"אני נמצאת כבר 28 שנים בחברה ויותר מ-20 שנים בייצור. בתפקידי האחרון בייצור ניהלתי את המפעל בדניגולפינג, כך שמבחינתי, השקת סדרה 7 המיוצרת שם, היא אירוע מאוד מיוחד". הדוברת היא אילקה הורסטמייר, חברת הנהלת ב.מ.וו והאחראית לכוח אדם, ליחסי עבודה ולנדל"ן אותה אנו פוגשים בהשקת סדרה 7 החדשה.

"לטעמי, הנקודה המעניינת היא שזו ה-7 ראשונה בה יש לנו גרסה חשמלית מלאה, (i7) אבל היא מוצעת עם עוד סוגי מנועים שונים (בנזין, דיזל, היברידי-נטען; א.ש), וזה המגוון אותו אנו רוצים להציע ללקוחות.

עבורנו ה-7 היא הצעד הבא במסע החשמלי שהתחלנו ב-2008 עם ההחלטה לייצר את i3. כבר אז החלטנו לחשמל את ב.מ.וו, בחלק השלישי של המסע נגיע למקור הנעה זה ב-90% מהמבחר, והצעד הבא יהיה 'ניאו-קלאס' ב-2025. עבורנו ההחלטה החשובה היא שניתן יהיה לבנות את כל גרסאות המנועים על אותו פס ייצור, מה שמאפשר לנו להיות גמישים בהתאם לדרישות השוק".

את אומרת "ניאו קלאס" ואנחנו נזכרים בשנות השישים
"אתם נזכרים בשנת 1961 ובדגם 2000 שהיה בסיס לתקופה חדשה בב.מ.וו. השם שבחרנו מהווה מחווה ל'לידה מחדש' של החברה אז, וזה יהיה הצעד הגדול הבא שלנו.

ראשים מדברים / ראיון עם אילקה הורסטמייר, חברת הנהלה בב.מ.וו
צילום: ב.מ.וו

"ביטוי לכך יהיה ב-2025 עם הצגת סדרה 3 החדשה שתתבסס על רצפה חדשה שתחליף את פלטפורמת CLAR, וזו תהיה תחילתה של תקופה חדשה עבורנו".

האם ה-7 היא עדיין מכונית הדגל?
"עבורי זה הפסגה של כל מה שאנו קוראים לו 'יוקרה'. כאשר נושא זה עולה, מתייחסים גם ל-X7 ול-XM החדש, אבל ב.מ.וו זכתה למוניטין רב ולפרסום עם מכוניות הסדאן שלה, ולכן יש לסדרה 7 משמעות ייחודית. בתחום זה אין עוד מכונית שניתן לרכוש עם כל כך הרבה אפשרויות הנעה ותוספות של יוקרה, אם-כי ברור ש-X7 ו-XM מצטרפים אליה. זו גם מכונית שכיף להיות מוסעים בה".

ראשים מדברים / ראיון עם אילקה הורסטמייר, חברת הנהלה בב.מ.וו
צילום: יצרן

כיצד היית מתארת את האסטרטגיה החשמלית שלכם והיכן היא שונה מהמתחרים?
"רבים חושבים שנהיגה במכונית חשמלית היא קיימות ובאופן כזה הם דואגים לעולם, אבל אתם יודעים שזה לא נכון. אנחנו בוחנים את כל שרשרת הייצור, ורוצים עד 2030 להפחית 40% מכלל פליטת ה-CO2 למכונית שלנו בהשוואה ל-2019. לשם כך, הפחתה של 80% תיעשה בייצור ו-20% יתווספו על-ידי ספקי המשנה, וכדי להגיע לכך צריך לשפר את יכולת המחזור.

"הצעד הבא יוקדש לסוללות, גם מכיוון שמעבר לצורך למחזר אותן קיים מחסור בחומרי גלם כמו ליתיום וניקל; רק מאמצע שנות ה-30 נוכל להגיע למחזור מלא של החומרים מהסוללות. כרגע אנחנו מצליחים למחזר כ-30%, אנחנו רוצים להגיע ל-50% ב-2030 כך שהדרך ארוכה".

ראשים מדברים / ראיון עם אילקה הורסטמייר, חברת הנהלה בב.מ.וו
צילום: ב.מ.וו

האם חשמל מבחינתכם הוא היעד? מה עם מימן ודלקים אלטרנטיביים נוספים?
"ב.מ.וו מציעה מבחר מאוד מגוון מכיוון שגישה זו יכולה לעמוד במבחן הזמן. אנחנו לא יודעים אם ב-2030 או ב-2035 יהיו לנו כל המרכיבים כדי להיות חשמליים לגמרי. כרגע, עם המשבר באוקראינה, אנחנו רואים כיצד תלות באנרגיה מסוימת יכולה להשפיע.

אז אנחנו משקיעים גם במימן, ואנחנו מאמינים שהתשתית לשימור בתאי דלק מימניים תתפתח בגלל משתמשים אחרים כמו משאיות; בתחום הכבד באמת אין ברירה אחרת, ולכן הטיפול הנדרש בתשתית (הולכה ואחסון; א.ש) יגיע מהצרכים והדרישות של ההובלה. לנו יש ניסיון בתחום ההנעה במימן, וזה יסייע באם ההתקדמות החשמלית לא תהיה מספיק מהירה.

ראשים מדברים / ראיון עם אילקה הורסטמייר, חברת הנהלה בב.מ.וו
צילום: ב.מ.וו

"דבר שני הוא מה שמכונה 'דלק אלטרנטיבי' (בנוסף למימן ולחשמל: גז דחוס או נוזלי, דלק סינטטי, אתנול/מתנול, מבוסס גידולים; א.ש). המכוניות שלנו יכולות לנוע עם דלקים מסוגים כאלה, אבל השאלה היא האם מישהו ישקיע בהם באירופה ובמקומות אחרים".

עד מתי תדגלו באסטרטגיית כוח הבחירה? האם ב-2035 תהיו רק חשמליים?
"אנחנו לא חושבים שאנחנו צריכים לייצר רק רכב חשמלי, וזה לא נכון להחליט עכשיו על 2035", מתייחסת הורסטמייר להחלטת האיחוד האירופאי שקבעה כי בשנה זו ייוצרו ביבשת רק מכוניות חשמלית, "מכיוון שהדבר תלוי בכל כך הרבה משתנים – החל בחומרים וכלה בתשתית. אם לקוחות לא יוכלו לטעון את המכוניות הם לא יוכלו לנהוג בהן, ואם המכונית החשמלית תהיה יקרה מדי הם לא יקנו אותה.

ראשים מדברים / ראיון עם אילקה הורסטמייר, חברת הנהלה בב.מ.וו
צילום: ב.מ.וו

"ישנה הערכה שהמעבר לחשמל יוריד את המכירות ב-30-40%, אבל צריך לזכור שאירופה אינה מדינה אחת. אנחנו עומדים מאחורי המטרה שלנו אבל לא נמליץ עכשיו לוותר על טכנולוגיות אחרות, והדבר תלוי בהתנהלות הממשלות. האיחוד האירופאי צריך להחליט גם על מכוניות ישנות ועל תשתיות. אם מתמקדים רק ב-CO2 של מכוניות חדשות לא עושים כל מה שנחוץ כדי לשפר את המצב האקלימי.

"מכונית ברת השגה היא דבר חשוב לציבור וממשלות צריכות להתחשב ולדאוג לכך. ייתכן שמכונית חשמלית כרגע אינה עונה לדרישות האלה מסיבות של חומרים ושל תשתית, והממשלות צריכות לטפל בכך".

ראשים מדברים / ראיון עם אילקה הורסטמייר, חברת הנהלה בב.מ.וו
צילום: ב.מ.וו

החשמול פתח באירופה דלת ליצרנים הסיניים. מה אתם חושבים על כך?
"אנחנו אוהבים תחרות כי היא מדגישה את מה שאנחנו עושים. אנחנו מודעים למה שקורה בסין, אבל ב.מ.וו הרי אינה מכוונת לשוק הכללי. כיצרן פרמיום אנחנו בודקים מה הלקוח רוצה מבחינת חשמול, עיצוב, דיגיטציה, ואיך משלבים הכל ביחד. זה הקסם של ב.מ.וו, ולמרות שיש מתחרים בחוץ אנחנו עושים הכל בדרכנו ומאמינים בה".

איך אתם מסתכלים על ההתקדמות הטכנולוגית של הסוללות?
"ייצור הסוללות ישתפר בשנים הבאות. אנחנו הולכים לדור חדש של סוללות זולות יותר עם 30% יותר אנרגיה. אנחנו בודקים את סוללות 'מצב מוצק' ('סוליד סטייט'; א.ש), ובטוחים שתהיה לנו הטכנולוגיה הקיימת הטובה ביותר; זו הדרך בה אנו מגדירים את ב.מ.וו.

ראשים מדברים / ראיון עם אילקה הורסטמייר, חברת הנהלה בב.מ.וו
צילום: ב.מ.וו

"אנחנו מאמינים שב-2030 יהיו 50% מכלל המכוניות שנמכור חשמליות, ואם הדרישה תהיה גבוהה יותר, אנחנו נהיה מוכנים לכך. איש אינו יודע מה יהיה ב-2030; אולי באירופה שיעור הרכישה של רכב חשמלי יהיה 80%, אבל בשאר העולם היקף החדירה שלו יהיה שונה. גם באירופה יהיה הבדל בין נורבגיה לסיציליה, ולכן אנחנו מציעים ללקוחות מגוון של מקורות אנרגיה למנועים של המכוניות שלנו, מכיוון שבכל מקום התשתיות יהיו שונות".  

ראשים מדברים / ראיון עם אילקה הורסטמייר, חברת הנהלה בב.מ.וו
צילום: ב.מ.וו