בסוף השבוע האחרון פרסמנו סקירה של שבעת הדגמים החשמליים הזולים ביותר בישראל. כעת אנחנו מפרסמים את החלק השני של הסקירה, שבה שבעה דגמים נוספים. הסיבה לקיומו של החלק הזה היא נגיעה גם בקטגוריות אחרות (פנאי בגודל בינוני, משפחתיות גדולות) שחשוב להתייחס גם אליהן.
____________________________________________________________________

פיג'ו 208

מחיר החל מ-165,000 שקלים
זמינות מלאי טרם נמסר
מחיר הסופרמיני הזולה ביותר 107,000 שקלים (סיאט איביזה, רנו קליאו)
ההפרש במחירי הקנייה 58,000 שקלים
עלות דלק 12.5 ק"מ לליטר (איביזה), כ-1200 ליטר לשנה, בשווי כ-8400 שקלים
עלות חשמל 260 ק"מ, 58 טעינות, בשווי כ-1750 שקלים
פער "תדלוקים" כ-6500 שקלים לשנה
זמן לכיסוי ההפרש כשמונה שנים
דגשים פיג'ו 208 זו מכונית-אחות של אופל קורסה - ובגרסאות החשמליות שלהן המחיר דומה. למרבה הצער, גם 208 סובלת ממחיר גבוה שאינו מאפשר כיום להחזיר את ההשקעה בה לעומת רכב דומה עם מנוע בנזין.

גם 208 מוצעת גם בגרסת בנזין. בהשוואה אליה (13.5 ק"מ לליטר, מ-127,000 שקלים) ישנו פער של 38,000 שקלים - ועל הפער הזה יידרשו קצת יותר משש שנים, לאדם הממוצע, בשביל לגשר.

פיג'ו 208 חשמלי
צילום: יואל פלרמן

פיג'ו 2008

מחיר החל מ-171,000 שקלים
זמינות מלאי
מחיר דגם הפנאי הקטן הזול ביותר 114,000 שקלים (יונדאי וניו)
ההפרש במחירי הקנייה 57,000 שקלים
עלות דלק 10 ק"מ לליטר, כ-1500 ליטר לשנה, בשווי כ-10,500 שקלים
עלות חשמל 260 ק"מ, 58 טעינות, בשווי כ-1750 שקלים
פער "תדלוקים" 8750 שקלים לשנה
זמן לכיסוי ההפרש כשש שנים וחצי
דגשים כמו אופל קורסה ופיג'ו 208 החשמליות - גם פיג'ו 2008 בגרסה חשמלית זהו אוטו טוב ביותר מדי כסף. 

גם אחיו לפלטפורמה, גם 2008 מוצע בגרסאות בנזין ודיזל. בהשוואה לגרסת הבנזין (12.5 ק"מ לליטר, מ-139,000 שקלים) ישנו פער של 32,000 שקלים - ועל הפער הזה יידרשו כחמש שנים, לאדם הממוצע, בשביל לגשר.

ביחס לגרסת הדיזל (15.5 ק"מ לליטר, מ-150,000 שקלים) יש פער של 21,000 שקלים - וכאן נדרשים רק קצת יותר מארבע שנים לגישור על ההפרש. עם זאת, מנועי דיזל מתאימים לגומעי מרחקים - שימוש שהגרסה החשמלית פחות מתאימה לו - כך שההשוואה בין הגרסאות בעייתית.

פיג'ו 2008 חשמלי
צילום: רונן טופלברג

סיטרואן C4

מחיר החל מ-174,000 שקלים
זמינות מלאי טרם נמסר
דגם הפנאי הקומפקטי הזול ביותר 140,000 שקלים (צ'רי FX)
ההפרש במחירי הקנייה 34,000 שקלים
עלות דלק 10 ק"מ לליטר, כ-1500 ליטר לשנה, בשווי כ-10,500 שקלים
עלות חשמל 250 ק"מ, 60 טעינות, בשווי כ-1800 שקלים
פער "תדלוקים" כ-8700 שקלים לשנה
זמן לכיסוי ההפרש כארבע שנים
דגשים פער המחירים של סיטרואן C4 חשמלית (50 קווט"ש) ביחס לדגמים דומים בעלי מנוע בעירה פנימית פחות דרמטי ביחס לפערים בדגמים אחרים של סטלנטיס, אולם ל-C4 בעיה אחרת - מחיר גבוה במעל 20,000 שקלים ביחס לדגמים חשמליים דומים, כמו ג'ילי גיאומטרי C - פער שניתן להצדקה רק באמצעות הבדלים בטיב המוצר.

יצוין כי C4 מוצע גם בגרסאות בנזין (מ-148,000 שקלים, 14 ק"מ לליטר) ודיזל (מ-158,000 שקלים, 18 ק"מ לליטר). ביחס לגרסת הבנזין יידרשו כארבע שנים וחצי לטובת גישור על פער המחיר לעומת הגרסה החשמלית, בעוד שבדיזל יידרשו כשלוש שנים - אם כי גרסת הדיזל מתאימה לאופי שימוש שונה.

סיטרואן C4 חשמלי
צילום: רונן טופלברג

אייוויז U5

מחיר החל מ-177,000 שקלים
זמינות מלאי טרם נמסר
דגם הפנאי הבינוני הזול ביותר 195,000 שקלים (סקודה קודיאק)
ההפרש במחירי הקנייה 18,000 שקלים (לרעת קודיאק)
עלות דלק 11.5 ק"מ לליטר, כ-1300 ליטר לשנה, בשווי כ-9150 שקלים
עלות חשמל 310 ק"מ, 48 טעינות, בשווי כ-1850 שקלים
פער "תדלוקים" כ-7800 שקלים לשנה
זמן לכיסוי ההפרש -
דגשים אייווייז U5 (סוללת 63 קווט"ש) זהו רכב הפנאי הבינוני (D-SUV) הזול בישראל. העובדה שמדובר ברכב חשמלי הופכת אותו, לכאורה, לעסקה כדאית למדי. 

עם זאת, לחובתו של U5 עומדות שתי מגרעות - הראשונה: ל-U5 דירוג נמוך במבחני הריסוק (3 כוכבים בלבד) במבחן של 2019 - מבחן מחמיר הרבה פחות מהמקובל כיום. המגרעת השנייה: רוב דגמי הפנאי הבינוניים מצוידים בסידור של שבעה מקומות - סידור שאין לאייוויז U5. בחלק הראשון של הסקירה דיברנו על השילוב בין רכב חשמלי לסידור שבעה מקומות - אז תלחצו כאן ותקבלו את המידע המלא.

 אייוויז U5 רכב חשמלי
צילום: יואל פלרמן

אופל מוקה e

מחיר החל מ-179,000 שקלים
זמינות מלאי טרם נמסר
מחיר דגם הפנאי הקטן הזול ביותר 114,000 שקלים (יונדאי וניו)
ההפרש במחירי הקנייה 65,000 שקלים
עלות דלק 10 ק"מ לליטר, כ-1500 ליטר לשנה, בשווי כ-10,500 שקלים
עלות חשמל 250 ק"מ, 60 טעינות, בשווי כ-1800 שקלים
פער "תדלוקים" כ-8700 שקלים לשנה
זמן לכיסוי ההפרש כשבע שנים וחצי
דגשים הגרסה החשמלית של אופל מוקה היא אחת המכוניות החשמליות היותר-יקרות של סטלנטיס (שנייה רק ל-DS 3 קרוסבק היוקרתי), אפילו שלמוקה מכלולים דומים לאלו של אופל קורסה ופיג'ו 208. גם כאן לא ניתן לגשר על הפער ביחס לדגמים דומים עם מנוע בנזין בזמן סביר, והדבר נכון גם בהשוואה למחיר של קורסה חשמלית, למשל.

אופל מוקה חשמלי
צילום: רונן טופלברג

קיה נירו פלוס

מחיר החל מ-200,000 שקלים
זמינות מלאי משלוח יגיע בסביבות חודש מאי
מחיר דגם הפנאי הקומפקטי הזול ביותר 140,000 שקלים (צ'רי FX)
ההפרש במחירי הקנייה 60,000 שקלים
עלות דלק 10 ק"מ לליטר, כ-1500 ליטר לשנה, בשווי כ-10,500 שקלים
עלות חשמל -
פער "תדלוקים" -
זמן לכיסוי ההפרש -
דגשים קיה נירו פלוס בגרסה החשמלית (BEV, סוללת 64 קווט"ש) טרם נבחן אצלנו, אבל עם פער מחיר של 60,000 שקלים לעומת רכב הפנאי הקומפקטי הזול ביותר - אין סיכוי להחזיר את ההפרש בזמן סביר. גם אם נירו פלוס חשמלי ייסע 427 ק"מ כמו שמצהיר היצרן (ולא סביר שזה ייקרה) עדיין ייקח כשש שנים וחצי לכיסוי ההפרש הכספי.

עוד נזכיר כי נירו נבחן במבחני הריסוק של 2016, שכיום כבר אינם בתוקף - וכי דגם חדש כבר הוצג בעולם לפני כשנה. הדור השני יוצע גם בישראל, אך הגעתו מתעכבת.

קיה נירו פלוס חשמלי
צילום: אלי שאולי

טסלה מודל 3

מחיר החל מ-205,500 שקלים
זמינות מלאי יש מלאי
מחיר המשפחתית הגדולה היוקרתית הזולה ביותר אין
ההפרש במחירי הקנייה -
עלות דלק -
עלות חשמל -
פער "תדלוקים" -
זמן לכיסוי ההפרש -
דגשים טסלה מודל 3 זו המשפחתית הגדולה היוקרתית הזולה ביותר; טסלה מודל 3 מקבילה לדגמים כמו אודי A4 וב.מ.וו סדרה 3 ופחות מול סקודה סופרב או מאזדה 6.

גרסת SR ("טווח רגיל") טרם נבחנה אצלנו ולכן לא ביצענו השוואה (ובכל מקרה, היא הזולה מכולן). עם זאת, גם גרסת הטווח המוגדל (LR) מציעה עסקה מפתה - מחירה מתחיל ב-252,000 שקלים, דומה מאוד למשפחתית הגדולה היוקרתית הזולה ביותר (אלפא רומיאו ג'וליה, 250,000 שקלים, 8 ק"מ לליטר). לגרסת LR טווח מעשי של 375 ק"מ - והפער הזניח במחיר לטובת ג'וליה יכוסה במהרה.

טסלה מודל 3
צילום: עמית אגרונוב