ב.מ.וו X7, דגם הפנאי הענק והמגודל, נראה כמו אחד הכלים המלווים סיבובי הופעות של להקות מצליחות בארצות הברית. לאותן להקות, כמובן, יש צוותים שעושים את מלאכת הפריקה וההטענה.
אלא שכאן ועכשיו הוא הגיע אלינו לפרק זמן קצר בזכות היבואן והיח"צ, וזה גויס לסיבוב הופעות הרבה יותר עצוב וצנוע של הלהקה שלנו, פונץ' (אלי שאולי הוא הגיטריסט של הלהקה מאז ייסודה; העורך), לכבוד תושבי עוטף עזה. ובניגוד לאמנים המצליחים באמריקה אנחנו הם אלה שצריכים גם לנהוג, גם להעמיס את הציוד, גם לפרוק ולסחוב אותו.

קטעים של הופעה
לכן שמחנו לגלות כי קל לקפל את שורת המושבים האחורית בלחיצת כפתור (תהליך קצת איטי) וליהנות מתא מטען גדול ונוח להעמסה, גם בזכות פתיחה מפוצלת ודלת תחתונה שמשמשת כמשטח טעינה. ולמרות הציוד הרב, נשאר מרחב גדול בשורה השנייה כך שהרוקרים שלנו יכלו להתרווח, ליהנות ממרווח הרגליים הגדול ומבלי שהיו צריכים להזיז את המושבים מאחור (תפעול חשמלי, כמובן).

הפעם האחרונה בה נהגתי ב-X7 הייתה לפני כשנה בקליפורניה החולמת, בפארק "עץ יהושוע". אז, עם גרסת M60 הספורטיבית, חיפשתי את העץ המפורסם ששמו היה למוכר בכל העולם בזכות האלבום האייקוני של U2 מ-1987 הנושא שם זה, כשהנוף המדברי שברקע צילום העטיפה מעוטר בסופת ברקים.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (D40)
צילום: אלי שאולי

אבל כאן אנחנו חוששים מברקים אחרים בייחוד כאשר אנו נתקעים בפקק בכביש 6, מדבר מואבי האמריקאי הוחלף בהרי יהודה וים המלח, הגרסה בה אנחנו נוהגים אינה M60 אלא D40, הגרסה הבסיסית ל-X7 המחודש.   

היסטוריה ומספרים
דגם הפנאי הענק (F-SUV) של ב.מ.וו הוצג ב-2018 וחודש ב-2022, שיווקו בישראל החל ב-2019 והדגם המחודש התייצב כאן לקראת תחילת השנה.

דגם זה נמצא בקבוצה קטנה מאוד של רכבי פנאי מגודלים מאוד של מותגי יוקרה, כולם מכוונים ראשית לאמריקה. במבנה שונה הוא קאדילק אסקלייד (1998; שלדת סולם), במבנה קרוב מאוד הוא מרצדס GLS (מ-2006).

והוא גדול: בסיס הגלגלים 310.5 ס"מ, האורך 518 ס"מ, הרוחב 200 ס"מ והגובה 183.5 ס"מ.
במסגרת מתיחת הפנים, החזית כמו בסדרה 7 החדשה, יחידות התאורה חדשות ולראשונה אופציה לחישוקי "23. בסביבת הנהג הדור שמיני של i-Drive כולל הצג הקעור והגדול ("14.9).

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (D40)
צילום: אלי שאולי

במפרט הטכני שינויים של ממש: מנוע הבנזין 3.0 ליטר 6 צילינדרים חוזק משמעותית, לגרסת M60 הספק של 530 כ"ס, בכל הגרסאות מערך היברידי-מתון של 48 וולט – כעת במהדורה משופרת עם מנוע חשמלי (12 כ"ס, 2 קג"מ) הממוקם בתוך התיבה האוטומטית החדשה של ZF עם 8 הילוכים. מבחר הגרסאות שונה, כעת רק שלוש: שתיים בבנזין, אחת עם דיזל. בגרסת M60 היגוי אחורי משופר, פעולת מייצבים אקטיביים מהירה יותר. 

למבחן קיבלנו את גרסת הדיזל שהיא היחידה המשווקת כאן, 40d, וזו הצטרפה להיצע של הדגם ב-2020. המנוע מייצר אותה תפוקה – 340 ו-71.3 קג"מ – אבל ב.מ.וו מציינת גם את התפוקה הכוללת עם המערך ההיברידי הפועל באופן רצוף: 352 כ"ס, 73.4 קג"מ. כתוצאה מכך, בין השאר, קוצר משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-0.2 שניות, ל-5.9 שניות.

הרכב מצויד בקפיצי אוויר המאפשרים את הגבהתו ב-2 ס"מ (עד 38 קמ"ש) או ב-4 ס"מ (עד 19 קמ"ש), ואלה מנמיכים אותו ב-2 ס"מ במהירות מעל 138 קמ"ש. הרכב מונמך ב-4 ס"מ כאשר מועמס עליו ציוד.

הרכב מוצע ברמת אבזור אחת, 'אקסקלוסיב', וזו כוללת, בין השאר תאורת לד מטריקס, חישוקי "22, גג פנורמי מפוצל, מפתח חכם; תפעול חשמלי לדלת תא המטען, להגה, למושבים הקדמיים שהם גם מאווררים, גם לשורה השנייה, קיפול לשלישית ולווילונות הצד; בקרת אקלים חמישה אזורים.
מחיר X7 בגרסת 40d וב'אקסקלוסיב' הוא 920,000 שקלים.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (D40)
צילום: אלי שאולי

פוגשים בחוץ
החברים לא מאוד התלהבו מהעיצוב. ה-X7 חסר משהו מהאלגנטיות הבווארית ונראה מעט בוטה כיאה לרכב שמיועד בעיקר לאמריקה; אפילו חישוקי "22 אינם נראים גדולים עליו במיוחד. ועדיין, החזית החדשה והעדכנית יותר, כולל סידור התאורה הדומה לזה שבסדרה 7, מוסיפה ויוצרת הופעה מעט דינמית יותר. הנוכחות לא חסרה, וגם היא גרמה למשתמשים אחרים בכביש לזוז וולונטרית לנתיב הימני.

מתמקמים בפנים
חברי הלהקה לא נפלו מהעיצוב החיצוני אבל בהחלט התלהבו ממרחב הפנים, האווירה המהודרת והאבזור המפנק, ואני התרשמתי מסביבת הנהג. זו כאמור עברה שינוי משמעותי, שכלל שדרוג מערך השליטה i-דרייב לדור השמיני שלו והטמעת הצג הקעור והגדול החובר ללוח המחוונים ונמצא מתחת לתצוגה עילית איכותית.

אז כעת סביבת הנהג 'נקייה' יותר בגלל שחלק ניכר מהפקדים החיצוניים היו לנקודות מגע בצג ופתחי המיזוג מעוצבים בהתאם. השינויים הובילו לכך שהתפעול מסורבל יותר ואותם פתחים נמוכים מדי כך שגם פיזור האוויר אינו מצטיין ולעתים אף רועש מהצפוי, גם מאחור. מערכות אחרות – בחירת מצבי ניהוג, כיוון המושבים, תפעול בקרת היציבות – עדיין מתופעלות על-ידי פקדים חיצוניים וזה בהחלט עדיף.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (D40)
צילום: אלי שאולי

רשימת האבזור עשירה מאוד, כאמור וכיאה ל-"סדרה 7 של רכב פנאי", אך חסרה באופן מוזר מצלמות היקפיות הנחוצות דווקא ברכב מגודל שכזה, בייחוד כאשר חיישני החניה מלפנים לא תמיד הפגינו ערנות.  

מושב הנהג נראה רך מדי תחילה אך עם שפע הכיוונים החשמליים הנוחים לתפעול – כולל שליטה מלאה במשענת הראש, כולל אחיזה(!) – ניתן לגבש תנוחה נוחה. הראות לפנים טובה ולאחור כמובן פחות.
 
המושבים בשורה השנייה נוחים, כאמור מתכוונים חשמלית – וניתן להזמין שני מושבים נפרדים. גם בשורה זו בקרת אקלים מפוצלת, ארבעה פתחי מיזוג ושקעי USB במשענות המושבים הקדמיים. סביב לנוסעים וילונות בתפעול חשמלי כדי שהרוקרים שלנו יועלמו מעין המעריצים, ולנוסעים שם שליטה בכיסוי הגג.

הכניסה לשורה השלישית נוחה יחסית, גם אם צריך גם כאן להמתין בסבלנות לבלט הקיפול והתזוזה של המושב. המרחב שם נאות, ולא רק שיש פתחי מיזוג אלא גם בקרת אקלים נפרדת ליושבי שורה זאת. גם כאשר כל המושבים במקומם נותר מקום מסוים למטען – 300 ליטרים בתפוסה מלאה; 750 ליטרים בקיפול השורה השלישית; עד 2120 ליטרים עם קיפול השנייה.  

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (D40)
צילום: אלי שאולי

ממהרים
באופן שאינו אופייני לב.מ.וו ו/או בכלל, במפרט כאמור גם נתון התפוקה המשולבת עם המערך ההיברידי המתון: 352 כ"ס, 73.4 קג"מ. מנוע הדיזל עצמו מייצר 340 כ"ס ב-4400 סל"ד ו-71.4 קג"מ ב-1750 ועד 2250 סל"ד. לתיבה האוטומטית 8 הילוכים וההנעה כפולה. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 5.9 שניות והמהירות המרבית 245 קמ"ש.

כבר זמן רב שלא נהגנו ברכב עם מנוע דיזל ממש טוב, ו-X7 מעניק הזדמנות כזאת במפגש עם טכנולוגיה שצפויה להיעלם – אבל כה מתאימה לדגמי פנאי גדולים.

זהו רכב כבד השוקל 2.5 טון – לא כולל חברי להקה, כלי נגינה, מגברים – אבל הביצועים שלו מצוינים. אלה מושגים באופן נינוח בצבירת מהירות רגילה, אבל כאשר לוחצים על המצערת מגלים מנוע דיזל נפלא, שמושך באופן משובח מסל"ד נמוך, מטפס מצוין לסל"ד גבוה ונושם שם היטב.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (D40)
צילום: אלי שאולי

התוצאה מרשימה לא רק ביכולת אלא גם באופן בו היא מושגת – עוצמה רבה המושגת בחוסר מאמץ, כאילו יד נעלמת דוחפת את הרכב ואינה מושפעת מעליות מכל סוג, מאפשרת לו לעקוף ביעילות רבה גם בתנאים מכבידים.

ביום המבחן עמדה צריכת הדלק על 8.4 ק"מ/ל' סבירים לקצב ולגודל הרכב, בנסיעה הארוכה להופעה רשמנו 10.1 ק"מ/ל' ואילו בשיוט מדובר ב-11.5-12 ק"מ/ל'.

לא מוותרים
נוחות הנסיעה שמעניק X7 לנוסעיו טובה, לא מעט בזכות קפיצי האוויר. אמנם במהירות נמוכה שיבושים קלים עשויים להיות מורגשים מהצפוי – הדופן המאוד צרה של הצמיגים אינה סופגת את השיבושים – אך ככל שעולה המהירות הספיגה משתפרת והנסיעה נעימה יותר. במצב הנהיגה הרגיל הרכב מעט רך מדי ואינו מרוסן מספיק, אבל מעבר ל'ספורט' במתלים יביא לריסון משופר בהרבה בתנודות המרכב, הנוחות אינה נפגעת הרבה מכך וזה המצב המומלץ בכבישים גליים.

איכות הנסיעה הכוללת טובה גם בגלל בידוד משובח בתא הנוסעים של רעשי מנוע, רוח וכביש; עניינים אלה ראויים לציון גם בגלל סוג המנוע, מבנה הרכב וממדיו, רוחב הצמיגים.  

בשבילים ההתנהלות נעימה, גם אם זו יוצרת את התחושה כי תנועה מעבר לכביש אינה השטח שלו. במהירות איטיות מורגשות גם אבנים קטנות.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (D40)
צילום: אלי שאולי

היכולת הדינמית ממש טובה, והיא בהחלט מפתיעה בהינתן ממדי הרכב ומשקלו הכולל שנשק לשלושה טון ובכביש ים המלח, כאשר אנחנו חוזרים עייפים באישון לילה. הביטחון שהרכב מעניק לנהג גבוה מאוד וזה מגובה בכישורים גבוהים של צליחת פניות, בגלל השילוב המכויל היטב של קפיצי אוויר, חלוקת הכוח וההנעה הכפולה. וכן, גם הצמיגים – פירלי P-זירו בממדים המכוונים להצטיינות דינמית: 275/40-22 מלפנים, 315/35-22 מאחור– עוזרים לא מעט.

כמו בדגמים מגודלים אחרים של ב.מ.וו, הרכב משכיח את ממדיו ומאפשר גם להתמוגג מהנהיגה בזכות היכולת שלו. לחיצה על המצערת ביציאה מפנייה תגרום לאחוריים להדק קו אך לא יותר ורק הצמיגים שמייללים בצורה קצת מופרזת יזכירו שהמהירות, ובכן, גבוהה בהחלט. ההיגוי אינו מהיר אך התגובות להפניה נכונות והמשקל במצב 'ספורט' כמו שצריך.

הבלמים מתפקדים היטב, משלבים בין פעולה מדודה ליכולת טובה בעומס.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (D40)
צילום: אלי שאולי

הטור הגדול
ב.מ.וו X7 הוא רכב שממש מתאים לטיולים ממושכים ולנסיעות ארוכות כמו שלנו, ולאחר שחזרנו מעין גדי למרכז בנסיעה כה שוטפת ומהירה – חברי הלהקה התאהבו. עבורנו X7 היה הרכב הנכון בזמן הנכון – עם מספיק מקום לחברי הלהקה ולציוד, איכות נסיעה גבוהה שאפשרה לרדת ממנו ולעלות על הבמה ללא עייפות מהסוג המצטבר בנסיעה כזאת.

ב.מ.וו X7 הוא דגם פנאי ענק של מותג יוקרה, מחירו גבוה מאוד, 920,000 שקלים, אבל הוא משובח מאוד, עם מעט מאוד מתחרים והרבה מאוד קסם. מי שיש לו התקציב ורוצה רכב מסוג שכזה, ימצא כלי מרשים.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (D40)
צילום: אלי שאולי