ב.מ.וו i3 קופה קונספט"מהפרויקטים החשמליים שעשינו עם מיני ועם ב.מ.וו אקטיב E למדנו שיש יותר מדי פשרות במכוניות החשמליות שמוצעות היום. אלה פוגעות במרחב, במשקל, בדינאמיות ובפוטנציאל השיווקי של מכונית כזו בכלל." מספר וולטר אוליבר (Oliver), מראשי פרויקט ה-i, תת-המותג החשמלי והמאוד מדובר של ב.מ.וו שמתקדם בצעדי ענק לכיוון ההשקה המסחרית שלו בסוף השנה.

"רוב המכוניות החשמליות שנמצאות היום בשוק הן הסבות של בסיס קיים." אומר אוליבר. "לוקחים תא מנוע גדול ושמים בו מנוע חשמלי קטן. ממלאים את המכונית במצברים כי תא הדלק קטן מדי, והלקוח משווה למכונית רגילה ושואל למה צריך להתפשר על מקום, תחושה ודינאמיות ועוד לשלם יותר. הבעיה השנייה כמובן היא שהמחיר הוא הרבה יותר יקר. אלה הם הסיבות שבתחילת הדרך רוב המכוניות החשמליות לא עמדו בציפיות. לכן לא מכרנו את ה-i אקטיב והחלטנו לצאת עם מכונית חשמלית מלאה בהתאם לתפיסה של ב.מ.וו. החלטנו לשנות את המבנה הבסיסי של המכונית החשמלית. פיצלנו אותה לשני חלקים: "מחייה" ו"הנעה" וכך קיבלנו מרווח לשים מצבר אחד גדול, שקל למקמו, ושניתן לקררו ביעילות. כך למעשה הצלחנו לשפר את הטווח וגם לשמור על המצבר".

איפה נמצא האתגר הגדול ביותר בתכנון?
"החלק של ההנעה בנוי כולו מאלומיניום, שם נמצאת הסוללה וידענו איך לטפל באלומיניום. החלק של המחיה שבנוי מחומרים מרוכבים עם סיבי פחם היה מאתגר. בנינו חלקים מהחומר הזה, אבל המעבר בין ייצור בעבודת יד לסדרתי היה מאוד גדול. היינו צריכים ללמוד לעשות זאת ולשמור על האיכות וכאן הייתה ההשקעה הגדולה ביותר כאשר המטרה היא להפוך זאת להליך תקני עבור העתיד. אבל בפרויקט כל כך חדש יש הרבה אתגרים ונעלמים שמתגלים בדרך. אני מרגיש לפעמים כמו בסרט 'אפולו 13' שהמנהל אומר לצוות "כישלון אינו אופציה..."
מראשי תת-המותג החשמלי של ב.מ.וו מספר על חשמל בסגנון אחר
צילום: מנהל

איפה תשווקו את המכונית?
"אנחנו נשיק את המכונית ב-35-40 שווקים – בהם צפון אמריקה, מערב אירופה מדינות כמו גרמניה, צרפת ובריטניה וגם בשווקים מובילים באסיה. באירופה נתחיל כבר בסוף השנה ולצפון אמריקה נגיע באביב. יהיו לנו סוכנים נבחרים כשדגמי ה-i יופרדו אזורית משאר דגמי ב.מ.וו. בצפון אמריקה, אגב הצענו לכל הסוכנים להצטרף".

מה ישתנה בין הi3 התצוגתית לסדרתית?
"3 שנים לפני ההשקה אתה כבר יודע סופית כיצד הרכב יראה, מה שעושים אחרי כן זה עדכון הפנים והגוונים. ידענו שאנשים אוהבים את הצבעים, הצג הגדול והחישוקים הגדולים אבל חזרנו לדלתות רגילות. גילינו שדלתות זכוכית תהיינה אתגר מבחינת תקינה, אז אמצנו את מה שישיג תקינה קלה ברוב השווקים. לא רצינו i3 שונה בכל שוק".

האם ה-i3 קופה תגיע לייצור?
"ב.מ.וו התחייבה לתנועה חשמלית, והיא תציג שתי מכוניות ראשונות וכמובן שהיא חושבת לאן להתפתח. לקופה קו גג וגלגלים שונים, והכוונה ליצור גם דינאמיקה שונה."

ובכלל לא יתפתח תת-המותג?
"כאמור אנחנו בודקים את הקופה אבל גם צריך רכב עירוני קטן יותר ויש רעיונות לכלים גדולים יותר. אנחנו לא נשיק שתי מכוניות אלא תת-מותג. זו לא ירייה אחת אלא משהו שימשיך להתפתח והדיונים הולכים לכיוון מחויבות גדולה יותר. אז בוא נראה איך השוק יגיב אלינו".
מראשי תת-המותג החשמלי של ב.מ.וו מספר על חשמל בסגנון אחר
צילום: מנהל
ב.מ.וו אקטיב טורר קונספט

מה ניתן לספר על מאריך הטווח ב-i3?
"דיברנו על 100% חשמל ונעמוד בכך. המאריך הוא מנוע שיטען את המצבר במצבי גבול וללא קשר מכאני. הוא תמיד יהיה גנראטור ובנינו זאת כך שהוא יתערב רק במצבי טעינה נמוכים – כ-20% של סוללה. הכוונה היא להציע i3 רגילה וגם כזו עם מאריך. הטווח הרגיל הוא 140 ק"מ והמאריך מכפיל זאת. בניגוד לוולט של שברולט, מדובר במנוע קטן מאוד כמו באופנוע עם שני צילינדרים. הוולט משתמשת במאריך גדול שמביא הרבה יותר טווח לעומת החשמל ולכן אני מאמין שהם רכב היברידי ואנחנו חשמלי. אבל בסוף היום אתה מוסיף לטכנולוגיה של המאה ה-21 משהו מיושן ומרים את עלויות האחזקה ואת המשקל ותרגיש זאת גם מבחינה דינאמית. ולכן חשוב שאנשי המכירות יבינו מה הלקוח באמת צריך. האם באמת יש לו צורך במאריך טווח?".