להיכנס ללוח המשומשות ופשוט לחפש לעצמי אחת. מבחינתי, גרסת 2.0 ליטר עם 220 כ"ס ברמת הגימור 'אקסקלוסיב' זו הגרסה המועדפת.
___________________________________________________________________

תודות – לתומר גזית ממרכז שירות T.G בפתח תקווה (אימבר 10, מומחה לדגמי פולקסווגן, סיאט, סקודה, אודי) ולעדי פוליטי על הסיוע בהכנת הכתבה.

1627878
צילום: יואל פלרמן

שווה לשקול גם:

מחיר
174500
החל מ- 1,731 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
4327
אחריות
שנתיים
שנת השקת הדגם
2015

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
4
מרכב
סדאן
קבוצת רישוי
קבוצה 5

מידות

אורך
487
רוחב
186
גובה
147
משקל
1470
בסיס גלגלים
284
נפח תא מטען (ליטר)
584
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
66

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
"17

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1498
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
150
סל"ד להספק מירבי
5000
מומנט מירבי (קג"מ)
25.4
סל"ד למומנט מירבי
1500
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
9.2
מהירות מרבית (קמ"ש)
219
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
21.7
צריכת דלק - עירונית
14.7
צריכת דלק - ממוצעת
18.5
דרגת זיהום אוויר
13
צריכת דלק - אמיתית
15.0
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
7
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - במהירות עירונית בלבד
מערכת לניטור רכב בשטח מת
יש
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
מערכת סיוע לזינוק בעליה, חיישני חגורות בטיחות, זיהוי הולכי רגל

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
חשמלי + זכרון
פנסי חזית
רגילים
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
מושבים קדמיים עם תמיכה לגב תחתון, מסך "8, 8 רמקולים, מערכת Smartlink לקישור מכשיר הטלפון החכם למערכת המולטימדיה, חלונות אחוריים כהים
אבזור נוסף בתשלום

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

  • צילום: מערכת אוטו

1 1

דגם סקודה סופרב
גרסה סופרב מ. פנים 1.5 ל' טורבו, אוט', Ambition
מחיר 174500
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 9.2
מהירות מרבית (קמ"ש) 219
תיבת הילוכים מצמד כפול
צריכת דלק - ממוצעת 18.5
נפח תא מטען (ליטר) 584
דרגת זיהום אוויר 13

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 7. ומה עם התקלות בגיר?בידית ההילוכים,במחשב הגיר?למה לייפות את המציאות?!

    רפי 18 אוקטובר 2020, 11:59