סובארו BRZ
מזה חודשים רוחשת הרשת שמועות בנושא הגעתן הצפויה ארצה של צמד מכוניות הספורט החדשות של טויוטה וסובארו – ה-GT86 וה-BRZ. קשה להפריז בהמולה העולמית שהציתו השתיים בקרב חובבי המוטוריקה, ואולי שווה להקדיש פיסקה שתסביר למי שאינם בקיאים בתחום, מה כל כך מיוחד בשתי אלו.
הסיבה הפשוטה לעניין הרב בצמד היא: מחיר. חובבי נהיגה המעוניינים במכונית ספורט אמיתית, בעלת הנעה אחורית, נדרשים בשנים האחרונות לשלם הרבה מאוד כסף עבור תחביבם. דגמי ספורט בעלי הנעה אחורית שמחירם זול (יחסית) הם מעטים מאוד לא רק בשוק המקומי (בעשור האחרון מדובר במאזדה מיאטה ובמידה מסוימת גם בטויוטה MR2) אלא גם בשוק העולמי. המיאטה ומקבילותיה הן מכוניות רודסטר דו-מושביות, שאינן מתאימות לכל אחד, ודוגמאות אחרות באותה סביבת מחיר אינן ספורטיביות או שהן כבדות מדי. מי שמעוניין במכונית ספורט קטנה וקלת משקל, עם ארבעה מושבים ותג מחיר דומה לשל המיאטה, פשוט לא מצא את מבוקשו.
טויוטה GT86 וסובארו BRZ: אין מחיר להנאה? / טור אישי
צילום: מנהל
ואז הגיע החזון של טויוטה וסובארו: ה-GT86 וה-BRZ אמורות לענות בדיוק על הצרכים של חובבי המוטוריקה שאינם משתייכים למאיון העליון, וכתוצאה הייתה הציפייה רבה עד מאוד. גם עבדכם הנאמן, לקוח פוטנציאלי, חיכה בעיניים כלות לשמוע פרטים נוספים ושמח מאוד עם קבלת הבשורה כי הן עתידות להגיע ארצה.
וכגודל הציפייה... נו, אתם כבר מבינים. חרושת השמועות בנוגע למחיר הישראלי של הצמד שברה שיאים מעל דפי הרשת, ועם השקת ה-GT86 עבור עיתונאים ישראלים קיבלנו את התשובה לה (לא) ייחלנו. יותר מ-240,000 שקלים תעלה המכונית. בגרסה מאובזרת אמנם, אבל יוניון מוטורס – באמת – מה זה המחיר הזה?
סקירת מחיר קצרה מחו"ל: המחיר שנקבע עבור סובארו BRZ הידנית בארה"ב הוא כ-25,500 דולר, דומה למדי לשל B4 מאובזרת שמחירה בארץ נמוך מ-200,000 שקלים (לדגם מאובזר בערך באותה המידה). המחיר של טויוטה GT86 באנגליה מתחיל ב-25,000 ליש"ט, מה שמציב אותה בקרבת הראב4 מבית אותה יצרנית, שמחירו בארץ אינו עולה על 211,000 שקלים בגרסתו המאובזרת ביותר. נתונים אלו מצביעים על מחיר פוטנציאלי הנמוך מ-200,000 שקלים עבור השתיים, ואם לומר את האמת – הן באמת לא צריכות לעלות יותר במצב השוק הנוכחי, בו קומפקטיות ספורטיביות רבות נמכרות בפועל בסביבת המחיר הזו.
טויוטה GT86 וסובארו BRZ: אין מחיר להנאה? / טור אישי
צילום: מנהל
בטויוטה טוענים כי הם מעדיפים למכור עשרות בודדות של מכוניות במקום מאות, ככל הנראה בדומה למה שקרה עם ה-MR2 בתחילת העשור הקודם (להזכירכם, מחירה היה יקר מאוד, בכ-30% יותר משל המיאטה המקבילה). לזאת אני עונה: עשור מאוחר יותר, מצב השוק הוא שונה בעליל. השוק היום איננו סובל תמחור מוגזם והלקוחות פשוט יצביעו ברגליים – ויוותרו על התענוג לשלם מחיר מופרז על המכונית.
טויוטה, אם כבר העזתם והבאתם את המכונית ארצה, אנא מכם – עשו זאת כמו שצריך. תנו למכונית את המחיר הראוי לה, המחיר שיאפשר לה להצליח בשוק ולפתח כאן מודעות רבה יותר להנאה ממעשה הנהיגה. אתם יכולים לעשות זאת וגם להרוויח לא רע תוך כדי, לא רק כלכלית אלא גם תדמיתית. ואם לא אתם – נחזיק אצבעות שיפנאוטו, יבואנית סובארו, תספק תחרות ראויה בשוק עם תג מחיר נורמלי יותר. אנחנו, חובבי הרכב והנהיגה, מחכים בציפייה דרוכה.