תערוכת דטרויט היא הגדולה והחשובה ביבשת אמריקה, ואחת מארבע-חמש תערוכות הרכב הנחשבות בעולם. העובדה שהתערוכה נערכת בעיר המכוניות האמריקאית, רק מעצימה את מעמדה בתחום.
התערוכה נערכת מדי שנה בתחילת חודש ינואר, ופרט לדגמים של יצרנים האמריקאים, מוצגים בה דגמים חדשים וקונספטים של יצרני אירופה, יפן וקוריאה – כאלה המיועדים רק לשוק הצפון-אמריקאי, אך גם כאלה הפונים לשאר העולם. מכיוון שאין תחליף למפגש בלתי אמצעי עם הדגמים שהוצגו בתערוכה, מובאות כאן טעימות על קצה המזלג.
שברולט טראוורס. שברולט הבטיחה - וקיימה: מבוגר באמת יכול לשבת בנוחות בשורה השלישית. מנגד, גימור תא הנוסעים מאכזב, עם דיפון פלסטיק נוקשה ומחוספס במקומות רבים מדי.
תערוכת דטרויט – טעימות
צילום: ניצן אביבי
ג'יפ קומפאס. דגם חדש לרכב הפנאי הזה – והוא נראה טוב. הדמיון לאח הגדול, הגרנד-צ'ירוקי עובד למרות הבדלי הגודל, ומקנה לו אווירה של יוקרה. גימור העור הדו-גוני ברכב התצוגה משלים את האווירה. יגיע לייצור רק במרץ.
תערוכת דטרויט – טעימות
צילום: ניצן אביבי
קרייזלר פסיפיקה. המיניוואן הגדול של קרייזלר (הוצג כבר לפני שנה) מרשים עם שורה שלישית שגם למבוגרים יהיה בה נוח. האבזור בגרסה ההיברידית עשיר מאוד, ובהחלט מרשים. מעניין אם סמל"ת יחליטו להביא את הדגם הזה ארצה, וכמה הוא יעלה אם כן.
תערוכת דטרויט – טעימות
צילום: ניצן אביבי
מאזדה CX-9. הדור השני של רכב הפנאי הגדול (נחשף ב-2015) נראה כמו מהדורה מגודלת של CX-5 – ואמור להגיע לארץ. בכלל, הדמיון המשפחתי בסדרת CX מאוד בולט. פנים הרכב נראה טוב, מאוד "מאזדה", אבל לא מספיק יוקרתי בשביל רכב שלפי ההערכות, יוצע בארץ במחיר של כ-300,000 שקלים. השורה השלישית מתאימה רק לילדים ופחות מרווחת מאשר במתחרים הישירים.
תערוכת דטרויט – טעימות
צילום: ניצן אביבי
מאזדה CX-5. לדגם החדש של רכב הפנאי הקומפקטי חזית שמזכירה מאוד את CX-3. עיצוב הפנים שונה מאוד מזה של הדגם הקודם. הקונסולה המרכזית מוגבהת ורחבה יותר ובמרכז מסך בולט מהדשבורד, כמקובל היום במאזדה. בהתרשמות ראשונית: נראה בהחלט טוב.
תערוכת דטרויט – טעימות
צילום: ניצן אביבי
GAC GS7. המותג הסיני GAC מציג לראשונה בארה"ב, ומצפה למכור שם בעוד שנתיים. בתערוכה הוצג GS7, רכב פנאי בינוני עם איכות פנים סבירה בהחלט, שאינה נופלת בהרבה מכמה מוצרים אמריקאים בתערוכה. העיצוב החיצוני, לעומת זאת, מסורבל וגמלוני. אם לשפוט על פי רכב התצוגה שעמד לידו בדוכן, לחברה בהחלט יש את היכולת לעצב מכוניות יפות יותר.
תערוכת דטרויט – טעימות
צילום: ניצן אביבי
GA8 GAC. זה הסדאן הגדול של המותג הסיני, עם בסיס גלגלים של 290 ס"מ ואורך של 500 ס"מ, הוא מתמקם בסביבת הגןדל של המשפחתיות הגדולות מאוד של אמריקה (אימפלה, למשל). בתוך הרכב ניכר ניסיון לחקות אלמנטים של מכוניות יוקרה, כמו למשל בכיסויים לרמקולים. אבל איכות החומרים והגימור סינית במופגן.
תערוכת דטרויט – טעימות
צילום: ניצן אביבי
לקסוס LS500. דגם הפאר חווה מהפכה אמיתית. עיצוב ה-LS מוחצן ואגרסיבי, אבל העיקר הוא בפנים – עיצוב מקורי מאוד, עם הרבה אלמנטים "צפים" ומעין גריל של קווי מתכת אופקיים, שנמתח לרוחב כל הדשבורד, כאשר מאחור מותקנים מסכים גדולים. בין האנשים הרבים שהקיפו אותה, היא נראתה מעט קטנה ממה שהממדים הגדולים שלה מספרים, ובהתחשב בבסיס הגלגלים הענק - מרווח הרגליים במושב האחורי פחות טוב מהצפוי.
תערוכת דטרויט – טעימות
צילום: ניצן אביבי
אינפיניטי Q60. הוצגה לפני שנה, אך זו הפעם הראשונה בה מזדמן לי לשבת בתוכה. נראית טוב מבחוץ וגם בפנים, אם כי גימור האלומיניום מבריק מדי ונראה קצת זול. גימור העץ הכהה נראה טוב יותר. המושב האחורי לא לעניין: הראש ממוקם מתחת לשמשה האחורית, ומרווח הראש מצומצם מאוד; ממש לא מתאים לתנאי השמש הקופחת בארץ.
תערוכת דטרויט – טעימות
צילום: ניצן אביבי
אינפינטי QX50. הוא אומנם מוגדר עדיין רכב תצוגה, אבל נראה קרוב מאוד לייצור. העיצוב נאה בהחלט והאיכות ראויה לקטגוריה. החדשה המעניינת היא המנוע החדש, שמציע יחס דחיסה משתנה בעזרת מנגנון מקורי שממש משנה את מהלך הבוכנה. לטענת נציגי היצרן המנוע הזה חזק כמו מנוע ה-V6 אותו הוא מחליף, גמיש ממנו - וחסכוני יותר ב-27%. לטענתם הוא גם חסכוני יותר ממנועי 2.0 ל' טורבו מקבילים ב"3-4 מייל לגלון", משמע בסדר גודל של 10-15%.המנוע יוצע בשלב הראשון רק בדגם הזה, אחרי זה כנראה יגיע גם לדגמים אחרים של המותג. אבל כרגע לא מתכננים להתקין אותו בדגמים של ניסאן.
איך ישפיע המנגנון המורכב על אמינות המנוע? "במהלך הפיתוח המנוע עבר מבחני עמידות, אבל האמת שאין לנו את הנתון המדויק לגבי משך המבחנים. נצטרך לברר ולחזור אליך עם תשובה".
תערוכת דטרויט – טעימות
צילום: ניצן אביבי
סובארו VIVIZ-7. הקונספט, שהוצג כבר ב-LA לפני כחודשיים, מכריז רק על הגודל הגדול של הדגם הסדרתי שייוצר בהמשך, אך לא על העיצוב, שיהיה שונה. דגם זה אמור להחזיר את סובארו לרכבי הפנאי הגדולים, לאחר כישלון הטרייבקה.
תערוכת דטרויט – טעימות
צילום: ניצן אביבי
סובארו אימפרזה. מפגש ראשון עם דגם הסדאן החדש. המופע נראה דומה מאוד לקודם, גם בפנים – למרות שמדובר ברכב חדש לחלוטין. איכות החומרים והמתגים לא מבריקה, וכך גם מרווח הראש מאחור.
תערוכת דטרויט – טעימות
צילום: ניצן אביבי
אודי Q8. מראה מאכזב. הדגם, שנראה מבחוץ כמעט סדרתי, לא מתאמץ להציע משהו חדש, או לפצות באופן אחר על כניסה מאוחרת לשוק רכבי הפנאי-קופה. לפחות החלק האחורי שלו פחות מכוער מזה של המרצדס והב.מ.וו המקבילים – אבל הוא גם נראה פחות "קופה". הגריל עצום, ולדעתי כבר ממש מוגזם. נראה שתא הנוסעים הוא עדיין "קונספט", ורחוק מהתצורה הסופית.
תערוכת דטרויט – טעימות
צילום: ניצן אביבי
הונדה NSX. הדגם הספורטיבי הבכיר של הונדה מעט מאכזב למראה. החלק הקדמי נראה טוב, אבל הזנב כבד ומסורבל. משהו שהיה נראה בסדר על אקורד קופה, נראה לא לעניין במכונית ספורט.
תערוכת דטרויט – טעימות
צילום: ניצן אביבי
קיה סטינגר. הסדאן-קופה החדשה נראית טוב בחוץ ועשויה לא רע בפנים. נקווה שהיא נוסעת כמו שהיא נראית.
תערוכת דטרויט – טעימות
צילום: ניצן אביבי