לאדה X-ריי קונספט
חברת אוטו-ואז (AvtoVAZ), בעלת הבית של לאדה, חשפה בתערוכת מוסקבה רכב קונספט חדש. הוא עונה לשם X-ריי (XRay) ונועד לייצג את הכיוון העיצובי החדש של היצרנית הרוסית. לשם כך רתמו הרוסים למשימה את סטיב מאטין – מעצב מכוניות בריטי שעבד בעבר עבור מרצדס ועבור וולוו (והיה אחרי על עיצוב ה-S60 וה-XC60) ואומץ בשנה שעברה על-ידי הפרויקט המשותף של רנו-ניסאן עם לאדה.

ה-X-ריי הוא קרוסאובר קטן בעל ארבעה מושבים שעשוי להזכיר לרבים מאיתנו את לאדה ניבה המיתולוגי, שייצורו נמשך ללא שינוי עד לימים אלה והוא עדיין מאוד פופולרי במולדתו. הקונספט מנסה למשוך את תשומת הלב של המבקרים (המופנה ברובה אל מאזדה 6 החדשה שהוצגה גם היא) בתערוכת מוסקבה עם עיצוב מודרני שמהווה את הכיוון החדש של היצרנית, את הקו העיצובי של הדגמים העתידיים ואת השאיפה להיכנס לסגמנטים חדשים הקיימים כיום בשוק. לאור המראה, שכן (לאדה אינה מפרסמת נתונים טכניים או מידות, מדובר בעוד מתחרה לקטגוריה בו מככב ניסאן ג'וק הסופר-פופולרי.

לאדה מרבה לדבר על האלמנטים השונים הקיימים בעיצוב ה-X-ריי. האות X, למשל, מגיעה משני עיקולי הכרום שעל חרטום הרכב היוצרים את הצורה המצטלבת שמופרדת על-ידי הגריל וסמל החברה (אלמנט שעשוי להזכיר לחלקנו את הקו הנוכחי של לקסוס). מאחור הוכנסו עיטורי כרום נוספים ופנסים שמזכירים במעט את מקורותיו של המעצב. מהצד נראים לא פחות מקווי מעיכה (Squash line) – אלמנט שהולך ונעשה פופולרי בעולם הרכב – שבמקרה הזה נועדו להבליט את קשתות הגלגלים.
הפנים החדשות של לאדה (וידאו)
צילום: מנהל

גם מבפנים ניכרת השקעה, אם כי אין ספק שהקונסולה המרכזית נוטה למעט ספרטניות, עם מתגים מועטים ובולטים במיוחד. פנים הרכב מתאפיין במסך מתקפל, תאורה אמביינטית וגוונים חמים.

והעתיד? זה עדיין לא ידוע. ה-X-ריי מוצג כהצהרת כוונות, אך משמעותן של אותן כוונות עדיין לא ברורה. רק הזמן יגיד אילו דגמים של לאדה יזכו לחידוש, ואילו חידושים יזכו לדגמים. לאדה רוצה להפוך מחברה ששורדת בשולי התעשייה למובילה ומחדשת והיא אומרת זאת באופן מפורש. בינתיים נראה שה-X-ריי מושך תשומת לב רבה ברוסיה – אחד משווקי הרכב הגדולים בעולם.