אט אט ומבלי שנשים לב הפכה טורקיה למעצמה מוטורית כשמדובר בשוק הרכב הישראלי. הסיבות לכך מובנות, יצרניות הרכב שחיפשו מקומות להקים את מפעליהם מצאו בטורקיה בדיוק את מה שרצו: את הקרבה לאירופה ואת כוח העבודה הזול יותר יחסית למדינות המוצא. אגב, זו אותה תפיסה שהרימה בזמנו את ספרד כמעצמת ייצור. מצד שני הטעם המוטורי של הטורקים, השונה מזה של האירופיים, גרם ליצרניות הרכב לייצר שם גרסאות שונות. גרסאות המתאימות לנו כמו כפפה.

ההיקף המשוער של מכירות רכב טורקי בארץ יכול להגיע השנה לכ-20,000 כלים כלומר קצת יותר מ-10% מכלל השוק. אנחנו מדברים על שפע דגמים פרטיים ובראשם רנו פלואנס ומגאן, הונדה סיוויק, יונדאי אקסנט, טויוטה אוריס ועוד ומסחריים (פורד קונקט וטרנזיט) אבל לא רק עליהם. מעמדה של טורקיה אפילו חשוב יותר אם נזכור שהפרויקט החשמלי של מיזם בטר פלייס ורנו, זה שהפך מטרה לאומית ישראלית, מתבסס על הפלואנס החשמלית שתיוצר בטורקיה. והדרדור ביחסים במקרה זה בהחלט יכול להביא לתוצאות מרחיקות יותר.

מה יהיה?
יקי אנוך, ראש איגוד יבואני הרכב, מסביר: "אם לא תהיה התערבות ממשלתית המצב הדיפלומטי לא ישפיע, כי הניסיון אומר שאיפה שמתחיל ה'ביזנס' נגמרת הפוליטיקה ואיפה שמתחילה הפוליטיקה נגמר הביזנס". הוא לא זוכר מצב בו הממשלה התערבה בפעילות כזו במקרה של מדינה עימה יש לנו יחסים. אנוך גם מאמין שברמה הכללית זה לא יפגע בביקוש בארץ "יכול להיות שיהיו בודדים שלא ירצו מכונית מטורקיה מסיבות פוליטיות, כמו שפעם היו כאלה שלא רצו מסיבות אחרות. אבל הלקוח קונה את המותג וכשמעורב כסף אנשים לא מציבים טיעונים פוליטיים". דן אורנשטיין, סגן נשיא כלמוביל וראש יונדאי ישראל, מעריך: "שברמה העסקית מדובר בחברה קוריאנית ואני לא רואה סיטואציה שזה יפריע". גם בקרסו, יבואנית רנו, שטורקיה עבורה הפכה ארץ ייצור אסטרטגית, מעריכים שלא תהיה פגיעה במכירות.לדברי אילן טל סמנכ"ל קרסו אין כלל בעיה היות והציבור מכיר את רנו כחברה צרפתית. עוזי גונן סמנכ"ל מאיר מכוניות, יבואנית הונדה, שותף לדעה: "אנחנו לא מרגישים שינוי כלשהו כי לארץ הייצור יש היום משקל שולי".
מיקה כרמון מנכ"ל טויוטה ישראל מסביר: "אנחנו מביאים היום כמויות קטנות מטורקיה, פחות מ-10% מסך היבוא שלנו ובכל מקרה למרות הקשרים המצוינים שיש לנו במפעל אנחנו לא סוחרים עם טורקיה, אלא מול טויוטה. גם הלקוח לא רואה את המפעל אלא את המותג טויוטה. אבל ברמה הכללית אני מאוד מקווה שדברים קיצוניים לא יתרחשו. ישראל סוחרת היום עם טורקיה בהיקף ענק עם נתח משמעותי למכוניות".

והחוק היבש
חלק מהיבואנים טענו שגם במקרה של ניתוק יחסים, כל זמן שטורקיה לא תוגדר כמדינת אויב עדיין יגיעו משם מכוניות. ובכל זאת, מבחינת החוק גרידא, אסור לייבא מכוניות ממדינה שאין עימה יחסים דיפלומטיים. הנושא מורכב יותר מבחינה משפטית ויתכן שבגלל שמדובר בחברות בין לאומיות הרי שהמכוניות יהיו יכולות להגיע ארצה דרך מדינה מתווכת באירופה.
שלא לציתות מזכירים היבואנים שהסכמי הסחר בין טורקיה בנושאים ביטחוניים כוללים גם רכישות מכוניות על ידי ישראל.
 
רשימת המכוניות המשווקות בישראל ומיוצרות בטורקיה. סתם חשבנו שאולי תרצו לדעת.
 • הונדה סיוויק4 דלתות
טויוטה וורסו
יונדאי אקסנט
יונדאי מטריקס
סיטרואן ברלינגו
פורד קונקט וטרנזיט
פיג'ו פרטנר
פיאט דובלו
פיאט פיורינו
רנו מגאן
רנו קליאו