אז עברנו את רף מיליארד כלי רכב בעולם; כך דיווחנו לכם הבוקר כאן באתר על פי נתוני מחקר של חברת ווארד. מאותו המחקר גם גילנו כי השוק הגדול ביותר הוא עדיין זה האמריקני והשוק הסיני הוא בעל שיעור הצמיחה הגדול ביותר, אבל מה קורה בישראל? הבוקר הצגנו לכם נתונים על קצה המזלג, הפעם נרד לפרטים.

לא פחות מ-2,566,200 כלי רכב נעו על כבישי ישראל בסוף 2010 – גידול של 4.4%, שהם כ-44,000 כלי רכב, לעומת נתוני 2009. כך עולה מתוך נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו לאחרונה. כמובן שהרוב המכריע של המכוניות מוגדרות כפרטיות (כ-2,053,200), אבל לצידן נעים על כבישי ישראל גם 347,00 משאיות וכלי רכב מסחריים, כ-113,000 אופנועים וקטנועים, 29,800 אוטובוסים ואוטובוסים זעירים ו-18,900 מוניות.
בחן את עצמך: כמה כלי רכב נעים על כבישי ישראל?
צילום: מנהל
למרות הצמיחה במצבת כלי הרכב, צי הרכב הישראלי אינו מצעיר
לא מוכרים את המכונית
חלק מאלה שהתקדמו לרכב משנתון חדש יותר, נפטרו לגמרי מרכבם המשומש. כ-169,400 כלי רכב ירדו מהכביש בשנה שחלפה. אבל ב-2009 נגרעו 221,000 כלי רכב והנה עוד סיבה מדוע למרות הצמיחה במצבת כלי הרכב, צי הרכב הישראלי אינו מצעיר. הגיל הממוצע של כלי הרכב המנועיים הגיע בסוף שנת 2010 ל-6.9 שנים, כמו הנתון שנרשם ב-2009 וגם 2008 וזקן לעומת נתוני השנים הקודמות: 6.7 ב-2005 ו-6.6 בשנת 2004. כלומר יש יותר מכוניות ישנות שממשיכות לנסוע. ובכלל מאז שנת 1998, מסתמנת עלייה רציפה בגיל הממוצע של כלי הרכב, מ-5.9 שנים בממוצע בשנת 1997 ל-6.9 בשנת 2007.

בחלוקה לשנתונים נגלה כי רוב כלי הרכב בישראל – 1,121,000 (44%) מכלי הרכב – הם בני ארבע שנים או פחות (כלומר שנת 2006 ואילך). השאר, וותיקים יותר: כ-652,000 (25%) הם בני 9-5 שנים וכ-793,000 (31%) בני 10 שנים ויותר.

אוהבים אותה יפנית
למרות הפופולריות ההולכת ועולה של היצרניות הדרום קוריאניות, הלקוח הישראלי עדיין מעדיף מכוניות יפניות. 38.6% מכלי הרכב הנעים על כבישי ישראל יוצרו ביפן. נתון דומה לזה שנרשם בשנים האחרונות, אך גבוה פי יותר משלושה מהמקום השני בו נמצא את דרום קוריאה עם נתח שוק של 11.3%. אחריה נמצא את ספרד (עם 8.4%), צרפת (7.8%), גרמניה (6.9%), ארה"ב (3.4%) ואיטליה (3.2%). אגב, בראייה לאחור ניתן לראות את "נפילתן" של צרפת ואיטליה; חלקה של צרפת ירד מ-11.5% בשנת 2004 ל-7.8% בשנת 2010 וחלקה של איטליה מ-6% ל- 3.2%. באותן שנים חלקה של קוריאה הדרומית עלה מ-9.1% ל-11.3%. עם זאת יש לזכור שבעידן הגלובליזציה, יצרניות רבות מייצרות מכוניות במדינות זרות, ולאו דווקא בארץ המקור שלהם.

...ועדיף שתלגום בנזין
טוב, אחרי שבחרנו במכונית בעלת מוצא יפני באיזה מנוע נבחר? ובכן, בכל הקשור למכוניות פרטיות אנחנו מעדיפים מנועי בנזין. בסגמנט הפרטי שיעור מנועי הדיזל אמנם גדל במעט, אבל הוא עדיין נמוך מאד ועומד על 2.9% בלבד (59,200 כלי רכב). אבל דיזל אינה האופציה היחידה לחסוך בצריכת דלק, יש גם גז. בשנת 2010 נוספו 8,300 כלי רכב מונעים בגז מתוכם כ-6,200 כלי רכב פרטיים. עלייה קלה לעומת נתוני העבר.
בחן את עצמך: כמה כלי רכב נעים על כבישי ישראל?
צילום: מנהל
אם יפנית, אז לפחות עם מנוע בנזין (צלם: תומר פדר)
ישראל נגד העולם
אנחנו מחשיבים את ישראל כמדינה השייכת לעולם המפותח אבל בכל הקשור לכמות כלי הרכב מתברר שאנחנו רחוקים מאוד מהמדינות המערביות. רמת המינוע בישראל עמדה בשנת 2010 על 333 כלי רכב לכל אלף תושבים (לעומת 326 כלי רכב בסוף 2009) מתוכם 267 כלי רכב פרטיים. לשם השוואה בארה''ב יש יותר מ-800 מכוניות לאלף תושבים (כלומר רמת המינוע בישראל עומדת על כ-40% ביחס לארה''ב). אנחנו סובלים מרמת מינוע נמוכה יחסית גם מול מדינות אחרות, כמו: נורווגיה, ספרד, אוסטריה, יפן ושוויץ, בהן רמת המינוע נעה בין 600 ל-700 כלי רכב ל-1,000 תושבים. טוב אפשר אולי להתנחם בכך שרמת המינוע בסין והודו נמוכה בהרבה (על פי נתוני חברת ווארד); בסין נמצא כ-60 כלי רכב לכל אלף תושבים ואילו בהודו כ-20 כלי רכב לכל אלף תושבים.