בחודש אוקטובר 2018 הכריז מנכ"ל מרצדס אז, דיטר זטשה, כי לדגם החשמלי האחד שלה, EQC, יצטרפו דגמים חשמליים לפי דרישות השוק; אין מה למהר, היה המסר. התגובות בפוליטיקה הגרמנית והאירופאית לדברים אלה, שדומים להם נאמרו גם על-ידי ב.מ.וו ואחרים, היו בוטות. תגובת הנגד של מרצדס הייתה בקנה מידה ללא תקדים עד אז. ומאז.

בחודש אוקטובר 2020 הכריז מנכ"ל מרצדס החדש, אולה קאליניוס, כי החברה תציג קו דגמים חשמליים שלם ומקביל לזה הקיים במסגרת חטיבה חדשה ושמה 'EQ'. סך הדגמים המדוברים כעשרה, והגדולים והיקרים שבהם יוצגו כבר בתחילת דרכם עם רצפה ייעודית בשם EVA. 

סימול הדגמים יכלול את האותיות 'EQ', האות השלישית תתייחס לדגם מוכר של מרצדס כמו S (קלאס) – ואם מדובר בדגם פנאי יתווסף גם שילוש האותיות הידוע SUV. 

דגם ראשון הייתה מכונית הפאר EQS ב-2021, אליה הצרפה מכונית הסלון EQE וגם דגמי הפנאי EQS SUV ו-EQE SUV.

מרצדס EQS SUV
צילום: תומר פדר
 

הקשר, פרטים

דגם הפנאי החשמלי הענק (F-SUV) של מרצדס, EQS SUV, הוצג באפריל 2022 – מקביל לזה המוכר GLS, וחולק עם EQS המפוארת אותו בסיס גלגלים של 321 ס"מ. והוא בהחלט רכב גדול: אורכו 513 ס"מ. רוחבו 196 ס"מ וגובהו 172 ס"מ. נפח תא המטען 645 ליטרים והמשקל בהחלט נכבד, 2805 ק"ג. דגם זה מוצע עם חמישה או שבעה מקומות, וכאשר כולם בשימוש, נפח תא המטען 195 ליטרים. 

דגם זה מוצע עם שני מנועים – 450 עם 360 כ"ס ו-580 עם 544 כ"ס – הנעה כפולה, סוללה של 108.4 קוט"ש וטעינה מהירה בהספק 200 קילוואט. במפרט גם קפיצי אוויר, היגוי אחורי.

למבחן קיבלנו את גרסה 450 ברמת הגימור 'פלטינום פלוס' שמחירה 990,000 שקלים ונוספה לה האופציה ל-7 מושבים העולה 70,000 שקלים.

מרצדס EQS SUV 450
צילום: תומר פדר

במפרט הבטיחות: 12 כריות אוויר, שמירת מרחק מלפנים ובלימה אוטונומית, ניטור תנועה חוצה מאחור ובלימה, תיקון סטייה מנתיב, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, מעבר נתיב עצמאי, הרחקת היושבים מדופן הרכב בתאונת צד. 

במפרט האבזור: תאורת לד אדפטיבית מלפנים ומאחור, חישוקי "22, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, למושבים בשורה השנייה ולקדמיים ולאלה גם חימום, אוורור ועיסוי, מסך "12.3, לוח מחוונים מוקרן ותצוגה עילית, בקרת אקלים תלת-אזורית, בישום(!) ותאורת אווירה, מערכת שמע של בורמיסטר.

כאן יצוין כי בגרסת שבעת המושבים שנבחנה חישוקי "21 במקום "22 ובקרת האקלים היא ארבעה-אזורית.

מרצדס EQS SUV אבזור
צילום: תומר פדר
 

עיצוב, נראות

דגמי הפנאי המוכרים של מרצדס בולטים בהופעה מרשימה ורבת נוכחות, אך בדגם זה וכמו בדגמים החשמליים הקרובים האחרים הדבר אינו כך; מרצדס שמה דגש, גם בגלל שמדובר בדגמים חשמליים מקוריים, על יעילות אווירודינמית – ואכן, מקדם הגרר ברכב הפנאי הגדול הזה מרשים מאוד, 0.25. כדי להשיג זאת הם יצרו רכב עם קווים מעוגלים וזורמים, ואלה גם ריככו את מופע הממדים שלו. השבכה האטומה כמו ב-EQS אינה מרשימה, וקו הדופן מזכיר מיניוואן.

מרצדס EQS SUV עיצוב
צילום: תומר פדר
 

פנים הרכב

כמו ב-EQS (ובניגוד ל-S קלאס ול-GLS), לדגם זה אין סגירה רכה לדלתות. סביבת הנהג מהודרת מאוד, משלבת מרכיבים עדכניים כמו מסך גדול מאוד ומתקדם, לוח מחוונים מוקרנים גדול ונפרד, יחד עם כאלה קלסיים כגון קונסולה בין-מושבים רחבה ומשטחים נרחבים. החומרים ברובם מכובדים ביותר, ותאורת האווירה, המשנה גוונים לפי הפעולות ברכב, מוסיפה.

עם זאת, ובהינתן מעמדו של הרכב ומחירו, איכות החומרים אינה מתעלה בכל המקומות, ולעיתים משטחי הפלסטיק מתחת היו חלולים למגע ולשמיעה. בנוסף כיסוי גג הזכוכית דק ומאכזב, ובמהלך הנסיעה נשמעו רעשים ממשטחי הפלסטיק.

מרצדס EQS SUV סביבת נהג
צילום: תומר פדר

מתחתית הצג הגדול שבמרכז ניתן לשלוט, לרוב בנוחות, בבקרת האקלים המפעילה גם את זו בשורה השנייה וגם את עוצמת המיזוג בשלישית. עם זאת , לא קל לכוון את פתחי האוורור במרכז ועוצמה חזקה מאחור תייצר רעש מפוח מלפנים.

תפעול המערכות דרך הצג המרכזי נוח וקל יחסית להסתגל לכך, התצוגה בו נאה וכך גם זאת שבמחוונים המוקרנים. עם זאת, הפקדים המופעלים על-ידי הזזת אצבע אינם מגיבים באופן רהוט, וכך גם ביחס לכיוון עוצמת השמע ולהפעלת כיסוי הגג, כמו גם שפע הלחצנים בהגה שמתפספסים או מתחלפים עצמאית.

מרצדס EQS SUV הגה ומולטימדיה
צילום: תומר פדר

תנוחת הנהיגה גבוהה אבל אינה מצטיינת, ולפחות עבורי ההגה היה קרוב מדי. המושב נעים אך השליטה בכיוונו באמצעות מגע אינו נוח וכיוון התמיכות דרך הצג מייגע.

מאחור המרחב מעולה, בקרת אקלים דו-אזורית וארבעה פתחי מיזוג משפרים מאוד את האווירה בימי חום, חומרי הריפוד והגוונים חותמים אזור מחיה מועשר.

מרצדס EQS SUV איכות חומרים
צילום: תומר פדר

הכניסה לשורה השלישית אינה מאוד נוחה, אבל המושב בשורה השנייה נע חשמלית כדי לסייע בכניסה, אלא שעם זאת אינו חוזר בדיוק למקומו הקודם. עם קצת התחשבות מיושבי השורה השנייה המרווחים לשני היושבים בשורה שלוש הולמים; טובים יותר ליושב משמאל, בשעה שזה מימין יצטרך למקם את כף רגלו שמאל מתחת למושב השמאלי.

תא המטען קטן בנפחו כאשר כל השורות במקומן (195 ל'), אך עם קיפול השורה השלישית הנפח גדול ממש (645 ל').

מרצדס EQS SUV שורה שניה ושלישית
צילום: מרצדס
 

מנוע, ביצועים

התפוקה הכוללת של שני המנועים בגרסה 450 היא 360 כ"ס ו-81.5 קג"מ והביצועים הם 6 שניות ל-100 קמ"ש ועד למהירות מוגבלת של 210 קמ"ש. 

הביצועים כפי שעולה גם מהנתונים טובים מאוד, וכישורי הרכב בעומס בעלייה או בעקיפה בתנאים מכבידים טובים מאוד. עם זאת, שילוב המשקל, הממדים, ההנעה הכפולה וכיול המערכת משמרים צבירת כוח ומהירות באופן מדוד ולינארי; דרמה, כמו בדגמים חשמליים עתירי-הספק אחרים, אין כאן.

שלוש הערות: התפוקה במצב 'חיסכון' נמוכה משמעותית והמהירות מוגבלת; ניתן ללוות את הפעולה השקטה בצלילים אלא שהם נשמעים מלאכותיים מדי; ביום חם מאוד בו נשמע לא פעם גם מנגנון הקירור של המערך החשמלי. 

מרצדס EQS SUV בנסיעה
צילום: תומר פדר

השילוב בין סוללה ענקית לניהול אנרגיה טוב יוצר טווחים נאים. בנהיגה בקצב התנועה הצריכה עמדה על 4.45 ק"מ/קוט"ש לטווח של 470-480 ק"מ, ויום נהיגה רגיל בקצב וארוך בנסועה הסתיים עם 423 ק"מ ו-13% סוללה, כך שהטווח גדול מ-480 ק"מ. 

הפעם הארכנו את המסלול ושילבנו בו גם קטע מאמץ נוסף; זה גזל טווח אבל החזרה המאוחרת בלילה ובנתיב הימני של כביש 6 אפשרה לאזן עם צריכה טובה, וזו הסתיימה עם 418 ק"מ ו-6% סוללה אחרי צריכה של 4.2 ק"מ/קוט"ש ולטווח כולל של כ-450 ק"מ. בהחלט מרשים לרכב כזה.

מרצדס EQS SUV מנוע וביצועים
צילום: תומר פדר
 

נוחות, התנהגות

נוחות הנסיעה בעיר טובה בדרך כלל, הרכב נעים והרכות מלטפת. בנסיעה איטית על אספלט עירוני ועם מפגש בשברים, הנוחות טובה פחות והרכב 'עסוק' יותר. הריסון אינו מתעלה בעומס בקצב כזה, ומעבר על פסי האטה מורגש מדי.

כאשר המהירות גוברת, בייחוד בכבישים בין-עירוניים, נוחות הנסיעה משתפרת מאוד וטובה בהחלט, ואליה מתווספת רמת רעש-כביש נמוכה מאוד, ואילו רעשי הרוח בולטים מעט יותר.

בנהיגת שבילים הרכב אינו מתעלה כאשר הוא פוגש בשינויי גובה ובאבנים בולטות.

מרצדס EQS SUV נוחות נסיעה
צילום: תומר פדר

מפתיע עד כמה קל להתנהל עם הרכב ברחובות העיר. ההיגוי האחורי, שניתן לראות את פעולתו ממראות הצד, יוצר תחושה שהרכב קטן ממה שהוא בפועל. יש לכך יתרונות גם בכבישים בין-עירוניים, ובכלל הוא פועל באופן טבעי וקל להסתגל אליו. עם זאת, חניות מחייבות תרגול כדי ללמוד את יכולותיו. 

בעומס דינמי אותו היגוי פועל היטב, וגם בעיקולי דרכים הרכב משנה כיוון כאילו הוא קטן וקל בהרבה ממה שהוא. זה בכל זאת רכב גדול וכבד, ואין לו דבר עם נהיגה ספורטיבית – אבל היכולת שלו בכביש המתפתל מרשימה והוא משדר שההספק הרב והמומנט המכובד, קטנים על היכולת של מערך השלדה/מתלים/בולמים. 

מרצדס EQS SUV מתלים ובולמים
צילום: תומר פדר

מול היכולת הזאת מתייצבים הבלמים שגם כאן כמו בדגמים אחרים בסדרה אינם מצטיינים. העוצמה אינה רבה והדבר פוגע בביטחון הנהג בנהיגה ברכב כה כבד. בנוסף פעולת הבלמים אינה עקבית, והדוושה המשנה את גובהה – לפי מצבי הבלימה הרגנרטיבית – מוסיפה על כך. לרכב שלושה מצבי בלימה כאשר ברירת המחדל (האמצעית) מופעלת בכל התנעה ופעולתה זורמת מזו של המצב החזק.

מפרט הבטיחות העשיר יודע להציג תמונת רמזור בעצירה, לחיווי ניטור השטחים המתים מצטרפת תאורת האווירה ותאורת הדרך מסמנת על הכביש שכדאי לשמור מרחק. חלק מהמערכות נוטות לצפצופי יתר, אבל קל לנתק את רובן.

מרצדס EQS SUV בטיחות
צילום: תומר פדר
 

סיכום, תמורה

מרצדס EQS-SUV הוא רכב פנאי ענק וחשמלי – והוא בהחלט מצוין. הופעתו מרשימה פחות ממה שמצפים לו ברכב פנאי – כמו ש-EQS מרשים פחות מ-S קלאס, ובגלל אותה סיבה של יעילות אווירודינמית – אבל הוא נראה עדכני כנדרש.

זהו דגם פנאי גדול ומרווח, מכובד ומועשר, הביצועים שלו מעולים, כושר התמרון מצוין, נוחות הנסיעה ואיכותה מכובדות, היכולת הדינמית משובחת והוא מביא לסצנה גם אופציה לשבעה מושבים. מנגד, הבלמים אינם מתעלים וכך גם נוחות הנסיעה בשבילים.

והוא עולה 1,060,000 שקלים בגרסה הנבחנת. וזה מחיר גבוה מאוד לרכב זה.

מרצדס EQS SUV סיכום מבחן דרכים
צילום: תומר פדר