משהו נוסטלגי משתלט על האווירה במפגש הראשון עם ב.מ.וו 220 קופה. אין מרכיבי רטרו בעיצובה, אבל מרכיבי המהות שלה מדברים ישירות לחובבי ההגה מהדור שלי ואולי לכולם. היא והם מזכירה את ערכי הליבה של ב.מ.וו ואת שורשיה של סדרה 3, מכונית שהייתה סמל לספורט-סדאן של שנות השמונים והתשעים. היא אפילו מחיה תקופה בה מכוניות ב.מ.וו לא היו נפוצות בארץ ואפילו הגרסאות הבסיסיות ביותר שלהן יצרו מבטי קנאה. למעשה, באותן שנים סדרה 3 עם שתי דלתות הייתה הבחירה הראשונה.

ב.מ.וו 220 קופה
צילום: אלי שאולי
 

הקשר, פרטים

מקרה של סדרה 2, צריך, ראשית, לעשות סדר. בזו יש שלושה סוגים שונים של מכוניות: א. גרסת גרנד-קופה, בפועל סדאן מעוצבת על-בסיס רצפת ההנעה הקדמית (UKL) המשרתת את סדרה 1; ב. על אותו רצפה גם המיניוואן טורר (אקטיב/גרנד); ג. הקופה והפתוחה המבוססות על רצפת ההנעה האחורית (CLAR) בגרסתה בסדרות 3 ו-4. הדגם הנבחן הוא מהדור האחרון שהוצג ב-2021 והוא גדול מקודמו.

בסיס הגלגלים של סדרה 2 קופה הוא 274 ס"מ, אורכה 454 ס"מ, רוחבה 184 ס"מ וגובהה 139 ס"מ. אותה 220 הנבחנת כאן היא גרסת הכניסה ל-2 קופה בארץ, ומעליה בישראל M240. המנוע הוא טורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר 184 כ"ס ב-5000-6500 סל"ד ו-30.6 קג"מ ב-1350-4000 סל"ד. לתיבה האוטומטית 8 הילוכים וההנעה כאן אחורית. הביצועים נאים: מ-0 ל-100 ב-7.5 שניות ועד ל-236 קמ"ש.

ב.מ.וו 220 קופה מידות
צילום: אלי שאולי

זוהי גרסת הכניסה – אבל היא בהחלט אינה בסיסית מכיוון שזאת שנבחנה כאן מצוידת בחבילת 'M ספורט'. זו גם מחברת אותה ל-M240, אם-כי ישנם הבדלים במבנה קווי הלד ביחידות התאורה הקדמיות ובמפלטים מאחור. גם המפרט אינו בסיסי – מתלים 'M ספורט'; צמיגים במידות שונות מלפנים/אחור: 225/45-18 ו-255/40-18.
 

עיצוב, הופעה

החרטום המוארך מפגין כבר במבט ראשון ומקדמת הרכב כוחניות, וכך גם ההמשך, דרך בתי הגלגלים הרחבים והמפוסלים ועד לאחוריים הקצרצרים. מסגרות השמשות, כמו הסבכה (שדרכה נראים חיזוקי מרכב), המפתנים, וחלקים תחתונים בפגוש עוטים שחור ומוסיפים לעיצוב, ליצירת הופעה מושכת. בדור הקודם הגרסאות הרגילות של הקופה הקטנה נראו גמלוניות. כבר לא.

ב.מ.וו 220 קופה עיצוב
צילום: אלי שאולי
 

תא הנוסעים

מפתיחת הדלת ברור שזהו רכב שנאהב לבלות בו. זה מתחיל באווירה העשירה שיוצר הריפוד והדיפון דמוי העור העוטה את המושבים והדלתות. שם, כמו בסביבת הנהג, מוקרנים צבעי חטיבת הספורט של ב.מ.וו באופן נאה. גם איכות המרכיבים האחרים היא ברמה הצפויה מהמותג. עם זאת, מרכיבי הגימור לפני כן התאימו יותר לרכב ספורטיבי.

ב.מ.וו 220 קופה סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

מאז שהוצגה ב-2021 עברה ה-2 עדכון שלא הוכרז בגדול, אבל כולל שינוי ממש גדול, וביותר ממובן אחד. סביבת הנהג שונתה, וכמו בעוד דגמי ב.מ.וו במרכזה הצג הקעור והגדול ("14.9) וסביבו הרבה פחות מתגים. וכך, תפעול בקרת האקלים, שהיה מתחת לפתחי המיזוג עבר לצג. עם זאת גם כאן לא כל מתגי התפעול החיצוניים בוטלו, וחלק מהתפעול נעשה דרכם כמו השליטה במצבי הניהוג, בקרת היציבות, דימום/התנעה, והפקדים לכיוון המושבים טובים. בורר ההילוכים המסורתי והנאה ששירת את הדגם קודם הוחלף בכזה עדכני וזעיר.

ב.מ.וו 220 קופה אבזור
צילום: אלי שאולי

תנוחת הנהיגה נמוכה ומכניסה את הנהג להלך הנהיגה הספורטיבי והנכון, אבל הראות מוגבלת בגלל החרטום הארוך ביחס ושטח השמשות הקטן. המושב נעים אך חסר אפשרות לכיוון תמיכת גב וחבל שכך; הדבר פוגע בנוחות הישיבה גם אם לא באופן חמור. 

ה-220 היא מכונית 2+2 והכניסה לאחור לא הייתה בראש מעייני המתכננים. השילוב בין גובה נמוך, מפתח דלת לא גדול ומפתן גבוה גורם לכך שלא קל להיכנס למושב השני. המרחב סביר, מרווח הברכיים מספק ואילו מרווח הראש מוגבל. עם זאת, החומרים מעשירים את האווירה ובקרת האקלים ממזגת אותה היטב. תא המטען שנפחו 390 ליטרים שימושי מספיק, גם אם פתחו אינו רחב. 

ב.מ.וו 220 קופה מושבים אחוריים
צילום: אלי שאולי
 

מנוע, ביצועים

זו אחת הגרסאות החלשות בהיצע, לכן לא הגענו עם ציפיות גדולות ולכן הופתענו לטובה. המנוע, ראשית מייצר הרבה כוח מלמטה (30.6 קג"מ כבר ב-1350 סל"ד), מטפס בהתלהבות למעלה וגבוה (184 כ"ס עד 6500 סל"ד), וזו רצועת כוח של 5150 סל"ד(!). יחד עם תיבה יעילה והנעה אחורית התוצאה מוצלחת מאוד; ללא דרמה ותזזיתיות-יתר הרכב צובר מהירות בקלות, מאפשר לשמר קצב גבוה ואף להגביר אותו בעומס של עליות וגם לעקוף בתנאים מכבידים בזריזות. 

צריכת הדלק הפתיעה לטובה – 12.4 ק"מ/ל' בתוואי המבחן המאמץ, 15 ק"מ/ל' בשיוט. 

ב.מ.וו 220 קופה צריכת דלק
צילום: אלי שאולי
 

התנהגות, נוחות

גם אם אין המון כוח, בזמן הנהיגה ברור ומורגש כי זהו רכב של הנעה אחורית. יש לכך ביטוי אפילו ביציאות מפניות רגילות, גם בדחף בכבישים הרגילים אבל מוצא ביטוי בעיקר בכבישי נהיגה של ממש, אלה שחובבי הגה אוהבים. 

גם בנהיגה שם ה-220 אינה מייצרת דרמות, אבל היא צולחת את התוואי המתעקל והמתפתל במהירות ואופן מאוזן, רהוט ומדויק, באופן כזה הגורם לנהג להעריך את איכות התכנון והביצוע. פה ושם היא משלבת פסיעה קלה בפניות איטיות או הידוק קו המסייע להאיץ ביציאה מהפניות.

ב.מ.וו 220 קופה נוחות נסיעה
צילום: אלי שאולי

ההיגוי המהיר – 2.2 סיבובים מנעילה לנעילה – הוא חלק מהחגיגה ומהיוצרים אותה גם בזכות תגובות מהירות של הגלגלים להפניה, אך כאלה שאינן חדות מדי. מהר מאוד מתרגלים ליכולתו להכניס את הרכב באופן נחוש ומיידי אל תוך הפנייה, ובמצבי הניהוג הספורטיביים יותר משקל ההגה טוב יותר. לבלמים פעולה הדרגתית אבל הייתי מעדיף עוצמה רבה יותר בעצירת חירום. 

כיול המתלים נוקשה אבל הבולמים סופגים באופן יעיל; נוחות הנסיעה בינונית בעיר משתפרת ככל שהמהירות עולה. עם זאת, על גלי כביש הרכב נע מדי, גם במהירות נמוכה, גם בגבוהה, וריסון הפעולה אינו מספק תמיד. הצמיגים, המכוונים ליכולת דינמית גבוהה דרך חתך נמוך ודופן נמוכה, אינם משתתפים בספיגת מהמורות.

ב.מ.וו 220 קופה בלמים ומתלים
צילום: אלי שאולי
 

סיכום, תמורה

כבר הבנתם. קשה שלא לאהוב את ה-2 קופה גם בגרסה הפחות חזקה. נכון, היא אינה מאוד כוחנית ומנגד מחייבת ויתור על מרחב פנים, עניין המודגש בגלל שאינה ספורטיבית של ממש.

ב.מ.וו 220 קופה – מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

אבל יש ב-220 משהו שהוא כה נכון במראה, בישיבה, באווירה, הרבה מאוד בביצועים ובאופן בו הם מוענקים – ובעיקר: היכולת הדינמית המעולה והמהנה. יש לה הכלים שיגרמו לרצות לצאת לנהיגה בכבישים מתפתלים אבל גם לחפש תירוצים לנהיגה למרחקים גדולים מכיוון שהיא מהנה לנהיגה בלי קשר למהירות או להחלקה מבוקרת בפנייה. 

והכסף? מחיר ב.מ.וו 220 מתחיל ב-309,000 שקלים לרמת האבזור 'ספורט', אבל מייקר אותה ב-329,000 שקלים ב-'M ספורט'. זה לא מעט כסף, אבל זהו רכב מענג לנהיגה והוא גם זול ב-115,000 שקלים מ-M240 הנפלאה.

ב.מ.וו 220 קופה סיכום מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי