מרתין סמית, ראש מח' העיצוב של פורד-אירופהמרטין סמית, ראש מחלקת העיצוב של פורד אירופה, הוא כיום אחד האנשים המדוברים ביותר בתעשיית הרכב האירופאית. אחרי הכל, מאז שעבר מאופל לפורד, הוא הביא מהפך עיצובי ענק שאת תחילתו כבר ראינו במונדיאו, בפיאסטה ובקוגה.

"דגמי האיוסיס" הוא אומר לי, "השפיעו תמיד על העתיד. לפעמים על דגמים באופן פרטי ולפעמים על כיוון כללי. האיוסיס של 2005 סיפרה שאנחנו מפתחים שפת עיצוב חדשה ואפשר היה לראות השפעה גדולה על המונדיאו. ה-X סיפרה שניתן להפוך את שפת העיצוב ל-SUV והפכה בבירור לקוגה. המקס החדש אינו בקרוב לדגם מסוים אלא לתפיסה שלנו לגבי התחום הקומפקטי. אתה תראה אלמנטים שלו בפוקוס וגם ב-C-מקס הבאים. המקס קטן מה-C-מקס וניצב בין פלח C ל-B. אבל מימד הגודל הוא לא העניין כאן, אלא התחושה לאן הקו הקינטי שלנו מתפתח. זה גם מראה כיוונים נוספים עליהם אנחנו חושבים כמו דלתות או אווירודינמיקה".

אוטו: אני רואה את המכונית ואת המידות וחושב שאולי הגיע הזמן למיניוואן קטן חדש?

סמית: צריך לראות להיכן השוק יתפתח. אני רוצה להזכיר לך שיש לנו עדיין את הפיוז'ן ולמרות שזה לא נראה כך, היא מצליחה במזרח אירופה. מתישהו היא תוחלף ולא ברור אם זה יהיה דומה או תפיסה חדשה. אבל ברור שתהיה הזדמנות.

אוטו: אם אינני טועה לא היית מעורב בעיצוב הפוקוס הנוכחית?

סמית: לא. רק במתיחת הפנים. לפני כן היא הייתה מכונית עם עיצוב מאוד שגרתי. לא הייתי קורא לו משעמם אבל זו הייתה מכונית שהחבילה והדינאמיות היו החשובות בה. אחרי מתיחת הפנים המאוד משמעותית אנשים גם רואים בה מכונית מסוגננת יותר. עם הדור הבא של העיצוב הקינטי יש לנו אפשרות ליצור מכוניות יותר דינאמיות וזורמות כמו הפיאסטה. אנחנו חושבים שיש שני סוגי לקוחות: זה שרוצה סדאן ספורטיבית וזה שרוצה מכונית יותר גבוהה ושימושית. אז אנחנו חושבים שהפוקוס תהיה בסגנון דינאמי זורם והמיניוואן מאוד מסוגנן.

אוטו: הפיאסטה נראית נהדר. איך מתקדמים ממנה לפוקוס?

סמית: עם כל דגם חדש אנחנו מנסים לקחת את העיצוב קדימה ועדיין להסתכל על הלקוחות. הרצון שלנו הוא ליצור את הרכב האקספרסיבי ביותר. עם הקוגה, למשל, יש לנו את רכב הפנאי היפה ביותר - גם בהשוואה לאודי - ועדיין הוא לא יקר.
הפלח הקומפקטי יהיה בעתיד עוד יותר חשוב באירופה. אנשים יגיעו אליו גם ממכוניות גדולות יותר ולכן הוא יצמח. אלו מכוניות די גדולות ומתאימות לשימוש משפחתי. ולכן הדרך היא להציע מכונית מאוד שימושית ועדיין מאוד מסוגננת. ב-B אנחנו מנסים למשוך קהל צעיר וחדש לעומת זאת ב-C אנחנו מנסים להביא לקוחות של מכוניות גדולות יותר. היום, אגב, זה קורה בטבעיות.

אוטו: כמי שאחראי לתחילת השינוי באופל, איך אתה מסתכל על מצבה של אופל היום?

סמית: האינסיניה נראית נפלא והצוות שלהם בונה דרך נכונה. אבל בעוד אצלנו כל הדגמים הוחלפו בזריזות הם לא הצליחו לעשות זאת כל כך מהר. וגם אם האינסיניה יפה ברור שמה שצריך עכשיו כדי למכור זה פיאסטה.

עוד בסדרה:
ראש פרויקט מאזדה3 מספר על המכונית החדשה
ראש שברולט אירופה מדבר על התפתחות המותג, על הספארק ומחליפת האוויאו
האחראי על העיצוב בקבוצת פולקסווגן, על הפולו החדשה וקווי העתיד
ראיון עם מעצב יונדאי על מראה הטוסון הבא
האחראי על עיצוב מכוניות רולס-רוייס מספר על לידת הבייבי רולס
ראש מחלקת העיצוב של אסטון מרטין מסביר על מכונית התצוגה החדשה, לגונדה
ראש מחלקת העיצוב של ב.מ.וו על דרכה של מיני ועל הגראן טוריסמו