סגמנט הטנדרים ידע עליות ומורדות בשוק הישראלי. בתחילה היו הטנדרים כלי עבודה בסיסיים וספרטניים, בהמשך גדלו והוסיפו אבזור והפכו בחסות הטבות מס שונות לכלי פנאי של ממש עבור רבים. בהמשך הטבות המס בוטלו והטנדרים חזרו למקומם הטבעי בשוק, אבל סוג רכב זה מביא עימו פוטנציאל רב הן לעבודה, הן לפנאי. 

את שנת 2023 פתחנו עם לא מעט חידושים בסגמנט, רובם של טנדרים שונים המתכתבים עם עולמות הפנאי השונים. בכל זאת, למרות ההיצע שהתרחב ממש, סגמנט זה ירד השנה בהיקפו – כ-25% פחות טנדרים נמסרו מאשר בשנת 2022.

פולקסווגן אמארוק
צילום: יואל שורץ
 

הטנדרים הנמכרים בישראל 2023

טויוטה היילקס – 2,257 יח'
איסוזו דימקס – 1,266 יח'
מיצובישי טרייטון – 150 יח'
פולקסווגן אמארוק – 67 יח'
ג'יפ גלדיאטור – 45 יח'
שברולט קולורדו – 22 יח'
סאנגיונג מוסו – 17 יח'
פורד ריינג'ר – 15 יח'

בראש הסגמנט עמד בשנת 2023, ממש כמו בשנה הקודמת, טויוטה היילקס. הטנדר היפני, שהפך לאייקון של ממש בעולמות השטח מסר השנה 2,257 יח' – ירידה קלה של 8.5% ביחס לנתוני שנת 2022 (ירידה מתונה מזו של הסגמנט כולו). 

ג'יפ גלדיאטור
צילום: יואל פלרמן

בכל מקרה, גם ההיילקס, שנחשב לאחד הדגמים הקשוחים ותכליתיים יותר בסגמנט, הוסיף השנה את גרסת GR ספורט בעלת כישורי השטח והשביל המשובחים. גרסה זו אומנם מהווה חלק קטן יחסית מהמסירות של הדגם בישראל, אולם היא הוסיפה לא מעט צבע ועניין לטנדר הזה ועם 41 יח' שנמסרו היא הנמכרת ביותר מסוגה.

איסוזו דימקס שומר על המקום השני, וזהו הטנדר האחרון ברשימה שנמכר במספרים משמעותיים. בדומה להיילקס, גם הטנדר של איסוזו ירד במסירות, אולם הדימקס ירד הרבה יותר – 21.4% פחות מאשר בשנה הקודמת, נתון קרוב לשל הירידה הכוללת בסגמנט. מיצובישי טרייטון הספיק למסור 150 יח' לפני ששיווקו הופסק, וזה הספיק לו כדי להתמקם שלישי בטבלת המסירות.

שברולט קולורדו
צילום: איתי שטיינברג

פולקסווגן אמארוק חזר בתחילת השנה לשוק הישראלי בדור חדש ומשופר. למרות שמחירו גבוה יחסית למקובל בסגמנט הוא הצליח להתמקם רביעי בטבלת המסירות בשנת 2023, אך עם נתון של 67 יח' שנמסרו קשה לאמר שהוא מאיים על מובילי הסגמנט.

ג'יפ גלדיאטור הוא הצעה ייחודית באמת בסגמנט, טנדר שמראש מכוון לקהל המחפש כלי לשימושי פנאי. ככזה הוא פונה לקהל נישתי יחסית והמספרים בהתאם – 45 יח' נמסרו השנה, ירידה של 25%, תואם בדיוק את הירידה הכללית של הסגמנט.

פורד ריינג'ר
צילום: איתמר רותם

שברולט קולורדו מסר 22 יח' והתמקם שישי לפני ששיווקו נעצר. דור חדש ומשופר צפוי להגיע בהמשך. דגם נוסף שחזר לאחר שנים של היעדרות הוא סאנגיונג מוסו – טנדר המבוסס על רכב הפנאי-שטח רקסטון. למרות השם מן העבר ומפרט נאות הקוריאני המגודל נמסר ב-17 יחידות בלבד.

פורד ריינג'ר סוגר את הרשימה. אומנם בבסיס הוא חולק מכלולים רבים עם אמארוק, אך הגרסה אשר שווקה במרבית השנה ותופשת את מירב המסירות היא הראפטור האימתנית, וקשר בינה לבין טנדר "רגיל" הוא עניין די מקרי. לא פחות מ-14 ראפטורים מצאו לעצמם בית, ואלה חדשות משמחות. אליהם הצטרף ריינג'ר אחד "רגיל" שכן שיווק גרסאות אלה החל ממש בסוף השנה. מעניין לראות כיצד הריינג'ר, אשר משווק לראשונה בישראל באופן סדיר, יקלט בשוק המקומי. 

סאנגיונג מוסו
צילום: יצרן