הסימול 'קופרה' הוצמד לגרסת הספורט של איביזה ב-1996, ולאחר מכן לזו של לאון (2005). במחצית השנייה של העשור הקודם החליטו אנשי סיאט להפוך את שם הגרסה למותג, וזה הוכרז בתחילת 2018. בהתחלה דובר על מותג יוקרה-ספורטיבי, אך לאחרונה שמענו על "יוקרה ברת-השגה", מושג שהופך חביב על אנשי שיווק.  

הקשר, דגם
הדגם הראשון של קופרה התבסס באופן ישיר על רכב הפנאי של סיאט, אטקה; בפועל, הייתה זו גרסת ביצועים (300 כ"ס) כפולת-הנעה, עם מפרט עשיר וגימור מובחן; דגם זה משווק בישראל מסוף 2019, ובפועל היה חלק מארסנל הדגמים של סיאט בארץ.

כידוע, מותג קופרה העצמאי הושק בישראל זה עתה, ואל אטקה (לאחר מתיחת פנים) ולאון (בדור החמישי החדש) בגרסאות קופרה, הצטרף פורמנטור – דגם ראשון עצמאי ומקורי של המותג, המסתמן כחשוב ביותר בהיצע שלו.

קופרה פורמנטור - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו

קופרה פורמנטור נחשף ב-2019 כמכונית תצוגה, והוא אמור להציג את היכולת והכיוון של המותג החדש. הוא גם הנגיש בהיצע, מכיוון שהוא מוצע גם עם מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר, 150 כ"ס – ולא רק בגרסאות ספורטיביות שיש להן 300 כ"ס ואף יותר, כמו אטקה, לאון ופורמנטור עצמו. דגם זה, כמו שאר דגמי קופרה, מבוסס על פלטפורמת MQB של פולקסווגן בגרסתה המעודכנת המשמשת את לאון, ומכאן גם אורך בסיס הגלגלים השווה, 268 ס"מ.

מחיר קופרה פורמנטור מתחיל ב-175,000 שקלים. במפרט המערכות והאבזור: בולמים נשלטים אלקטרונית, תאורת לד, מפתח חכם, בקרת אקלים תלת-אזורית ועוד. במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית.

עיצוב, נראות
אנשי קופרה הצליחו לשלב באופן מוצלח מהמקובל בין מאפייני מבנה ועיצוב של דגם פנאי ובין כאלה של קופה ספורטיבית – והתוצאה היא רכב שנראה מצוין. הוא נמוך ביחס לדגמי פנאי, ובכל זאת ברור שמדובר בסוג רכב כזה. עם זאת, הצללית המוארכת, הקורה האחורית המשתפלת וקווי הדופן המפוסלים יוצרים מרכיבים ספורטיביים, והשבכה הבולטת וקווי הלד לרוחב הדלת האחורית משלימים תמונה מושכת. מרכיבים נוספים – כמו פסי ה"מיגון" האפורים, עיצוב חישוקי ה-"18, גג הזכוכית – משלימים הופעה מושכת.

קופרה פורמנטור - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו

נכון, העיצוב יכול היה להתאים גם לדגמים של סיאט, אבל המעצבים של קופרה ציינו כי המותג החדש ידגיש ואף יקצין את העיצוב המאפיין את זה של מותג המקור.   

סביבת נהג, תא נוסעים
עיצובה של סביבת הנהג מודרני ונאה, וזו כוללת קווים המזכירים דגמים אחרים בקבוצת פולקסווגן, בייחוד אלה של אודי. כך למשל התפרים או המסגרות של פתחי האוורור בגוון הנחושת, שצורתם כשל שבכה. תאורת האווירה ההיקפית מוצלחת, וזו משלבת גם את הבהוב האזהרה על רכב בשטח מת. למרות היומרה היוקרתית, איכות החומרים אינה מתעלה בכל מקום: בחלק העליון חומרי הדיפון רכים, אבל מהמרכז ומטה משטחי הפלסטיק נוקשים, ומעל בולט כיסוי גג דקיק.

במרכז בולט צג "10 המדגיש שקבוצת פולקסווגן ממשיכה לוותר על הנדסת אנוש טובה לטובת מופע עדכני, כזה המוצא ביטוי בתפעול המבוסס כולו על מסך מגע. צג המגע עצמו נאה, חלק מהתצוגות מקושקשות, ולעיתים השמש משתקפת בו באופן בולט. במולטימדיה מערכת שמע של ביטס שאינה איכותית במיוחד.

קופרה פורמנטור - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו

סביבת הנהג נקייה יחסית ממתגים, ורוב המערכות מופעלות דרך הצג הדורש היכרות והתנסות. שליטה חיצונית בעוצמת השמע או בבקרת האקלים נעשית באמצעות פסי מגע ("סליידרים") שאינם נוחים לתפעול, והעובדה שבחושך הם אינם מוארים פוגעת בשימושיות; גם תפעול הגג הפנורמי באמצעות פסי המגע אינו נוח, בייחוד כאשר פס הפתיחה ופס הכיסוי ממש דומים; פקדי המגע של התאורה מבלבלים; המחוונים המוקרנים מאפשרים בחירה בין מספר אפשרויות תצוגה ומערך מידע קצת סבוך.

בעוד בגרסאות החזקות צמודים להגה מתגים נאים להתנעה ולהחלפת מצבי ניהוג, כאן הסידור שונה. את לחצן בקרת היציבות לצד הבורר מחליף מתג התנעה, וכדי לשנות מצבי ניהוג או לאלחש את בקרת היציבות צריך להיכנס לצג. זה דורש יותר מדי לחיצות ותשומת לב, פחות הולם רכב עם ניחוח ספורטיבי. במושבים ריפוד המשלב דמוי-עור, ואלה נוחים ונאים, מעניקים תנוחת נהיגה טובה גם אם אינה גבוהה.

מאחור הישיבה מעט נמוכה, המרחב מצוין אך מנהרת ההינע תפריע לנוסע שלישי. יצוין כי ליושב שם אפשרות לשליטה בטמפרטורות. לתא המטען נפח נאה של 420 ליטרים, ורצפה בשני גבהים.  

קופרה פורמנטור - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים
חטיבת הכוח מוכרת ואפקטיבית – טורבו-בנזין 1.5 ליטר המייצר 150 כ"ס (5000-6000 סל"ד) ו-25.5 קג"מ (1500-3500 סל"ד), תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים, הנעה קדמית – והביצועים נאים: 8.9 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית של 203 קמ"ש. באופן מוזר, ולמרות שבמותג הצעיר אוהבים לדבר על חשמול, מנוע זה אינו מצויד במערך ההיברידי המתון אותו פגשנו גם בלאון. 

היו ימים שהספק כזה של 150 כ"ס הוצע רק בגרסאות ספורטיביות של סופרמיני ומשפחתיות; לקופרה הראשונה בארץ, גרסת ספורטיבית לאיביזה מ-1996, היה הספק כזה. כיום, במושגי סיאט, נתון זה צמוד לרמת הגימור FR. בכל מקרה, גם אם פורמנטור 1.5 ליטר אינו כוחני, הביצועים טובים וחטיבת הכוח מאפשרת לרכב למשוך היטב בעליות, אחראית לעקיפות יעילות, מסדרת לו גם שיוט נעים ונטול מאמץ. חבל שהצליל תחת עומס אינו ספורטיבי או מזמין. פעולת תיבת ההילוכים נעימה לרוב, לא לגמרי רהוטה בזחילת חנייה. 

צריכת הדלק טובה ונעה בין 11.8 ק"מ/ל' במבחן מאומץ ועד ל-14.5 ק"מ/ל' בשיוט. 

קופרה פורמנטור - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות
לפורמנטור, באופן לא-שגרתי בגרסת כניסה לדגם, שליטה אלקטרונית בבולמי הזעזועים, וזו מאפשרת בחירה בין 15(!) מצבי קשיחות. עם צמיגי 245/45 על חישוקי "18, חספוס הכביש בעיר מורגש בתוך הרכב. בנוסף, פעולת המתלים נשמעת, והתוצאה הכוללת "עסוקה" וגם אינה אחידה. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת בהרבה. רעשי המנוע והרוח נמוכים, אך רעשי הכביש מוחשיים.
בשבילי עפר, פורמנטור אינו משדר חוסן. הוא מסתדר היטב עם שבילים נוחים, פחות טוב עם אלה שיש בהם אבנים או שקעים.

אנשי קופרה ניסו להעניק לפורנמטור ניחוח ספורטיבי בעזרת היגוי מהיר (2.1 סיבובים מנעילה לנעילה), אך זה אינו חד עם ההפניה. בפניות מהירות היכולת משתפרת, ופורמנטור משנה כיוון באופן שהוא זריז מספיק אך לא נחוש כנדרש. ועדיין, גם אז להגה משקל קל מדי, וסביב למרכז הוא מעורפל לתחושה.

היכולת הדינמית לכשעצמה סולידית, הצמיגים מספקים אחיזה טובה, אך בעיקר הרכב מתנהל באופן קליל יותר בהשוואה לדגמים מקבילים של קבוצת פולקסווגן. כישורי הבלימה של הרכב טובים. 

קופרה פורמנטור - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה
האם קופרה אכן מצליח לקיים את ההבטחה למותג ספורטיבי יוקרתי ונגיש? התשובה מורכבת, ותלויה גם במהלכיו בעתיד. אולם, אם הצהרות וצעדים כאלה מלווים לרוב במחירים יומרניים, לפורמנטור תג-מחיר הממקם אותו בלב זירת דגמי הפנאי.

כאשר לוקחים בחשבון את ההספק היעיל, האבזור הראוי, ובייחוד את עיצוב ה"פנאי קופה" הנאה, שאינו גורע מהשימושיות הצמודה לרכב פנאי, הרי מדובר ברכב המציע תמורה טובה וכי לפורמנטור קלפי פתיחה טובים. העובדה שהמותג החדש מלווה ביבואן וביצרן מוכרים רק עוזרת, ולכן הצעד הראשון של קופרה נראה מוצלח.

קופרה פורמנטור - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: מערכת אוטו