אחרי כל הדיבורים על יוקר המחייה ומחירי הקוטג', הבנתם שלדירה כבר לא תגיעו. במקביל אולי נכנסה לתודעתכם העובדה כי גם המכונית המשפחתית, ההוצאה השנייה בגודלה במשק הבית, מתרחקת מהישג ידכם. כן, זה לא סוד שיחד עם הצמיחה במידות ורשימת האבזור המתארכת גם המחיר תופח, ורובן של המשפחתיות מוצעות במחיר התחלתי של כ-128,000 שקלים.
 
 
לייעוץ חינם עם כתבי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
 
אנחנו ב'אוטו' קטונו מכדי לסייע בפתרון בעיית יוקר המחייה, אבל אנחנו יכולים לנסות ולהציע לכם פתרונות חלופיים למשפחתית המוכרת. הצבנו לעצמנו רף עליון של 100,000 שקלים – נמוך בהרבה ממחירה של משפחתית קומפקטית ממוצעת. אם תהיו מוכנים לעשות מספר וויתורים תוכלו לחסוך לעצמכם עשרות אלפי שקלים. וזה עוד לפני שמכניסים לטור ההוצאות את עלויות האחזקה, ביטוח וצריכת דלק. אגב, מגוון האופציות עשוי להפתיע אתכם. הבה ונתחיל.
 
 
למיסיונרים - תת-משפחתית בתצורת סדאן
 
 
מיצובישי אטראז' (צילום: מערכת אוטו)
צילום: מנהל 
מיצובישי אטראז' (צילום: מערכת אוטו) 
 
מיצובישי אטראז'– קטנה, אבל אוטומטית
מחיר: 89,000 שקלים עד 95,000 שקלים
גרסה: 1.2 ל', 80 כ"ס, תיבה רציפה
 
 
לאטראז' של מיצובישי מידות צנועות יחסית לקטגוריה התת-משפחתית (424 ס"מ באורך לעומת 437 ס"מ של יונדאי i25, למשל) אך מחירה נמוך משמעותית – גם בגרסה האוטומטית. למעשה זו המכונית היחידה בחבורה שמציעה תיבה אוטומטית (רציפה במקרה זה). למרות הנתונים הצנועים של המנוע הביצועים סבירים (13.3 ש' ל-100 קמ"ש) תודות למשקל עצמי נמוך (945 ק"ג). תא המטען מציע נפח נאה של 450 ל'.
 
 
יתרונות: אבזור, חיסכון בדלק, דרגות בצבא
חסרונות: עיצוב, עידון, איכות, דרגות בצבא
בטיחות: 6 כריות אוויר, טרם נבחנה במבחני הריסוק של יורו NCAP
 
סיטרואן C אליזה/פיג'ו 301– אירופה בהישג יד
מחיר: 90,000 שקלים
גרסה: 1.2 ל', 82 כ"ס, תיבה רובוטית (חד-מצמדית)
 
האחיות התאומות לבית פיג'ו-סיטרואן הן ההצעה של הקונצרן הצרפתי לשווקים מתפתחים. אלינו הגיעו בתחילת הדרך עם מנוע 1.6 ל' ותיבה אוטומטית, אך לאחר מכן הצטרפה להיצע גם גרסת ה-1.2 הרובוטית (שיווק הידנית הופסק). זהו מנוע ה-1.2 ליטר 3 צילינדרים המוכר של פיג'ו (82 כ"ס). גם כאן, כמו באטראז', הביצועים סבירים תודות למשקל עצמי נמוך יחסית (1035 ק"ג) והמנוע מפצה על ההספק הנמוך בגמישות טובה.
 
 
יתרונות: מרווח, תא מטען (507 ל'), נוחות נסיעה
חסרונות: תיבה רובוטית, ביצועים, בטיחות
בטיחות: 4 כריות אוויר, 3 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP
 
 
למי שאוהב לגוון - ארבעה רכבי פנאי ומיניוואן אחד

דאצ'יה דאסטר – מותג מוזל, מחיר מוזל
מחיר: 90,000 שקלים עד 95,000 שקלים
גרסה: 1.2 ל' טורבו, 125 כ"ס, ידנית
 
הדאסטר של דאצ'יה הגיע אלינו בתחילת השנה והביא עימו בשורה – מחיר. למרות שמדובר ברכב פנאי, קטגוריה אופנתית עליה גובים פרמיית מחיר לא קטנה, הדאסטר מציע חבילה הגיונית במחיר שפוי. בעבור 90,000 שקלים תקבלו רכב מרווח למדי עם תא מטען גדול (475 ל'), בעל מנוע טורבו מתקדם מבית רנו (125 כ"ס) ויכולת גיחה לשביל המזדמן בזכות מרווח גחון נאה. גרסת הבנזין מוצעת רק עם הנעה קדמית; הדיזל החורג מהתקציב כאן גם עם כפולה.
 

יתרונות: מחיר, יכולת שטח, מנוע
חסרונות: תא נוסעים מיושן, תיבה ידנית בלבד, בטיחות
בטיחות: 4 כריות אוויר, 3 כוכבים במבחני הריסוק של יורוNCAP
 
דאצ'יה לודג'י – גם לשבעה יש מקום
מחיר: 100,000 שקלים
גרסה: 1.2 ל' טורבו, 115 כ"ס, ידנית
 
עם נחיתתו בארץ הפך הלודג'י למוביל הנוסעים המיועד לשבעה הזול ביותר בישראל. למרות המחיר הנמוך לא נרשמת פשרה בתחום יחידת ההנעה ובדומה לדאסטר הוא מוצע עם מנוע ה-1.2 ל' טורבו של רנו (כאן בגרסת 115 כ"ס). העיצוב הוא לא הצד החזק שלו, וגם תא הנוסעים נראה מיושן, אבל עם יחס הממדים-שקל קשה לבוא אליו בטענות.
 
 
 
יתרונות: מרווח, מספר מושבים, מנוע
חסרונות: עיצוב, תא נוסעים מיושן, תיבה ידנית בלבד, בטיחות
בטיחות: 4 כריות אוויר, 3 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP
 
 
 
 
סיטרואן  קקטוס (צילום: תומר פדר)
צילום: מנהל 
סיטרואן קקטוס (צילום: תומר פדר)
 
סיטרואן קקטוס – רק דבר אחד...
מחיר: 90,000 שקלים
גרסה: 1.2 ל', 82 כ"ס, ידנית
 
למרות שלא מדובר במשפחתית סדאן "קלאסית", על פניו נראה שהקקטוס מציע פשרה מוצלחת למדי – עיצוב חינני, תא נוסעים מושקע, רמת אבזור טובה ומרחב מספק לארבעה. גם תא המטען, למרות שאינו גדול כמו של תת-משפחתית סדאן, מספק למדי עם נפח של 350 ליטר ומבנה רבוע ויעיל. הביצועים טובים למרות נתון ההספק, שוב תודות לנתון משקל נמוך במיוחד – 965 ק"ג לרכב לא קטן. מה הבעיה? כרגע הקטטוס מוצע רק עם תיבה ידנית. מבחינתנו זו לא ממש בעיה, אבל לא כולם מסכימים איתנו...
 
 
 
יתרונות: עיצוב, עיצוב, אבזור, עיצוב
חסרונות: אין תיבה אוטומטית
בטיחות: 6 כריות אוויר, 4 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP
 


סוזוקי קרוסאובר (צילום: מערכת אוטו)
צילום: מנהל
סוזוקי קרוסאובר (צילום: מערכת אוטו) 
 
 
סוזוקי קרוסאובר – כמו של כולם רק ידני
מחיר: 100,000 שקלים
גרסה: 1.6 ל', 120 כ"ס, ידנית
 
סוזוקי קרוסאובר הוא עוד מתחרה שהגיע מסגמנט רכבי הפנאי לקבוצת המחיר הזו. הקרוסאובר המוכר מוצע גם בגרסה ידנית הנכנסת לתקציב, שבניגוד למקובל משודכת למנוע גדול יחסית (אותו 1.6 ל' של הגרסה האוטומטית) המספק ביצועים טובים. המרחב לנוסעים טוב ותא המטען גדול למדי, 430 ליטר. בדומה לקקטוס, גם הקרוסאובר מציע מראה פנאי בו חושקים רבים.
 

יתרונות: ביצועים, מרווח, התנהגות
חסרונות: אין תיבה אוטומטית (במחיר הזה...), לא נשאר עודף מ-100,000 שקלים.
בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP
 
 
 
פיג'ו 2008 (צילום: תומר פדר)
צילום: מנהל
פיג'ו 2008 ידנית, 1.2 ל' (צילום: תומר פדר)
 
פיג'ו 2008 – בין סטיישן לפנאי
מחיר: 90,000 שקלים עד 95,000 שקלים
גרסה: 1.2 ל', 82 כ"ס, ידנית
 
רכב הפנאי הקטן של פיג'ו חולק עם הקקטוס רכיבים רבים, כולל את המנוע הקטן. גם כאן הביצועים סבירים תודות למשקל עצמי נמוך יחסית לממדים, אם כי חייבים להודות שהנתון (1045 ק"ג) פחות מרשים משל הקקטוס (965 ק"ג). ל-2008 מראה אלגנטי שמזכיר יותר מכונית סטיישן מוגבהת בסגנון סובארו אאוטבק מאשר רכב פנאי "אמיתי". נוחות הנסיעה טובה, המרווח לנוסעים טוב למדי, וגם תא המטען גדול ושימושי. בחריגה קלה מהתקציב (105,000 שקלים) ישנה גם גרסה רובוטית.
 
יתרונות: מראה אלגנטי, מרווח, נוחות נסיעה
חסרונות: אין תיבה אוטומטית (במחיר הזה...), סיטרואן קקטוס
בטיחות: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP
 
 
מוכנים להעמסה - יש גם מסחריים
 
 
אולי תתפלאו לשמוע, אבל יש פתרון גם לאלו שצריכים רכב דו-שימושי – מסחרי ליום-יום, עם אפשרות להסיע את המשפחה כשנדרש. בתקציב שנקבע נכנסים שני כלים מסחריים שכאלה – דאצ'יה דוקר מצד אחד, פיאט קובו מצד שני.

שימו לב - בשני המקרים מדובר בכלי רכב פחות מעודנים, עם גימור פחות איכותי בתא הנוסעים ורמת ציוד לא מרשימה אשר מוצעים (במסגרת התקציב) עם תיבה ידנית בלבד. גם רמת הבטיחות לא שוברת שיאים עם 4 כריות אוויר בלבד לשניהם. הדוקר טרם נבחן ביורו NCAP. לקובו אח תאום, סיטרואן נמו, אשר זכה בשלושה כוכבים בלבד במבחן שנערך לו ב-2010.
 
 דאצ'יה דוקר, החל מ-95,000 שקלים - חולק מכלולים רבים עם הלודג'י, אך מציע אופי מסחרי מובהק. כמו הלודג'י הוא מוצע עם מנוע ה-1.2 ל' טורבו של רנו המפיק 115 כ"ס ותיבה ידנית בלבד. הדוקר מציע ממדים דומים לכלים מסחריים כמו רנו קנגו, למשל. תא המטען מציע נפח הטענה של 800 ל' אשר יכול לגדול עד ל-3000 ל' עם קיפול המושבים. לדוקר כושר העמסה של 750 ק"ג. שימושי? בהחלט. מחוץ לתקציב ישנו גם מנוע דיזל.
 
פיאט קובו, החל מ-93,000 שקלים – הקטן מבין השניים מציע ממדים קרובים למכונית סופרמיני, אך בזכות מבנה רבוע ויעיל הוא שימושי למדי. הממדים הצנועים הופכים אותו לנעים והגיוני יותר עבור מי שרוב נסיעותיו הן באזורים עירוניים. הוא מגיע עם מנוע בנזין בנפח 1.4 ל' המספק 77 כ"ס (יש גם דיזל, אך הוא יקר יותר), כך שביצועים זה לא הצד החזק שלו. תא המטען מציע נפח של 330 ל', אך הוא יכול לגדול עד ל-2500 ל' עם קיפול המושבים. כושר העמסה עומד עד 435 ק"ג, לא רע לקטנטן כזה.