שנה חדשה מתקרבת ואיתה גם תחרות מכונית השנה באירופה (בהנחה כמובן שהעולם לא יסתיים מחרתיים). התואר, שניתן כל שנה מאז 1964, נחשב למקדם תדמית משמעותי לדגמים חדשים וניתן למכוניות חדשות ששיווקן החל באותה שנה. הבחירה מתבצעת על-ידי פאנל של 58 שופטים מ-22 מדינות העוסקים בתחום הרכב כשזוכה תוכרז במסגרת תערוכת ז'נבה. אנחנו כזכור, בחרנו השבוע במאזדה CX-5 כזוכה במסגרת תחרות 'אוטו השנה 2013', מכונית שכבר השתתפה בתחרות האירופאית בשנה שעברה.
השבוע, מספר חודשים לפני ההכרזה, מתפרסמת רשימת 8 המועמדות הסופיות. במפתיע, לאחר שנתיים רצופות בהן זכו מכוניות עם הנעות אלטרנטיביות (ניסאן ליף ב-2011 וצמד התאומות שברולט וולט ואופל אמפרה בשנה שעברה), השנה לא תמצאו אפילו מכונית אחת שכזו ברשימת המועמדות הסופיות. ברשימת המתמודדות הכללית, הכוללת את המכוניות שלא עלו לרשימה הסופית, דווקא היו מספר אפשרויות כאלה – רנו זואי, טויוטה פריוס פלאג-אין וגם וולוו V60 פלאג-אין. במקום, בבחירה לשנה זו ניכרת קפיצת מדרגה שעשו המכוניות באיכות, בשימושיות וברעיון שמאחור. כך, למשל, לצד התאומות הספורטיביות – טויוטה GT86 וסובארו BRZ – שהביאו בשורה והשאירו רושם חיובי כמעט על כולנו, תמצאו גם את פורד B-מקס החדש – מיניוואן קטן שמבוסס על הפיאסטה ומציג נוחות שימוש ייחודית עם חסרונה של קורה B (הקורה שבין הדלת הקדמית לאחורית).
מכונית השנה באירופה: המועמדות הסופיות
צילום: תומר פדר, יצרניות
שברולט וולט, מכונית השנה 2012

קשה להמר מי תהיה הזוכה השנה, אבל יש כאן כמה מתמודדות חזקות במיוחד. נמצאת כאן רנו קליאו החדשה, שנראית מצוין בתמונות ועל הנייר, עשתה עלינו רושם טוב בהשקה, ורק צריכה למצוא חן גם בעיני הלקוחות בשביל להיות המתמודדת הכי חזקה ככל הנראה. יש גם פולקסווגן גולף חדשה, שאולי לא נראית שונה בהרבה, אך למעשה זוהי תמצית הראש הגרמני – לקחת את מה שטוב, ולעשות אותו מחדש וטוב הרבה יותר. גם המתחרה החדשה של הגולף, וולוו V40, נשארת בתחרות עם עיצוב מרשים ותואר המכונית הכי בטוחה בקטגוריה, אי פעם, כשהיא מציגה לראשונה כרית אוויר על מכסה המנוע שמיועדת להולכי רגל חסרי (או ברי, תלוי איך מסתכלים על זה) מזל.

גם מרצדס A קלאס החדשה הגיעה לרשימה. המכונית החדשה נושאת אמנם שם ותיק יחסית, אך מהווה מהפיכה מתבקשת-אך-מוצלחת בשאיפות של הדגם. דרום קוריאה שולחת נציגה בודדת בדמות יונדאי i30 החדשה שמרגשת את האירופאים בזכות האיכות שמשתווה לסטנדרטים המקומיים שם. אחרונה וחביבה בהחלט היא פיג'ו 208 החדשה בעלת העיצוב המוצלח שתנסה לא רק להחזיר את סדרת ה-200 של היצרנית למקורות אלא גם להשאיר אותה עם הראש מעל המים בעת משבר (כלכלי).
מכונית השנה באירופה: המועמדות הסופיות
צילום: תומר פדר, יצרניות
רנו קליאו החדשה

חוץ מההנעות האלטרנטיביות, בין המעמדות השנה שלא הגיעו לרשימה הסופית, תמצאו למשל את מאזדה 6 החדשה, ב.מ.וו סדרה 3, אודי A3, אופל אדם וגם פורשה בוקסטר.

ולסיכום, אלו הן המועמדות הסופיות בתחרות מכונית השנה 2013 באירופה:
וולוו V40
יונדאי i30
טויוטה GT86 / סובארו BRZ
מרצדס A קלאס
פולקסווגן גולף
פורד B-מקס
פיג'ו 208
רנו קליאו