קטגוריית רכבי הפנאי, מכל הגדלים אבל בעיקר הקטנים, רותחת. היא מהבודדות שמציגות צמיחה מתמשכת במכירות, כשהצטרפותם של כלים חדשים לצד ירידה במחירים עוזרת לרכבי הפנאי לתפוס נתח שוק שהיה שייך לאחרים עד כה. כיום, רכבי הפנאי הקומפקטיים נחשבים לתחליף הולם למכונית משפחתית (גדולה ואף קומפקטית) – עם מראה קשוח יותר, יוקרתי יותר ואם לקרוא לסטיגמה בשמה – רכבי פוזה.
אז מה קרה כאן לאחרונה? טויוטה ראב 4 התעדכן ושודרג בשביל לעמוד בקצב של המתחרים; פורד קוגה נחת פה כדי להצטרף למערכה; מאזדה CX-5 כבר הספיק לקטוף את כתר ההובלה (יש, אגב, מבחן השוואתי גדול בגיליון אפריל של המגזין); יונדאי ix35, הנמכר ביותר בקטגוריה לשנת 2012, זכה לגרסת בסיס חדשה ב-150,000 שקלים, כדי לעזור לו לחזור לפסגה.

הפחתה של כ-15,000 שקלים היא אכן משמעותית, אבל היא אינה הופכת את ה-ix35 לברירה הכי זולה בתחום הפנאי. קצת פשרות – בגודל, באבזור, בתיבת ההילוכים או ביחידת ההנעה – וגם אתם, ומשפחתכם, תוכלו להשתייך למועדון הפנאי הנחשק. אז מיהם רכבי הפנאי הכי זולים בישראל כיום?

1. סקודה יטי
גרסה: 1.2 ליטר TSI ידני, אמבישן, 2x4
מחיר: 118,000 שקלים
רכב הפנאי הקומפקטי של סקודה מבוסס על הגולף (הקודמת) ונראה יותר כמו מכונית קומפקטית מוגבההת מאשר כמו רכב פנאי פרופר. העיצוב דווקא נאה ומעניין ופחות קשוח ומאיים מחבריו לקטגוריה. גרסת הבסיס מגיעה עם מנוע ה-1.2 ליטר TSI של קונצרן פולקסווגן, שקצת מתקשה במתן תנופה נאותה ואין ממש מה לצפות מהיכולת בשטח ללא ההנעה הכפולה. אבל כשמוסיפים למשוואה את תיבת ההילוכים הידנית מקבלים את רכב הפנאי הזול בישראל, במחיר של תת-משפחתית ממוצעת.
רכבי הפנאי הזולים בישראל
צילום: תומר פדר, יצרניות

2. ניסאן ג'וק
גרסה: 1.6 ליטר ידני, 2x4
מחיר: 120,000 שקלים
מה לא נאמר על הג'וק, שהפך לקטגוריה בפני עצמו וסוחף אחריו את כל התעשייה, שמנסה למצוא לו מתחרים. הוא מבוסס על פלפורמת המיני של ניסאן ומציע מראה אופנתי במיוחד. גם המחיר מצליח להיות אטרקטיבי למדי למרות המיקום הגבוה במדד הנחשקות. אבל בתור רכב מיני-פנאי, הוא מצריך פשרה גדולה בשם הקוטן – עם מרווח פנים מצומצם. תא המטען קטן גם כן, איכות החומרים אינה מצטיינת ואין בכלל מה לדבר על יכולת שטח. אבל עם תג מחיר של 120,000 שקלים, הוא יכול להוות רכב שני במשפחה – ועם הצלחה לא מתווכחים. בגרסת הבסיס האוטומטית, אגב, הג'וק הוא רכב הפנאי האוטומטי הזול בישראל – עם תג מחיר של 133,200 שקלים.
רכבי הפנאי הזולים בישראל
צילום: תומר פדר, יצרניות

3. ניסאן קשקאי
גרסה: 1.6 ליטר ידני, 2x4
מחיר: 127,000 שקלים
במובן מסוים, הקשקאי הוא רכב הפנאי הראשון ברשימה שמשתייך לקבוצת הפנאי הקומפקטי הקלאסי שבגינו נתכנסנו כאן. הוא גם הוותיק ביותר מבין מתחריו, שזכו לגלגולים עדכניים לאחרונה (פחות או יותר), וישנן שמועות על הצגת דור חדש עוד השנה. בשנה שעברה הושקה בארץ גרסת בסיס חדשה עם מנוע 1.6 ליטר (אותו מנוע מהג'וק שבסעיף הקודם) ותיבה ידנית. המחיר שנוצר מהשילוב – 127,000 שקלים – הופך את הקשקאי המזדקן לחבילה שעודנה כדאית.
רכבי הפנאי הזולים בישראל
צילום: תומר פדר, יצרניות

4. מיצובישי אאוטלנדר
גרסה: 2.0 ליטר ידני, 5 מושבים, 2x4
מחיר: 145,000 שקלים
הדור החדש של האאוטלנדר נחת כאן לפני מספר חודשים כשהוא מבוסס על פלטפורמת קודמו, אך הוא קל וחסכוני משמעותית ממנו. העיצוב, לעומת זאת, פחות צעיר ודינאמי ונראה במקום זאת, כבד ואנמי. מצד שני, יש לו עדת אוהדים ובגרסת הבסיס, שהיא אמנם הידנית הכי יקרה שלנו ברשימה להיום, הוא מציע חבילה לא רעה.
רכבי הפנאי הזולים בישראל
צילום: תומר פדר, יצרניות

5. יונדאי ix35
גרסה: 2.0 ליטר אוטומטי, 'פריים אדישן', 2x4
מחיר: 150,000 שקלים
רבות נאמר על רכב הפנאי הקומפקטי והמצליח של יונדאי. בזכות עיצוב מושך, אבזור טוב ומחירים אטרקטיביים, הוא גם היה להצלחה המכירתית של 2012 בתחומו. כדי להתמודד עם שפע החידושים בשוק, הציגה היבואנית המקומית של יונדאי גרסת בסיס חדשה עם אותה יחידת הנעה מוכרת ותיבת הילוכים אוטומטית. הוויתור, כפי שמשתמע מכך, נעשה באבזור – אך המצב לא נורא כמו שזה נשמע. סך הכל חישוקים קלים, מערכת מולטימדיה וקצת עיטורים.
רכבי הפנאי הזולים בישראל
צילום: תומר פדר, יצרניות

המספר הנוסף: סוזוקי SX4 / פיאט סדיצ'י
מחירים: 108,000-130,000 שקלים
את הקו המטשטש בין רכבי הפנאי למכוניות "רגילות" כבר הצגנו בייטי של סקודה. אבל זו לא הדוגמה היחידה, או אפילו הטובה ביותר. סוזוקי SX4 בגרסת ההאצ'בק (או אדוונצ'ר – Adventure – כפי שמכנה אותה סוזוקי), ואחותה התאומה פיאט סדיצ'י, הופכות את העסק למבלבל עוד יותר. מדובר במקרה של 'כבש בעור של זאב', או במילים אחרות – משפחתית קומפקטית עם איפור של רכב פנאי. קשה לקבוע לאיזו מהקטגוריה משתייך הצמד, וההחלטה נותרת למעשה בידי קהל היעד. בכל מקרה, ה-SX4 משווקת כאן עם הנעה קדמית בלבד, ובגרסת הבסיס (גרסה זהה קיימת גם בהיצע של הסדיצ'י) עולה 108,000 שקלים. התאומה לבית פיאט מציעה פה גם את גרסת ההנעה הכפולה, עם אותו מנוע 1.6 ליטר ותיבה ידנית, במחיר של 130,000 שקלים – מה שהופך אותה למכונית הזולה ביותר בישראל בעלת הנעה כפולה. בכל אופן, מחליפה ל-SX4 כבר הוצגה – והיא זונחת את הישיבה על הגדר לטובת הצטרפות רשמית לקטגוריית הפנאי הקומפקטי הקלאסי.
רכבי הפנאי הזולים בישראל
צילום: תומר פדר, יצרניות