זו השנה ה־29 ברציפות בה נערכת תחרות ’אוטו השנה‘. כבכל שנה ומאז 1995, גם השנה בחרו עיתונאי הרכב של אוטו ב'אוטו השנה של ישראל', ואליהם הצטרפו קולותיהם של קוראיו במגזין, באתר אוטו והגולשים באתר מאקו.

ההכרזה על הזוכה בתואר ’אוטו השנה 2024‘ ועל הנבחרים בקטגוריות השונות הייתה ערב יום שני ה־15 בחודש אפריל, באירוע שנערך בתל אביב.
 

המועמדים

מאז סגירת הרשימה ב־2023 ועד סגירתה ב־2024, נבחנו על־ידי עיתונאי הרכב של אוטו לא פחות מ־51 דגמים חדשים לגמרי שהגיעו לישראל. כידוע, רק דגמים חדשים לגמרי שנבחנו בישראל מתמודדים על תואר ’אוטו השנה‘; השקות בחו"ל, מבחנים לגרסאות נוספות לדגמים שעברו מתיחת פנים אינם משתתפים. 

מועמדים רכב השנה 2024
צילום: עזרא רפאל

עם זאת, ובמקביל לפרס הגדול, התמודדו כלל הדגמים בשוק על המקום הראשון בקטגוריה אליה הם שייכים, גם אלה הוכרזו בטקס שנערך הערב, ואותם נפרסם ממש בקרוב. 

נדגיש שוב, כפי שאנחנו עושים כשלושה עשורים: ’אוטו השנה‘ לא חייב להיות הרכב הטוב ביותר, החזק ביותר או החסכוני ביותר. הזוכה בתואר ’אוטו השנה‘ כן חייב להיות כזה המביא עימו בשורה בעלת ערך יוצא דופן– שובר מוסכמות, מתחיל מגמה או משנה כזאת, מחדש טכנולוגית באופן משמעותי, או פשוט כזה המשלב ביצוע מרשים עם חבילה מצוינת ומעניק תמורה מעולה.

אחרי ניפוי ארוך, קשה וסבוך, לפחות בחלקו, הגיעו חמישה דגמים לגמר – ב.מ.וו i7, יונדאי איוניק 6, סובארו BRZ, שברולט קורבט ו-BYD סיל.

מועמדים רכב השנה
צילום: עזרא רפאל

דגמים אלה מחברים היטב את עולם הרכב של "עד עכשיו" אל זה שהוא "מעכשיו" – ועושים את זה באופן מרשים שהוא גם סמלי. 

לא פחות משני דגמי ספורט בין הנבחרים, מונעים באמצעות מנוע בעירה פנימית ואין כמותם לייצג את עולם הרכב עד עכשיו.

במרכז מכונית פאר המשלבת הופעה של רכב שרד עם הנעה חשמלית, אבל מוצעת גם עם מנוע בנזין.

שני דגמים מייצגים את העתיד הנוצר כעת: מכוניות חשמליות, המביאות מפרט ביצועים ואבזור מרשים, מתנאות ביכולות מכובדות ומחירן הנמוך ביחס יוצר מערך חדש של תמורה. 

אוטו השנה 2024
צילום: עזרא רפאל
 

הנבחרים הסופיים, הנבחר

ב.מ.וו i7. הדור ה-7 של סדרה 7 שמקורה ב-77', מוצע עם מנועי בעירה פנימית לבדם וגם בגרסה היברידית-נטענת – גם במהדורה כל חשמלית, i7. הדגם החדש מרשים במופע החיצוני שלו, קרוב מאי-פעם למכונית שרד של ממש, עשיר באיכויותיו – חומרים, אבזור, ביצוע – מעניק לנהג ולנוסעים איכויות נסיעה מעולות, ובזכות ההנעה החשמלית משלב ביצועים מעולים ביותר יחד עם תנועה נקייה מזיהום. הוא יקר מאוד, אבל הוא רכב מרשים להפליא. 

ב.מ.וו i7
צילום: עזרא רפאל

BYD סיל. הדגם החדש הזה מביא בין פגושיו את כל מה שעושה את דגמי סין לכה מצליחים: ממדים נכבדים, אבזור עשיר, מפרט טכני מרשים בגרסה אחת שיש לה מנוע אחד והנעה אחורית עם 312 כ"ס, מרשים ביותר בגרסה השנייה – 2 מנועים, 530 כ"ס, 68.3 קג"מ, 0 ל-100 ב-3.8 שניות – וכל אלה במחירים נמוכים ביותר ביחס; מחיר הגרסה החזקה פחות מ-240,000 שקלים. 

BYD סיל
צילום: עזרא רפאל

סובארו BRZ. זו מכונית המאפשרת למי שרוצה הנאה השל ממש ממעשה הנהיגה, משהו שהוא מעבר לשינוע עצמי מא' לב'. כי כן, מעבר לעיצוב המקסים המביא קווים וניחוחות מזמנים אחרים, גם המפרט משמר עקרונות של פעם, ואלה מכוונים את הרכב היישר לכביש המפותל: ממדים קומפקטיים, מנוע אטמוספרי, הנעה אחורית, תיבה ידנית. אנשים שאוהבים לנהוג ימצאו ב-BRZ שותפה משובחת לכך.

סובארו BRZ
צילום: עזרא רפאל

שברולט קורבט. מכונית הספורט של אמריקה הגיעה לכאן סוף סוף ביבוא מוסדר, אבל מה שהגיע לכאן הוא הרבה מעבר לעוד דור חדש לאייקון הכה מלהיב הזה. הדגם החדש של קורבט מבוסס על מנוע מרכזי, כמו האקזוטיות שבמכוניות העל, הוא מעניק ביצועים מסחררים, היכולת הדינמית שלו בהתאם וכל אלה ועד הרבה התרגשות עטויים בעיצוב מרשים מאין כמותו. היא אינה זולה, אבל בהשוואה לדגמים כאלה עם מפרט דומה, מדובר גם, ובכן, בתמורה מעולה.

שברולט קורבט
צילום: עזרא רפאל

אוטו השנה של ישראל 2023  – יונדאי איוניק 6. יונדאי יצרה חטיבה ייעודית לדגמים חשמליים בשם 'איוניק' והעמידה בבסיסה רצפה חשמלית מתקדמת ביותר, עם מתח מערכת של 800 וולט וכזאת המאפשר יצירת רכב עם בסיס גלגלים גדול במיוחד. הדגם השני, לאחר איוניק 5, היא מכונית הנוסעים איוניק 6 המביאה עיצוב מקורי, לא עניין של מה בכך כיום, עמוסה באבזור ראוי, ומעבר לעובדה כי היא מוצעת בשתי גרסאות המביאות ביצועים מכובדים – מנוע אחד גם עם 228 כ"ס; 2 מנועים להנעה כפולה עם 325 כ"ס ו-61.6 קג"מ, 5.1 שניות ל-100 – היא מתעלה בגרסת ההנעה האחורית בטווח נסיעה אמיתי של 500 ק"מ. כל אלה, עם תג מחיר ראוי ובעיקר ביצוע משובח של מטלות הנהיגה, העניקו לה את תואר 'אוטו השנה של ישראל 2024'. 

 יונדאי איוניק 6
צילום: עזרא רפאל