מי מכיר יצרניות מכוניות-על דניות? טוב, ננסה שוב: אולי מישהו מכיר יצרניות רכב דניות בכלל? גם לא? ובכן, דנמרק ללא ספק אינה נמנית אל בין יצרניות הרכב הידועות או המשפיעות בעולם, ואת מעט היצרניות העצמאיות שפעלו במדינה הצפונית ניתן למנות באמצעות אצבעות 2 הידיים, וגם אז מדובר בזכרונות רחוקים שהתרחשו בתחילת המאה ה-20.
על כן, בהחלט מפתיע המידע המגיע מחברה צעירה בשם 'צנבו' (Zenvo) הממוקמת בעיר וויבי שבדנמרק על מכונית-על אקסקלוסיבית ביותר, אותה סיימה לפתח ושאת 15 היחידות אותן תייצר היא תתחיל למסור ללקוחות המאושרים כבר במהלך השבועות הקרובים.
צנבו ST-1 – אקזוטיקה מדנמרק
צילום: מנהל
Zenvo Automotive הוקמה ממניעים פטריוטיים בהחלט, אולי דווקא בשל עברה האנמי משהו של דנמרק בתחום הרכב ועל-מנת להותיר חותם של ממש עם גלגלים, כזה שניתן להתגאות בו. כמקובל בימינו, המטרה שהוצבה היתה גבוהה ביותר – אולי הגבוהה ביותר אליה ניתן לכוון בתחום הרכב – והתוצאה היתה כמובן צריכה להיות מכונית-על מרשימה, בליגה של בוגאטי ויירון, פגאני זונדה, מאזראטי MC12 ושאר יצירות-חלום אקזוטיות. ב-2004 החלה לעבוד בצנעה וכמעט באנונימיות על פרוייקט מכונית-העל שלה – ה-ST-1 – שם המרמז על שיטת סחיטת הסוסים בה נקטו הדנים; מנוע ה-V8 בנפח 7.0 ליטרים מצויד הן במגדש על והן במגדש טורבו, אשר יחד תורמים להספק המרבי המוצהר המדהים של 1,119 כוח-סוס! אל נתון זה מצטרפים גם קרוב ל-146 (!!) קג"מ אשר יחד עם מאות הסוסים דנן לא אמורים להרגיש בעיה להזיז כראוי את 1,376 הק"ג שה-Zenvo שוקל.
צנבו ST-1 – אקזוטיקה מדנמרק
צילום: מנהל
מאחר ואנשי סדנת העילית הדנית מצהירים בגאווה כי מדובר במכונית "המיוצרת ב-100% בדנמרק" ומאחר ולא נמסר מידע נוסף שיכול לשפוך אור על מוצא המנוע, אפשר להניח בזהירות כי מדובר ביצירה מקורית מבית הסדנה. כל הכוח הנדיב הזה עובר אל הגלגלים האחוריים באמצעות גיר ידני עם 6 מהירויות, כאשר בחישה מהירה מספיק במוט אמורה להניב האצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך פחות 3.0 שניות ומהירות מרבית – מוגבלת מחשב! – של 375 קמ"ש.
העיצוב – עיניכם הרואות – בהחלט מקורי וחריג בליגה של מכונות העל כיום, אשר לא פעם דומות האחת לשנייה כאילו תוכננו בידי אותה החברה. אלמנטים עיצוביים בולטים "הושאלו" ממכוניות מרוץ איטלקיות משנות ה-50' (סבכת "פה הדג" של מזראטי ופרארי), וכך גם חלק מהקימורים מעל לגלגלים ובקו המותניים. מאידך, הקווים החדים, סבכות "חלת הדבש" הגדולות, הכונסים האגרסיביים ויחידות התאורה האגרסיביות – למשל – הן חלק מאלמנטיים היי-טקיים עדכניים ופה ושם יותר ממזכירים את הקו המאפיין את האודי R8.
צנבו ST-1 – אקזוטיקה מדנמרק
צילום: מנהל
אנשי צנבו מתעדים כאמור לייצר 15 יחידות בלבד של ה-ST-1 כאשר באופן רשמי המחיר הנו סוד ולא לפרסום. שמועות וספקולציות שונות מרמזות שהתג יתהדר במספר המכובד "750,000 יורו".


– האם זו המכונית המהירה בעולם?
– המהירה באופן רשמי – SSC אולטימייט
– בוגאטי ויירון – גרסת הגראן ספורט