פרארי F150במהלך שני העשורים האחרונים ההגדרה למונח 'מכונית-על' הלך והסתבך. מכוניות הספורט הלכו והתחזקו והגבולות התשטשו למצב בו כמעט כל מכונית ספורטיבית עשויה להיחשב בעיני חלק מהאוכלוסיה למכונית-על. אחרים פתרו את הסוגייה עם המצאת מונח חדש – ה-Hypercar, מכונית-היפר, מה שממש לא מסתדר בשפה העברית. וגם שם, הגבולות לא ברורים.
אם לוקחים לרגע את רשימת הדגמים של פרארי, מהיצרניות הבולטות בתחום הספורטיבי-על-סופר-היפר, ההפרדה נעשית פתאום ברורה למדי. אחת לעשור, בערך, מציגה היצרנית האיטלקית מכונית-על אמיתית, כזו שבולטת מעל השאר, שמהווה את החיבור הכי עכשווי בין עולם הספורט המוטורי המתקדם לעולם הכביש האיכותי, הנוח והנקי. ברשימה הזו תמצאו שמות כמו 288 GTO, ולאחר מכן את ה-F40 האגדית ואת ה-F50 שאחריה. לבסוף תמצאו את האנזו שנחשבת עד היום למכונית אייקונית, סופר-מתקדמת, עוצמתית ומהירה בטירוף.
מבט לעתיד: פרארי F150
צילום: מנהל
פרארי F40

אחרי ההקדמה הארוכה, הגיע הזמן לציין שעברו כבר כעשר שנים מאז ימי האנזו. וזה אומר שהגיע הזמן למכונית חדשה. המידע עליה מטפטף מזה זמן מה, כאשר כבר לפני שנתיים דיברנו על ה-'F70' (פעם חשבו שלאנזו יקראו F60, והשם דבק), ואנחנו יכולים אפילו כבר לומר לכם שאחת כזו גם תעשה דרכה לארץ הקודש, וגם תחתום פה קבע.
הזמן עובר והדבר האמיתי הולך ומתקרב וכעת גם פרארי מדברת (לראשונה) על המכונית החדשה, שנקראת לעת עתה F150 ולא F70 כפי שחשבנו בהתחלה (וכן, גם אנחנו מחכים לתגובת פורד בעניין) ומרבית פרטיה מוגדרים כסוד. בכתבה שמתפרסמת במגזין של פרארי, מדברים רוברטו פדלי (Fedeli), המנהל הטכני של פרארי, ופלאביו מאנצוני (Manzoni), ראש מחלקת העיצוב, על המשמעות של משפחת מכוניות-העל של היצרנית, ועל הדרך גם מסגירים קצת מידע על המכונית החדשה, לצד תמונות ראשונות שנותנות טעימה מהעיצוב של האקזוטיקה הבאה של מאראנלו.

בהתייחסם לסוגיית המינוח, אומרים השניים שההגדרה 'מכונית-על' לא "חזקה" מספיק ומייצגת עבור משפחת המכוניות. הם, מצידם, קוראים להן "המיוחדות". אלו מכוניות שמספקות את השילוב הכי עכשווי לתקופתן בין טכנולוגיית הספורט המוטורי של פרארי, בדגש על פורמולה 1, לבין מכוניות הכביש, ה-GT. כאן מנסים מהנדסי החברה לחזות את העתיד בכל הנוגע לטכנולוגיות מתקדמות מהספורט המוטורי שצפויות להשתלב בדגמים עתידיים למכונית חוקית לכביש. מכונית שתנסה להביא את הטוב משני העולמות – ביצועים ברמה גבוהה במיוחד אך גם נשלטים.
מבט לעתיד: פרארי F150
צילום: מנהל
פרארי אנזו

מההיבט העיצובי ניתן למצוא דמיון בין ה-F150 למכוניות הפורמולה 1 של היום, עם תא נהג סגור וללא ספוילר ענקי – טרנד שהחל באנזו משיקולים אסתטיים והיכולת לייצר גוף שיספק את הצרכים האווירודינאמיים של המכונית. מהמעט שבידינו, אנחנו יכולים גם לזהות דימיון למבנה הכללי של מקלארן P1 החדשה שעל האווירודינאמיות שלה ניתן לכתוב ספר, עם חופה בולטת ומשמעות לכל קו וקו. המעצבים בפרארי רצו להישאר עם הדימיון של האנזו למכוניות פורמולה 1 (במיוחד עם מפשיטים אותה מהכנפיים) ובו-זמנית ליצור משהו חדש ועדכני יותר. קשה לומר כרגע, אבל עושה רושם שהם הצליחו. הגנים הללו ברורים גם מאחור.

מההיבט הטכנולוגי אנחנו יכולים לספר לכם על מכונית עם מנוע מרכזי אחורי שישולב עם מנוע חשמלי בטכנולוגיית HY-KERS שהוצגה לפני כשנתיים ומשפרת את הביצועים ועל הדרך גם להפחית את פליטת המזהמים בכ-30%. גוף המכונית עשוי סיבי-פחמן כמובן, כשבסוג של חזרה למקורות תשתמש פרארי בקוולאר (חומר שנעשה בו שימוש ב-GTO) על-מנת להגן על הסוללות של המערכת החשמלית.
ומה לגבי המנוע? את המידע הזה עדיין לא מסגירים. מדיווחים קודמים עולה סוג של חזרה למקורות עם מנוע V8 בעל צמד מגדשי טורבו, כפי שהיה ב-F40, שנחשבת בעיניי רבים לפרארי הכי טובה ומיוחדת בהיסטוריה. ההספק צפוי לעמוד על 700 כ"ס לפחות, כאשר בחלק מהדיווחים המספרים עולים גם ל-900 כ"ס. הביצועים – פחות מ-3 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית הנושקת ל-400.
מערכת ה-HY-KERS

את התשובות לכל השאלות אנחנו צפויים לקבל בחודשים הקרובים. בכל מקרה, אין להם משמעות צרכנית עבורנו מאחר והמספר המצומצם שייוצר כבר נמכר מראש לכמה מאות יחידי סגולה שחוץ מלהיות אמידים במיוחד הם גם בעליהן של כמה מכוניות פרארי קודמות. כך, לפחות, זה היה באנזו.