בעשור וחצי הראשון להתגשמותם של רכבי פנאי – החל מ-1994 עם השקת טויוטה ראב4 – התבססו דגמים אלה על משפחתיות (קטגוריה C) ועל כאלה גדולות יותר. ניסיון אחד של הונדה עם HR-V ב-1998 לא הצליח, והכיוון השתנה רק ב-2010 עם הצגת ניסאן ג'וק. 

דגם זה שעוצב באופן שונה מאשר דגמי פנאי גנריים שניסו לשמר הופעה של רכב שטח, היה לרב מכר והביא את יצרני הרכב להציג דגם משלהם. ואם אפשר גם שניים, אפילו שלושה.

וכך, היה רק דגם אחד כזה עם פרוץ העשור השני של המאה, עשרות רבות עם סיומו. 

כמו רכבי פנאי אחרים, גם דגמי פנאי קטנים (C-SUV) חולקים בסיס ומכלולים עם דגמי הנוסעים באותה קטגוריה, וכאן מדובר בסופרמיני (קטגוריה B). במקרים רבים, הקשר העיצובי גדול ביותר.

סיאט ארונה 2018
צילום: סיאט

דווקא קשר זה מדגיש את היתרון הגדול של דגמים כאלה. למרות שטביעת הרגל שלהם קטנה, כמו בסופרמיני הנ"ל, הרי המבנה המוגבה שלהם מאפשר ליצור מרחב פנים טוב בהרבה, כך שדגמים כאלה יכולים להוות חלופה ראויה אפילו למשפחתית רגילה.

בנוסף, יש להם אותם יתרונות של דגמי פנאי בכלל: תנוחת נהיגה מוגבהת ושדה ראייה טוב יותר, כניסה ויציאה עדיפות בכלל וטיפול עדיף בילדים מאחור בפרט, וכמובן באופציה להעמקת הנסיעה אל מעבר האספלט.

מנגד, בהשוואה לדגמי הסופרמיני הצמודים להם, לרוב הם נוחים מעט פחות, צריכת הדלק גבוהה יותר במעט, והיכולת הדינמית פחות מרהיבה. 

סוזוקי קרוסאובר
צילום: סוזוקי

בהקשר זה יצוין כי מספר הדגמים בקטגוריה זאת עם הנעה כפולה זניח, ואלה כמעט אינם מוצעים כאן (ובכל זאת גם כאן ישנה הצעה כזאת). בנוסף במקרים רבים מרווח הגחון אינו גדול באופן מספק אפילו ביחס לז'אנר.

השילוב של רכב פנאי, אותה יעילות ומחיר תחילי זול יחסית הביא לכך ששמירת הערך של דגמים אלה גבוה יחסית. רוב ההיצע הוא מדגמים שהגיעו לכאן במחצית השנייה של העשור הקודם, כך שדגמים קשישים ממש זמינים פחות.

לרוב, המכלולים בדגמים אלה פשוטים יותר ולכן מקדם האמינות שלהם טוב יותר, וגם מחירי האחזקה סבירים יותר.

יונדאי קונה
צילום: יונדאי
 

סיאט ארונה

שנה: 2019.
יד: ראשונה (ליסינג).
גרסה/רמת גימור: טורבו-בנזין 1.0 ליטר, 115 כ"ס/'סטייל'.
צריכת דלק מבחן אוטו: 13.7 ק"מ/ל'.
מחירון: 71,200 שקלים (לוחות יד שנייה ב-70,000-80,000 שקלים).

סיאט ארונה הוא דגם פנאי קטן ראשון של קבוצת פולקסווגן, הושק ב-2017 ומשווק בישראל מ-2018. ארונה חולק רצפה ומכלולים עם סיאט איביזה, כולל סביבת נהג.

סיאט ארונה 2018
צילום: סיאט

ארונה משווק בארץ עם שני מנועים – טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים המייצר 115 כ"ס; ומ-2022 עם טורבו-בנזין 1.5 ליטר 150 כ"ס. התיבה היא דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית.

לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2019 רמת הגימור הנמכרת הייתה 'סטייל' (2300 יחידות) ואחריה 'FR' (1600 יחידות). ב-2019 נוספה רמת הגימור 'סטייל X' (חישוקי "17, מושבים מהודרים יותר, מערכת שמע ביטס).

רצועת התזמון חייבת בהחלפה כל 60,000 ק"מ, והמצמדים כל 120,000 ק"מ. 

סיאט ארונה 2018 יד שנייה
צילום: סיאט
 

סוזוקי קרוסאובר (SX4/S-CROSS)

שנה: 2017.
יד: ראשונה (פרטית).
גרסה/רמת גימור: טורבו-בנזין 1.4 ליטר, 140 כ"ס/'GLX'.
צריכת דלק מבחן אוטו: 14 ק"מ/ל'.
מחירון: 71,200 שקלים (לוחות יד שנייה ב-70,000-80,000 שקלים).

סוזוקי קרוסאובר 2017
צילום: סוזוקי

הדור הראשון של סוזוקי קרוסאובר הוצג ב-2013 והגיע לישראל באותה שנה, אז עם מנוע בנזין אטמוספרי ותיבה רציפה. באמצע 2017 החל שיווק הדגם לאחר מתיחת הפנים עם מנוע ותיבה שונים לגמרי: טורבו-בנזין 1.4 ליטר המייצר 140 כ"ס (כיום 129 כ"ס) ותיבה אוטומטית עם 6 הילוכים עם אפשרות לתיבה ידנית. 

יש לציין כי בתיבה הרציפה ששירתה את המהדורה הראשונה של הדגם קיים כשל, ולזו אחריות מורחבת ל-10 שנים. אין תיעוד לתקלות הן במנוע 1.4 ליטר המוגדש והן בתיבה האוטומטית הצמודה לו. מנוע זה משווק עד היום גם בדגם זה ובעוד דגמי סוזוקי.

סוזוקי קרוסאובר 2017 יד שנייה
צילום: סוזוקי
 

יונדאי קונה

שנה: 2018.
יד: שנייה (פרטיות).
גרסה/רמת גימור: טורבו-בנזין 1.6 ליטר, 177 כ"ס 4X4/'פרסטיז''.
צריכת דלק מבחן אוטו: 12.8 ק"מ/ל'.
מחירון: 81,000 שקלים (לוחות יד שנייה ב-75,000-85,000 שקלים).

יונדאי קונה הוא דגם הפנאי הקטן הראשון של היצרן (בהמשך הצטרפו אליו וניו ובאיון), הוצג ב-2017 והיה ייחודי בנוף עם מנוע גדול בהספק גבוה – טורבו-בנזין 1.6 ליטר עם 177 כ"ס – וגם בהנעה הכפולה. 

יונדאי קונה 2018 יד שנייה
צילום: יונדאי

בכל רמות הגימור בקונה מערכות בטיחות מתקדמות הכוללות בלימת חירום אוטונומית, התרעה ותיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית. לדגם זה ציון של חמישה כוכבי בטיחות של יורו NCAP.

בנוסף להנעה הכפולה יש לדגם זה נעילת דיפרנציאל מרכזית וגם בקרת ירידה במדרון, אך מבנה המרכב אינו מייעד את הרכב לשטח ממש.

יש לציין כי התיבה הדו-מצמדית נוטה להתחמם כמו בדגמים אחרים של יונדאי/קיה, ועל-פי היצרן במצב זה יש לעצור על מנת שתתקרר. 

יונדאי קונה 2018
צילום: יונדאי