על הנסיבות שהובילו להפקת מבחן צמיגים השוואתי כבר קראתם בעבר. אלא שאנחנו, ב'אוטו', מאמינים בניצול הזדמנויות – כך שאם כבר יש לנו שני סטים של צמיגים במידות זהות ומנחת זמין תחת ידנו, למה לא לנצל את ההזדמנות גם לבדוק את ההבדלים (אם יש) בביצועי הבלימה והאחיזה? הלא ההיגיון הפשוט אומר שאם הרווחנו משהו בתחום ההתנגדות לגלגול (שמשפיעה על צריכת הדלק), בוודאי נפסיד משהו בתחום הבלימה והאחיזה – תחומים להם נדרשות תכונות הפוכות מאלו הנדרשות להתנגדות נמוכה לגלגול. או שטכנולוגיה מתקדמת יותר יכולה לפצות גם על כך? לא נדע עד שלא נבדוק.
הצמיגים בשברולט סוניק, נזכיר, הם במידה 205/55R16 שהפכה לפופולארית מאוד במכוניות משפחתיות ואפילו סופרמיני. בפינה הימנית מישלין אנרג'י סייבר פלוס, ובפינה הימנית Ovation Eco Vision. תקן היורולייבל לא כולל ציונים רלוונטיים למבחן שאנו עורכים הפעם – בלימה על אספלט יבש ואחיזה צדית – כך שהפעם לא נוכל לבדוק האם יש קשר בין "ציון המעבדה" לבין החיים האמיתיים. מצד שני, לאנרג'י סייבר יש ציון יורולייבל עדיף בסעיף הבלימה ברטוב – A מול C, המבטא הבדל של כ-6 מטרים במרחק הבלימה על כביש רטוב. האם גם בכביש יבש הוא יצליח להוכיח עליונות, או שזו נובעת רק מפינוי מים עדיף?
המבחן פשוט מאוד לביצוע – חמש בלימות חזקות מ-100 קמ"ש ייתנו לנו מרחק בלימה ממוצע; נסיעה במעגל במהירות הולכת וגוברת עד להגעה לסף ההחלקה, תיתן לנו את האחיזה הצדית. אז נחליף גלגלים בין המכוניות, ונחזור על המבחנים, כדי שלא יהיה סיכוי להטיה בגלל הבדלים קלים בין המכוניות. על המדידות יהיה אחראי מכשיר הדריפטבוקס הנאמן שלנו, שנועד בדיוק למשימות כאלו, ויודע לתת ערכים מדויקים של תאוצה צדית, מרחקי בלימה, זמן בלימה ואפילו ערך תאוטה מרבי.
האם צמיג ממותג מוכר משפר את האחיזה והבלימה?
צילום: מערכת אוטו
מבחן הבלימה
מדובר, כאמור, במבחן פשוט – חמש בלימות חזקות בהפרשי זמן קצרים (כדי לקבל ממוצע אמין), על אותו קטע מסלול (כדי לנטרל הבדלים אפשריים ברמות האחיזה בקטעים שונים של המסלול). בשני סוגי הצמיגים התקבלו תוצאות אחידות מאוד בכל חמש הבלימות (מלבד בבלימה הראשונה עם צמיגי המישלין, שהייתה ארוכה באופן לא סביר – מישהו כנראה לא אכל ארוחת בוקר טובה). יש לציין כי אחידות זו הפתיעה אותנו מעט – ציפינו להתעייפות מה של בלמי הרכב בשל המאמץ המצטבר, בכל זאת מדובר במכונית עממית ולא ברכב ספורטיבי שתוכנן לעומסי בלימה כבדים. הפער בין צמיג המישלין לצמיג האוביישן נראה במבט ראשון קטן יחסית – 40.8 מטרים בממוצע למישלין, לעומת 43.1 מטרים לאוביישן. הבדל של קצת פחות מ-6% במרחק הבלימה לא נשמע מרשים במיוחד במבט ראשון. עד שקולטים שהבדל של 2.3 מטרים במרחק הבלימה מ-100 קמ"ש יכול להיות בדיוק ההבדל בין "וואו, זה היה קרוב" ל-"אני לא מאמין שזה קרה לי". וזה עוד המקרה הטוב – כשהמפגש הוא פח מול פח. במפתיע זמן הבלימה היה זהה בשני המקרים – 3.3 שניות בממוצע מרגע שדרכנו על דוושת הבלם ועד שהרכב נעצר, מה שרומז שעיקר ההבדל בביצועים היה בתחילת הבלימה (כשהמהירות עוד גבוהה והעומס על הצמיג גבוה). זה נתמך גם על ידי העובדה שהתאוטה הממוצעת עם שני הצמיגים הייתה כמעט זהה, כ-G אחד, אבל המישלין השיג תאוטת שיא גבוהה יותר, של 1.1G לעומת 1G באוביישן.
מבחן האחיזה
ניצלנו את הכיכר בקצה המנחת בערד לביצוע סיבוב אחיד במהירות הולכת וגוברת, עד להגעה לסף האחיזה – משמע תחילת החלקת הצמיגים (בתת-היגוי כמובן). המישלין הצליחו לספק תאוצה צדית של 0.8G בעוד האוביישן הסתפקו ב–0.72G. בתרגום לקמ"שים, בקוטר הסיבוב הספציפי הזה, המשמעות היא הבדל בין 56 קמ"ש ל-62 קמ"ש. הבדל לא מבוטל בכלל. אך ההבדל לא היה רק במדדים המספריים – חציית סף האחיזה במישלין הייתה לינארית וצפויה יותר, בעוד עם צמיגי האוביישן החרטום התחיל להרחיב קו באופן חד יותר ופחות צפוי. סלאלום קצר שהוספנו חידד את המסקנה – המישלינים מתנהגים בצורה אחידה ונעימה יותר במגבלות האחיזה, לעומת האוביישנים שבהם אובדן האחיזה מגיע בצורה פחות צפויה ועם תוצאה דרמטית יותר.
עוד הבדל מפתיע גילינו בתחום העמידות – אחרי מספר דומה של הקפות עם שני סוגי הצמיגים, הראה הצמיג הקדמי-חיצוני (שנושא בעיקר העומס בבדיקה) של האוביישן סימני בלאי משמעותיים האופייניים לצמיג שעבר התעללות קשה, מהסוג שעלול גם לגרום לכישלון במבחן הרישוי השנתי (ובצדק). המישלין המקביל, לעומת זאת, הראה רק סימני בלאי קלים בכתף הצמיג, וללא ספק יוכל לשמש עוד קילומטרים רבים.
האם צמיג ממותג מוכר משפר את האחיזה והבלימה?
צילום: מערכת אוטו
סיכום
בניגוד למבחן הקודם, שאת תוצאותיו אפשר לגזור לכל צמד צמיגים עם הציונים האמורים במבחן היורולייבל, כאן קשה לדעת איך היו מתפקדים צמיגים אחרים. אולם, בכל זאת היינו מסתכנים ואומרים כי נראה שלפחות בתחום הצמיגים יש תמורה לאגרה עם הבדלים מורגשים בשטח. כנראה שתקציבי הפיתוח הענקיים של היצרנים המובילים בכל זאת מצליחים להשיג תוצאות. אין בכך כדי להבטיח כי לא יקום צמיג זול, מחברה לא מוכרת, וישיג מרחקי בלימה קצרים יותר מאשר צמיג של חברה גדולה ומוכרת (בעיקר אם הראשון שייך לקטגוריה "ספורטיבית" יותר), אך בהיעדר נתונים (וכאן אנו ממליצים שוב על מר-גוגל – כדאי תמיד לנסות ולאתר נתונים ממבחנים ברחבי העולם), עדיף לדעתנו להמר על בטוח. תרתי משמע.
האם צמיג ממותג מוכר משפר את האחיזה והבלימה?
צילום: מערכת אוטו
האם צמיג ממותג מוכר משפר את האחיזה והבלימה?
צילום: מערכת אוטו