בשירות הייעוץ של אוטו יש ביקוש קבוע למידע מפורט על דגמים קטנים ואוטומטיים, בטווח מחיר עד ל-50,000 אבל קרוב לכך. מאפייני השימוש המובילים לדגמים כאלה דומים בדרך כלל, וכוללים שימוש שוטף של אדם אחד בלבד, תוואי נהיגה שגרתית (עבודה, קניות וכדומה), לפעמים גם בזוגות. מדי פעם – פעם-פעמיים בחודש – מצטרפות לכך גם נסיעות מרוחקות יותר. המשמעות: נדרש דגם קטן, אך כזה המציע רמות עידון וביצועים שאינן בסיסיות.

קיה ריו
צילום: רונן טופלברג

פרט למאפייני השימוש, הדגם צריך לכלול רמת בטיחות טובה ככל הניתן, לצד רמת אמינות מתקבלת על הדעת עם עלויות תחזוקה ופוטנציאל לתקלות ('מחלות') נמוכים ככל האפשר. הדגמים שנכנסו לרשימה משלבים בין כל אלו, ברמות שונות, תוך התייחסות למחיר היעד ולשנתון גבוה ככל האפשר. בחלק הראשון של הסקירה - דגמים עד כ-50,000 שקלים.

כאן יצוין כי לפי ארגון יורו NCAP הציונים שניתנו לדגמים בני יותר משש שנים אינם תקפים. עם זאת, דגם שהיה בטוח לפני שמונה שנים עדיף בהקשר זה משמעותית על רכב משנתון דומה שלא קיבל ציונים גבוהים במבחנים של יורו NCAP. וראו התייחסות פרטנית מיד.

סוזוקי סוויפט
צילום: תומר פדר
 

דגשים

בטיחות. בכל הקשור לבטיחות, ההתייחסות בסקירה היא לקיומה (או להיעדרה) של מערכת בלימת חירום אוטונומית, שהפכה נפוצה בשנים האחרונות ובעלת השפעה דרמטית על כושר ההגנה של הרכב על נוסעיו. עם זאת, בהיעדר בלימת חירום אוטונומית, ניתנה עדיפות לדגמים שנבחנו במבחני הריסוק אחרי 2015 עם ציון של מעל 80% בהגנה על מבוגרים. ישנם דגמים עם דירוג כללי נמוך (3 כוכבים) שהפחתת הציון שלהם נבעה בעיקר מהיעדר מערכות בטיחות מתקדמות; עניין של נוסחה, בעיקר מ-2016.

מחירים. המחירים בסקירה הם לפי מחירון לוי יצחק, נכון לאוקטובר 2023. נזכיר כי בשוק קיימים מחירונים נוספים, אך נכון להיום רק מחירון לוי יצחק נחשב לצרכי ביטוח – ולכן זו נקודת הייחוס במעמד קניית רכב משומש. בסקירה מופיעים דגמים שערכם עלול להיות גבוה ביחס לתקציב הנתון בשיעור סביר של עד 10%.

מיצובישי ספייס סטאר
צילום: יואל פלרמן

כדאי לשים לב כי במקרים רבים מפורסמות מודעות עם מחירים גבוהים בהרבה ביחס למחיר הרכב כפי שהוא מופיע במחירון - במקרים רבים גם בשיעור של 40-50% יותר. עבור דגמים פופולריים, אין סיבה לשלם כל כך הרבה, והמלצתנו היא לשלם עד 10% 'מעל למחירון' עבור רכב מתוחזק באופן עקבי ומתועד.

תחזוקה ו'מחלות'. לכל רכב קיימות רגישויות מובנות, ללא קשר למוצאו - מדובר בפועל יוצא של ריבוי ספקי משנה בכלל, טכנולוגיות ומכלולים מסוימים בפרט – כך אלה הקשורים לצמצום זיהום האוויר: מנועים עם הזרקה ישירה או עם שלושה צילינדרים; תיבות הילוכים רציפות או דו-מצמדיות.

מאזדה 2
צילום: תומר פדר

עם זאת, החשיבות העליונה היא לתחזוקה שוטפת לפי תכנית האחזקה של היצרן ובדגש על החלפת שמנים סדירה ושימוש בשמנים באיכות גבוהה, בעדיפות למרכזי שירות מורשי-יצרן – בסופו של חשבון, הפער הכספי בין מוסך מורשה-יצרן למוסך 'כללי' אינו גדול כמו שחושבים (אם בכלל), והוא מצטמצם לאורך זמן במקרה שיש צורך לפתור תקלה או לבצע תיקון גדול ומורכב. אפשר לטפל במרכזי שירות פרטיים מומחים, אך יש להשקיע מאמץ באיתור כאלו לכל מותג.

סדר. הדגמים מסודרים לפי סדר מחירים מהנמוך לגבוה - תוך מתן קדימות לדגמים עם מערכת בלימה אוטונומית.

הונדה ג'אז
צילום: בני דויטש
 

הונדה ג'אז

שנתון. מסוף 2015 (אוקטובר)
בלימת חירום אוטונומית. יש (במהירות עירונית בלבד). ברמת הגימור 'קומפורט' גם התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי
מחיר לפי מחירון לוי יצחק. 36,500 שקלים (לרמת גימור 'טרנד')
מנוע. בנזין, אטמוספרי, 4 צילינדרים, 1.3 ליטר, הזרקה ישירה
תיבת הילוכים. רציפה

הונדה ג'אז 2015
צילום: בני דויטש

תחזוקה ו'מחלות' בראייה כוללת. ג'אז נחשבת אמינה ביותר. עם זאת, התחזוקה שלה יקרה –הוראות היצרן מחייבות החלפת נוזל תיבת הילוכים בכל שני טיפולים למשל, מה שעלול לייקר את מחיר הטיפול בכ-1000 שקלים. גם חלקים אחרים (מסנן דלק, מצתים) נחשבים יקרים. את המודעות לשגרת הטיפולים המלאה, כמו גם את הידע והכלים ליישם אותה, אפשר לעשות בעיקר במרכזי השירות המורשים והלא-זולים של הונדה - מכיוון שיש מעט מרכזי שירות מומחים פרטיים למותג. לג'אז גם מנגנון 'עצור-וסע', המחייב שימוש במצבר יקר יחסית

דגשים כלליים. ג'אז מאופיינת בתכנון שימושי, המאפשר לה – למרות ממדים של סופרמיני רגילה (אם כי גבוהה מהמקובל) – להציע מרחב פנים יוצא דופן לנוסעים ולמטען. מנגד, הביצועים עצלים באופן מיוחד וקיומה של תיבה רציפה מחייב הסתגלות בשל אופי פעולה שונה (ללא תחושה של עלייה מדורגת בהילוכים, אלא נסיעה בהילוך אחד מתמשך) ביחס לזה של תיבת הילוכים אוטומטית 'רגילה' (פלנטרית).

הונדה ג'אז 2015 סביבת נהג
צילום: בני דויטש
 

מאזדה 2

שנתון. מאמצע 2015 (יוני)
בלימת חירום אוטונומית. יש, לצד מערכת התרעה לסטייה מנתיב; בשני המקרים מרמת גימור 'דיינמיק'. מרמת הגימור 'ספורט' גם ניטור עצמים בשטח מת, התרעה על תנועה חוצה מאחור 
מחיר לפי מחירון לוי יצחק. 42,000 שקלים (לרמת הגימור 'דיינמיק')
מנוע. בנזין אטמוספרי, 4 צילינדרים, 1.5 ליטר, הזרקה ישירה
תיבת הילוכים. 'קלאסית' (פלנטרית), 6 הילוכים

מאזדה 2 2015
צילום: תומר פדר

תחזוקה ו'מחלות'. ל-2 תכנית אחזקה שגרתית. בין רשימת ה'מחלות' - משאבת דלק בלחץ גבוה (שבחלק מכלי הרכב הוחלפה במסגרת קריאה לתיקון) בעלות של כ-3000 שקלים, מותחן רצועת אביזרים (כ-900 שקלים)

דגשים כלליים. למאזדה 2 ביצועים טובים, צריכת דלק סבירה ורשימת אבזור עשירה יחסית (ועשירה מאוד ב'פיור ווייט'). מנגד, ל-2 חלל פנים קטן יחסית לנוסעים ולמטען ונוחות הנסיעה – בעיקר בשנה-שנתיים הראשונות – נמוכה. 

מאזדה 2 2015 סביבת נהג
צילום: תומר פדר

רמת הגימור 'אקטיב' חסרה מערכות בטיחות מתקדמות ומסך מרכזי, מומלץ לוותר. מרמת הגימור 'דיינמיק' יש מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך בגודל "7. יש לקחת בחשבון שהמסך ניתן לתפעול במגע רק בעמידה (ידית הילוכים ב-P) כשבנהיגה התפעול מבוצע באמצעות בורר ייעודי. בנוסף, ניתן להתקין רטרואקטיבית ממשק מקורי של קארפליי/אנדרואיד אוטו בעלות של כ-1600 שקלים במרכזי השירות של מאזדה.

מחפשים מאזדה 2 בזול? גרסת הסדאן (תת-משפחתית) הקרויה 2 דמיו עולה פחות: 34,500 שקלים בלבד, הבדל של 18%.

מאזדה 2 יד שנייה
צילום: תומר פדר
 

מיצובישי ספייס סטאר

שנתון. 2020 ואילך
בלימת חירום אוטונומית. יש, לצד התרעת סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי
מחיר לפי מחירון לוי יצחק. 51,000 שקלים ('אינסטייל')
מנוע. בנזין אטמוספרי, 3 צילינדרים, 1.2 ליטר, הזרקה רב-נקודתית
תיבת הילוכים. רציפה

מיצובישי ספייס סטאר 2020
צילום: יואל פלרמן

תחזוקה ו'מחלות'. הנקודה הרגישה ביותר בספייס סטאר היא התיבה הרציפה, אותה אחת המשרתת בדגמי סוזוקי וניסאן ה'קלים'. ב-2020 כבר הותקנה תיבה עם מכלולים משופרים, אולם עדיין יש להקפיד על בדיקת השמן בתיבה בכל שני טיפולים ולהחליף לפי הוראות היצרן בכל 6 שנים/90,000 ק"מ או לפני כן במידה והוא 'מנצנץ' כתוצאה משבבים. בעניין הטיפולים – במפרט הטכני צוין שמרווח הטיפולים הוא כל 20,000 ק"מ או שנה; עדיף לשמור על מרווח של עד 15,000 ק"מ בין טיפול לטיפול.

מיצובישי ספייס סטאר 2020 סביבת נהג
צילום: יואל פלרמן

דגשים כלליים. ספייס סטאר זאת מכונית ותיקה מאוד בתכנון שלה, מעל 10 שנים. עוד כחדשה היא הציעה איכויות נמוכות בכל הקשור לנוחות, בידוד רעשים וביצועים, אבל לזכותה מרחב פנים גדול יחסית, צריכת דלק נמוכה, מחיר זול. הסיבה שהיא כאן היא העובדה שבסביבת התקציב אפשר לקנות ספייס סטאר משנתון מתקדם מאוד באופן יחסי – עם מפרט הכולל מערכות בטיחות מתקדמות. יש להסתגל לאופי פעולתה הייחודי של תיבת ההילוכים הרציפה.

מיצובישי ספייס סטאר יד שנייה
צילום: יואל פלרמן
 

קיה ריו

שנתון. מ-2017 ואילך
בלימת חירום אוטונומית. אין
מחיר לפי מחירון לוי יצחק. 39,000 שקלים
מנוע. בנזין אטמוספרי, 4 צילינדרים, 1.4 ליטר, הזרקה רב-נקודתית
תיבת הילוכים. 'קלאסית' (פלנטרית), 6 הילוכים

קיה ריו 2017
צילום: רונן טופלברג

תחזוקה ו'מחלות'. לריו שגרת תחזוקה רגילה. רמת האמינות והעמידות נחשבת טובה מאוד, בעיקר בגרסת 1.4 ליטר. מתחילת 2019 הוצעה ריו עם מנוע טורבו-בנזין 1.0 ליטר ותיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים – מערכת הנעה רגישה ויקרה יותר לתחזוקה, ונכון להיום אינה במסגרת התקציב

דגשים כלליים. במפתיע, ריו מוערכת במחירון הרבה פחות ביחס לאחותה, יונדאי i20 – שתיהן עולות בערך אותו דבר, אך באותו סכום אפשר לרכוש ריו צעירה בשנתיים ומתקדמת יותר תכנונית: שתי המכוניות דומות מבחינה מכנית, אך אינן זהות: הן בתיבת ההילוכים (6 הילוכים בריו, לעומת 4 הילוכים ב-i20) והן בקיומה של מערכת מולטימדיה מקורית עם ממשקי צימוד לקארפליי/אנדרואיד אוטו. 

קיה ריו 2017 סביבת נהג
צילום: רונן טופלברג

לריו דירוג נמוך במבחני הריסוק האירופיים – 3 כוכבים בלבד – אולם רמות ההגנה על הנוסעים טובות; מערכות בטיחות מתקדמות הפכו זמינות בישראל מ-2019 והן מקנות לריו דירוג של 5 כוכבים. עוד כדאי לדעת כי קיה ריו נמכרה בכמות קטנה יחסית (בוודאי בהשוואה ל-i20) כך שיותר קשה למצוא אחת.

מכוניות קטנות עד 50,000 שקלים – אלו הדגמים המומלצים
צילום: רונן טופלברג
 

סוזוקי סוויפט

שנתון. 2017 ואילך
בלימת חירום אוטונומית. אין
מחיר לפי מחירון לוי יצחק. 52,000 שקלים
מנוע. בנזין אטמוספרי, 4 צילינדרים, 1.2 ליטר, הזרקה רב-נקודתית
תיבת הילוכים. רציפה

סוזוקי סוויפט 2017
צילום: תומר פדר

תחזוקה ו'מחלות'. על אף שלסוזוקי היסטוריה לא מוצלחת עם תיבות רציפות (באלנו, קרוסאובר) בסוויפט התיבה לא סובלת מתקלות מיוחדות מכיוון שהיא נהנית מהתכנון המשופר ביחס לתיבה הוותיקה יותר. בכל אופן, המלצת היצרן היא לבדוק את מצב שמן התיבה בכל טיפול שני (שנתיים/40,000 ק"מ, באופן רשמי) ולהחליף את השמן במידה והוא 'מנצנץ' כתוצאה משבבים. נזכיר כי תיבות כאלו מחייבות שימוש עדין, ללא האצות חזקות.

סוזוקי סוויפט יד שנייה
צילום: תומר פדר

דגשים כלליים. סוויפט מצטיינת במופע מושך, לצד מוניטין אמינות טוב בבסיסו וצריכת דלק נמוכה יחסית. מרחב הפנים גדול ביחס לסוויפט הקודמת, אולם עדיין מדובר בסופרמיני קטנה יחסית - באמצע הדרך בין מיני לסופרמיני.

בסעיפי הביצועים ונוחות הנסיעה סוויפט אינה מצטיינת, בלשון המעטה. יש להסתגל לאופי פעולתה הייחודי של תיבת ההילוכים הרציפה. לסוויפט דירוג של 3 כוכבים בלבד במבחני הריסוק – אולם רמת ההגנה על הנוסעים טובה לזמנה, והציון הנמוך הושפע בעיקר מהיעדר מערכות בטיחות מתקדמות.

סוזוקי סוויפט 2017 סביבת נהג
צילום: תומר פדר