טסלה נוסדה ב-2003 על-ידי מרטין אברהרד ומארק טרפנינג. במהלך גיוס הכספים הראשון בתחילת 2004, אלון מאסק – מהנדס ויזם רב-תחומי שעשה את ראשית הונו בסטרטאפ Zip2 ובעיקר בעקבות יצירת שיטת התשלום פייפאל – השקיע סכום כסף גדול במיוחד, היה ליו"ר חבר המנהלים, ומ-2008 משמש כמנכ"ל.

המטרה של חברת טסלה הייתה ליצור רכב חשמלי זמין, אך הדרך לכך עברה דרך רודסטר יקרה, כזו שאמורה למשוך "מאמצים מקדימים" (Early Adopters). ב-2006 הוצג אבטיפוס, וב-2008 החל הייצור. רודסטר היה גם שמו של הדגם שיוצר עד 2012, והבסיס שלו היה לוטוס אליז הבריטית, רכב קטן עם בסיס גלגלים של 235.2 ס"מ. בזכות מארז סוללות ליתיום יון של 53 קוט"ש, נתון מדהים לזמנו, טווח הנסיעה של הרכב עמד על 393 ק"מ (תקן EPA), והביצועים היו מרשימים: 3.7 שניות ל-97 קמ"ש (0-60 מיי"ש) בגרסה החזקה ביותר. כ-2500 יחידות נמכרו.

הקפיצה הנחשונית הייתה ב-2012, עם הצגתה של מכונית הפאר מודל S, וזו הזניקה את טסלה לרשימת החברות המדוברות, מכיוון שהייתה ראשונה שהביאה במכונית חשמלית אחת גם סוללות עם אנרגיה רבה ולטווח גדול – עד 85 קוט"ש, טווח נסיעה גדול של 500 ק"מ (תקן NEDC) – והוסיפה ביצועים מרשימים עם הספק עד 470 כ"ס, 4 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-250 קמ"ש. משם זה רק השתפר, ולא במעט. בנוסף, ומעבר לעיצוב החיצוני הלא-שגרתי, בלט בסביבת הנהג של מודל S מסך מולטימדיה ענק בגודל "17, ובעיקר, כבר עם הצגת הדגם היו לו תכונות של ניהוג אוטומטי.

בהמשך (2015), הוצג רכב הפנאי טסלה X, שהביא לשבילים ביצועים מסחררים ומבנה מקורי, כולל דלתות "מספריים" הנפתחות כלפי מעלה. עם זאת, מחיר שני הדגמים האלה היה בצד הגבוה של הסקלה, ממש כמו הרודסטר הראשונה, ועמד על מעל 70,000 דולר.

לחברת טסלה היה ברור כי היא חייבת בדגם בטווח מחירים עממי יחסית. עוד ב-2006 תוכננה משפחתית גדולה אלא שזו הוצגה בשווקים 11 שנים מאוחר יותר, ב-2017. מחירו התחילי של מודל 3 היה 35,000 דולרים.

דגם זה נמכר כבר בכמויות גדולות. טסלה, שייצרה כ-300,000 יחידות של מודל S (מ-2012) ושל מודל X (מ-2015) עד סוף העשור, סיפקה 450,000 יחידות של מודל 3 עד סוף 2019, ועוד כנתון הזה ב-2020 לבדה.

דגם הפנאי טסלה מודל Y, הוא רכב פנאי בגודל בינוני החולק רצפה עם מודל 3; הדגם הוצג באמצע 2020, ארבע שנים לאחר שהרעיון הועלה, וייצורו בהיקף גדול מתחיל ב-2021. המחיר, החל מ-39,000 דולרים, מייעד אותו לעיקר השוק.

מעבר למפעל ההרכבה של טסלה בקליפורניה, ארה"ב, לחברה יש מפעלי ייצור גם בסין, גרמניה ומפעלים נוספים בארה"ב והולנד.

ציוני הבטיחות של דגמי טסלה במבחנים של יורו NCAP גבוהים ביותר. לכל הדגמים שלה מערכת אוטונומית מתקדמת מאוד, אך זו בעייתית בתחומים רבים, דבר שמצא ביטוי הן בתאונות דרכים, הן בציוני מבחנים שבחנו מרכיבים במערכות אלה.

בשנים קודמות היו לחברת טסלה בעיות באיכות הייצור ובעמידה ביעדים ובלוחות זמנים. עם זאת, לקראת סוף 2020, ועם התנופה בייצור טסלה מודל 3, נראה כי התגברה על בעיות רבות בתחומים אלה.טסלה אינה פועלת באמצעות יבואנים בארצות השונות, אלא משווקת לאותם שווקים בהם היא פעילה באופן ישיר. במסגרת זאת, החברה פועלת ישירות גם בתחום תשתיות הטעינה לדגמיה.

מעמדה הייחודי של טסלה בעולם הרכב – ובעולם העסקי בכלל – נובע מכך שהייתה חלוצה כמעט יחידה ומשמעותית ביותר בפיתוח דגמים חשמליים והתקבלותם בשוק, ויש הטוענים שהיא החשובה ביותר. ללא ספק, פעילותה והצלחתה הטכנולוגית בתחום הן מהזרזים העיקריים גם לתגובתם של היצרנים המסורתיים בתחום זה.

המשך קריאה